Houtworm in huis
zondag 31 mei 2026 om 18:12
Hoi,
Al twee dagen slaap ik slecht omdat wij houtworm in een houten latei/draagbalk in de keuken hebben. Mij viel donderdag het op dat er tientallen gaatjes in zitten. Na contact met een insectenbestreider en het sturen van foto’s kregen we te horen dat dit houtworm betreft. Vandaag zag ik ook de kever op het hout.
Eind komende week komt de bestreider het hout behandelen.
Nu net zag ik ook dat er een paar gaatjes in de houten vensterbank in de keuken zitten. Ik ben bang dat het hier dus ook in zit.
Ik haal meteen allelei worsr case scenario’s in mijn hoofd… wat als de latei niet meer goed is, en dus vervangen moet worden, wat als de houtworm nog op andere plekken in huis zit zoals het houten dek op zolder?
Ik las op internet dat je een paar uur na de behandeling niet in huis mag… heel lastig met twee kids waarvan een baby, en een man die dinsdag onder het mes gaat en dus moet herstellen.
Ik vind het allemaal maar eng..
Meer mensen die dit rot beest in huis hebben gehad? Hoe liep dit af?
Al twee dagen slaap ik slecht omdat wij houtworm in een houten latei/draagbalk in de keuken hebben. Mij viel donderdag het op dat er tientallen gaatjes in zitten. Na contact met een insectenbestreider en het sturen van foto’s kregen we te horen dat dit houtworm betreft. Vandaag zag ik ook de kever op het hout.
Eind komende week komt de bestreider het hout behandelen.
Nu net zag ik ook dat er een paar gaatjes in de houten vensterbank in de keuken zitten. Ik ben bang dat het hier dus ook in zit.
Ik haal meteen allelei worsr case scenario’s in mijn hoofd… wat als de latei niet meer goed is, en dus vervangen moet worden, wat als de houtworm nog op andere plekken in huis zit zoals het houten dek op zolder?
Ik las op internet dat je een paar uur na de behandeling niet in huis mag… heel lastig met twee kids waarvan een baby, en een man die dinsdag onder het mes gaat en dus moet herstellen.
Ik vind het allemaal maar eng..
Meer mensen die dit rot beest in huis hebben gehad? Hoe liep dit af?
zondag 31 mei 2026 om 18:20
Niet in mijn huis, wel in dat van mijn oma zaliger.
Daar is elk stukje hout in huis onderzocht.
En een heel deel behandeld.
Ook bijvoorbeeld houten kasten.
Ze had een prachtige houten kast die ik geërfd heb.
Die heb ik voor hij naar mij kwam eerst volledig een keer extra laten behandelen en renoveren (je zag de gaatjes zo zitten).
Het blijven rotbeesten.
Ik zou dus zelf liefst het hele huis laten nakijken.
Beter nu korte pijn dan dat het telkens opnieuw opduikt omdat niet alles weg is.
Daar is elk stukje hout in huis onderzocht.
En een heel deel behandeld.
Ook bijvoorbeeld houten kasten.
Ze had een prachtige houten kast die ik geërfd heb.
Die heb ik voor hij naar mij kwam eerst volledig een keer extra laten behandelen en renoveren (je zag de gaatjes zo zitten).
Het blijven rotbeesten.
Ik zou dus zelf liefst het hele huis laten nakijken.
Beter nu korte pijn dan dat het telkens opnieuw opduikt omdat niet alles weg is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 31 mei 2026 om 19:11
Goed dat je direct gehandeld hebt. Ik snap dat je slapeloze nachten hebt gehad, dat zou ik ook hebben. Maar probeer het voor nu een beetje los te laten. Je hebt meteen contact opgenomen met de ongediertebestrijding, die ook snel reageerde en vrij snel tijd vrij kan maken om te komen kijken. Meer kun je op dit moment niet doen.
zondag 31 mei 2026 om 19:22
Ik lees zelfs 48u. Dat is wel een “issue”Redhead70* schreef: ↑31-05-2026 19:18Dat een paar uur uit huis gaan is vervelend maar je minste probleem. Ik hoop dat je snel van het ongedierte af bent.
zondag 31 mei 2026 om 19:43
Pak een hotel of slaap een paar nachten bij familie, het is even niet anders.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
maandag 1 juni 2026 om 05:34
Ik denk het niet. Ik zocht toevallig gisteren op of er iets vergoed wordt vanuit de verzekering tgv houtworm, maar dit schijnt niet zo te zijn.Zonnebloem1996 schreef: ↑01-06-2026 01:24Ik neem aan dat als je echt 48uur niet in huis mag zijn, dat de verzekering hotel o.i.d vergoed? Ik zou even bellen om te overleggen.
maandag 1 juni 2026 om 05:34
Ik denk het niet. Ik zocht toevallig gisteren op of er iets vergoed wordt vanuit de verzekering tgv houtworm, maar dit schijnt niet zo te zijn.Zonnebloem1996 schreef: ↑01-06-2026 01:24Ik neem aan dat als je echt 48uur niet in huis mag zijn, dat de verzekering hotel o.i.d vergoed? Ik zou even bellen om te overleggen.
maandag 1 juni 2026 om 07:58
nee hoor. denk maar eens lekker in oplossingen.
man heeft rust nodig dus verkas je lekker naar een vakantiehuisje in de buurt meteen als hij geopereerd is. dan hoef je niet meer te verhuizen als hij eigenlijk moet herstellen. en een paar dagen na de houtwormbehandeling ga je weer naar huis.
en dat vakantiehuisje kun je afhankelijk van je budget, netwerk en woonomgeving aanpassen naar iets anders (ouders, hotel, woonboot)
maak er iets leuks van!
maandag 1 juni 2026 om 08:05
Houtwormbestrijding en gevolgschade door houtworm is niet verzekerd. Je krijgt dus ook geen vergoeding.Zonnebloem1996 schreef: ↑01-06-2026 01:24Ik neem aan dat als je echt 48uur niet in huis mag zijn, dat de verzekering hotel o.i.d vergoed? Ik zou even bellen om te overleggen.
maandag 1 juni 2026 om 08:15
Onze vrijstaande garage heeft houtworm gehad. We hebben houten balken onder de vloeren in het huis, maar daar zijn ze niet gekomen. Laten bestrijden en sindsdien, we zijn inmiddels 13 jaar verder, geen wormpje of kevertje meer gezien. Behalve de kosten van de bestrijding hebben we geen verdere kosten gehad dus.
maandag 1 juni 2026 om 09:28
We zijn aan het kijken. Evt dar we het vrijdag laten behandelen en dan weekend “weg” gaan.Eberesche schreef: ↑01-06-2026 07:58nee hoor. denk maar eens lekker in oplossingen.
man heeft rust nodig dus verkas je lekker naar een vakantiehuisje in de buurt meteen als hij geopereerd is. dan hoef je niet meer te verhuizen als hij eigenlijk moet herstellen. en een paar dagen na de houtwormbehandeling ga je weer naar huis.
en dat vakantiehuisje kun je afhankelijk van je budget, netwerk en woonomgeving aanpassen naar iets anders (ouders, hotel, woonboot)
maak er iets leuks van!
Morgen is helaas geen optie, na de operatie. We werken vandaag beiden, ik werk morgen nog.
maandag 1 juni 2026 om 09:32
daarom zei ik in de buurt. vanuit een vakantiehuisje in de buurt kun je gewoon naar je werk.Dandelion-9 schreef: ↑01-06-2026 09:28We zijn aan het kijken. Evt dar we het vrijdag laten behandelen en dan weekend “weg” gaan.
Morgen is helaas geen optie, na de operatie. We werken vandaag beiden, ik werk morgen nog.
succes ermee!
maandag 1 juni 2026 om 14:40
Ik begrijp het niet zo goed, idd ben ik een van de mensen die dit hebben (gehad): houtworm in de balken, in de oude stoel van opa, de antieke klok enz.
Die beestjes nestelen zich al 10-15 jaar en gaan zonder behandeling op zoek naar lekkere hapjes de komende jaren. Ze zijn heel sloom, i.t.t. ratten of een bijennest.
Waarom nu ineens behandelen met een baby en post-operatieve patiënt?
Kan toch over een maand of twee? Regelen je relaxed een huisje, familiebezoek.
Houtworm is geen gevaar voor jullie gezondheid, alleen voor behoud van het huis.
Die beestjes nestelen zich al 10-15 jaar en gaan zonder behandeling op zoek naar lekkere hapjes de komende jaren. Ze zijn heel sloom, i.t.t. ratten of een bijennest.
Houtworm is geen gevaar voor jullie gezondheid, alleen voor behoud van het huis.
Alles sal reg kom
maandag 1 juni 2026 om 15:12
Wat Sharing schrijft.
Hier ook gehad.
Zag er ook nog eens heel ernstig uit. Bleek in de praktijk mee te vallen. Huis had nog wel 100 jaar kunnen blijven staan zonder behandeling.
Toch wel laten behandelen, maar op een moment dat het ons uit kwam. Die paar weken later, gaan nu echt het verschil niet maken hoor!
Hier ook gehad.
Zag er ook nog eens heel ernstig uit. Bleek in de praktijk mee te vallen. Huis had nog wel 100 jaar kunnen blijven staan zonder behandeling.
Toch wel laten behandelen, maar op een moment dat het ons uit kwam. Die paar weken later, gaan nu echt het verschil niet maken hoor!
maandag 1 juni 2026 om 16:19
Ik begreep van de instectenbestrijder dat de kevers wel op andere houten spullen kunnen gaan zitten en daar dan weer eitjes leggen, dus het kan door het hele huis gaan. de kever kroop op de balk en ben als de dood dat er meer komen op andere spullen.Sharing* schreef: ↑01-06-2026 14:40Ik begrijp het niet zo goed, idd ben ik een van de mensen die dit hebben (gehad): houtworm in de balken, in de oude stoel van opa, de antieke klok enz.
Het zit nu in de houten draagbalk en houten vensterbank, maar zit er niet op te wachten dat dit op de houten vloer komt of houten dek.
Dus om schade te beperken is hoe sneller hoe beter toch? Buiten dat betreft het een dragende balk. Dus is constructief.
We hebben geen groot budget om grote gevolgschade te laten herstellen helaas. Dus de schade moet echt beperkt blijven.
Maargoed, het zal morgen niet gedaan worden. Schoonvader vindt het geen goed idee dat mijn partner elders gaat herstellen, hij vindt dat dit thuis moet dus partner is het daar mee eens…
dandelion-9 wijzigde dit bericht op 01-06-2026 16:22
7.48% gewijzigd
maandag 1 juni 2026 om 16:21
Waar zat het bij jullie?groenebroek schreef: ↑01-06-2026 15:12Wat Sharing schrijft.
Hier ook gehad.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in