Therapeut gesprek vraag

22-05-2026 23:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Momenteel ben ik in therapie, na een pittige crisisperiode, waar ik helaas nog in zit.
Deze week had ik een sessie waar ik een vervelend gevoel aan heb over gehouden en aangezien ik pas volgende week weer een gesprek heb staan, wil ik graag jullie eerlijke mening en advies horen.
Ik ben gesloten en vind het moeilijk om over mijn jeugd te praten. Ik kreeg de woorden niet uitgedrukt. Op een gegeven moment vroeg de therapeut of ik seksueel misbruikt was. Ik antwoordde ja.
Een familielid heeft jarenlang aan mij gezeten, in ieder geval 5 jaren waarbij ik ongeveer 10 jaar oud was (ik weet het niet precies meer, ik ben veel gebeurtenissen kwijt, maar vanaf 10e levensjaar weet ik het zeker). Er heeft geen seks plaats gevonden.
Nu voel ik mij schuldig en heb ik het gevoel dat ik heb gelogen omdat de therapeut nu waarschijnlijk denkt dat er seks plaats heeft gevonden en dat dit veel erger is geweest.
Ik zit mezelf op te vreten momenteel omdat ik niet wil overkomen als een persoon die alles groter en erger maakt dan het is geweest. Ik zit momenteel enorm met mezelf in de knoop en zie het even niet helder. Ik ga volgende week sowieso aangeven dat er dus geen seks heeft plaatsgevonden en dat ik dit meteen had moeten aangeven omdat ik haar nu de indruk heb gegeven dat het veel erger is geweest.
Sorry voor mijn lange en niet lopende verhaal, maar ik moest het echt even kwijt en vroeg me af hoe hiermee om te gaan.
Ik denk dat een goede therapeut niet geinteresseerd is in details over wat er precies gebeurd is maar met zo'n vraag doelt op: zijn er in jouw jeugd grenzen overschreden waardoor jij beschadigd bent geraakt.

Het antwoord daarop lijkt me ja, dus je hebt gewoon de waarheid verteld.
Wat rot voor je dat je dat hebt meegemaakt. Je moet je zeker niet schuldig voelen over je antwoord, dat was gewoon waarheid. Als er iemand aan je heeft gezeten op een ongepaste manier/plek, dan ben je zeker seksueel misbruikt. Ook zonder dat er seks is geweest.
Jouw snelle "ja" betekent in elk geval dat er grensoverschrijdend gedrag heeft plaats gdvonden. Voor de therapeut doet het er denk ik niet toe of dit seksueel is geweest; het gaat er veel meer om dat het invloed op jou heeft gehad, dat jij nirt hrt idee hebt gehad dat je zelfbeschikkingsrecht had.

Als het je heel erg bezig blijft houden: kun je je therapeut dan mailen? Wellicht vibdt je get sowieso makkelijker om op papier uit te drukken wat er gebeurd is, en waarom he zo'n angst hebt voor een verkeerd beeld?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
En ik hoop dat je een fijne therapeut hebt, waar je ook kunt bespreken hoe moeilijk je deze vraag vond en wat het met je doet.

Ik ben in mijn jeugd helemaal nooit misbruikt, wel gegroomed en alleen daarvan heb ik al ontzettend veel last gehad. En heeft decennia geduurd voor ik erover kon praten.
Ik denk dat de tip om een mail te sturen een goede is.
Volgens mij hoef je niet persé iets uit te leggen, wat je hebt gezegd is gewoon een antwoord op de vraag.
Maar het lijkt erop dat het je erg bezighoudt en dat je het lastig vindt om het los te laten, dat belemmert je momenteel.
Misschien kun je een mail sturen waarin je één en ander uitlegt. Dan is het uit je hoofd en kun je het verder oppakken in het volgende gesprek. Of niet, maar voor nu ben je het kwijt en kun je jezelf verduidelijken.
Als therapeut/coach/psycholoog zou ik zo'n mail heel normaal vinden. Sterker nog: ik zou het fijn vinden dat iemand toelicht hoe het precies zit.
Sterkte!
Of er wel of geen seks was maakt helaas niets uit. Er is misbruik geweest en dat hoef je verder niet toe te lichten. Er zijn geen gradaties van erger en nog erger. Er gebeurde iets en dat was niet oke, daar hoef je jezelf niet over te verdedigen. Hoop dat dit je wat rust geeft!
Bij misbruik is er sowieso geen sprake van seks, enkel van misbruik.
En ook wanneer er geen penetratie plaats heeft gevonden is het echt misbruik.

Jij bent niet degene die zich ook maar ergens schuldig over hoeft te voelen.
Sterkte :redrose:
Everything is possible for the one who believes.
Niet schuldig voelen. Ik vind het ontzettend dapper dat je hebt erkend dat er sprake is geweest van misbruik en dat je dat hebt uitgesproken. Als je de behoefte voelt het verder uit te leggen aan de therapeut, omdat het je behandeling anders in de weg gaat staan, zou ik het doen. Anders niet.

Ik heb ook lang gedacht dat mijn 'nare ervaring' op 7/8-jarige leeftijd (en altijd verborgen heb gehouden voor mijn ouders) er niet echt toe deed, omdat het geen verkrachting was. Nu, decennia later, weet ik dat het anders zit.
Als er sprake was van seksueel misbruik met binnendringen (seks), dan spreken we van verkrachtig. Wat jij hebt meegemaakt is wel degelijk seksueel misbruik.
Veel sterkte.
Wat maakt dat je je zo druk maakt/bezwaard voelt over of je iets misschien te groot maakt. Je geeft geen plaats aan dat wat jou is overkomen.
Je bent - volledig onterecht - banger dat je anderen in een slecht daglicht stelt dan dat je voor jezelf zorgt.

Het lijkt alsof je dingen heel ver hebt weggestopt.
Als je erge dingen wegstopt dan is alles wat erna gebeurt nooit meer echt erg.
framboise-t schreef:
22-05-2026 23:36
Ik denk dat een goede therapeut niet geinteresseerd is in details over wat er precies gebeurd is maar met zo'n vraag doelt op: zijn er in jouw jeugd grenzen overschreden waardoor jij beschadigd bent geraakt.

Het antwoord daarop lijkt me ja, dus je hebt gewoon de waarheid verteld.
Helemaal eens, je hebt niets verkeerd gedaan/gezegd en je therapeute zal niet vinden dat je het vergroot hebt. Die persoon is ver over de grens gegaan.
Wat ontzettend dapper dat je dit hebt kunnen aangeven!
En ik snap je gevoel nu zo goed...
Maar je hebt niet gelogen, je bent echt seksueel misbruikt.
Wat ontzettend verschrikkelijk dat je dat hebt moeten meemaken. Dat iemand zo over je grenzen is gegaan. Misbruik van jou heeft gemaakt. Dat moet ontzettend heftig geweest zijn, en had nooit mogen gebeuren.

Het is goed dat je dit hebt durven delen met je behandelaar. Als het voor jou fijn is om er meer over te vertellen mag dat altijd. Volgende sessie, of ik een mail.
Dat is voor je behandelaar alleen maar handig. Maar je hoeft het niet te doen om het minder erg te laten lijken. Kleiner te maken.
Je hebt -helaas voor jou- gewoon de waarheid verteld.

Sterkte.
Flandrien schreef:
23-05-2026 07:02
Helemaal eens, je hebt niets verkeerd gedaan/gezegd en je therapeute zal niet vinden dat je het vergroot hebt. Die persoon is ver over de grens gegaan.
Het lijkt alsof jij het te klein maakt.
Het is erg dat dit jou is overkomen, je hoeft niet te doen alsof het allemaal niet zo erg was.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven