Werk & Studie alle pijlers

Off-line overzicht bewaren

20-05-2026 20:58 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb momenteel een iets te drukke baan. Het lukt me niet om in blokken van een paar uur ongestoord aan zaken te werken en er komen regelmatig ad-hoc urgente klusjes tussendoor. Met een aantal deadlines die eraan zitten te komen, wordt het momenteel een chaos. Ik heb to do lijstjes in mijn (elektronische) agenda, een Word-document met minder urgente klussen en diverse schrijfblokken en losse blaadjes die ik met me meesleep met nog uit te werken verslagen en zaken om te onthouden.
Diverse collega’s gebruiken een A5 schrijfboekje waarin ze alles opschrijven wat ze gedurende de dag tegenkomen en doen, to do lijsten en aandachtspunten. Dat klinkt aanlokkelijk maar ik vrees dat ik zo’n boekje niet netjes weet te houden en er vanzelf een chaos in creëer.
Voorheen, voor de drukte, lukte het aardig om alles te managen, maar het wordt nu even teveel. Ik heb wel een assistent maar die is de laatste tijd ziek of onderweg, dus ook niet echt een grote hulp.
Hoe houden jullie dit bij en zorg je dat je niet van alles vergeet of over het hoofd ziet?
Takenlijst in outlook, gekoppeld aan de outlook-agenda. Kun je ook in prioriteren, en alerts instellen.
Delulu
Moet het offline zijn? Ik hou zelf al mijn deadlines en taken gewoon bij in mijn Outlook agenda. Elke taak zet ik bovenaan de dag dat het af moet. Als het af is verwijder ik het item weer.

Voor mijn overige to do zaken hou ik verschillende digitale sticky notes bij. Zo ook voor ideeën. Werkt eigenlijk prima!
De takenlijst heb ik geprobeerd maar dat werkt niet. Het voordeel daarvan vond ik dat ik kon delegeren, mijn collega krijgt graag concrete opdrachten, maar dan bleef het in mijn lijst staan. Het nadeel dat ik niet altijd mijn laptop mee wil nemen en in mijn telefoon kwam die takenlijst niet. Ik ben dus echt een voorstander van gewoon schrijven. Ik heb nu schrijfblokken, maar die vergeet ik ook wel eens, dus ik heb er inmiddels vijf.
Digitale sticky notes gebruik ik ook, maar dan voor informatie waar ik snel bij wil kunnen.
Ik gebruik de app todoist. Zowel op mijn foon als op mijn laptop, synchroniseren continu. Hierin kun je taken aanmaken binnen een groep met een kleurtje (ik heb heel simpel 'persoonlijk' en 'werk'), je kunt ze dagelijks, wekelijks, om de dag of halfjaarlijks automatisch laten terugkomen en simpel afvinken. Met slepen kun je zo ook naar een andere dag verplaatsen. Ik heb dit altijd bij me, dus als ik ergens ben ik bedenk iets, zet ik het meteen even in mijn telefoon. En als ik aan de laptop werk, heb ik het overzicht ook.

Fijne van online/digitaal vind ik dat je simpel kunt verplaatsen of verwijderen zonder allerlei gekras en dat het altijd synchroniseert.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
Op mijn telefoon heb ik ook Outlook en die agenda synchroniseert gewoon met de desktop versie. Heb jij dat niet?

Verder heb ik geen taken die ik moet delegeren, dus daarvoor helaas geen tips. Als je op papier wil werken zal je toch dat boekje overal mee naar toe moeten slepen. Overzicht houden op die manier lijkt me echter lastig. Wellicht een gewone agenda met extra ruimte voor notities?
Ik gebruik een A5 notebook waarin ik alles chronologisch op schrijf. Altijd de datum boven ieder stukje en indien relevant de tijd.

Om actiepunten teken ik een rechthoek en als ik ze hebt gedaan gaat er een streep door.

Verder zet ik alle belangrijke activiteiten in mijn outlook agenda als meerdaagse activiteiten (dus als iets vandaag begint en 1 juni klaar moet zijn maak een entry van nu tot 1 juni. Als die dingen staan dan boven in de agenda en dan heb je gelijk een overzicht van alles wat tegelijkertijd loopt.

Voor vrije dagen en vakanties doen we in het team hetzelfde Mensen die het moeten weten stuur je een invite voor de dagen dat je er niet bent zodat iedereen dat ook in 1 oogopslag kan zien.
Mij helpt het juist om zaken niet meer offline te doen, maar alles alleen maar online. Als je het irritant vind om altijd een laptop voor je te hebben zou ik juist investeren in een digitaal notebook.

Alle notities gaan in Microsoft one note. Alle taken in Microsoft todo. Al mijn taken hebben altijd een deadline, aan het begin van de dag kan ik dan alle taken van die dag zien. Taken tot aan 20 minuten staan alleen in todo. Taken die langer duren plan ik in mijn agenda. Vergaderingen laat ik tegenwoordig altijd transcriben door Copilot. Die notities gaan ook weer in OneNote. Actiepunten uit de vergadering gaan gelijk in todo.
En vervolgens kan ik met Copilot overal bij.
Ik zet het in mijn agenda. Taken die later kunnen, zet ik in de volgende week of later. Heeft ook als voordeel dat veel mensen denken dat ik dan een (belangrijk) overleg heb en er geen overleg bovenop plannen. En als iets echt spoed spoed heeft, dan hoor ik het vanzelf wel of vragen mensen mij of ik op dat tijdstip toch wel beschikbaar ben.
Trello! Daarin kan je taakjes maken, groepen maken (bijvoorbeeld van to start, WIP, done, of per onderwerp groeperen) en progress bij houden en aan die taakjes kun je ook weer attachments hangen.
Ik blok momenten in mijn agenda en werk met kleuren.

Daarnaast is een digitaal notebook ideaal. Je kunt gewoon schrijven, het zet het om.in geschreven tekst, je kunt het uploaden naar je computer en per onderwerp archiveren.

Verder idd outlook. En deadlines sowieso in de agenda.

En ik hou per onderwerp een to do list bij en een tijdslijn.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Microsoft OneNote. Daar gooi ik alles in. Alles op 1 plaats.
Ik heb ook een lijstje in OneNote voor de dingen die geen specifieke deadline hebben. Dit deed ik vroeger op papier.

Alles waar ik reminders van wil gebruik ik To Do in Outlook en m’n Outlook agenda voor.

Ook pin ik mails zodat ze bovenaan blijven staan. Maar dat moet beperkt blijven tot max 4 anders is het alsnog niet overzichtelijk meer. Ik heb ook een mail met TE DOEN die daar gepint staat maar is overlappend met de OneNote.

Dus misschien ook wat chaotisch.
Zorgen dat je werk planbaar wordt en processen verbeteren zodat je niet zoveel adhoc werk meer krijgt.

Mits dat in je sector kan. Verder outlook en evt een tablet zodat je het digitaal hebt.
Decrypting life one day at the time
Hadden we maar een electronisch device dat we altijd bij ons hadden... oh wacht ;-)
(duidelijker geformuleerd: waarom houd je het niet gewoon op je telefoon bij? ik gebruik de notitite-app die volgens mij standaard op alle telefoons zit)
Ik blok voor al mijn projecten tijd in mijn outlook agenda. Die momenten staan er wekelijks in, verschuif ik als het nodig is. Als ik dan echt dingen te doen heb voor die projecten, dan zet ik die in de notities er bij.

Verder heb ik een notitieboekje (voor als ik mijn projecten met de een of ander bespreek) en een to do boekje waarin de losse dingen per project staan die ik moet doen. Bij veel zet ik die uiteindelijk in mijn outlook-taak (van boven in mijn bericht). Lekker doorstrepen als het gedaan is, en uiteindelijk het blaadje eruit scheuren. Laatste geeft zo'n heerlijk voldaan gevoel!

Dit werkt voor mij het beste.
Ik heb een papieren agenda op A5-formaat, met op de linkerpagina de dagen van de week onder elkaar, en de rechterpagina is gelinieerd maar verder leeg. Dit is dus een agenda en notitieboek ineen, met als voordeel dat het notitiegedeelte ook verankerd is in de tijd - dat is voor mij de gamechanger.

Ik schrijf links m'n afspraken en dingen die per se op een bepaalde dag gedaan moeten worden/zijn. En rechts to-do-items die ongeveer die week gedaan moeten worden (niet urgente dingen zet ik dus niet bij deze week, maar bij volgende week of over een maand of wat uit lijkt te komen). Voor vaste overleggen hou ik op de rechterbladzijde ook een stukje open waar ik de punten opschrijf die ik bij dat overleg in wil brengen.

Als iets te groot wordt/te lang gaat duren om alle informatie te verzamelen/teveel detail nodig heeft/gedelegeerd moet worden, maak ik een draft-mailtje aan waar ik dat in zet. Dat doe ik niet te vaak, zodat ik wel onthoud dat het er is.

Aantekeningen die ik moet verwerken tot een verslag hou ik in een los blaadje in m'n papieren agenda bij de week waarin ik het moet verwerken. (Er zit een elastiek omheen dus dat valt er niet uit).

En als een afspraak voorbij is of een todo gedaan of een punt besproken, dan streep ik het door.

Ik heb ook een outlook-agenda, maar die is vooral om collega's te laten weten wanneer ze dingen kunnen inplannen met me. Maar afspraken hou ik dus wel dubbel bij, dat is niet ideaal. Verder heb ik het enorme geluk dat ik een goed geheugen heb (voor zolang dat nog duurt natuurlijk), dat maakt wel dat ik aan een steekwoord genoeg heb, en dat één A5-blaadje voor de week dus genoeg is voor mij. Maar je hebt dit soort agenda's ook in een wat groter formaat, als je meer ruimte nodig hebt.
Mijn taken voor een specifieke dag (of dagen), deadlines en afspraken staan in mijn digitale agenda – computer en telefoon synchroniseren.

Mijn to-do list en aantekeningen staan in een A5-formaat notitieboek. Ik heb het idee dat dat netjes moet blijven opgegeven, en streep steeds door wat ik af heb.
Ik begin een nieuwe week op een nieuwe (linker) pagina zodat ik wel steeds fris begin. Soms betekent dat dat ik taken die ik overhevel uit de vorige week opnieuw moet opschrijven, maar dat zorgt er meteen voor dat ik het overzicht in mijn hoofd krijg van wat er die week moet gebeuren.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Niet helemaal offline zoals je vraagt, maar ik gebruik OneNote. Heb daarin een tabblad 'to do's', en daarin dan weer verschillende pagina's per maand. Je kunt via je telefoon ook in de app, waardoor ik altijd alles bij de hand heb.
Ik gebruikte als offline-hulpmiddel zo'n to-do-boekje:
Afbeelding

Ik schreef daar alles in dat onderhanden was of waar ik nog iets mee moest. Met alle relevante gegevens als status, per wanneer het erop stond of per wanneer het klaar was. En meestal liep ik er aan het einde van de week doorheen om te kijken wat ik al gedaan had en streepte ze door. Of migreerde ze naar een nieuwe lijst. In hele drukke periodes gaf ik de verschillende taken een kleur met een highlighter. Hetzij voor prioriteit, hetzij voor soort taak. Dat lag aan de periode waarin ik dan zat. Bv als er veel aangiften uit moesten, dan betekende een gele highlight bv klaar ter verzending en roze nog niet ontvangen van klant. Maar in een andere periode betekende geel dan aangifte en roze jaarrekening of zo.

(Terugkomende) deadlines zette ik standaard in mijn takenlijst/agenda van Outlook, zodat ik een extra herinnering had.

Als ik werk weggaf, maakte ik in Outlook een taakverzoek aan. Deze kun je een einddatum geven. Hij staat dan wel in jouw lijst, maar je kunt dan zien aan wie je deze uitgegeven hebt. Vond ik erg handig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Herkenbaar. Voor mij werkte de methode van bullet-journal goed om structuur te bewaren in mijn notitieboek. Mail en agenda beheerde ik online, en in een notitieboek had ik dan aantekeningen van/voor bijeenkomsten, en een systeem om to do’s en mijn planning goed bij te houden. Werkte voor mij als een tierelier. Wel handig om dan de schrijfblokken tot 1 boek te reduceren wat je gewoon altijd met je meeneemt.

https://youtu.be/fm15cmYU0IM?is=yHZhpnl5H2h2rVIy
Kattentuintje schreef:
20-05-2026 21:25
Ik gebruik de app todoist. Zowel op mijn foon als op mijn laptop, synchroniseren continu. Hierin kun je taken aanmaken binnen een groep met een kleurtje (ik heb heel simpel 'persoonlijk' en 'werk'), je kunt ze dagelijks, wekelijks, om de dag of halfjaarlijks automatisch laten terugkomen en simpel afvinken. Met slepen kun je zo ook naar een andere dag verplaatsen. Ik heb dit altijd bij me, dus als ik ergens ben ik bedenk iets, zet ik het meteen even in mijn telefoon. En als ik aan de laptop werk, heb ik het overzicht ook.

Fijne van online/digitaal vind ik dat je simpel kunt verplaatsen of verwijderen zonder allerlei gekras en dat het altijd synchroniseert.

Dit! :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven