Verre reis zomer 2027: Argentinië combineren met Brazilië

01-06-2026 15:55 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben alweer aan het nadenken over onze volgende verre bestemming, voor zomer 2027.

Na 2x achtereen naar Azië is de wens van manlief nu toch echt iets anders te doen (al staan Thailand, Vietnam en Japan nog op de wensenlijst. Maar die vallen -mede gezien de situatie in het oosten én een ander werelddeel willen- nu dus af).

We zitten dus te denken naar een reis naar Midden-/Zuid Amerika en noord en midden Argentinië en Brazilië hebben onze interesse. Helaas gebonden aan juli-augustus dus Patagonië valt dan af.
Als alternatief denken we ook nog aan Mexico trouwens. Daar ben ik me ook over aan het inlezen voor een route vanaf Mexico Stad naar Cancun. Maar twijfel of het veilig genoeg is. Maar zou het ook nog kunnen worden. Maar dat even terzijde hier in dit topic.

Iemand een suggestie voor een mooie route om dus noord-Argentinië en stukje Brazilië te combineren in 4 weken? Startend in Argentinië want mijn voorkeur zou dan zijn om af te sluiten op strand (in Brazilië dus). Bij alleen Argentinië zou ik denk ik toch wat relaxtijd aan het strand missen. Daarom dacht ik aan Brazilië erbij.
Of, maar da’s misschien wat gek en heel onlogisch, na 3 weken Argentinië doorvliegen naar een weekje Curaçao, maar da’s nog wel een hele lange reisdag en mogelijk te prijzig.

En ja, ik weet dat je dan niet alles ziet en keuzes moet maken en je in elk land makkelijk 3-4 weken alleen al kunt vermaken. Wij zijn snelle reizigers en willen doorgaans korter ergens verblijven dan de gemiddelde reiziger denk ik.

Dus wie wil er es meedenken en heeft tips bij deze hersenspinsels?
De Braziliaanse kant is vooral uitzicht, aan de overkant kom je veel dichter bij de watervallen en kan je wandelingen maken. Als je toch tot daar reist, zou ik beide kanten doen.
Als je met kinderen reist: de leeftijdsgrens voor de boten aan de Braziliaanse kant was lager. We boekten er een excursie met een jeeptocht door de jungle en een wandeling met gids.
Beide kanten zijn toeristisch volledig uitgebouwd.
Welke reis ik naar Argentinië en/of Brazilië ook zóu maken: inderdaad beide zijden van de Iguazu watervallen bezoeken. Staat ook al in het schema hierboven (beide kanten 1 volle dag).

En man en ik gaan samen, geen kinderen nu mee.
Wat vinden jullie leuk om te doen tijdens zo'n vakantie behalve een deel strand? Willen jullie bezienswaardigheden bezoeken met tours, of reizen jullie liever zelf? Hou je van wandelen of meer met de auto ergens heen gaan om iets te bekijken? Houden jullie van grootse dingen, of zijn jullie ook goed in de kleine aspecten van een gebied uitzoeken en genieten jullie daar ook van? Houden jullie van buiten zijn in de natuur, of zijn jullie meer van culturele bezienswaardigheden?

Je voorgestelde planning is misschien wat ambitieus voor Argentinië, maar het ligt er ook aan wat je leuk vindt. Je bent wel veel aan het rijden (de weg is niet altijd even goed.) maar het is wel een mooi gebied. De afstanden in Zuid Amerika zijn echt groot en zeker in Argentinië en Brazilië.

Je zou ook aan Nicaragua kunnen denken, je kan daar makkelijk rondreizen en zowel steden als natuur combineren. Voor je stukje tropisch strand zou je bijvoorbeeld naar Little Corn Island kunnen gaan. Maar als dat te veel gedoe is zijn er ook veel mooie stranden langs de westkust en je kunt dan ook wat verschillende stranden bezoeken als je wil.

De eerdergenoemde Ecuador is ook een goede optie. Galapagos hoeft niet per se heel duur te zijn. Peru zou ook kunnen, de natuur is prachtig en Peru heeft natuurlijk een rijke culturele geschiedenis. Je tropische strand wordt dan wel iets lastiger. In het noorden van het land zijn wel een aantal prachtige hotels langs de kust, maar buiten de hotels is het niet erg sfeervol (zeg maar, helemaal niet.) Ik kan me voorstellen dat het ook wat frisser is daar in juli/augustus en dat heb je al gauw in Peru omdat veel bezienswaardigheden en mooie gebieden op hoogte zijn, maar er zijn ook veel tours die de Amazone bezoeken.

Voor al deze bestemmingen weet ik overigens niet hoe het weer echt is in juli/augustus. Ik herken wel de 'mindere' verhalen over Costa Rica van de laatste jaren (zelf nooit geweest.) Het is veel duurder en drukker geworden dan het vroeger was, dus ik kan me voorstellen dat mensen die er 10 jaar geleden zijn geweest die verhalen niet herkennen.
We vinden een combinatie juist leuk, natuur, strand, stad. Voor manlief hoeft strand niet perse, ik vind het altijd wel fijn en vakantiegevoel geven om ook even (op het einde) te relaxen. Het zou voor mij een pré zijn maar geen absolute eis hoor. In Amerika geweest en daar hadden we bv in Florida ook geen strand (wel tussendoor geweest) maar sloten we af met een privé-villa, dat was ook relaxed.
Maar als ik het kan combineren is dat wel een plus.

Het gebied rondom Salta in Argentinië lijkt me erg mooi maar ben er ook nog niet over uit of dit goed is zo. Of toch te kort en er een dag aan toevoegen en een dag minder bij de stranden in Brazilië.
Rode rots-achtige gebieden vinden wij wel mooi. Ooit es in Zuidwest-Amerika geweest en gebieden als Grand Canyon, Bryce Canyon en Monument Valley vonden we geweldig, de mooiste reis die we gemaakt hebben.
Zou ook heel graag nog es terug willen en dan ook Arches, Antelope Canyon en Yellowstone zien.

Zag gisteren een reisblog van Mexico en dat was ook mooi. Weer heel anders. Zucht, wat is er veel moois op de wereld.
Afsluiten op Isla Holbox of Isla Mujeres bijvoorbeeld, prachtig. Maar ik wil ook weer niet te weinig tijd hebben zitten tussen terugkeer naar vaste land (risico met ineens slecht weer), dus dan zou je toch 1-2 dagen in Cancun moeten zitten denk ik en die stad lijkt me niks aan. Of toch nog weer iets verder zakken naar Playa del Carmen.

We reizen graag zelf (als in: zelf reis samenstellen dus geen vooraf geheel georganiseerde reis door een reisbureau) maar hebben in Sri Lanka en Indonesië bijv. ook wel prive chauffeurs gehuurd voor dagtours.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven