Hond alleen thuis: bench of los laten lopen?
zaterdag 13 juni 2026 om 14:19
Sinds paar weken heb ik een hondje. Herplaatser, merk wel dat er er "iets" in het verleden is gebeurd aan sommige reacties. Het is een ontzettend lief dier voor iedereen, behalve de dierenarts, die kreeg een flinke snauw. Ze is zindelijk maar komt vanuit een een situatie waar ze de hele dag in en uit kon lopen, dus niet afhankelijk van de uitlaatrondes. Na wennen wil ik nu het alleen thuis zijn wat gaan opbouwen. Dat gaat zeker niet om uren maar er zal toch af en toe boodschappen gedaan moeten worden. Ze kan niet overal mee naar toe dus blijft alleen thuis. Nu heb ik paar keer haar vrij kort alleen thuis gelaten en dat ging goed, niets slopen maar vond later wel een plas in de keuken. Volgens mij lag dat er niet toen ik thuis kwam maar heeft ze dat later gedaan, maar kan me vergissen. Ze zit 's nachts in de bench, was dit ook gewend. Wat doen jullie met de hond als die alleen thuis is: gewoon laten lopen met kans op een plas ergens of in de bench? Nu was er visite en bleek ze ook weer in de keuken te hebben geplast. Lijkt ook een soort van aandacht vragen. Herkennen jullie dit en hoe hebben jullie dit opgelost?
huilebalk wijzigde dit bericht op 13-06-2026 14:35
0.27% gewijzigd
zaterdag 13 juni 2026 om 14:34
Hoe oud is het hondje? Ik heb een 5 maanden oude puppy dus dat is wat anders, maar ik laat haar regelmatig alleen en dan slaapt ze. Ik laat haar ervoor plassen en loop een stuk zodat ze genoeg beweging gehad heeft. Ze heeft een bench met een playpen eraan vast. De bench deur staat wel open. Ik heb een camera erop gericht dus kan zien als ze wakker wordt, meestal wordt ze dat na 2-2.5 uur.
In jouw geval zou ik het denk ik beperken tot de bench of bench + playpen want dan gaat het goed. En ze voelt zich er ook veilig in toch? Dan zou ik vanuit daar opbouwen naar meer ruimte. Maar zoals je zegt, het is maar voor kort dus het is niet dat de hond de hele dag in de bench zit. Ik zou dan denk ik zelf focussen op weinig ongelukjes zodat de zindelijkheid straks in ieder geval goed zit.
In jouw geval zou ik het denk ik beperken tot de bench of bench + playpen want dan gaat het goed. En ze voelt zich er ook veilig in toch? Dan zou ik vanuit daar opbouwen naar meer ruimte. Maar zoals je zegt, het is maar voor kort dus het is niet dat de hond de hele dag in de bench zit. Ik zou dan denk ik zelf focussen op weinig ongelukjes zodat de zindelijkheid straks in ieder geval goed zit.
zaterdag 13 juni 2026 om 14:38
Los laten lopen met het deurtje van de bench open zodat ze daarin kan als ze dat wil.
Een bench is een plek waar een hond zich in terug kan trekken en zijn/haar rust kan pakken, niet iets om een hond in op te sluiten.
Ik ben ook niet voor snachts opsluiten, maar als ze dat gewend is en het gaat goed, dan maar zo laten.
Dat het alleen thuis zijn zo goed ging lijkt me een extra argument om het zo te doen en niet te veranderen.
Overigens is sloopgedrag pure verveling, dus als men een hond die sloopt gaat opsluiten maak je het alleen maar 100x erger voor dat beestje.
Een bench is een plek waar een hond zich in terug kan trekken en zijn/haar rust kan pakken, niet iets om een hond in op te sluiten.
Ik ben ook niet voor snachts opsluiten, maar als ze dat gewend is en het gaat goed, dan maar zo laten.
Dat het alleen thuis zijn zo goed ging lijkt me een extra argument om het zo te doen en niet te veranderen.
Overigens is sloopgedrag pure verveling, dus als men een hond die sloopt gaat opsluiten maak je het alleen maar 100x erger voor dat beestje.
zaterdag 13 juni 2026 om 14:43
Ik denk overigens niet snel dat het plassen om aandacht vragen is. Als je haar nog maar een paar weken hebt dan is het nog wel echt wennen voor haar.
Heeft ze een signaal dat ze moet plassen? Gaat ze blaffen of bij de deur staan? Want als ze zelf naar buiten kon om te plassen in het vorige huis dan was ze wel zindelijk zoals je zegt. Dan moet je vooral leren herkennen dat ze moet.
Heeft ze een signaal dat ze moet plassen? Gaat ze blaffen of bij de deur staan? Want als ze zelf naar buiten kon om te plassen in het vorige huis dan was ze wel zindelijk zoals je zegt. Dan moet je vooral leren herkennen dat ze moet.
zaterdag 13 juni 2026 om 14:47
Even verduidelijking. Ze is 4 jaar. Had eerst een andere bench maar daar ging ze absoluut niet in. Nu een andere en met wat lekkers achterin de bench voor ze er voor de nacht in moet gaat ze er vrijwillig in. Piept als ze er net in zit even en soms een blaf maar dat stopt snel en hoor haar de hele nacht niet weer. Overdag is deurtje open maar ze gaat er overdag niet in. Het is zeker niet mijn bedoeling haar overdag langdurig op te sluiten in de bench. Ben van eerder zelf helemaal geen bench gewend bij honden maar zij weet niet anders dan 's nachts in de bench dus hou dat aan. Ben stapelgek met het beestje en wil het beste voor haar. Maar omhoogkomend laminaat of een keuken die naar hondenpies ruikt is niet waar ik blij van word. Voor een ongelukje af en toe heb ik best begrip en wordt geen drama van gemaakt.
huilebalk wijzigde dit bericht op 13-06-2026 14:58
0.00% gewijzigd
zaterdag 13 juni 2026 om 14:54
Ik heb uitlaatrondes vanaf het begin gedaan. Vrij veel omdat zij moest wennen van zelf in en uit kunnen lopen naar het op regelmatige tijden haar behoeftes te doen. Ben dat nu aan het afbouwen naar een "normaal" schema. Ik hou haar in de gaten begint ze onrustig te worden laat ik haar uit maar dat gebeurt zelden. Het is ook niet zo nu ik wat afbouw dat ze direct als ze buiten is al iets moet doen. Heb de vorige eigenaren gevraagd en die zeiden dat ze af en toe een ongelukje had. Maar ik weet niet of alle informatie die zij over haar hebben gegeven wel juist is. Ze is voor ik haar kreeg ook geplaatst geweest en die hebben haar direct weer teruggebracht maar weet niet of het waarom klopt. Als ze in huis heeft geplast lijkt ze het heel goed te weten dat het niet hoort, is dan erg timide. Ik straf haar niet maar heb als ik naar sommige reacties kijk het idee dat ze in vorige situatie wel werd gestraft als ze iets deed wat niet mocht.Lolalieve schreef: ↑13-06-2026 14:43Ik denk overigens niet snel dat het plassen om aandacht vragen is. Als je haar nog maar een paar weken hebt dan is het nog wel echt wennen voor haar.
zaterdag 13 juni 2026 om 14:58
zaterdag 13 juni 2026 om 15:36
Dit klinkt voor mij niet alsof ze een bench voor de nacht gewend was of prettig vindt.Huilebalk schreef: ↑13-06-2026 14:47Even verduidelijking. Ze is 4 jaar. Had eerst een andere bench maar daar ging ze absoluut niet in. Nu een andere en met wat lekkers achterin de bench voor ze er voor de nacht in moet gaat ze er vrijwillig in. Piept als ze er net in zit even en soms een blaf maar dat stopt snel en hoor haar de hele nacht niet weer.
Het is wat het is.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:38
Inderdaad filmen als je weg bent, ik deed dit met de camera van mijn laptop of iPad, ging dan even een half uurtje een boodschapje doen en dan kon ik terugkijken hoe het gegaan was. Ik zou neigen naar vrijheid geven en de bench wel beschikbaar houden bij overdag alleen zijn.
Plassen kan ook heel goed komen van zenuwen, onderdanigheid en/of enthousiasme als jij thuiskomt of er bezoek komt. Heeft mijn hond (herplaatser) de eerste jaren ook last van gehad, eerste maanden het ergste en na lange tijd is het uiteindelijk wel helemaal over gegaan.
Plassen kan ook heel goed komen van zenuwen, onderdanigheid en/of enthousiasme als jij thuiskomt of er bezoek komt. Heeft mijn hond (herplaatser) de eerste jaren ook last van gehad, eerste maanden het ergste en na lange tijd is het uiteindelijk wel helemaal over gegaan.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:39
Wij hebben een Tapo camera en die is echt ideaal. Ik krijg een notificatie als ze beweegt dus ik zit niet de hele tijd te kijken. Als ik even weg ben en ze wordt wakker dan zit ze altijd rustig te wachten. Ik ga dan meestal direct naar huis. Als ze me hoort dan blaft ze kort. Ze verplaatst inderdaad ook veel tijdens het slapen, van de bench, naar de grond, onder de gordijnen en dan weer water drinken.Frost schreef: ↑13-06-2026 14:58Los laten lopen, evt kijken hoe ze het doet via een camera/babyfoon oid. Dan kun je ook zien of ze daadwerkelijk rustig en op haar gemak is. Het wordt weer warm en dan is een bench ook niet ideaal. Honden verplaatsen zich graag met slapen en ze moeten altijd toegang hebben tot water.
zaterdag 13 juni 2026 om 16:18
Is ze gecastreerd (in de volksmond bij teven gesteriliseerd)? Daar kunnen ze namelijk incontinent van worden. Ik denk eraan omdat de vorige eigenaren vertelden dat ze bij hun ook af en toe een ongelukje had. Ik zou even naar de dierenarts gaan en dat laten nakijken. Daar zijn medicijnen voor die goed helpen.
zaterdag 13 juni 2026 om 17:34
“Nu heb ik paar keer haar vrij kort alleen thuis gelaten en dat ging goed, niets slopen maar vond later wel een plas in de keuken. Volgens mij lag dat er niet toen ik thuis kwam maar heeft ze dat later gedaan, maar kan me vergissen“
Heb je haar dan uitgelaten zodra je thuis kwam? Het kan zijn dat het te maken heeft met afwijken van het voorspelbare, en dat zij dan ook niet weet wanneer ze er uit gaat om te plassen. Dit lijkt me iets waar op te trainen is.
Begin met je jas niet eens uittrekken maar direct met haar naar buiten als je terugkomt, ook al ben je alleen vor een boodschapje weggeweest.
Volgende stap is uitstellen, terwijl je wel met haar bezig bent, tegen haar praat etc. en dan naar buiten voor een plas.
En stap drie is uitstellen terwijl je ook even bij haar wegloopt.
Het is lastig als een hond plas zonder signaal af te geven, maar ook dat is te leren.
Heb je haar dan uitgelaten zodra je thuis kwam? Het kan zijn dat het te maken heeft met afwijken van het voorspelbare, en dat zij dan ook niet weet wanneer ze er uit gaat om te plassen. Dit lijkt me iets waar op te trainen is.
Begin met je jas niet eens uittrekken maar direct met haar naar buiten als je terugkomt, ook al ben je alleen vor een boodschapje weggeweest.
Volgende stap is uitstellen, terwijl je wel met haar bezig bent, tegen haar praat etc. en dan naar buiten voor een plas.
En stap drie is uitstellen terwijl je ook even bij haar wegloopt.
Het is lastig als een hond plas zonder signaal af te geven, maar ook dat is te leren.
zaterdag 13 juni 2026 om 17:59
zaterdag 13 juni 2026 om 18:30
Ik lees dat de camera geluid maakt? Wat moet ik me hier bij voorstellen? Soort van gezoem oid? Als ze tegen de camera gaat blaffen als deze geluid maakt is ook weer niet de bedoeling. Niet dat het een keffer is maar ze is wel behoorlijk waaks.Lolalieve schreef: ↑13-06-2026 15:39Wij hebben een Tapo camera en die is echt ideaal. Ik krijg een notificatie als ze beweegt dus ik zit niet de hele tijd te kijken. Als ik even weg ben en ze wordt wakker dan zit ze altijd rustig te wachten. Ik ga dan meestal direct naar huis. Als ze me hoort dan blaft ze kort. Ze verplaatst inderdaad ook veel tijdens het slapen, van de bench, naar de grond, onder de gordijnen en dan weer water drinken.
zaterdag 13 juni 2026 om 19:19
Onze hond is gewend om in de bench te zitten wanneer wij niet thuis zijn. Water en voer staan ook in de bench.
In het begin ook gemonitord met een camera (van HeimLink).
Hij ging trouwens pas vrijwillig in de bench toen we er een laken overheen hadden gedaan zodat de bench alleen nog aan de voorkant open is.
Als ik even snel de deur uit moet om iets te halen uit de kelderbox of auto en ik hem niet in de bench doe, dan merk ik dat hij verward/onrustig/angstig is.
In het begin ook gemonitord met een camera (van HeimLink).
Hij ging trouwens pas vrijwillig in de bench toen we er een laken overheen hadden gedaan zodat de bench alleen nog aan de voorkant open is.
Als ik even snel de deur uit moet om iets te halen uit de kelderbox of auto en ik hem niet in de bench doe, dan merk ik dat hij verward/onrustig/angstig is.
zaterdag 13 juni 2026 om 20:42
Ik heb de Tapo c210. Ik hoor zelf niks, maar hij kan meebewegen met de hond en misschien zoemt hij dan? Maar onze puppy wordt daar niet wakker van en volgens mij kan je het uitzetten (hij doet het alleen maar als je hond beweegt).
Je kan sowieso zelf tegen je hond praten als je dat wil. Soms doe ik dat als ik er bijna ben. M’n puppy is nu in een blaf fase en blaft er in ieder geval niet naar.
zondag 14 juni 2026 om 00:48
Mijn hondje is nu 1 jaar. Vanaf pup hier geweest. Dus zeker wel een andere situatie. S nachts gaat hij de bench in voor de.nacht, meestal deurtje dan dicht. Overdag gaat hij ook vrijwillig in de bench. Deurtje staat altijd open en pup gaat er vaak in voor rust. Ook heeft hij een kleedje op de bank. Als ik overdag wegga loopt hij los. Eerst 5 minuten alleen. Toen verder uitgebreid. Ik heb niet met camera gewerkt, maar ben uitgegaan van vertrouwen. Altijd belonen bij terugkomst voor goed gedrag.
Zindelijkheid duurde hier wel even. In het begin veel naar buiten en dan nog wel eens een plasje binnen. Hond erbij gehouden en alleen foei gezegd. Dit herhalen bij nogmaals doen. Vervolgens goed op zijn signalen letten. Hier gaat hij bijvoorbeeld voor de deur liggen. Dan een plasje laten doen en belonen. Goed dat je het aangeeft. Zindelijkheid heeft ook veel te maken met het herkennen van wanneer ze echt moeten.
Ik werk graag met beloningen voor goed gedrag. Een beloning kan een snoepje zijn, maar ook een complimentje, een extra aai of knuffel. Vooral positief blijven en niet straffen met nare associaties. Dus niet opsluiten, slaan of schreeuwen. Vaak werkt duidelijkheid en positiciteit een stuk beter bij honden.
Volgens mij heb ik nog niets gelezen over ras en of grootte van de hond. Dit kan natuurlijk ook erg meespelen natuurlijk. Elk ras is anders.
Zindelijkheid duurde hier wel even. In het begin veel naar buiten en dan nog wel eens een plasje binnen. Hond erbij gehouden en alleen foei gezegd. Dit herhalen bij nogmaals doen. Vervolgens goed op zijn signalen letten. Hier gaat hij bijvoorbeeld voor de deur liggen. Dan een plasje laten doen en belonen. Goed dat je het aangeeft. Zindelijkheid heeft ook veel te maken met het herkennen van wanneer ze echt moeten.
Ik werk graag met beloningen voor goed gedrag. Een beloning kan een snoepje zijn, maar ook een complimentje, een extra aai of knuffel. Vooral positief blijven en niet straffen met nare associaties. Dus niet opsluiten, slaan of schreeuwen. Vaak werkt duidelijkheid en positiciteit een stuk beter bij honden.
Volgens mij heb ik nog niets gelezen over ras en of grootte van de hond. Dit kan natuurlijk ook erg meespelen natuurlijk. Elk ras is anders.
zondag 14 juni 2026 om 08:43
Het is een dwergpoedel. Geweldig beest en super intelligent. Maar zoals bijna alle herplaatsers wel met een rugzakje. Alleen wat dat rugzakje precies is weet ik niet, moet het doen met de informatie van de vorige eigenaar. Dingen die zij opgaven als reden van herplaatsen zie ik helemaal (nog?) niet. Weet wel dat in de week voor ik haar heb opgehaald ze dus heel kort ergens anders was geplaatst en ook nog bij familie is verbleven. Dus in vrij korte tijd is best wel met het beestje gesleept van hot naar her. Ik heb nu een hond genomen omdat ik op het moment alle tijd heb om er mee aan de slag te gaan. Aan tijd en aandacht heeft ze zeker geen gebrek.
zondag 14 juni 2026 om 08:54
Het binnen plassen is geen dagelijkse iets. Het lijkt wel iets met omstandigheden te maken te hebben. Visite en dan wat minder aandacht? Alleen thuis gebleven en daarom geplast? Door verslapen vannacht langer in de bench gezeten dan gebruikelijk, niet gepiept of geblaft en bleef ook rustig liggen toen ik me ging wassen en aankleden. Eenmaal buiten moest ze wel vrij snel plassen maar tussen uit de bench en het naar buiten gaan dus nergens binnen haar plas gedaan.
zondag 14 juni 2026 om 09:03
Huilebalk schreef: ↑14-06-2026 08:54Het binnen plassen is geen dagelijkse iets. Het lijkt wel iets met omstandigheden te maken te hebben. Visite en dan wat minder aandacht? Alleen thuis gebleven en daarom geplast? Door verslapen vannacht langer in de bench gezeten dan gebruikelijk, niet gepiept of geblaft en bleef ook rustig liggen toen ik me ging wassen en aankleden. Eenmaal buiten moest ze wel vrij snel plassen maar tussen uit de bench en het naar buiten gaan dus nergens binnen haar plas gedaan.
Je moet echt afstappen van dat idee dat het aandacht vragen is. Prikkels en stress zijn heel gewone redenen voor een hond om te moeten plassen. Daar moet jij dus rekening mee houden en op anticiperen, net zoals bij een pup.
Dus je begint met de basis: heel vaak naar buiten, na eten, spelen, slapen en bij andere prikkels. En als er ook maar iets anders dan anders is dan extra.
Visite geeft prikkels en heel goed mogelijk stress, alleen thuis geeft ook stress. Dus dat moet jij begeleiden plus zorgen dat je haar op tijd naar buiten neemt voor een plas. Elke plas is een moment dat jij gemist hebt. Niet een moment dat zij aandacht gevraagd heeft.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in