Ice naar München
zaterdag 20 juni 2026 om 06:48
zaterdag 20 juni 2026 om 06:54
Meestal goede airconditioning in de ICE. Directe trein of moet je overstappen? Vertraging is wel een reëel risico, maar uit ervaring weet ik ook dat DB veel meer hulp biedt dan de NS als er vertragingen zijn. Verder lekker wat eten of drinken in de bordbistro en genieten van de snelheid. Fijne vakantie!
zaterdag 20 juni 2026 om 07:09
Veel water meenemen. De rechtstreekse ice van gister was een groot drama. Deze is nooit in München aangekomen en uiteindelijk waren ze met ruim 4 uur vertraging er. Dat was geen pretje. De hulp van de DB was ver te zoeken, want het liep vast in een fuik.
De wc’s worden regelmatig schoongemaakt, de airco is oké en ik hoop dat je een zitplaatsreservering hebt.
Let op het station goed op de borden, daar staat precies waar je moet instappen.
Voor de rest een goede reis en veel plezier in Oostenrijk!
De wc’s worden regelmatig schoongemaakt, de airco is oké en ik hoop dat je een zitplaatsreservering hebt.
Let op het station goed op de borden, daar staat precies waar je moet instappen.
Voor de rest een goede reis en veel plezier in Oostenrijk!
zaterdag 20 juni 2026 om 07:09
En ik neem aan dat je zitplaatsen gereserveerd hebt.
Anders kun je dat alsnog proberen (reservering kun je los kopen van het kaartje, het kost 5 euro meestal).
(en anders kun je meestal boven de stoel zien vanaf welk station hij gereserveerd is).
Anders kun je dat alsnog proberen (reservering kun je los kopen van het kaartje, het kost 5 euro meestal).
(en anders kun je meestal boven de stoel zien vanaf welk station hij gereserveerd is).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 20 juni 2026 om 08:14
Ik zat er zelf inderdaad niet in, maar wel bezoek die onze kant op kwam om ons te vergezellen op vakantie. Het was warm en voor irritaties.
Deze ervaring hebben we normaal niet met de DB, maar ov en warm weer en andere incidenten maakt het er niet beter op.
zaterdag 20 juni 2026 om 08:18
Vorig jaar werkte de airco in een deel van de ICE helemaal niet. Het was echt bloedheet. Slechts een deel van de reizigers kon verplaatst worden.
Jouw stelligheid onderschrijf ik dan ook zeker niet.
zaterdag 20 juni 2026 om 11:55
Ja wij reizen eigenlijk alles wat op max 10 uur treinen is met de trein voor onze vakantie. En wij reizen eigenlijk altijd 1ste klas. Net wat meer ruimte en wat hierboven al geschreven is de extra service. Meestal gaat het uitstekend en hebben weinig tot geen klagen.
Veel plezier in het warme en zeer zonnige Oostenrijk! Het is hier lekker droog warm.
zaterdag 20 juni 2026 om 13:51
Ik ben een paar keer zo naar Zwitserland gegaan. 1e klas. De eerste keer ging het super. Keren daarna helaas vertraging en uitval, waardoor je moest overstappen en opeens geen gereserveerde plek meer had en het super druk was. Slechte informatievoorziening ook.
Ik kreeg wel geld terug, maar daar had ik op het moment zelf weinig aan. En een keer kapotte airco, toen kreeg ik ook wat terug.
Een kennis van me was ook erg ontevreden, maar dan omdat de trein erg vies en oud was. Daar heb ik zelf geen last van gehad.
Heel jammer, want als het goed loopt, vind ik het echt een heel fijne manier van reizen.
zaterdag 20 juni 2026 om 18:55
De ICE vloot is zwaar verouderd (30 jaar uit mijn hoofd) en kampen met veel defecten en vertragingen. Neem voldoende eten en drinken mee en maak een plan B. Ik sla deze trein graag over als het kan en pak de auto.
Verder wel Duitse service, geld krijg je terug. Maar er ontstaat vaak chaos en drukte als er weer eens een ice het loodje legt.
Verder wel Duitse service, geld krijg je terug. Maar er ontstaat vaak chaos en drukte als er weer eens een ice het loodje legt.
zaterdag 20 juni 2026 om 22:07
Nou we zijn er.
Ervaring was als volgt:
1e klas , prima ruime zitplaatsen. Airco werkte perfect. Restaurant ook prima en schone toiletten.
Net voor mannheim stonden we opeens stil. Kregen we te horen dat er een raam defect was en we niet harder dan 25 km per uur konden rijden.
Toen daarop een inspectie en na 30 min weer lekker gassen.
Tot we net voor munchen HBF ook weer stil stonden en er "mensen op het spoor waren" (???)
Hierdoor weer stilstand en opeens de mededeling dat we niet meer verder zouden gaan naar München HBF maar de eindbestemming München Passing zou zijn. Na deze stilstand uiteindelijk op dat station gekomen en een overstap moeten maken naar HFB waar we een auto hadden gehuurd en toen nog ruim 2.5 moeten rijden.
Al met al een hele reis zo ..
Nu lekker eten, douchen en naar bed.
Ervaring was als volgt:
1e klas , prima ruime zitplaatsen. Airco werkte perfect. Restaurant ook prima en schone toiletten.
Net voor mannheim stonden we opeens stil. Kregen we te horen dat er een raam defect was en we niet harder dan 25 km per uur konden rijden.
Toen daarop een inspectie en na 30 min weer lekker gassen.
Tot we net voor munchen HBF ook weer stil stonden en er "mensen op het spoor waren" (???)
Hierdoor weer stilstand en opeens de mededeling dat we niet meer verder zouden gaan naar München HBF maar de eindbestemming München Passing zou zijn. Na deze stilstand uiteindelijk op dat station gekomen en een overstap moeten maken naar HFB waar we een auto hadden gehuurd en toen nog ruim 2.5 moeten rijden.
Al met al een hele reis zo ..
Nu lekker eten, douchen en naar bed.
zondag 21 juni 2026 om 00:41
Ik ben een keer met ICE naar Berlijn gegaan. Ging prima. Op de terugweg was de trein half leeg en zat niemand naast me dus grotendeels gewoon schuin gezeten met m'n voeten omhoog.
De wc was ook prima en je had ook een bar/restaurant aan boord waar ik geen gebruik van heb gemaakt en er kwam ook een paar keer iemand met een karretje.
De wc was ook prima en je had ook een bar/restaurant aan boord waar ik geen gebruik van heb gemaakt en er kwam ook een paar keer iemand met een karretje.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in