Ideale maand om te bevallen

23-05-2026 09:32 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een zwangerschap is niet planbaar. Daarom een totaal hypothetische vraag: stel je zou mogen kiezen in welke maand van het jaar je zou mogen bevallen, welk maand zou je dan kiezen?
Als ik af zou gaan op de eerste babytijd: maart
Heerlijk lijkt me dat, meteen met zo'n lentebaby'tje het voorjaarszonnetje in.

Als ik afga op de periode voor een kind om jarig te zijn: september of oktober. Maar dat is ook omdat mijn kinderen zich zo vreselijk verveelden bij de kleuters en oktoberkind maar heel kort heeft gekleuterd en die van januari zo ellenlang. Maar goed dat is een heel andere discussie.
Ik ga over 2 maanden bevallen. Ik vind hoogzomer niet ideaal. Maar ik vind het wel heeerlijk dat mijn verlof duurt van juni tm oktober.

Edit: mijn man en ik zijn allebei in april jarig. Ideaal met samen vieren en meestal in de tuin, maar we wilden niet dat ons kind ook in april geboren zou worden. Die gunnen we een eigen verjaardag:D Ideaal zou ik juni of september vinden in ons geval, het wordt juli en dat is ook prima.
frost wijzigde dit bericht op 23-05-2026 16:02
54.00% gewijzigd
Bij mij was het twee keer bloedheet in/vlak na de kraamweken, begin zomer en hoogzomer. Bij de tweede bevallen met 35C, geen pretje. Voordeel is wel dat de kruiken niet nodig waren 🤭 Ik zou in een ideale situatie voor april of (begin) mei kiezen denk ik.
April/mei, niet bloedheet, wel prima weer om snel naar buiten te gaan.
Leuke tijd voor kinderfeestjes.
Mijn kinderen heb ik wat dat betreft slecht gepland.
Maart, April (mei) denk ik?
Alles heeft zijn voor- en nadelen, maar in de zomer zwanger zijn en evt ook het herstel van een bevalling lijkt me erg zwaar als het warm is in huis.
Februari dat is zo'n saaie maand altijd. En als je dan bent opgestart en een ritme hebt begint de lente.
Terug van weggeweest
Ik wilde mikken op april, mei, juni en dat is 2x gelukt :-) heel fijn om verlof te hebben in het voorjaar en niet die eerste weken in de vrieskou snachts 10x wakker te worden/op te staan.

Ik vraag me wel vaak af of meer mensen bewust proberen te plannen en of er dan relatief meer mensen jarig zijn in het voorjaar, hoewel het natuurlijk zeker niet altijd te plannen is.
Begin van de lente. Dan heb je lekker verlof in de maanden waar je kans hebt op mooi weer. En het is langer licht. Dat is ook wel fijn als je baby vroeg wakker is of als je tot laat met je baby wakker bent. Het jaar daarop loopt je baby waarschijnlijk als het zomer is. Ook fijn. En je kind is in een fijne periode jarig.
Hier 2 keer hoogzomer bevallen (juli en augustus) en hittegolf met de kraamweek. Het bevallen zelf heb ik niks gemerkt van de warmte. De weken ervoor waren soms wel pittig. Wel lekker verlof in de zomer maanden.
2e zwangerschap kwam iets eerder dan bedacht, na 1e bevalling hoogzomer wilde ik dat eigenlijk voorkomen 😁

Voor de kinderen is jarig zijn in de zomer niet de leukste periode, altijd zijn er mensen op vakantie, of wij zelf. Feestjes waren voor of na de schoolvakantie (je bent zo 2 maanden bezig met verjaardag nog vieren). Maar ik denk dat dit toch beter is dan in de december maand of januari. Sibling is met kerst jarig, ofwel je bent niet jarig, januari is iedereen wel even klaar met feestjes.
Socie schreef:
23-05-2026 10:39
Ik wilde mikken op april, mei, juni en dat is 2x gelukt :-) heel fijn om verlof te hebben in het voorjaar en niet die eerste weken in de vrieskou snachts 10x wakker te worden/op te staan.

Ik vraag me wel vaak af of meer mensen bewust proberen te plannen en of er dan relatief meer mensen jarig zijn in het voorjaar, hoewel het natuurlijk zeker niet altijd te plannen is.
Volgens mij zijn de meeste mensen jarig in september. Verder wel eens met je, april-juni lijkt mij ook ideaal. Mijn zwangerschappen waren helaas niet zo planbaar.
Oktober/november. Lekker binnen chillen met de baby terwijl het buitenland stormt :heart:
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Hier twee lentekinderen en ik vind en vond het niet per se ideaal, verhitte baby's in hartje zomer.

Ik hou veel meer van de winter en vooral van de adventstijd dus had december beter en leuker gevonden.
Ik heb een oktober kind. Ze is een van de oudere kinderen in de klas. Dat is op deze leeftijd reuze makkelijk.

Ik ben zelf in mei geboren en was daarmee de jongste. Vond ik niet zo leuk. Maar wel een voordeel dat ik mijn feestjes vroeger in de tuin van mijn ouders kon geven.
baggal wijzigde dit bericht op 23-05-2026 11:19
4.53% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik ben 1 keer in januari bevallen, vond ik niet ideaal want het was toen een lange periode gierend koud en ik had een baby die overdag niet goed sliep. Behalve als je buiten ging wandelen :P . De 2e kwam begin april en dat vond ik zelf wel veel fijner.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vond de bevalling in de herfst ideaal. Ik wilde alleen maar thuis tutten. Tegen de tijd dat dat overging, was het lente en kon ik lekker naar buiten. Tuurlijk ging ik daarvoor ook. Ik ging iedere dag wandelen met de kleine, maar ging dan snel weer naar binnen en vond het daar heerlijk knus.
Socie schreef:

Volgens mijn moeder zomer vakantiekindjes. :sun: :cheers:
Beetje laat in het voorjaar. Eind april, mei, zoiets.
Ik ben bevallen in augustus, oktober en november.
:roll:
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
tortelduif schreef:
23-05-2026 10:46
Volgens mij zijn de meeste mensen jarig in september. Verder wel eens met je, april-juni lijkt mij ook ideaal. Mijn zwangerschappen waren helaas niet zo planbaar.
Klopt. Kersttijd is de ideale foktijd. ;)
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Socie schreef:

Ik denk dat er veel kinderen verwerkt worden op vakantie :D
Ik heb een vroeg april kind en ik ben 17 juli zwanger geraakt. (niet op vakantie hoor, maar ik zat in een traject en dat weet je de datum precies).
Stressed is just desserts spelled backwards
Maart, april of mei.

Grappig, ik wil geen kinderen maar ik denk hier best vaak over na. Sowieso vind ik dat ook goede maanden voor kinderen om jarig te zijn en om op school te zitten; je bent niet jarig in de zomervakantie (zoals ik zelf altijd was) of rond de feestdagen in november of december (wat me ook niks lijkt), of januari.

Komt nog bij dat als je bevalt in april of mei je ook nooit (hoog)zwanger bent in de zomer met warm weer.

Stel ik had wel kinderen gewild dan zou ik denk ik altijd proberen om mijn uitgerekende datum tussen maart en juni te laten zijn (ja ja, ik weet dat dat allemaal niet planbaar is in de praktijk, maar toch hè).
mijniebelle wijzigde dit bericht op 23-05-2026 11:41
5.74% gewijzigd
Ik ben een keer in december bevallen en vond dat heel fijn omdat ik dan een keertje zowel kerst als oud en nieuw vrij was. Verder niet ideaal met een rand-prematuur en dysmatuur kindje.

Verder een keer eind mei en een keer half juli. Beide prima. Lekker verlof in de zomer, niet te lang gedoe met kruiken en dekentjes.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Socie schreef:

Ik mikte ook op april-juni en dat is ook 2 keer gelukt. Zelf in herfst jarig en man in winter, wilde wel graag een verjaardag in de tuin. En ook geen discussies over wel of niet langer kleuteren.
Dus ik heb niet zozeer gekeken wat voor mijn zwangerschap/bevalling het fijnst was, maar naar de toekomstige verjaardagen.
Ik zou ook gaan voor maart/april, dan heb je lekker verlof als het lente is. Zelf heb ik een zomervakantie en een kerstvakantie kind, niet ideaal, maar ja…
Ik ben bevallen in april en in augustus. April lijkt leuk, maar vlak na de geboorte van oudste lag er sneeuw en daarna is het nog vier weken lang steenkoud gebleven. Augustus was ook niks, maar toen was de periode vóór de bevalling het probleem: twee hittegolven en een reusachtige wespenplaag.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven