Verre reis zomer 2027: Argentinië combineren met Brazilië

01-06-2026 15:55 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben alweer aan het nadenken over onze volgende verre bestemming, voor zomer 2027.

Na 2x achtereen naar Azië is de wens van manlief nu toch echt iets anders te doen (al staan Thailand, Vietnam en Japan nog op de wensenlijst. Maar die vallen -mede gezien de situatie in het oosten én een ander werelddeel willen- nu dus af).

We zitten dus te denken naar een reis naar Midden-/Zuid Amerika en noord en midden Argentinië en Brazilië hebben onze interesse. Helaas gebonden aan juli-augustus dus Patagonië valt dan af.
Als alternatief denken we ook nog aan Mexico trouwens. Daar ben ik me ook over aan het inlezen voor een route vanaf Mexico Stad naar Cancun. Maar twijfel of het veilig genoeg is. Maar zou het ook nog kunnen worden. Maar dat even terzijde hier in dit topic.

Iemand een suggestie voor een mooie route om dus noord-Argentinië en stukje Brazilië te combineren in 4 weken? Startend in Argentinië want mijn voorkeur zou dan zijn om af te sluiten op strand (in Brazilië dus). Bij alleen Argentinië zou ik denk ik toch wat relaxtijd aan het strand missen. Daarom dacht ik aan Brazilië erbij.
Of, maar da’s misschien wat gek en heel onlogisch, na 3 weken Argentinië doorvliegen naar een weekje Curaçao, maar da’s nog wel een hele lange reisdag en mogelijk te prijzig.

En ja, ik weet dat je dan niet alles ziet en keuzes moet maken en je in elk land makkelijk 3-4 weken alleen al kunt vermaken. Wij zijn snelle reizigers en willen doorgaans korter ergens verblijven dan de gemiddelde reiziger denk ik.

Dus wie wil er es meedenken en heeft tips bij deze hersenspinsels?
Alle reacties Link kopieren Quote
HS26 schreef:
02-06-2026 10:23
Wij begonnen in Salvador, gevlogen naar Manaus en van daaruit Amazone Woud in. Daarna via Belo Horizonte naar Ouro Preto. Vervolgens naar Iguazu en afgesloten met Rio. Overal een aantal dagen gebleven en veel binnenlandse vluchten gedaan. In totaal een dag of 19, net geen 3 weken. In Rio hadden we nog lekker een paar dagen rust aan de Copacabana, echter alleen maar regen gehad en geen minuut aan strand gelegen. Je kunt niet altijd 6 gooien helaas.....
Hoe vond je het Amazone gebied?
Wat balen zeg, van die continue regen in Rio, terwijl je juist met strand wil afsluiten. Wat kun je daar doen met slecht weer dan ?
Alle reacties Link kopieren Quote
OhMellie schreef:
02-06-2026 10:44
Een jaguar heb ik niet gezien, maar wel veel cabibara's en we zijn gaan vissen op piranha's. Ook een vlucht in een cessna erover was indrukwekkend.
Oh ja, dat is vast ook mooi erover vliegen, maar wel prijzig denk ik?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sfinx schreef:
02-06-2026 11:25
Ik vond Costa Rica geweldig: zo enorm veel dieren gezien en dankzij microklimaat overal hoef je niet ver te reizen om weer iets totaal anders te zien. Alleen aan steden/cultuur vind je er nauwelijks iets. Mensen die dat belangrijk vinden combineren het vaak met Nicaragua.
Ik ben wel benieuwd waarom het tegen zou vallen.
https://travellersoftheworld.nl/costa-r ... rvaringen/
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
02-06-2026 10:39
Ik heb van Salta geen indrukwekkende landschappen onthouden. Kan goed dat ik die net overgeslagen heb. Of dat ik niet goed opgelet had op de rit ernaar toe omdat ik tone buikloop had Ik kwam toen vanuit Bolivia en Chili. Ik vond Salta wel een heel charmant stadje en ik heb er een fantastische biefstuk gegeten.

Als je naar indrukwekkende landschappen zoekt, dan denk ik uit mijn rondreis toch echt weer terug aan Ecuador (vooral Banos zal ik nooit vergeten), maar ook aan het midden van Argentinië (dus wel bij Bariloche) en de rit vanuit daar naar Chili. Ook de Salar de Uyuni is machtig mooi. Maar dat ligt in Bolivia. Ook Peru was qua landschappen echt geweldig. Die bergen rond Machu Picchu... echt prachtig.
Even gekeken naar Salar de Uyuni, heeeel mooi ja! Maar ik lees ook zo snel dat juli-aug de slechtste maanden zijn en het dan erg koud is. In de zomervakantie wil ik in korte broek kunnen lopen en naar het strand kunnen.
Ik zou bv ook heel graag de petiti Moreno gletcher willen zien in zuid-Argentinië maar ook dat is de verkeerde reistijd. Dan is het gewoon balen dat je vastzit aan vastgestelde vakanties.
Misschien ooit in december-januari en als we dan iets langer vrij zouden kunnen krijgen….

En dé Iguazu watervallen zijn natuurlijk een must see, en de herkenbaarheid van Rio snap ik wel ja. Dat gevoel had ik dan weer in New York, zo gaaf om daar gewoon rond te lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan vanuit Iguacu naar Rio vliegen en dat combineren met Ilha Grande voor het eilandgevoel. Quasi autovrij eiland, je kan er surfen, snorkelen, hiken,... er zijn geen grote resorts, wel veel pousada's en restaurantjes.
Het weer in onze zomer is helaas niet zonzeker, wij hadden meestal wel een aangename 28 graden, maar ook enkele keren regen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn 2 jaar geleden in Ecuador geweest in de zomervakantie. Wel georganiseerd, wij reisden met kind. Reisafstanden waren goed te doen.

Ik heb me niet onveilig gevoeld, munteenheid is de USdollar. Afwisseling: cultuur, hooggebergte, Amazone, weer ander landschap in het zuiden.

We zijn wel op de Galapagos geweest. Niet voor het strand, maar vooral voor de natuur. Het is er trouwens niet heel warm (voor ons fijn). Hele mooie snorkelervaringen daar. (Zeeschildpadden, zeeleeuwen, haaien en natuurlijk vissen, zeesterren etc).
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
02-06-2026 09:45
Super Speuk, mooi vooruitzicht! Je pakt dus alleen maar Rio mee van Brazilië. Lastig keuzes maken hè.
Hoeveel tijd heb je voor Salta gepland en wat wordt je rondje?

Je hebt dan dus een multicity ticket gekocht: bv AMS-BUENOS AIRES en terug RIO-AMS?
En bij welke maatschappij(en) heb je dan de 3 losse binnenlandse vluchten geboekt?
Want dan heb je BA-Salta, Salta-Iguazu en dan Iguazu-Rio nog toch ?
We doen inderdaad alleen Rio (en Iguazu) van Brazilië. Zou graag meer willen zien van Brazilië, Argentinië ook trouwens, maar met zulke grote landen is het sowieso onmogelijk alles wat we willen zien in 1 vakantie aan te doen.
We hebben 1 multi city ticket vanaf Schiphol geboekt bij de maatschappij zelf. De 3 vluchten die je noemt boek ik via Booking, Skyscanner, etc, wat maar opkomt bij het zoeken en vergelijken.
We hebben 5/6 dagen voor Salta en omgeving (ook 6 voor BA en 4 voor zowel Iguazu als Rio). Normaal reis ik graag sneller, maar we gaan met 2 jonge kinderen en die wilden iets langer op 1 plek blijven omdat ze het tempo de afgelopen vakanties soms wat hoog vonden.
Een juichtoon da’vre langs de velden..
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
02-06-2026 11:36
Oh ja, dat is vast ook mooi erover vliegen, maar wel prijzig denk ik?
Duurder dan toen ik er jaren geleden was ongetwijfeld. Als ik op google invoer wat een 30 minuten rondvlucht nu kost is dat 230 tot 370 euro voor het hele vliegtuigje (3 passagiers) dus de prijs per persoon valt eigenlijk nog niet tegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deel deze ervaring absoluut niet. Wij (gezin met twee tieners) vonden Costa Rica fantastisch.
Het weer, tja, dat weet je. Maar zo dramatisch als daar beschreven was het voor ons niet.
We hebben ontzettend lekker gegeten en ik vond het eten etc niet zo dramatisch duur als in deze review beschreven.
De excursies zijn inderdaad wel prijzig, maar eerlijk is eerlijk, soortgelijke excursies zijn in alle populaire vakantielanden tegenwoordig duur. Ook als de rest van de reis goedkoper is.
Na twee weken genoeg hebben van de jungle :facepalm: Dan moet je inderdaad niet naar Costa Rica gaan. Deze mensen hebben zich duidelijk niet goed ingelezen vooraf.

Overigens hoeft TO van mij niet naar Costa Rica als dat niet trekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goh, ik heb het meeste echt heel anders ervaren dan hier staat. Dingen als hoge prijzen en eentonig eten herken ik totaal niet. Zeker die prijzen zijn wellicht veranderd sinds 2009 toen ik er was. Maar één ding is wel waar, maar dat geldt natuurlijk wel voor elk land op een manier: let goed op de tijd van het jaar, het regenseizoen is niet de handigste periode om te gaan. Wij waren er destijds in mei, in de overgang van het droge seizoen naar het regenseizoen en dat vond ik toen wel ideaal. Het was geen hoogseizoen dus rustig, amper Amerikanen bijvoorbeeld, en het weer was nog heel prima. Juli/augustus zijn niet zo geschikt.
Ik ben ook in andere tropische landen geweest maar daar veel minder dieren gezien dan in Costa Rica. Was wel in Azië en Afrika, dus ik kan niet met Zuid-Amerika vergelijken.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
02-06-2026 11:45
Even gekeken naar Salar de Uyuni, heeeel mooi ja! Maar ik lees ook zo snel dat juli-aug de slechtste maanden zijn en het dan erg koud is. In de zomervakantie wil ik in korte broek kunnen lopen en naar het strand kunnen.
Ik zou bv ook heel graag de petiti Moreno gletcher willen zien in zuid-Argentinië maar ook dat is de verkeerde reistijd. Dan is het gewoon balen dat je vastzit aan vastgestelde vakanties.
Misschien ooit in december-januari en als we dan iets langer vrij zouden kunnen krijgen….
Dan zou ik nog eens goed nadenken of je daadwerkelijk naar Argentinië en/of Brazilië wil.
Want het zal niet gegarandeerd kortebroekenweer zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deel de gelinkte ervaring mbt Costa Rica ook niet.

Wat een mooi land. Ik heb zonder moeite dieren gespot. Eentonig ???? Hoe dan ?? En duur ? Tja als je alles georganiseerd doet en alles boekt via Viator of getmyguide. Ja. Dan wel. Wij deden alles locaal regelen en bleven weg van plekken waar alles in USD was. Blijf weg uit de resorts (gericht op Amerikanen )

Ik heb Polarsteps als je wil. (Even dm sturen ). Maar zomer is niet ideale reistijd. Dus ik zou dit niet doen in bouwvak.
Alle reacties Link kopieren Quote
O en die review neem ik met kilo zout. Gebrek aan cultuur had je kunnen weten. Iets met beter inlezen. Idem weer. Er is groot verschil in weer aan de Caribische kant en de andere kant. Sowieso. En sodas bieden meer
dan Pinto. Wij hebben er heerlijk gegeten. Chifrio. Empenadasn Arroz con palmitos.

Heerlijke smoothies.

Wát een slecht ingelezen reizigers zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees over het algemeen best prima temperaturen, mogelijk in BA nog wat fris. En een aantal dagen in lange broek en korte mouwen (en vestje) is ook geen punt, maar ik bedoel meer dat ik geen bestemming zoek rond het vriespunt en waarbij ik nog winterjas, muts en handschoenen moet meeslepen en 2-3 weken later in de bikini kan liggen.

Zit me te vervelen dus ik ben aan het knutselen met route, in het hopelijke geval dat we 4 weken zouden kunnen.


* Dag 1: Vertrek - Buenos Aires
* Dag 2 t/m 4: Buenos Aires (3 nachten)
* Dag 5: Vlucht Buenos Aires - Salta (1 nacht)
* Dag 6: Salta - Cafayate (1 nacht) via de rode rotsen
* Dag 7: Cafayate - Cachi (1 nacht) – Ruta 40 & Quebrada de las Flechas
* Dag 8 & 9: Cachi. Purmamarca (2 nachten) – NP Los Cardones & Salinas Grandes
* Dag 10: Purmamarca - Tilcara (1 nacht) – Humahuaca (Berg van 14 kleuren)
* Dag 11: Tilcara - Salta stad (1 nacht)
* Dag 12: Vlucht Salta - Puerto Iguazú (3 nachten)
* Dag 13: Iguazú zijde Argentinië
* Dag 14: Iguazú zijde Brazilië
* Dag 15 t/m 17: (ochtend)vlucht Iguazú - Rio en door naar Paraty (3 nachten)
* Dag 18 t/m 21: Paraty - Ilha Grande (4 nachten)
* Dag 22 t/m 25: Ilha Grande - Cabo Frio (4 nachten)
* Dag 26 t/m 28: Cabo Frio - Rio de Janeiro (3 nachten)
* Dag 29: Terugvlucht

Is dit iets ?
mamaonbekend wijzigde dit bericht op 02-06-2026 16:26
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken de afstanden in Argentinië niet, maar klinkt vermoeiend.

Wij deden ongeveer het 2e deel van je route, maar zonder Cabo Frio. Ik zou het zo opnieuw doen 😀
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
02-06-2026 11:35
Hoe vond je het Amazone gebied?
Wat balen zeg, van die continue regen in Rio, terwijl je juist met strand wil afsluiten. Wat kun je daar doen met slecht weer dan ?
Ik vond Iguazu en juiste Amazone de hoogtepunten van de reis. Varen over de Amazone, op het punt waar Rio Negro en Amazone samenkomen. Veel dieren gezien, kaaimannen, dolfijnen, piranha's enz. In houten hutjes op een resort geslapen diep in het woud. Niet bang zijn voor wat spinnen of een slang op het resort. Hiking door de jungle gemaakt.

In Rio hebben we wel de toeristische hotspots bezocht. Christusbeeld, Suikerberg, rondtour door stad enz.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was ook in juli in Costa Rica en ja het regende af en toe een paar uur, maar dat maakt niet zo heel veel uit want het is ook heel warm. Mijn ouders kwamen me daar opzoeken en die hadden daar eigenlijk ook geen klap zin in. Want er is alleen maar jungle, en ze eten alleen maar bonen...

Nou, dat viel toch reuze mee. We hebben een supermooie vakantie gehad en ze waren helemaal enthousiast.

Ik was er dus ook 20 jaar geleden dus de prijzen geen idee. Maar kan me niet voorstellen dat Costa Rica duurder is dan Argentinië. Ik heb me laten vertellen dat Argentinië ontzettend veel duurder is geworden sinds dat ik er was.
taskmaster wijzigde dit bericht op 03-06-2026 11:40
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
BIJ de watervallen van Iguazu kun je een helicoptervlucht boeken over de watervallen heen. Ik zeg: doen!
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat is zeker leuk om te doen ja. Maar zulke (dure) excursies doen wij eigenlijk nooit, ook niet bij de Niagara Falls of New York gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan een raamplaats boeken in het vliegtuig, dan zie je ook al veel. In Iguacu hebben we met een bootje onder de watervallen gevaren, ook een ervaring. We vonden de toegangstickets en excursies in Brazilië vrij duur in verhouding tot de prijzen van eten, drinken en hotels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof dat het niet veel zin heeft dat ik onze route door Brazilië opzoek, aangezien wij in een heel ander deel van Brazilië waren.
Maar ik lees nog steeds mee uit interesse :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn in Ecuador in het amazone gebied geweest in een kleinschalig eco-resort. Leuke jungle wandelingen met een lokale gids overdag en in de schemering (veel dieren en planten, gebruiken van de lokale bevolking). Varen, dierenopvang, kinderen konden zwemmen en vissen. Voor ons een van de hoogtepunten van onze reis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een helicoptervlucht is echt niet nodig idd. Het is al machtig mooi van zichzelf. De Braziliaanse kant kun je volgens mij ook overslaan. Je kunt beter een paar keer naar de Argentijnse kant. Het is een groot park. Met een bootje naar de waterval toe vond ik ook heel leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
03-06-2026 11:30
Ik geloof dat het niet veel zin heeft dat ik onze route door Brazilië opzoek, aangezien wij in een heel ander deel van Brazilië waren.
Maar ik lees nog steeds mee uit interesse :)
Toch wel benieuwd naar hoor!
Misschien kiezen we alsnog voor 1 van beide bestemmingen (of een ander land).
Heb toevallig ook al iets voor alleen Brazilië in elkaar zitten knutselen dus jouw route (en dagverdeling) is welkom hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de boot onder de waterval door is zeker leuk. Ook bij Niagara gedaan, heel vet en mooie herinnering aan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven