Examens 2026
vrijdag 12 juni 2026 om 08:48
vrijdag 12 juni 2026 om 13:28
Gefeliciteerd allen! Mooie resultaten en op naar de vervolgstap.
Hier helaas geen goed nieuws. Zoon was er al bang voor. Teveel tekorten. Helaas wel 1x 0,1 tekort en 1x 0,2, maar definitief gezakt. Engels was echt slecht. Zoon is er vrij laconiek onder, gaat voor 'VWO 7' volgens hem... Zijn van de 2 VWO-klassen 10 leerlingen gezakt en 2 vrienden. Hij vindt een extra jaar niet erg en heeft alweer zin in het examenconcert. Tja... Voor muziek is hij op een 9 geëindigd. Dat dan weer wel
. Twijfelt nu ook over een vervolgstudie, dus wellicht is een extra jaar best zinvol om de juiste keuze te maken. We gaan het zien!
Hier helaas geen goed nieuws. Zoon was er al bang voor. Teveel tekorten. Helaas wel 1x 0,1 tekort en 1x 0,2, maar definitief gezakt. Engels was echt slecht. Zoon is er vrij laconiek onder, gaat voor 'VWO 7' volgens hem... Zijn van de 2 VWO-klassen 10 leerlingen gezakt en 2 vrienden. Hij vindt een extra jaar niet erg en heeft alweer zin in het examenconcert. Tja... Voor muziek is hij op een 9 geëindigd. Dat dan weer wel
vrijdag 12 juni 2026 om 16:33
Zonnetje gefeliciteerd en Lianne jammer zeg!
Ergens fijn dat ie er zo oke mee is en 2 vrienden er ook nog een jaar zijn. Hier wilde hij niet meer terug naar de school, dus dat was drama geweest. Misschien dan inderdaad goed als ie twijfelt over het vervolg. Spannende tijd geweest en ook voor jullie toch lang vakantie!
Ergens fijn dat ie er zo oke mee is en 2 vrienden er ook nog een jaar zijn. Hier wilde hij niet meer terug naar de school, dus dat was drama geweest. Misschien dan inderdaad goed als ie twijfelt over het vervolg. Spannende tijd geweest en ook voor jullie toch lang vakantie!
vrijdag 12 juni 2026 om 16:37
Ach wat jammer. Maar fijn dat je zoon er zo lakoniek onder is. Gelijk heeft ie ook, want meer dan jammer is het natuurlijk ook niet.liane77 schreef: ↑12-06-2026 13:28Gefeliciteerd allen! Mooie resultaten en op naar de vervolgstap.
Hier helaas geen goed nieuws. Zoon was er al bang voor. Teveel tekorten. Helaas wel 1x 0,1 tekort en 1x 0,2, maar definitief gezakt. Engels was echt slecht. Zoon is er vrij laconiek onder, gaat voor 'VWO 7' volgens hem... Zijn van de 2 VWO-klassen 10 leerlingen gezakt en 2 vrienden. Hij vindt een extra jaar niet erg en heeft alweer zin in het examenconcert. Tja... Voor muziek is hij op een 9 geëindigd. Dat dan weer wel. Twijfelt nu ook over een vervolgstudie, dus wellicht is een extra jaar best zinvol om de juiste keuze te maken. We gaan het zien!
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
vrijdag 12 juni 2026 om 20:17
Wat balen! Vorig jaar was zoon dus ook gezakt. Maar wilde juist naar het Vavo. En de middelbare school stimuleerde dat ook. Gaat hij nog wel een vak herkansen om de optie Vavo open te houden? Gaan die 2 vrienden ook het jaar opnieuw doen? Bij ons kiest bijna iedereen voor het Vavo. 1 meisje wat vorig jaar bij hem in de klas zat, had er wel voor gekozen het jaar opnieuw te doen en was voor de 2e keer gezakt.liane77 schreef: ↑12-06-2026 13:28Gefeliciteerd allen! Mooie resultaten en op naar de vervolgstap.
Hier helaas geen goed nieuws. Zoon was er al bang voor. Teveel tekorten. Helaas wel 1x 0,1 tekort en 1x 0,2, maar definitief gezakt. Engels was echt slecht. Zoon is er vrij laconiek onder, gaat voor 'VWO 7' volgens hem... Zijn van de 2 VWO-klassen 10 leerlingen gezakt en 2 vrienden. Hij vindt een extra jaar niet erg en heeft alweer zin in het examenconcert. Tja... Voor muziek is hij op een 9 geëindigd. Dat dan weer wel. Twijfelt nu ook over een vervolgstudie, dus wellicht is een extra jaar best zinvol om de juiste keuze te maken. We gaan het zien!
vrijdag 12 juni 2026 om 22:00
Nou wat goed zeg! GefeliciteerdZonnetje80 schreef: ↑12-06-2026 16:05Mijn dochter is geslaagd een 5.9 gemiddeld voor haar centrale examens
Wat een heerlijk gevoel hè na vorig jaar te zijn gezakt. Nu lekker alles loslaten en genieten!
vrijdag 12 juni 2026 om 22:10
Aaah dat is niet leuk zeg!liane77 schreef: ↑12-06-2026 13:28Gefeliciteerd allen! Mooie resultaten en op naar de vervolgstap.
Ook al is hij er vrij laconiek onder, hij had liever een ander telefoontje gehad lijkt mij. Weet hij al wat hij gaat doen, jaar over of een paar vakken op het VAVO onderwijs? Als hij nu een vak herkanst, heeft hij misschien een vak minder volgend jaar op het VAVO.
Een jaar extra om tot een juiste studiekeuze te komen is inderdaad niet verkeerd. Fijn dat hij alweer de drive heeft gevonden. Gaat goedkomen volgend jaar! Uiteindelijk komen ze er wel, welk pad ze ook bewandelen.
Voor nu even lekker uitrusten!
zaterdag 13 juni 2026 om 09:39
Zat nog even terug te lezen maar wat ontzettend knap gedaan van je zoon zo zijn eindcijfers omhoog gehaald!
Mijn zoon had trouwens voor wiskunde B op zijn CE een 6,3 gehaald!
Waardoor zijn eindcijfer nu een 6 is, was vorig jaar een 4.
Zo fijn hè dat alles dit jaar is goedgekomen!
zaterdag 13 juni 2026 om 10:50
Zo dat is een behoorlijke verbetering. Wiskunde B is echt pittig.Barbara74 schreef: ↑13-06-2026 09:39Zat nog even terug te lezen maar wat ontzettend knap gedaan van je zoon zo zijn eindcijfers omhoog gehaald!
Mijn zoon had trouwens voor wiskunde B op zijn CE een 6,3 gehaald!
Waardoor zijn eindcijfer nu een 6 is, was vorig jaar een 4.
Zo fijn hè dat alles dit jaar is goedgekomen!![]()
Mijn zoon was bij beco van een 4,6 naar een 8,3 gegaan voor zijn CE. En qua eindcijfer van een 5 naar een 8.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat beco eigenlijk ook helemaal niet zijn slechtste vak was, maar hij had vorig jaar bedacht dat hij er daarom ook niks voor hoefde te doen. Dit jaar natuurlijk maar 2 vakken, dus wel alles bijgehouden en geoefend. Hij heeft nu kunnen ervaren wat voor verschil dat maakt en hopelijk heeft hij ervan geleerd.
Heel erg fijn dat alles is goedgekomen. Jaar is eigenlijk best omgevlogen en op persoonlijk vlak, door verschillende bijbanen ook weer wat gegroeid. Dus ik zie het ook niet als een verloren jaar.
zaterdag 13 juni 2026 om 10:59
Gefeliciteerd voor alle geslaagden!
Succes voor degenen met een her, spannend weer.
En voor alle definitief gezakten, het komt goed. Het is niet het einde van de wereld. Al voelt het soms allesbepalend, maar dat is het niet. Uiteindelijk is het maar een jaar op een mensenleven. En in dat jaar doen ze weer nieuwe inzichten op, worden ze weer een jaar volwassener en van tegenslagen leer je ook.
Zoon was vorig jaar uitgeloot voor zijn studie van keuze. Had zich uiteindelijk ingeschreven voor de studie die het merendeel van zijn vrienden ging doen. Maar nu ingeloot voor diezelfde studie. Alleen heeft hij inmiddels een andere nummer 1 en daar is hij (nog) niet ingeloot. Dus uiteindelijk is nog niet bepaald wat hij gaat doen, maar in ieder geval niet de studie die zijn vrienden doen en wordt het in ieder geval een meer eigen keuze.
Succes voor degenen met een her, spannend weer.
En voor alle definitief gezakten, het komt goed. Het is niet het einde van de wereld. Al voelt het soms allesbepalend, maar dat is het niet. Uiteindelijk is het maar een jaar op een mensenleven. En in dat jaar doen ze weer nieuwe inzichten op, worden ze weer een jaar volwassener en van tegenslagen leer je ook.
Zoon was vorig jaar uitgeloot voor zijn studie van keuze. Had zich uiteindelijk ingeschreven voor de studie die het merendeel van zijn vrienden ging doen. Maar nu ingeloot voor diezelfde studie. Alleen heeft hij inmiddels een andere nummer 1 en daar is hij (nog) niet ingeloot. Dus uiteindelijk is nog niet bepaald wat hij gaat doen, maar in ieder geval niet de studie die zijn vrienden doen en wordt het in ieder geval een meer eigen keuze.
zaterdag 13 juni 2026 om 11:14
Zoon gaat inderdaad nog een vak herkansen. Wiskunde slecht gemaakt, terwijl hij daar nog nooit een onvoldoende voor heeft gehaald. Heeft het examen ingekeken en veel domme fouten volgens hem.
VaVo met hem besproken, maar vooralsnog kiest hij voor nog een jaar regulier. Zelf denk ik juist VaVo (concentreren op enkele vakken, in zijn geval de talen), maar wil hem ook niet pushen, dat werkt toch averechts. Hij is dol op muziek en daar wordt op school veel aan gedaan. Dat is een grote trigger. Vooralsnog weet ik dat één van de gezakten VaoVo wil gaan doen. Omdat ze met zo'n grote groep zijn, snap ik zoon ook wel.
Inderdaad nieuwe inzichten. Apart die omslag opeens. Van jongs af aan wilde zoon een bepaalde vak gaan doen en nu opeens totaal iets anders. Extra jaar middelbaar of een tussenjaar prima. Ze moeten nog zo lang werken.
Pelle, hopelijk wordt je zoon alsnog ingeloot voor zijn favoriete studie. Al hoe gezellig ook met vrienden, goed dat hij voor zichzelf kiest.
Fijne vakantie allen!
VaVo met hem besproken, maar vooralsnog kiest hij voor nog een jaar regulier. Zelf denk ik juist VaVo (concentreren op enkele vakken, in zijn geval de talen), maar wil hem ook niet pushen, dat werkt toch averechts. Hij is dol op muziek en daar wordt op school veel aan gedaan. Dat is een grote trigger. Vooralsnog weet ik dat één van de gezakten VaoVo wil gaan doen. Omdat ze met zo'n grote groep zijn, snap ik zoon ook wel.
Inderdaad nieuwe inzichten. Apart die omslag opeens. Van jongs af aan wilde zoon een bepaalde vak gaan doen en nu opeens totaal iets anders. Extra jaar middelbaar of een tussenjaar prima. Ze moeten nog zo lang werken.
Pelle, hopelijk wordt je zoon alsnog ingeloot voor zijn favoriete studie. Al hoe gezellig ook met vrienden, goed dat hij voor zichzelf kiest.
Fijne vakantie allen!
zaterdag 13 juni 2026 om 12:42
Als hij zelf zin heeft in nog een jaar middelbare school, is het ook een prima keuze. Mijn zoon was echt klaar op de middelbare, het enige wat het voor hem nog een beetje leuk maakte, was zijn grote vriendengroep. Maar die waren allemaal geslaagd, muv zoon en 1 vriend. Ze zijn samen naar het vavo gegaan en al hadden ze geen lessen samen, konden ze toch af en toe samen reizen.
Hij heeft de 5 voor zijn moeilijkste en minst leuke vak laten staan, dus daar was hij ook vanaf.
Hij heeft de 5 voor zijn moeilijkste en minst leuke vak laten staan, dus daar was hij ook vanaf.
vrijdag 26 juni 2026 om 13:23
Kind op het speciaal onderwijs, zou vandaag mondeling examen moeten doen. De schriftelijke examens zijn al gedaan. Kind is hier stiknerveus voor, want heeft angst om tegen vreemden te praten. Vorig jaar gezakt omdat er geen woord uitkwam. Dit jaar mocht er een vertrouwenspersoon bijzitten. Kregen we gisteravond bericht dat vanwege code rood de examens van vandaag niet doorgaan. Logisch voor ons. Maar voor een kind met autisme die heel erg aan regelmaat hangt weer een moeilijke stap. Hopelijk komt het van de week nog goed. Ik heb zo met kind te doen.
vrijdag 26 juni 2026 om 13:24
Ja, ik hoor er weinig tot niks over in de media, maar wat stressvolhvm schreef: ↑26-06-2026 13:23Kind op het speciaal onderwijs, zou vandaag mondeling examen moeten doen. De schriftelijke examens zijn al gedaan. Kind is hier stiknerveus voor, want heeft angst om tegen vreemden te praten. Vorig jaar gezakt omdat er geen woord uitkwam. Dit jaar mocht er een vertrouwenspersoon bijzitten. Kregen we gisteravond bericht dat vanwege code rood de examens van vandaag niet doorgaan. Logisch voor ons. Maar voor een kind met autisme die heel erg aan regelmaat hangt weer een moeilijke stap. Hopelijk komt het van de week nog goed. Ik heb zo met kind te doen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
vrijdag 26 juni 2026 om 13:28
Zeker stressvol. Ik had school al gevraagd waarom ze niet net als het regulier geschreven schoolexamens afnemen. Maar dat schijnt iets te maken te hebben met de grootte van de school en toestemming van het DUO. Maar voor een kind dat vanwege zijn autisme niet tegen vreemden durft te praten, is een mondeling examen een bijna niet te overbruggen hobbel. Terwijl de kennis er wel is.canis-felis schreef: ↑26-06-2026 13:24Ja, ik hoor er weinig tot niks over in de media, maar wat stressvol![]()
vrijdag 26 juni 2026 om 18:56
Als speciaal onderwijsschool moet je een zusterschool vinden zodat je onder hun vlag de examens kunt afnemen. PTA en dergelijke moet dan overeen komen, maar examens kunnen dan wel op de eigen school worden afgenomen. Dit is de korte versie, mocht je meer willen weten hierover kan dat, wij werken met zo’n zusterschool.hvm schreef: ↑26-06-2026 13:28Zeker stressvol. Ik had school al gevraagd waarom ze niet net als het regulier geschreven schoolexamens afnemen. Maar dat schijnt iets te maken te hebben met de grootte van de school en toestemming van het DUO. Maar voor een kind dat vanwege zijn autisme niet tegen vreemden durft te praten, is een mondeling examen een bijna niet te overbruggen hobbel. Terwijl de kennis er wel is.
"After all this time?" "Always."
zaterdag 27 juni 2026 om 00:22
Hier geeft middelste wisselende signalen.Susiequeke schreef: ↑26-06-2026 13:17Hoe zijn de hers gegaan? En wanneer is de uitslag hiervan? Nog even spannend!
Het examen zelf vond ze pittig. Vooraf was er vooral veel frustratie: ze heeft nog veel contact gehad met haar docent, extra cursus gedaan, en toch bleef ze met oefenexamens rond de zes hangen.
Haar antwoorden heeft jongste gisteren uiteindelijk mogen checken. Qua meerkeuze kwamen ze op een redelijk aantal uit en waren ze hoopvol voor het aantal punten dat gehaald kon worden bij de open vragen.
We wachten het nog maar even af tot dinsdag. Ze wordt in de loop van de ochtend gebeld.
maandag 29 juni 2026 om 14:49
tieger schreef: ↑27-06-2026 00:22Hier geeft middelste wisselende signalen.
Het examen zelf vond ze pittig. Vooraf was er vooral veel frustratie: ze heeft nog veel contact gehad met haar docent, extra cursus gedaan, en toch bleef ze met oefenexamens rond de zes hangen.
Haar antwoorden heeft jongste gisteren uiteindelijk mogen checken. Qua meerkeuze kwamen ze op een redelijk aantal uit en waren ze hoopvol voor het aantal punten dat gehaald kon worden bij de open vragen.
Spannend! Nog 1 dag in onzekerheid.
We wachten het nog maar even af tot dinsdag. Ze wordt in de loop van de ochtend gebeld.
maandag 29 juni 2026 om 15:33
Ik vroeg me dat bij dochter een paar jaar terug ook af. Maar vond het zo gek om met een bos bloemen en dochter naar school te lopen en waar laat je het verder. Blij dat ik het niet gedaan heb. Ze krijgen al cadeaus van school, naast het diploma. Dan zou ik eerder een losse bloem doen.
Een moeder van een vriendin had wel voor het groepje vriendinnen dat samen op examenreis was gegaan een cadeau meegebracht.
Maar ik moet dan wel hard verzinnen wat dat ook al weer was. Dochter liep uiteindelijk met een vlag, haar diploma, het jaarboek, een afstudeerhoedje en het cadeautje van moeder vriendin. Nou ja, wij liepen er mee.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in