Boeken kind 7 jaar
vrijdag 12 juni 2026 om 18:30
Onze zoon leest heel graag. Hij is 7 jaar oud en leest op AVI M6-niveau.
Momenteel leest hij veel boeken uit de serie De waanzinnige boomhut. Die heeft hij vaak binnen een paar dagen uit. Er staat relatief weinig tekst in, maar de humor vindt hij geweldig.
In juli gaan we een maand op vakantie en we zouden graag één of twee boeken meenemen waar hij wat langer mee doet. Hebben jullie tips voor boeken met wat meer tekst, maar wel met een vergelijkbare humor en avontuurlijke sfeer?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Momenteel leest hij veel boeken uit de serie De waanzinnige boomhut. Die heeft hij vaak binnen een paar dagen uit. Er staat relatief weinig tekst in, maar de humor vindt hij geweldig.
In juli gaan we een maand op vakantie en we zouden graag één of twee boeken meenemen waar hij wat langer mee doet. Hebben jullie tips voor boeken met wat meer tekst, maar wel met een vergelijkbare humor en avontuurlijke sfeer?
Alvast bedankt voor het meedenken!
vrijdag 12 juni 2026 om 18:56
De boeken van Harry Potter waren een stuk moeilijker dan ik me herinnerde. Mijn 8-jarige die al een hele tijd Avi-uit is kan het allemaal best lezen, maar de zinnen zijn lang, er staan best wat moeilijke woorden in en het verhaal is gewoon veel complexer dan ze gewend zijn op deze leeftijd. Alleen lezen kan ze wel, maar cruciale verbanden ontgaan haar dan nog wel eens. Voorlezen daar en tegen vindt ze heerlijk, en ze is echt fan.
Helaas geen concrete tips voor grappige boeken. Ze leest alles wat ze in handen krijgt maar is vooral fan van spannende, onverwachte verhalen.
Nog wel als aanvulling (maar was niet de vraag, ik weet het). Ons lees monster deed het ook heel goed op luisterboeken. Gelukkig, want de boeken zijn niet aan te slepen en zoveel konden er niet mee vliegen. Zo'n abonnement met kortingscode voor een maand voor een paar euro, en kind was helemaal gelukkig. Misschien een optie als aanvulling?
Helaas geen concrete tips voor grappige boeken. Ze leest alles wat ze in handen krijgt maar is vooral fan van spannende, onverwachte verhalen.
Nog wel als aanvulling (maar was niet de vraag, ik weet het). Ons lees monster deed het ook heel goed op luisterboeken. Gelukkig, want de boeken zijn niet aan te slepen en zoveel konden er niet mee vliegen. Zo'n abonnement met kortingscode voor een maand voor een paar euro, en kind was helemaal gelukkig. Misschien een optie als aanvulling?
vrijdag 12 juni 2026 om 20:25
Ik zou een ereader overwegen. Kinderen hebben gratis toegang tot de (online) bibliotheek, dus dat is helemaal mooi. En anders misschien beginnen met een maand gratis Kobo. Kan hij zoveel boeken lezen als hij wil. Onze dochter heeft er ook eentje en bij elke keer logeren en op vakantie gaan, gaat de ereader mee.
Zelf heb ik een kleuren ereader. Extra leuk voor je kind om daarop bijv de Donald Duck te lezen.
Zelf heb ik een kleuren ereader. Extra leuk voor je kind om daarop bijv de Donald Duck te lezen.
vrijdag 12 juni 2026 om 20:30
Dat zou ik ook doen! Heb een e-reader met Kobo Plus, mijn zoons lezen er ook vaak op.apiejapie schreef: ↑12-06-2026 20:25Ik zou een ereader overwegen. Kinderen hebben gratis toegang tot de (online) bibliotheek, dus dat is helemaal mooi. En anders misschien beginnen met een maand gratis Kobo. Kan hij zoveel boeken lezen als hij wil. Onze dochter heeft er ook eentje en bij elke keer logeren en op vakantie gaan, gaat de ereader mee.
vrijdag 12 juni 2026 om 20:53
vrijdag 12 juni 2026 om 22:02
vrijdag 12 juni 2026 om 22:24
Mijn dochter van 7 heeft de waanzinnige boomhut ook verslonden. Daarna volgde Paul van Loon (altijd bijten de buren, dolfje weerwolfje, daarna griezelbus maar dat was nog net even te spannend soms). Donald duck blijft geweldig. Wij hebben ook een ereader dus dat is ideaal, we proberen gewoon van alles.
vrijdag 12 juni 2026 om 22:26
vrijdag 12 juni 2026 om 23:52
Ik had dit lijstje vorig jaar als succesnummers, hoewel ik vaak het eerste hoofdstuk heb voorgelezen om 'erin te komen', want echt minder tot geen plaatjes. Daarna pakte die t zelf op.
- Ministerie van oplossingen
- Warrior Cats
Zoals al genoemd nog geen Harry Potter, dat vind ik zelf echt vanaf 9 jaar.
Meer zoals waanzinnige boomhut
- alles van Geronimo Stilton
- wombat en vos
- Al genoemd, leven van een loser deel xyz
Het is ook niet erg als ie in die maand wat herhaling leest, stop er gewoon nog een donald duck pockets bij en een willekeurig ander boek. Hier werkte de E-reader juist niet nog op die leeftijd. Teveel keuze en daardoor niet echt het er even bij pakken.
- Ministerie van oplossingen
- Warrior Cats
Zoals al genoemd nog geen Harry Potter, dat vind ik zelf echt vanaf 9 jaar.
Meer zoals waanzinnige boomhut
- alles van Geronimo Stilton
- wombat en vos
- Al genoemd, leven van een loser deel xyz
Het is ook niet erg als ie in die maand wat herhaling leest, stop er gewoon nog een donald duck pockets bij en een willekeurig ander boek. Hier werkte de E-reader juist niet nog op die leeftijd. Teveel keuze en daardoor niet echt het er even bij pakken.
zaterdag 13 juni 2026 om 17:58
De grote vriendelijke reus
Superjuffie
Het leven van een loser
Maar bij onze bijna 8 jarige blijft de donald duck (pocket) toch wel echt favoriet hoor!
Houdt hij van voetbal? Dan is de wereld voetbal atlas ook leuk om te lezen! Geen verhaal maar wel heel veel info en weetjes op een hele leuke manier!
Superjuffie
Het leven van een loser
Maar bij onze bijna 8 jarige blijft de donald duck (pocket) toch wel echt favoriet hoor!
Houdt hij van voetbal? Dan is de wereld voetbal atlas ook leuk om te lezen! Geen verhaal maar wel heel veel info en weetjes op een hele leuke manier!
zaterdag 13 juni 2026 om 18:17
Die is nog te lastig, althans voor mijn goed lezende achtjarige
Hier in de smaak, naast Julius Zebra en Dolfje, die al genoemd zijn:
- Bureau Speurneus (Jozua Douglas), meerdere delen
- Geheim Agent oma (en ook geheim agenda Hond, opa, etc, ook meerdere delen)
- Eland eiland (ook vier delen ofzo)
- Spekkie en Sproet (hele serie)
- Roald Dahl: de GVR, Matilda, De Reuzenperzik, Sjakie en de Chocoladefabriek; en als die toch nog te moeilijk zijn misschien wel Joris en de geheimzinnige toverdrank, en Heintje en de Minpins
donderdag 18 juni 2026 om 13:13
Ik pleit voor de klassiekers:
Zoek mooie uitgaven van Nils Holgersson, Wizard of OZ, Alice in Wonderland, de Geheime Tuin etc. Samen lezen, voorlezen en zodra hij erin zit zelf lezen. Dit 'dieet'werd aangevuld met een flinke hoeveelheid Donald Duck, Julius Zebra, Nurdius Maximus en Boomhut. Ook van die 'grappige info' boeken vond hij leuk: Dieren in de geschiedenis of 'Stinkend Rijk' over wat voor een gore banen er allemaal zijn waar je geld mee kan verdienen (volgens mij ook in de geschiedenis).
Zoek mooie uitgaven van Nils Holgersson, Wizard of OZ, Alice in Wonderland, de Geheime Tuin etc. Samen lezen, voorlezen en zodra hij erin zit zelf lezen. Dit 'dieet'werd aangevuld met een flinke hoeveelheid Donald Duck, Julius Zebra, Nurdius Maximus en Boomhut. Ook van die 'grappige info' boeken vond hij leuk: Dieren in de geschiedenis of 'Stinkend Rijk' over wat voor een gore banen er allemaal zijn waar je geld mee kan verdienen (volgens mij ook in de geschiedenis).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in