Welke schoolrugzak voor middelbare school met laptopvak
donderdag 21 mei 2026 om 11:45
De titel zegt het al.
Onze dochter gaat volgend jaar naar het middelbare onderwijs en wij zijn wat spullen bij elkaar aan het zoeken.
Nu komt de vraag, welke rugzak en dacht... er zijn vast viva-dames (en heren) die al eens met dit bijltje gehakt hebben.
Het moet een laptopvak hebben, rugzak (geen schoudertas) en beetje hufterproof (of scholierproef). Vroeger had je eastpack en Kipling maar geen idee of dat nog steeds de merken zijn.
Wie heeft er tips wat is een goede rugzak die ook tegen een stootje kan en lang mee gaat?
Thanks alvast.
Onze dochter gaat volgend jaar naar het middelbare onderwijs en wij zijn wat spullen bij elkaar aan het zoeken.
Nu komt de vraag, welke rugzak en dacht... er zijn vast viva-dames (en heren) die al eens met dit bijltje gehakt hebben.
Het moet een laptopvak hebben, rugzak (geen schoudertas) en beetje hufterproof (of scholierproef). Vroeger had je eastpack en Kipling maar geen idee of dat nog steeds de merken zijn.
Wie heeft er tips wat is een goede rugzak die ook tegen een stootje kan en lang mee gaat?
Thanks alvast.
donderdag 21 mei 2026 om 12:14
donderdag 21 mei 2026 om 12:22
Ik kan de Fjallraven Kanken (grootste maat) aanraden. Heel stevig, fijn vierkant zodat boeken makkelijk passen (bij afgeronde rugzakken is dat met veel boeken soms lastig). Zelf op dagen met heel veel verschillende vakken past allen, incl lunch in de tas. Hij is dan niet te tillen, maar dat is een ander probleem
donderdag 21 mei 2026 om 12:34
Haha dat tillen ja. Vreselijk. Ik zag daar altijd zo’n op z’n rug liggend schildpadje bij, als mijn brugklassers met die mega tas vertrokken.Protocol schreef: ↑21-05-2026 12:22Ik kan de Fjallraven Kanken (grootste maat) aanraden. Heel stevig, fijn vierkant zodat boeken makkelijk passen (bij afgeronde rugzakken is dat met veel boeken soms lastig). Zelf op dagen met heel veel verschillende vakken past allen, incl lunch in de tas. Hij is dan niet te tillen, maar dat is een ander probleem![]()
Mijn dochter had ook deze rugzak, maatje middel dacht ik en die was fijn en stevig!
donderdag 21 mei 2026 om 12:50
haha ja, alleen is het handig om een rugzak te hebben als je voor de eerste keer naar school gaat dus vandaar dat ik zocht naar tips. Zij is in onze omgeving ook de eerste die naar de middelbare school gaat dus echt ervaringsdeskundige heb ik ook niet in familie of vriendenkring.
donderdag 21 mei 2026 om 12:51
donderdag 21 mei 2026 om 12:53
Klopt maar heb geen actueel topic kunnen vinden voor een scholier naar middelbare school.Carola_456 schreef: ↑21-05-2026 12:32Het forum staat vol met vragen over rugzakken: Er zijn 10767 resultaten gevonden.
Wel laptopwerktassen, schoudertassen, reis en backpacktassen of in algemene zin het woord tas. Vandaar dit topic.
donderdag 21 mei 2026 om 12:54
oei die zijn wel erg tof inderdaad.
Die van Susan Bijl zou ik zelf ook wel willen wat een vrolijke kleurtjes.
Die ga ik op mn eigen lijstje zetten denk ik
donderdag 21 mei 2026 om 12:59
ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomstCarola_456 schreef: ↑21-05-2026 12:32Het forum staat vol met vragen over rugzakken: Er zijn 10767 resultaten gevonden.
donderdag 21 mei 2026 om 13:01
Hier regio Utrecht. Ik heb bewust een goedkope rugzak van puma gekocht toen ze naar de eerste ging. Wel met zo’n zacht vak voor de laptop inderdaad. Zoiets was het, €30,- bij Deichmann in Duitsland :

Binnen een jaar kwam dochter aan dat ze een handtas wilde. Dus stad en land af gegaan voor een leuke. Longchamp was te klein voor de laptop, hillfiger paste ook niet. Uiteindelijk uitgekomen bij een handtas van Charm London :

Die heeft ze nu in het zwart en nog 1 in beige met krokodillenleer motief. De rugzak ligt sindsdien te niksen
donderdag 21 mei 2026 om 13:03
Dochter zou bij die rugzakken echt meteen zeggen dat je daar niet mee aan kan komen op de middelbareZomaar1987 schreef: ↑21-05-2026 12:54oei die zijn wel erg tof inderdaad.
Die van Susan Bijl zou ik zelf ook wel willen wat een vrolijke kleurtjes.
Die ga ik op mn eigen lijstje zetten denk ik![]()
donderdag 21 mei 2026 om 13:07
Maar dochter heeft een klas vol met leeftijdsgenoten, met broers en zussen. Ik zou haar dit echt zelf laten uitzoeken met haar vriendinnen. En dan zelf even mee voor de definitieve aankoop.Zomaar1987 schreef: ↑21-05-2026 12:50haha ja, alleen is het handig om een rugzak te hebben als je voor de eerste keer naar school gaat dus vandaar dat ik zocht naar tips. Zij is in onze omgeving ook de eerste die naar de middelbare school gaat dus echt ervaringsdeskundige heb ik ook niet in familie of vriendenkring.
donderdag 21 mei 2026 om 13:30
Ja, dat is misschien ook wel weer waar.
Ze is de eerste dus je wilt het toch goed doen maar wat je zegt, zal eens vragen of ze bij vriendinnen thuis eens kijkt wat grotere broers/ zussen en zo hebben. Goede tip!
donderdag 21 mei 2026 om 13:36
Irregular_Choice schreef: ↑21-05-2026 13:03Dochter zou bij die rugzakken echt meteen zeggen dat je daar niet mee aan kan komen op de middelbare![]()
Uitgelezen kans om kinderen te leren dat een eigen smaak hebben authentieker is dan meehobbelen met de grote meute
Maar even serieus, hier worden dit soort rugzakken wel gebruikt door de jeugd.
donderdag 21 mei 2026 om 13:39
Hier ook regio Utrecht, maar dochters zouden beiden niet met een dergelijke tas rondlopen. Dat ‘past’ niet bij hun groepen.Irregular_Choice schreef: ↑21-05-2026 13:01Hier regio Utrecht.
(…)
ik ben dus heel blij dat ik geen dure rugzak heb gekocht, want binnen no time was dat niet meer hip en moest er dus een handtas komen.
Eens met je laatste advies: start met een neutrale, niet te dure rugzak. En dan na een paar maanden een andere uitzoeken.
donderdag 21 mei 2026 om 13:48
Vreselijk, van die ouders die heel "lekker autenthiek" niet mee willen lopen met "de grote meute".dweedledee schreef: ↑21-05-2026 13:36Uitgelezen kans om kinderen te leren dat een eigen smaak hebben authentieker is dan meehobbelen met de grote meute![]()
En jij als puber dus maar "autenthiek, anders, afwijkend" moet doen terwijl je het veel fijner en makkelijker vind om fijn te verdwijnen in de meute.
donderdag 21 mei 2026 om 13:52
Een zwarte rugtas (Eastpak of vergelijkbaar) is ook nog wel voor andere doeleinden te gebruiken. Ik zou dus ook gaan voor een neutrale kleur. Zwart/grijs.
Mocht kind 1 na een of twee jaar een andere willen, kan de rugtas nog door naar kind 2. (dat kon dus met de lila Eastpak van dochter niet, 2e kind is een zoon). Wij gebruiken de rugtassen ook als handbagage bij vakanties.
In bovenbouw is dochter overgestapt op zo'n handtas/shopper. Daarom zou ik dus voor een neutrale, multifunctionele rugtas gaan. Zoon doet er wel al 7 jaar mee.
Mocht kind 1 na een of twee jaar een andere willen, kan de rugtas nog door naar kind 2. (dat kon dus met de lila Eastpak van dochter niet, 2e kind is een zoon). Wij gebruiken de rugtassen ook als handbagage bij vakanties.
In bovenbouw is dochter overgestapt op zo'n handtas/shopper. Daarom zou ik dus voor een neutrale, multifunctionele rugtas gaan. Zoon doet er wel al 7 jaar mee.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in