Eerste verkering
dinsdag 23 juni 2026 om 15:49
Mijn zoon (net 16) heeft voor het eerst verkering met een meisje die een jaartje jonger is. Hij is nog zo groen als gras (zij ook) maar als ik het zo langs de zijlijn bekijk komt daar snel verandering in. Ze zijn helemaal verliefd en spreken na school af. Als ze bij ons zijn zitten ze lekker buiten. Ze kletsen wat, maken samen huiswerk en tussendoor kom ik wat eten brengen, hang de was buiten en noem maar op. Echt alleen zijn ze nog niet geweest. Ook bij haar niet. Ik laat ze wat langer alleen. Bij haar zit haar vader of moeder gewoon mee aan dezelfde tafel. De hele tijd.
Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:15
Ik vind dit heel ouderwets.Ceester schreef: ↑23-06-2026 16:10Omdat jongens in een oogwenk een slechte naam kunnen hebben bij ouders van meisjes. En al is het maar om onze standaard te verduidelijken: als je niet wil dat je dochter alleen is met onze zoon, niet hier laten afspreken (platgeslagen). Dit geeft je de kans om het ouderschap terug te leggen waar het hoort: bij de eigen ouders...
TO laat doorschemeren dat het vriendinnetje niet zulke relaxte ouders lijkt te hebben, dus vandaar...
Er zijn hier twee jongeren in het spel. Zo te horen heeft zoon in zijn opvoeding respect voor anderen meegekregen. Het si aan haar ouders om haar daarin voor te lichten en handvatten mee te geven.
Ik ben echt niet van plan om later de ouders van de vriendinnen van mijn zoosn op te bellen maar andersom was dat ook niet geweest als ik dochters had gehad.
You can only succeed when there is room to fail.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:16
dinsdag 23 juni 2026 om 16:19
Ja, daar komt het wel op neer... Ik heb geen zin in gezeik achteraf... als ze het niet goed vinden: dochter lekker thuishoudenLady*Voldemort schreef: ↑23-06-2026 16:02En wat ga je dan vragen? Vinden jullie het goed als jullie dochter en mijn zoon gaan neuken?
dinsdag 23 juni 2026 om 16:21
dinsdag 23 juni 2026 om 16:25
Ik had vroeger een vriendje en zijn broertje had het 'meisje van de maand' zwanger gemaakt...of zij had zich laten bezwangeren, dat is maar net hoe je het wil zien. Dit gaf me toch een hoop gezeur! Broertje was van haar kant ook de 'jongen van de maand' trouwens... Wanneer mensen sex hebben, kan er eentje zwanger worden, een foutje is zo gemaakt, dat heeft niks met opvoeding te maken... Wat je mee wil geven is dat het met ieders welwillendheid moet gebeuren (als iemand daar iets fout in doet, kan dat aan de opvoeding liggen).Lady*Voldemort schreef: ↑23-06-2026 16:16Maar als jij je zoon ook maar een klein beetje hebt opgevoed wordt er toch helemaal niemand zwanger?
dinsdag 23 juni 2026 om 16:27
Dat mogen de ouders van het meisje zelf bedenken en uitvoeren. Maar als mensen niet relaxt hiermee zijn, zoals in geval van TO, zou ik me wel indekken ja....
dinsdag 23 juni 2026 om 16:28
Tja, er zijn genoeg meisjes op de wereld, ik was er ook 1 en had wel normale ouders, dus ze bestaan vast wel
dinsdag 23 juni 2026 om 16:28
Jeetje...Ceester schreef: ↑23-06-2026 16:25Ik had vroeger een vriendje en zijn broertje had het 'meisje van de maand' zwanger gemaakt...of zij had zich laten bezwangeren, dat is maar net hoe je het wil zien. Dit gaf me toch een hoop gezeur! Broertje was van haar kant ook de 'jongen van de maand' trouwens... Wanneer mensen sex hebben, kan er eentje zwanger worden, een foutje is zo gemaakt, dat heeft niks met opvoeding te maken... Wat je mee wil geven is dat het met ieders welwillendheid moet gebeuren (als iemand daar iets fout in doet, kan dat aan de opvoeding liggen).
dinsdag 23 juni 2026 om 16:29
Natuurlijk wel. Mijn zoon gaat tenminste nooit naar zijn vriendin zonder een paar condooms bij zich te steken, en voor de zekerheid herinner ik hem daar altijd ook nog even aan. En hij weet ook waar hij een MAP kan halen, als het toch een keertje mis gaat.Ceester schreef: ↑23-06-2026 16:25Ik had vroeger een vriendje en zijn broertje had het 'meisje van de maand' zwanger gemaakt...of zij had zich laten bezwangeren, dat is maar net hoe je het wil zien. Dit gaf me toch een hoop gezeur! Broertje was van haar kant ook de 'jongen van de maand' trouwens... Wanneer mensen sex hebben, kan er eentje zwanger worden, een foutje is zo gemaakt, dat heeft niks met opvoeding te maken... Wat je mee wil geven is dat het met ieders welwillendheid moet gebeuren (als iemand daar iets fout in doet, kan dat aan de opvoeding liggen).
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
dinsdag 23 juni 2026 om 16:30
waar HIJ een MAP kan halen? Je weet dat ZIJ die moet innemen, toch?Lady*Voldemort schreef: ↑23-06-2026 16:29Natuurlijk wel. Mijn zoon gaat tenminste nooit naar zijn vriendin zonder een paar condooms bij zich te steken, en voor de zekerheid herinner ik hem daar altijd ook nog even aan. En hij weet ook waar hij een MAP kan halen, als het toch een keertje mis gaat.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:31
Tussen nooit samen alleen zijn en logeren zit een heel scala van mogelijkheden.Mae schreef: ↑23-06-2026 16:15Als het komt dan komt het en ik heb liever dat ze het dan thuis doen dan ergens in de bosjes.
Ik denk dat ik me een beetje laat leiden door haar ouders. Die laten ze echt geen 5 minuten alleen. Ze zijn ook liever hier dan bij haar. Maar dat ze niet mijn verantwoordelijkheid is is natuurlijk ook niet zo. Ze zijn wel in mijn huis en ze heeft verkering met mijn zoon. En helemaal vrij laten wil ik ook weer niet ook al vertrouw ik mijn zoon. Ik wil er een beetje een middenweg in vinden. Want bijvoorbeeld logeren dat gaat mij nu ook al te ver zo snel.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:31
Ik ook. Zo fijn dat ik die ruimte kreeg. Heel wat af gevreeën vanaf mijn 15de. Eerste keer seks hier ook op mijn 19de.Waitingforthenight schreef: ↑23-06-2026 16:25Jeetje, ik was gewoon alleen met een jongen wanneer ik wilde, en had pas op mijn 19e 'echt' seks, strenge christelijke ouders, maar ik kon gewoon de deur dichtdoen, altijd. Lagen uren te zoenen en elkaar op te vrijenheerlijk.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:34
Ja, en omdat ZIJN condoom is gescheurd (hypothetisch dan) haalt HIJ voor haar een MAP. Deed mijn vriend indertijd ook voor mij, als er een ongelukje was gebeurd. En die moest er nog wel voor naar een boze weekendhuisarts. Dat noemen ze verantwoordelijkheid nemen, als man. Wat jij doet is je zoon vooral afschermen van die verantwoordelijkheid en dat vind ik echt ontzettend kwalijk.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 23-06-2026 16:35
18.24% gewijzigd
dinsdag 23 juni 2026 om 16:37
Onwijs zielig voor een kind als hij/zij ouders heeft die er onwijs bovenop zitten, maar als mijn zoon een vriend(innet)je-met-arelaxte-ouders zou hebben, zou ik wel vroegtijdig wat verwachtingsmanagement erin gooien... Als ze evenvaak daar zouden zitten en de verhalen zouden overeenkomen met de situatie bij ons (af en toe alleen, niet er de hele tijd een ouder bij) zou ik zeggen: veel plezier, de condooms vinden jullie op de badkamer! en gewoon mijn eigen ding gaan doen...
dinsdag 23 juni 2026 om 16:46
Maar als de MAP vervolgens niet wordt ingenomen? In mijn voorbeeld hadden beiden trouwens niet eens door dat er een ongelukje was gebeurd, dus een MAP was niet aan de orde. Het heeft dus weinig tot niks met opvoeding te maken als beide deelnemers het vrijwillig doen. Er kunnen, ondanks de beste bedoelingen van alle kanten, gewoon dingen misgaan. Hierop zou ik anticiperen in het geval van arelaxte ouders, ook al zou mijn zoon zich kapot schamen etc. Ik was zelf een behoorlijk vrij pubermeisje en heb daar nooit last van gehad, maar tegenwoordig hang je als puberjongen bij het minste of geringste aan de hoogste boom. Daarvoor scherm ik mijn zoon af.Lady*Voldemort schreef: ↑23-06-2026 16:34Ja, en omdat ZIJN condoom is gescheurd (hypothetisch dan) haalt HIJ voor haar een MAP. Deed mijn vriend indertijd ook voor mij, als er een ongelukje was gebeurd. En die moest er nog wel voor naar een boze weekendhuisarts. Dat noemen ze verantwoordelijkheid nemen, als man. Wat jij doet is je zoon vooral afschermen van die verantwoordelijkheid en dat vind ik echt ontzettend kwalijk.
dinsdag 23 juni 2026 om 16:47
Het wordt nog erger: mijn man heeft ook wel eens tampons voor me gehaald. Zo dom van mij, ik had toch kunnen weten dat hij niet degene was die ongesteld was.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in