Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Fantasy schreef:
06-06-2026 17:19
Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar dit staat er:

Waarschuwing. (Persoonlijke of in het topic)
a. Onnodig quoten/OP wissen, eerste keer wissen met tekst in verander vak dat het niet mag, de keer erna een waarschuwing en daarna volgt er een ban.

Staat niets over een opvolgende ban.
Jawel hoor:

Het is geen oplopend systeem meer. *.

Tussenliggende tekst weggehaald

* Muv de zwaardere bannen en bij regelmatig dezelfde overtreding kan het alsnog oplopen.
Lady*Voldemort schreef:
06-06-2026 15:17
Ik meen me te herinneren dat ze alleen een onkostenvergoeding krijgen, en in dat geval is het natuurlijk goed te begrijpen dat ze zich niet het vuur uit de sloffen hollen voor dit forum. Maar elke dag even inloggen om te zien of er nog verzoekjes zijn qua anonimiseren en zo moet toch niet te veel moeite zijn.

Dat lijkt me ook het minste. Anders moet je gewoon niet met mods werken.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Fantasy schreef:
06-06-2026 16:44
Maar ook dan loopt de ban niet op. Melding in de gewiste OP, waarschuwing, ban.
Dus ook dat weer gejank om niets.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
06-06-2026 21:09
De regels zijn en blijven onduidelijk. Liever niet staffen, maar melden in de mod topics. Als je daar iets meldt krijg je te horen "liever staffen, dan zien we het gelijk".

Vaag.
Delulu
Lady*Voldemort schreef:
06-06-2026 15:17
Maar elke dag even inloggen om te zien of er nog verzoekjes zijn qua anonimiseren en zo moet toch niet te veel moeite zijn.
Ik vraag me af waarom daar een mod moet tussenkomen ipv dat mensen dat anonimiseren zelf kunnen doen. Zou ook schelen voor de mods.
Fantasy schreef:
06-06-2026 21:36
De regels zijn en blijven onduidelijk. Liever niet staffen, maar melden in de mod topics. Als je daar iets meldt krijg je te horen "liever staffen, dan zien we het gelijk".

Vaag.
Ik weet niet beter dan voorkeur voor staffen, dus geen idee waar je dat vandaan haalt.
madamzonderm schreef:
06-06-2026 22:35
Ik vraag me af waarom daar een mod moet tussenkomen ipv dat mensen dat anonimiseren zelf kunnen doen. Zou ook schelen voor de mods.
Ja, zoals op alle fora. Maar zoals alles wat hier niet werkt, maar op alle fora wel ja. Ook dat hier technisch niet.
Moiren schreef:
06-06-2026 22:42
Ik weet niet beter dan voorkeur voor staffen, dus geen idee waar je dat vandaan haalt.
Staat ook gewoon in de OP van het bantopic.
Delulu
Fantasy schreef:
07-06-2026 10:46
Staat ook gewoon in de OP van het bantopic.

Die zin mag inderdaad wel uit die OP gehaald worden want dat werkt sowieso niet meer met de weinige moduren/-diensten die er nog zijn. Een heel groot deel van wat hier in het topic wordt gemeld wordt gemist, dus staffen heeft duidelijk de voorkeur.
Moiren schreef:
06-06-2026 21:09

Ga je lekker? Nog even en ze doen fantastisch werk :hyper:
Als er geen tijd is, prima, maar wees daar dan gewoon transparant in. Nu lijkt het alsof er met grote regelmaat iets genegeerd wordt, dat maakt het irritant.
Hela schreef:
06-06-2026 13:46
Moderators worden hier niet betaald.

24 juni 2021 AD.
Intervieuw met een oud Viva moderator.

Quote: "Met mijn werk op het Viva-forum heb ik mijn studie gefinancierd."

Geen idee wanneer deze meneer moderator was. Wellicht tijdens vettere jaren.

Maar dat het nu dus 'liefdewerk oud papier' is, of tegen een schrale onkostenvergoeding, dat gaat er bij mij niet in.

Kortom: moderators mogen wel eens iets meer bezig zijn met de functie die ze aanvaard hebben.
Interview.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Hallodaar schreef:
07-06-2026 12:17
[…]

Kortom: moderators mogen wel eens iets meer bezig zijn met de functie die ze aanvaard hebben.
Maar zelfs al zou het vrijwillig zijn, hetgeen kennelijk niet zo is, dan nog komen daar verantwoordelijkheden bij zoals LV ook al eerder heel terecht opmerkte.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Calamitycat schreef:
07-06-2026 12:23
Interview.

Zonder U inderdaad.😁
Mag er weer een muntje in de meter van het forum, mods?
Dat het dan een béétje sneller laadt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hallodaar schreef:
07-06-2026 12:27
Zonder U inderdaad.😁
:D
Lilith schreef:
07-06-2026 11:49
Ga je lekker? Nog even en ze doen fantastisch werk :hyper:
Als er geen tijd is, prima, maar wees daar dan gewoon transparant in. Nu lijkt het alsof er met grote regelmaat iets genegeerd wordt, dat maakt het irritant.
Hier ben ik het mee eens. Dat er forummers dagenlang op anonimisatie moeten wachten bijvoorbeeld, dat is echt niet oké.
Als er besloten is dat er moderators moeten zijn om de orde te handhaven en praktische taken uit te voeren is het wel zo handig als die ook heel geregeld online zijn. En hun mail lezen. Anders moet je forummers zelf de mogelijkheid geven om bepaalde dingen te doen . ( tekst van je topic aanpassen, op anoniem gaan, elkaar van het forum afdonderen )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
himalaya schreef:
07-06-2026 12:27
Mag er weer een muntje in de meter van het forum, mods?
Dat het dan een béétje sneller laadt?
Zondag is rustdag.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
blijfgewoonbianca schreef:
07-06-2026 12:44
Als er besloten is dat er moderators moeten zijn om de orde te handhaven en praktische taken uit te voeren is het wel zo handig als die ook heel geregeld online zijn. En hun mail lezen. Anders moet je forummers zelf de mogelijkheid geven om bepaalde dingen te doen . ( tekst van je topic aanpassen, op anoniem gaan, elkaar van het forum afdonderen )

Dat zou sowieso slim zijn, qua werk besparing. Alleen misschien dat laatste niet :proud:
Aha, mijn geheugen blijkt me dus toch niet te bedriegen:

ModeratorViva schreef:
26-10-2025 18:42
Dit doen we naast onze betaalde banen en krijgen er een vergoeding voor. Ons dienstverband is gewijzigd toen we zijn overgenomen. Evenals een deel van ons team.
Lady*Voldemort schreef:
07-06-2026 12:57
Aha, mijn geheugen blijkt me dus toch niet te bedriegen:

Doe mij ook zo'n bijbaantje 😁😉
Redhead70* schreef:
05-06-2026 19:38
Hoi Mods
Hebben jullie niet een soort schema?
Mod a is er op ma di woe
Mod b do vrij en zaterdag
Mod c zondag en avond of zoiets?

Wij hebben met Kompas de afspraak dat wij modereren wanneer wij hier tijd en ruimte voor hebben. Er is geen vast rooster. Dit maakt dat er de ene keer meerdere mods aan het werk zijn en er snel gereageerd wordt en de andere keer je een tijd moet wachten. En dat een antwoord soms dagen laat wachten omdat we moeten overleggen en niet iedereen tegelijk beschikbaar is. Wij moeten het doen met de mensen die we hebben en doen ons best, helaas kan ik die situatie niet zomaar veranderen. Wij zetten ons al jaren actief in voor het forum maar onze levens zijn in die tijd ook veranderd en is er helaas ook minder tijd. Het krijgen van kinderen, wijzigingen in gezinsleven, oppakken van een nieuwe studie, verbouwingen en verhuizingen, verandering van baan kosten helaas veel tijd en energie waardoor er voor ons allemaal wat minder ruimte is. Als wij zeggen we stoppen ermee is er niemand meer die het over kan nemen (en het forum zo goed kent) waardoor het forum verloren zal gaan en dat willen we niet. We zijn van jullie gaan houden en dit forum dus zomaar opgeven willen we niet.

De conclusie is dat er geen ruimte en tijd is voor een vast rooster. Er wordt nog onderzocht hoe we het team het beste kunnen gaan vergroten.

Met vriendelijke groet,

Moderators Viva forum.

Hallodaar schreef:
07-06-2026 12:17
24 juni 2021 AD.
Intervieuw met een oud Viva moderator.

Quote: "Met mijn werk op het Viva-forum heb ik mijn studie gefinancierd."

Geen idee wanneer deze meneer moderator was. Wellicht tijdens vettere jaren.

Maar dat het nu dus 'liefdewerk oud papier' is, of tegen een schrale onkostenvergoeding, dat gaat er bij mij niet in.

Dit is een quote van een Moderator van voordat wij het overnamen en de overname door Kompas.

Dansjedansje1000 schreef:
04-06-2026 12:56
Ik heb vorige week een weekban gekregen wegens het verspreiden van medische desinformatie.

Toch wil ik graag delen dat dit mij persoonlijk erg heeft geraakt. De opmerking die ik plaatste kwam voort uit iets wat in mijn eigen gezin is gebeurd, en was bedoeld om steun te bieden aan een andere moeder en aan te geven dat haar zorgen waar het topic over gingen niet raar of gek waren, niet om misinformatie te verspreiden.

Het onderwerp waar het om gaat is in de meeste gevallen onschuldig, maar niet altijd, niet in ons gezin, met onze zoon die hierdoor bijna dood was op de IC heeft gelegen en er uiteindelijk gehandicapt door is geraakt. Artsen hebben erkent dat dit echt door het onderwerp wat ik nu niet kan benoemen(anders krijg ik misschien weer een ban) is gebeurd er waren geen andere mogelijkheden waardoor hij en wij in deze situatie zijn gekomen.

Wat mij vooral heeft gekwetst is dat er direct een ban volgde, zonder dat er eerst ruimte leek voor uitleg of context. Ook heb ik op mijn mail hierover geen reactie ontvangen, wat ik als erg onbevredigend ervaar.

Beste Dansjedansje1000,

Je hebt een ban ontvangen voor het verspreiden van desinformatie. In alle literatuur staat beschreven dat dit onschuldig is, er zal best een uitzondering zijn zoals bij alles. Alleen gaan wij ervanuit dat wat er door artsen beschreven is de waarheid is. Je bracht het als een vaststaand feit ipv als een eigen ervaring.
Daarnaast vonden we de manier waarop je het in het topic omschreef niet passend. We hebben eerst overlegd voor we overgingen tot een ban en waren het met elkaar eens.

Aanvulling: uiteraard vinden wij jouw persoonlijke situatie heel erg vervelend. Dit staat wel los van de moderator keuzes die we moeten maken.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-06-2026 15:05
Reden: Aanvulling
4.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven