Ervaring pop poli Utrecht
maandag 22 juni 2026 om 16:32
Een vraag namens mijn tante die een dochter heeft (mijn nicht dus) die net zwanger is.
Deze nicht heeft twee depressies doorgemaakt. Nu al 5 jaar ofzo geen depressie maar ze is nu recent zwanger.
Tante vraagt mij om advies.
Is de pop poli in Utrecht een optie? Volgens tante is dat te medisch en hebben ze geen psychologen. Enkel maatschappelijk werkers en psychiaters. Dat lijkt mi een beetje gek. Tante heeft in verleden een post natale depressie gehad en is bang dat dochter hier ook kwetsbaar voor is. Wat klopt denk ik gezien haar depressies…
Wat zou pop een goede plek zijn? Wat denken jullie?
Deze nicht heeft twee depressies doorgemaakt. Nu al 5 jaar ofzo geen depressie maar ze is nu recent zwanger.
Tante vraagt mij om advies.
Is de pop poli in Utrecht een optie? Volgens tante is dat te medisch en hebben ze geen psychologen. Enkel maatschappelijk werkers en psychiaters. Dat lijkt mi een beetje gek. Tante heeft in verleden een post natale depressie gehad en is bang dat dochter hier ook kwetsbaar voor is. Wat klopt denk ik gezien haar depressies…
Wat zou pop een goede plek zijn? Wat denken jullie?
maandag 22 juni 2026 om 16:55
Het moet echt vanuit iemand zelf komen om hulp te willen, dus het voor iemand anders willen regelen is waarschijnlijk niet erg effectief. En best wel belerend ook.
Als je nicht hulp wil is het slim als ze het met haar huisarts, verloskundige of kraamhulp bespreekt, en een kort lijntje met hen houdt. Het maximale wat jij en haar moeder kunnen doen is je nichtje toewensen dat ze fijne zorgverleners om zich heeft met wie ze een klik voelt en bij wie ze zich ook niet bezwaard voelt om aan de bel te trekken. Verder is er op dit moment voor jullie geen rol.
Als je nicht hulp wil is het slim als ze het met haar huisarts, verloskundige of kraamhulp bespreekt, en een kort lijntje met hen houdt. Het maximale wat jij en haar moeder kunnen doen is je nichtje toewensen dat ze fijne zorgverleners om zich heeft met wie ze een klik voelt en bij wie ze zich ook niet bezwaard voelt om aan de bel te trekken. Verder is er op dit moment voor jullie geen rol.
maandag 22 juni 2026 om 17:19
maandag 22 juni 2026 om 18:30
De verloskundige (of gynaecoloog) zal tijdens de intake dit bespreken. En je nicht eventueel doorsturen naar de juiste begeleiding. Het titeltje is niet altijd het belangrijkste.
Ik snap dat haar tante zich zorgen maakt. Maar het gaat, neem ik aan, over een volwassen dochter. En het is toch echt aan haar om de juiste hulp te zoeken in eerst instantie.
De rest van de familie moet zich daar niet te veel mee bemoeien.
Ik snap dat haar tante zich zorgen maakt. Maar het gaat, neem ik aan, over een volwassen dochter. En het is toch echt aan haar om de juiste hulp te zoeken in eerst instantie.
De rest van de familie moet zich daar niet te veel mee bemoeien.
maandag 22 juni 2026 om 18:43
Geen ervaring met de POP poli Utrecht, wel met POP poli's in het algemeen. Ja, ze hebben er ook psychologen. Nee, het is niet per se heel medisch. Afhankelijk van de wensen van de zwangere kan het ook gewoon neerkomen op een aantal gesprekken tijdens en na de zwangerschap om de vinger aan de pols te houden qua eventuele psychische problemen.
Wat had tante zelf dan bedacht? Er zijn toch geen andere logische plekken hiervoor? En heeft nicht zelf hier ook nog iets over te zeggen?
Wat had tante zelf dan bedacht? Er zijn toch geen andere logische plekken hiervoor? En heeft nicht zelf hier ook nog iets over te zeggen?
maandag 22 juni 2026 om 20:14
Pop poli is bij uitstek een geschikte plek. Het is een combinatie van psychiater, sociaal psychiatrisch verpleegkundige, verpleegkundige. Niet meteen heel medisch maar goed toegankelijk. Wij hebben een hele fijne poli. De ene zwangere is geholpen met een gesprek en de gedachte dat er een back up is en de andere heeft een zwaarder bhp.
Maar het gaat om je nichtje dus die beslist.
Maar het gaat om je nichtje dus die beslist.
dinsdag 23 juni 2026 om 08:00
Pop poli's zijn inderdaad de juiste plek als er sprake is geweest van depressies in het verleden. Er wordt dan een goed plan gemaakt. En mocht er hulp nodig zijn tijdens de zwangerschap of daarna dan wordt dit vrij direct opgestart ipv dat je op een wachtlijst komt.
Niet alle huisartsen en verloskundigen kennen pop poli's. Hoe gek ook...
Niet alle huisartsen en verloskundigen kennen pop poli's. Hoe gek ook...
dinsdag 23 juni 2026 om 08:03
Niet elke pop poli is hetzelfde maar inderdaad psychologen en ook psychiatrische verpleegkundigen die bij sommige pop poli's ook huisbezoeken doen ivm de belastbaarheid van de moeder.
Je kan ook even bellen zodat je ze goed van informatie kan voor zien en dan weet je het voor je eigen werk ook. Als ze je niet kunnen doorverbinden dan vragen naar de afdeling psychiatrie of psychologie daar valt het vaak onder.
Je kan ook even bellen zodat je ze goed van informatie kan voor zien en dan weet je het voor je eigen werk ook. Als ze je niet kunnen doorverbinden dan vragen naar de afdeling psychiatrie of psychologie daar valt het vaak onder.
dinsdag 23 juni 2026 om 09:03
Heeft tante het soms aan Google of chat gevraagd? Want die geven inderdaad de suggestie dat het ofwel psychiaters zijn, ofwel gynaecologen etc. Terwijl dat absoluut niet zo is. Ja, er zijn psychiaters aan verbonden, voor wie dat nodig heeft. En bv als er medicatie voorgeschreven moet worden, dat mag een psycholoog namelijk niet.
Er zijn gynaecologen en verloskundigen betrokken, omdat je nou eenmaal niet 1 maar 2 patiënten hebt, en psychiaters en psychologen weinig verstand hebben van bv echo’s.
Maar dat allemaal is op basis van wat iemand nodig heeft. Ik heb zelf ivm medicatiegebruik tijdens de zwangerschap 1 keer een gesprek gehad. Toen hebben ze met me doorgenomen wat ik gebruikte, gezamelijk besloten dat ik daar zeker mee door moest gaan, en besproken wat dat dan inhield voor de baby (na de bevalling 24 in het ziekenhuis blijven ter observatie, verder niks). En toen was het klaar. Maar je hebt dan wel een lijntje mocht je wel meer hulp nodig hebben.
Overigens raad ik nicht (en daarmee tante en jou) sterk aan om haar zorg met haar verloskundige te bespreken. Die weten precies alle routes en mogelijkheden in haar regio, en die zijn ook verantwoordelijk voor de begeleiding tijdens de zwangerschap.
Juist als je bang bent voor een herhaling van narigheid, is het goed om dat uit te spreken en een plan te hebben. De angst ‘dat het misgaat’ kan je namelijk ook al aardig parten spelen. Dus niet zelf gaan zitten rotzooien, naar een verloskundige. En mochten die normaal pas een intake bij een week of 9 doen en ze is nog niet zo ver, dan even de situatie uitleggen. Wellicht kan ze dan al wat eerder komen.
Er zijn gynaecologen en verloskundigen betrokken, omdat je nou eenmaal niet 1 maar 2 patiënten hebt, en psychiaters en psychologen weinig verstand hebben van bv echo’s.
Maar dat allemaal is op basis van wat iemand nodig heeft. Ik heb zelf ivm medicatiegebruik tijdens de zwangerschap 1 keer een gesprek gehad. Toen hebben ze met me doorgenomen wat ik gebruikte, gezamelijk besloten dat ik daar zeker mee door moest gaan, en besproken wat dat dan inhield voor de baby (na de bevalling 24 in het ziekenhuis blijven ter observatie, verder niks). En toen was het klaar. Maar je hebt dan wel een lijntje mocht je wel meer hulp nodig hebben.
Overigens raad ik nicht (en daarmee tante en jou) sterk aan om haar zorg met haar verloskundige te bespreken. Die weten precies alle routes en mogelijkheden in haar regio, en die zijn ook verantwoordelijk voor de begeleiding tijdens de zwangerschap.
Juist als je bang bent voor een herhaling van narigheid, is het goed om dat uit te spreken en een plan te hebben. De angst ‘dat het misgaat’ kan je namelijk ook al aardig parten spelen. Dus niet zelf gaan zitten rotzooien, naar een verloskundige. En mochten die normaal pas een intake bij een week of 9 doen en ze is nog niet zo ver, dan even de situatie uitleggen. Wellicht kan ze dan al wat eerder komen.
dinsdag 23 juni 2026 om 15:48
Ligt echt aan de betreffende pop poli wat voor soort hulp er beschikbaar is en welke disciplines zijn aangesloten. Bij ons is het bedoeld voor complexe zwangere patiënten die medicatie gebruiken, waarbij psychiater, gynaecoloog en kinderarts betrokken zijn. Psychiatrisch verpleegkundige kan evt post partum plan maken met patiënten, maar het is niet de plek vanuit waar therapie gegeven wordt.LolplusLolisHiHi schreef: ↑22-06-2026 18:43Geen ervaring met de POP poli Utrecht, wel met POP poli's in het algemeen. Ja, ze hebben er ook psychologen. Nee, het is niet per se heel medisch. Afhankelijk van de wensen van de zwangere kan het ook gewoon neerkomen op een aantal gesprekken tijdens en na de zwangerschap om de vinger aan de pols te houden qua eventuele psychische problemen.
Daarnaast, dit is aan de zwangere zelf lijkt me. Verloskundige bespreekt bij de intake evt psychische kwetsbaarheden en verwijst indien gewenst naar het juiste discipline.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in