Uitvaart regelen

09-06-2026 13:51 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moeten wij na een kort ziekbed afscheid nemen van mijn moeder op vrij jonge leeftijd. Ik wil haar graag het afscheid geven dat zij verdient en ben daarom op zoek naar ervaringen, mooie ideeën en bijzondere toevoegingen van anderen.

Wat heeft tijdens het afscheid van jullie vader, moeder, partner, vriend of ander dierbaar persoon echt indruk gemaakt? Zijn er dingen waarvan je achteraf dacht: "Wat ben ik blij dat we dat hebben gedaan"?

Ik wil graag zoveel mogelijk inspiratie verzamelen, zodat ik later niet het gevoel heb dat ik kansen heb gemist. Ideeën waar ik zelf al aan denk:
- Een manier om veel fotos te delen
- Een plek waar mensen herinneringen etc. kunnen achterlaten.

Maar ik zoek juist ook naar originele of persoonlijke ideeën die misschien minder voor de hand liggen.
Alle ervaringen, groot of klein, zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.
diana_1 wijzigde dit bericht op 09-06-2026 20:30
Reden: Tekstfout
0.11% gewijzigd
Baggal schreef:
10-06-2026 10:37
Heb je de kaarten nog terug kunnen halen toen?

Precies zo bij ons. Extra gênant was dat we na de schrijffout toch mijn vader’s titulatuur hadden opgenomen (ook omdat de kaart naar ex collega’s ging en universiteiten). En dan zo’n stomme fout! Mijn vader had dat echt verschrikkelijk gevonden en kafferde in zijn werkzame leven zijn studenten uit als die de d/dt’s niet goed gebruikte. Een vriendin (die ik overigens via Viva heb leren kennen) zag het meteen toen ik een foto van de kaart stuurde. Vandaar dat mijn moeder en broer met spoed naar het distributiecentrum zijn gereden om die post te onderscheppen :proud: . Daar zeiden ze ook dat ze het wel vaker meemaakte dat mensen de post kwamen halen.

En er zat ook een fout in de tweede naam van mijn vader, maar die had vrijwel niemand opgemerkt - daar hadden we nog wel mee weg kunnen komen vermoed ik ;-) .
Nee die waren al gearriveerd bij de genodigden. Ik baalde er echt enorm van mede omdat de tekst al drie keer was verbeterd wegens fouten. We dachten dat het eindelijk goed was.
Mabel schreef:
10-06-2026 10:35
Mijn uitvaartondernemer had een vast tarief van ongeveer 2500 euro. Staat ook op de website vermeld. Ik vind het ook makkelijk verdiend hoor. Maar ja, wat moet je. Het is take it or leave it. Het is ook niet dat je even verschillende offertes op kan vragen. En ik was dolblij dat ik niet midden in de nacht nog moest zoeken naar een uitvaartondernemer.
Bij ons was het ook iets van €2500 geloof ik. Dat is teruggebracht naar €1000. Maar daarvan kun je natuurlijk wel zeggen: dit doen wij zelf en ik ben bereid de dienst voor en betaal je een uurtarief. De uitvaartbranche verdient er echt meer dan genoeg aan en heeft ook altijd werk, want mensen overlijden nou eenmaal. Vaak hoor je pas achteraf wat het allemaal kost en loopt het gigantisch in de papieren. Begrijp mij niet verkeerd, als het perfect verlopen was hadden wij er niet over geklaagd, maar toen ik eenmaal in de klaag modus zat heb ik dat wel meegenomen. Ook de extra kosten van het rouw drukwerk hebben zij voor eigen rekening genomen, omdat we gevraagd hadden er nog even naar te kijken en zij die fout ook niet hadden opgemerkt in een redelijke standaard zin.
Mocht mijn moeder komen te overlijden zou ik vooraf over die €2500 vallen vermoed ik, wetende dat dit “aannemen en voorbereiden van de uitvaart” in de praktijk niet zoveel voorstelt. Als je zoveel geld voor iets vraagt, wil ik wel graag weten wat je daarvoor doet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Wij hadden geen fouten in de kaart maar achteraf bezien had ik niet moeten luisteren naar mijn zus die een & in de ondertekening wilde, in plaats van ‘en’. Ik vind dat echt heel lelijk staan. De uitvaartmevrouw stelde voor ‘Marjolein & Kamille’, in plaats van ‘Kamille & Marjolein’, want dat zou beter klinken. Jammer voor haar, maar ik ben de oudste dus we gaan niet ineens omdraaien wat we al decennia zo doen.
Baggal schreef:
10-06-2026 09:51
Wat verschrikkelijk slordig zeg. Hebben jullie daar naderhand nog over geklaagd? En zo ja is dat een beetje netjes opgelost?
Dat is wel achteraf besproken in een gesprek waar ik niet bij ben geweest. Uiteindelijk was m'n schoonzus tevreden met de excuses, maar hoe het precies verlopen is, weet ik niet (of is me wel verteld, maar dat is uiteindelijk niet echt binnen gekomen).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Baggal schreef:
10-06-2026 10:46
Mocht mijn moeder komen te overlijden zou ik vooraf over die €2500 vallen vermoed ik, wetende dat dit “aannemen en voorbereiden van de uitvaart” in de praktijk niet zoveel voorstelt. Als je zoveel geld voor iets vraagt, wil ik wel graag weten wat je daarvoor doet.

Maar als het iemand rust geeft om het aan de ondernemer over te laten, laten we dan niet suggereren dat je "moet" onderhandelen.

Begrijp me goed hoor, ik snap dat er veel uitgeknepen wordt, en mijn moeder wilde zelf de goedkoopste simpelste kist, dus dat hebben we gedaan. En je kúnt van alles zelf doen als je dat wil.
Maar wij hadden een prima uitvaartondernemer met redelijke prijzen en het gaf me in een superhectisch moment ook heel veel rust om het gewoon aan haar over te laten. Sommige topics over uitvaarten draaien uit op "je bent gek als je het niet zelf doet" of "je moet onderhandelen anders ben je een dief van je eigen portemonnee" en "je laat je toch zeker niet afzetten door". En dan kunnen mensen zich onder druk gezet voelen om juist van alles zelf te gaan regelen.

Als je het vooraf aan ziet komen dan is het fijn om zelf wat voorbereidselen te doen. Maar een overlijden kan je ook overvallen en dan word je soms gek van de stress. Een uitvaartondernemer kan dan ook veel zorgen wegnemen.
Het belangrijkste vond ik dat we wisten welke uitvaartondernemer een goede reputatie had in die stad. Als je dat weet, dan kun je ook besluiten dat je de rest van het geregel uitbesteedt.
Harba lorifa
Ik heb niet alles terug gelezen omdat ik dat toch wat heftig vind.
Mijn zoontje is vorig jaar overleden. Daardoor helaas ook ervaring met het organiseren van een uitvaart.

Wij hebben een uitvaartfotograaf geregeld. Zij heeft bij ons thuis nog foto's van ons en ons overleden zoontje gemaakt. Ook heeft ze de dag van de uitvaart vastgelegd. Die foto's zijn voor ons erg waardevol. De dame was onzichtbaar aanwezig en heeft deze dag prachtig in beeld gebracht. Ik vind het oprecht jammer dat we haar niet vlak voor het overlijden van mijn zoontje nog gevraagd hebben om foto's te maken.

En dat is dus mijn volgende advies: laat nu nog mooie foto's maken.

Verder hou ik niet van condoleanceboeken. De adressen en van de gasten heb je al. En ga je achteraf echt nog een bedankkaart sturen? Hebben wij niet gedaan.
Ik had honderden kartonnen hartjes geknipt (kun je ook online bestellen) en gevraagd aan alle gasten om daar in elk geval hun naam op te schrijven. Dan weet je achteraf wie er zijn geweest. En aangegeven dat ze er een persoonlijke boodschap op mogen schrijven (hoeft niet).
Dat heeft uiteindelijk iedereen gedaan. De hartjes heb ik in een plakboek geplakt en nu heb ik een prachtig 'eigen' condoleanceboek.

En bekijk goed wat het kost, zodat je achteraf niet schrikt. Een uitvaartverzekering dekt niet altijd alles of dekt soms alleen als je het op een bepaalde manier doet. Een andere locatie, kist, catering oid kan natuurlijk ook. Maar schrik er niet van als dat veel kost.

Wij hadden de rouwkaarten bij Daglief .nl gedrukt. Daar kun je de adressen uploaden en zorgde die site ook voor de verzending. Dat werkte bij ons perfect en scheelt het schrijven van de kaarten.
In de voorbereiding kun je alvast een kaart ontwerpen en proefdrukken laten maken. En adressen in een digitaal bestand zetten. Evt kun je ze ook zelf alvast op etiketten printen.
Wij hebben de rouwkaart ook in pdf besteld, zodat we hem ook mooi via WhatsApp en email konden versturen.
En laat de tekst door een derde lezen. Zelf zie je fouten snel over het hoofd.

Bespreek verder met je moeder wat ze wil. Ze heeft misschien zelf specifieke wensen. Wordt het begraven of cremeren. Welke steen/urn. Uitstrooien of niet en zo ja: waar?
Wat wil je zelf? Moet de kist zakken in het graf? Wil je mee naar de ovens in het crematorium? (Je kunt evt ook weglopen voordat de oven aan gaat)
Gaat het lichaam tot de uitvaart naar een rouwcentrum/aula? Of thuis? Kist open of dicht tijdens uitvaart?
Hier kun je van tevoren al over nadenken.

Zorg ook op de dag zelf dat er voor jou goed gezorgd wordt. Bij ons heeft mijn zusje eten geregeld na alles. De condoleance duurde bij ons anderhalf uur wegens grote drukte. Een vriendin zorgde dat man en ik tussendoor wat drinken kregen en wat te eten. En hield mijn dochtertje in de gaten (die er ook rondliep).

En belangrijk: als je nu al weet dat je moeder binnenkort gaat overlijden, zoek dan nu al een uitvaartverzorger. Nu heb je tijd om iemand uit te kiezen waar je een goed gevoel bij hebt. Als je dat moet regelen als ze overleden is, heb je niet echt meer tijd om verschillende mensen uit te nodigen en uit te kiezen. De eerste uren/dagen na een overlijden komt er veel op je af en moet veel geregeld worden.

Mocht me nog meer te binnen schieten, laat ik het weten.
Ginevra schreef:
10-06-2026 12:37
Maar als het iemand rust geeft om het aan de ondernemer over te laten, laten we dan niet suggereren dat je "moet" onderhandelen.

Begrijp me goed hoor, ik snap dat er veel uitgeknepen wordt, en mijn moeder wilde zelf de goedkoopste simpelste kist, dus dat hebben we gedaan. En je kúnt van alles zelf doen als je dat wil.
Maar wij hadden een prima uitvaartondernemer met redelijke prijzen en het gaf me in een superhectisch moment ook heel veel rust om het gewoon aan haar over te laten. Sommige topics over uitvaarten draaien uit op "je bent gek als je het niet zelf doet" of "je moet onderhandelen anders ben je een dief van je eigen portemonnee" en "je laat je toch zeker niet afzetten door". En dan kunnen mensen zich onder druk gezet voelen om juist van alles zelf te gaan regelen.

Als je het vooraf aan ziet komen dan is het fijn om zelf wat voorbereidselen te doen. Maar een overlijden kan je ook overvallen en dan word je soms gek van de stress. Een uitvaartondernemer kan dan ook veel zorgen wegnemen.
Het belangrijkste vond ik dat we wisten welke uitvaartondernemer een goede reputatie had in die stad. Als je dat weet, dan kun je ook besluiten dat je de rest van het geregel uitbesteedt.
Het kon bij mij niet anders. Ik moest met zoveel dingen dealen en ik was al kapot van het intensieve ziekbed. Mijn gezin en familie deden op hun manier hun best maar ik stond er alleen voor. Dus ik zei snel ja doe maar. Dus binnenkort krijg ik een rekening van ruim 9k voor een niet per se superspectaculaire uitvaart.

Het is wat het is. Geld is geen probleem gelukkig. Maar als ik de last had kunnen delen met vader of broer dan had het zeker goedkoper gekund.
Ginevra schreef:
10-06-2026 12:37

[…]

Eens en begrijpelijk. Ik vind niet dat iedereen moet onderhandelen, maar verwacht wel “waar voor mijn geld”. Voor een uitvaart waarbij de kaarten niet werden nagekeken, de dienst niet werd opgenomen (terwijl dit wel was afgesproken), de familie alle muziek stukken zelf diende aan te leveren, de neef van de overledene de volledige dienst voor zijn rekening nam is een bedrag van €2500 niet gerechtvaardigd. Geld is in onze familie niet het probleem, integendeel, maar dat wil niet zeggen dat ik overal blind voor teken. Nogmaals, de uitvaart organisatie heeft het heel keurig opgepakt en als familie kijken wij terug op een prachtige dienst georganiseerd door de neef. Mijn moeder had het ook laten zitten vermoed ik, maar gelet op mijn achtergrond word ik nog wel eens ingezet om met organisaties in conclaaf te gaan die, in onze optiek, tekort waren geschoten. Een opname kan niet meer opnieuw worden gedaan natuurlijk. En dan kom je uit op geldelijke compensatie, hoe banaal ook.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Bedankt voor alle reacties en steun. Ik heb er ontzettend veel aan en lees het allemaal door! Helaas is ze vanavond sneller dan verwacht overleden. Daarom had ik niet eerder de tijd om te reageren of verder op alle reacties in te gaan.
Gecondoleerd en sterkte voor de komende periode.
Gecondoleerd. Dat is wel heel snel gegaan..dat is pittig als je denkt nog even tijd te hebben met elkaar. Veel sterkte gewenst.
Toen de vader van een vriendin overleed was de ceremonie bij het uitvaart centrum zeer kort, daarna waren we welkom bij de lokale kroeg om met elkaar wat te drinken en herinneringen op te halen. Was prachtig, verdriet en gelach dwars door elkaar heen.
Pedersen schreef:
09-06-2026 16:01
Bij de uitvaart van mijn vader heb ik ervoor gekozen om aanwezig te zijn bij de oven voor de start van de crematie zelf.
Voor mij was dit het equivalent van de schep zand die bij een ter aarde bestelling op de kist wordt gegooid door de aanwezigen.
Het aanwezig zijn bij deze procedure is voor mij een waardevol moment gebleken.
Het was een zeer intiem en rustig moment op een verder best zware dag.
Dat dachten wij ook te doen en toen bleek de oven nog bezet met degene die net voor ons was. Was een beetje klungelig. Verbranden duurt wel even dus daar konden we niet op wachten.
Bij mijn vader hebben we iedereen die wilde bij hem thuis laten komen na de uitvaart. Hij was al oud dus dat was niet zo'n grote groep en we hebben een kleine familie. Waren voornamelijk buren die hem nog kenden uit de tijd dat ie nog goed was. Dat was heel gezellig en is tot in de late uurtjes doorgegaan.

We hadden catering geregeld en een stel buren is meteen naar de uitvaart naar het huis gegaan om alles klaar te zetten. Het enige wat ik een volgende keer anders zou doen is ook personeel inhuren voor het serveren en drank bijhouden. Ik had nog meer dan voldoende drank in de garage maar kwam helemaal niet toe aan aanvullen omdat ik zo druk aan het kletsen was. Vrienden en buren hadden zich opgegeven om dat te doen maar toen het er op aan kwam was iedereen dus gezellig aan het kletsen en lette er niemand op aanvullen van hapjes & drankjes, schone glazen, etc.

Adressen nu al uitzoeken is inderdaad ook een goede tip.
Gecondoleerd Diana :hug: Heel veel sterkte gewenst. Je zal er ongetwijfeld een waardig en mooi afscheid van maken en er komt vast veel op je af nu. En wat zal je je mama missen… :rose:
Gecondoleerd met het verlies van je moeder. Veel sterkte in deze moeilijke tijd :rose:.
Gecondoleerd en heel veel sterkte.
Veel sterkte, Diana :rose:
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Diana_1 schreef:
10-06-2026 23:27
Bedankt voor alle reacties en steun. Ik heb er ontzettend veel aan en lees het allemaal door! Helaas is ze vanavond sneller dan verwacht overleden. Daarom had ik niet eerder de tijd om te reageren of verder op alle reacties in te gaan.
Gecondoleerd. Ik hoop dat jouw moeder jou heeft verteld hoe ze bepaalde dingen graag wilde hebben.
Sterkte de komende tjd
Gecondoleerd Diana, wat verdrietig.

Ik vind zelf mijn ketting met de vingerafdrukken van mijn ouders als zilveren hanger heel waardevol. Zo’n afdruk kan je na overlijden nog nemen. Persoonlijk vind ik dit fijner dan een assieraad maar het idee is wel vergelijkbaar.

Pff mijn ouders leven al 18 en 5 jaar niet meer maar ik mis ze nog altijd zo intens.
Sterkte met het afscheid… te jong los moeten laten is zo zwaar.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven