Entertainment alle pijlers

Eurovisie 2026

12-02-2026 15:02 279 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De nationals zijn in volle gang, dus het is tijd voor een nieuw Eurovisie topic!

Hebben jullie al favorieten?

Mijn top 5 is momenteel
1. Klaber van Eegor (National Servië: https://youtu.be/EH1mTCtnCC4?si=2JR7ud1ZChMixAtG): Ik ben minstens de helft van de streams van dat nummer op Spotify denk ik. :D

2. Ferto van Akylas (National Griekenland: https://youtu.be/ffe1_tx080k?si=wZYKqmPMtKQKSs-k): Yaasss queen jij ferto alles jij! Hoop dat als hij wint hij voor de real deal met een kopmic gaat.

3. Raketa van Lima Len (National Kroatië: https://youtu.be/nGsn9c-t7OQ?si=yv1SfAaFEa0TiVem): Ik snap geen reet van dit nummer. Vrouw vreet zich vol en verandert in een raket? De lyrics translaten hielp niet. Maar het is een bop a la Ijsland 2024 (Roa) dus ik ben niet boos!

4. My System van Felicia (National Zweden: https://youtu.be/-7AB53ZNXpQ?si=InmaeA4_ZJp6Xmms): En ik maar wachten op de unicorn puke van Froken Snusk. Dit is dus Froken Snusk, maar in een nieuw jasje. De beat zit in mijn head, mijn heart, mijn body part. :D

5. Takatukka van Antti Paalanen (National Finland: https://youtu.be/o2HNKHOaia4?si=HkI1_pIk2aRaSMO2): Raar en catchy, I like it. Kom maar door met die haarbloempjes.

Mijn echte top 1 is The Spell van Gothminister van de Noorse Nationals (https://youtu.be/eDsDg9FVJlM?si=AaghSEOBZHXGxqYq) maar die ligt er al uit. :( En ik heb hoge verwachtingen van Smash Into Pieces voor de Zweedse Nationals maar we shall see, dat nummer is nog niet bekend.

Internet loopt vooral weg met Akylas momenteel, daarom staat Griekenland zo hoog in de odds.
ugli wijzigde dit bericht op 12-02-2026 15:40
6.72% gewijzigd
*Hestia* schreef:
16-05-2026 22:22
De UK vind ik dan weer zes keer niks.
"Hoe zorgen we dat we de boel volgend jaar zeker niet moeten organiseren?"

Er zitten waarschijnlijk ongeveer 5 miljoen zangers en zangeressen die betere nummers kunnen produceren en zingen.

Leuk dus voor plaats 20 à 25.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
16-05-2026 22:25
"Hoe zorgen we dat we de boel volgend jaar zeker niet moeten organiseren?"

Er zitten waarschijnlijk ongeveer 5 miljoen zangers en zangeressen die betere nummers kunnen produceren en zingen.

Leuk dus voor plaats 20 à 25.
Zo zorgen ze wel ervoor dat België niet laatst is :-D
Ik begrijp ook niet waarom de Britten vaak zo'n baggernummer sturen. En dan maar klagen dat Europa een hekel aan hen heeft en dat dat de reden is dat ze nauwelijks punten krijgt.
Hoeveel doekoe moet je neertellen als je absoluut wilt meedoen elk jaar, zoals Frankrijk?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
*Hestia* schreef:
16-05-2026 22:31
Hoeveel doekoe moet je neertellen als je absoluut wilt meedoen elk jaar, zoals Frankrijk?
Van AI
Verdeling: De bijdragen worden niet gelijk verdeeld. De EBU berekent het bedrag op basis van het bereik, de grootte van de omroep en het aantal potentiële kijkers in het land.
Duitsland & Spanje: Uit openbaar gemaakte cijfers (waaronder door Spaanse en Duitse media) bleek dat de Duitse omroep (ARD) bijvoorbeeld zo'n €473.000 betaalde, en de Spaanse omroep (RTVE) rond de €347.000.
Tot nu toe het meest onder de indruk van Kroatië. Lekker nummer!
En die gast uit Tsjechië heeft een goeie stem evenals volgens mij de Oekrainse met die gigantisch lange uithaal.
"Welcome to Moldova".

Had ie er nog een landkaart bij kunnen doen in de achtergrond :-D?

Ik gok dat half Europa niet eens weet waar zijn land ligt.
Is dit nu later?
Moldavië snap ik niet zo goed, dat dat goed scoort. Het begint met de drums van Firestarter en vervolgens is het een eentonige versie van Kokomo van de Beach Boys on steroïds.
What would Patsy do?
PoesMinoes schreef:
16-05-2026 22:33
Van AI
Verdeling: De bijdragen worden niet gelijk verdeeld. De EBU berekent het bedrag op basis van het bereik, de grootte van de omroep en het aantal potentiële kijkers in het land.
Duitsland & Spanje: Uit openbaar gemaakte cijfers (waaronder door Spaanse en Duitse media) bleek dat de Duitse omroep (ARD) bijvoorbeeld zo'n €473.000 betaalde, en de Spaanse omroep (RTVE) rond de €347.000.

Wauw, ik lees dat Nederland de laatste keer € 250,000 betaalde, en dan toch niet direct in de finale staan. Gekkenwerk. :cat:
Wissewis schreef:
16-05-2026 22:36
"Welcome to Moldova".

Had ie er nog een landkaart bij kunnen doen in de achtergrond :-D?

Ik gok dat half Europa niet eens weet waar zijn land ligt.
Voor de helft tegen Oekraïne aan, in de bocht. (Ik ben dol op topografie).
Ik snap niet waarom Finland favoriet is. Lijkt me 13 in een dozijn eurovison.
Ik ben voor België. Heb het nummer niet gehoord maar wat zou dat.
Die melodielijn van de viool doet me denken aan een bepaald nummer op sommige momenten… Zo irritant dat je daar dan niet op komt.
Wijndruifje schreef:
16-05-2026 22:39
Ik snap niet waarom Finland favoriet is. Lijkt me 13 in een dozijn eurovison.
Leuk top 10-nummer. Maar voor mij toch niet persé de winnaar.
Is dit nu later?
Ladyday21 schreef:
16-05-2026 22:37
Moldavië snap ik niet zo goed, dat dat goed scoort. Het begint met de drums van Firestarter en vervolgens is het een eentonige versie van Kokomo van de Beach Boys on steroïds.

Jij weet echt veel.
*Hestia* schreef:
16-05-2026 22:38
Wauw, ik lees dat Nederland de laatste keer € 250,000 betaalde, en dan toch niet direct in de finale staan. Gekkenwerk. :cat:
Ik hoorde vanavond dat als Spanje en Nederland volgend jaar weer niet mee doen aan het songfestival dat de EBU dan toch echt een probleem heeft.
PoesMinoes schreef:
16-05-2026 22:45
Ik hoorde vanavond dat als Spanje en Nederland volgend jaar weer niet mee doen aan het songfestival dat de EBU dan toch echt een probleem heeft.

Geldproblemen?
Het liedje van Polen ‘groeit op me’ zoals de Engelsen zo eloquent zeggen.
PoesMinoes schreef:
16-05-2026 22:45
Ik gok een beetje erop dat ze dat inkomstenverlies gewoon doorrekenen aan de landen die wél nog willen meedoen.

In Vlaanderen zijn intussen ook geruchten aan de gang dat de VRT volgend jaar weinig zin heeft.
(Dit jaar eigenlijk ook al niet, alleen hadden ze het geluk dat de RTBF - de Waalse kant - wel wou financieren.)
Is dit nu later?
Mist er iemand zijn potje zilveren schoensmeer?
Tegengekomen op het podium in Wenen :-).
Is dit nu later?
Zweden nog in corona sferen.
*Hestia* schreef:
16-05-2026 22:55
Zweden nog in corona sferen.
Winnen hoeft niet, maar maak van die Zweden komende zomer maar een zomerse discotheekhit.
Is dit nu later?
Italiaanser dan dit kan je overigens toch niet hebben?
"Sempre si" ... blijkt die kerel dus wel degelijk al 40 jaar of wat getrouwd.
Is dit nu later?
Zweden ook leuk!
Noorwegen spreekt me wel aan. :flirting:
Ik vind Noorwegen ook leuk :cheer:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven