Online dating
woensdag 24 juni 2026 om 11:35
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw in de hele online datingwereld. Ik zit nu bijna twee weken op twee verschillende apps en ik merk dat ik wat frustraties heb.
Ik merk dat ik soms mannen tegenkom die vrij gemakzuchtige berichten sturen, niet echt mijn profieltekst lezen of lang doen over antwoorden.
Op één app kan je wederzijdse likes zien en bij een wederzijdse like krijg je een match pop-up te zien op je scherm. Ik merk dat als zo iemand daarna geen bericht stuurt, ik die persoon vrij snel verwijder uit mijn lijst. Er is een match, ik zie dat iemand online is geweest, maar er komt niks. Daar ben ik wellicht wel iets te radicaal in, maar ik merk dat ik het fijner vind als een man daarin de eerste stap zet. Heel soms stuur ik wel uit mezelf een bericht als ik de man in kwestie héél leuk vind.
Tot nu toe heb ik twee leuke gesprekken gehad waarin ik een klik voelde, maar dat de ander na een paar berichten in twee dagen tijd al aangaf van de app af te willen gaan verwijderen en dan voor mijn gevoel wat snel lijkt te vissen naar mijn contactgegevens. Dat voelt voor mij te snel. Ik heb zoiets van: doe eerst even de moeite hier, leer elkaar eerst een beetje kennen. Twee dagen is voor mij eigenlijk niks. Het voelt alsof men het contact snel wil “veiligstellen”.
Er is nu weer iemand met wie ik in eerste instantie dacht: wat een verademing is zijn manier van communiceren. Maar nu, op dag 2, laat hij me vrij random weten dat hij zijn profiel waarschijnlijk zal gaan verwijderen, omdat hij het daar niet fijn vindt en dat hij daarmee niet mij bedoelt. Ik merk dat ik niet zo goed tegen dit soort timing kan en daardoor best snel denk: laat maar.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Herkennen jullie iets van wat ik vertel? En hoelang blijven jullie op een app of website praten voordat je overgaat naar het uitwisselen van contactgegevens?
Ik ben nieuw in de hele online datingwereld. Ik zit nu bijna twee weken op twee verschillende apps en ik merk dat ik wat frustraties heb.
Ik merk dat ik soms mannen tegenkom die vrij gemakzuchtige berichten sturen, niet echt mijn profieltekst lezen of lang doen over antwoorden.
Op één app kan je wederzijdse likes zien en bij een wederzijdse like krijg je een match pop-up te zien op je scherm. Ik merk dat als zo iemand daarna geen bericht stuurt, ik die persoon vrij snel verwijder uit mijn lijst. Er is een match, ik zie dat iemand online is geweest, maar er komt niks. Daar ben ik wellicht wel iets te radicaal in, maar ik merk dat ik het fijner vind als een man daarin de eerste stap zet. Heel soms stuur ik wel uit mezelf een bericht als ik de man in kwestie héél leuk vind.
Tot nu toe heb ik twee leuke gesprekken gehad waarin ik een klik voelde, maar dat de ander na een paar berichten in twee dagen tijd al aangaf van de app af te willen gaan verwijderen en dan voor mijn gevoel wat snel lijkt te vissen naar mijn contactgegevens. Dat voelt voor mij te snel. Ik heb zoiets van: doe eerst even de moeite hier, leer elkaar eerst een beetje kennen. Twee dagen is voor mij eigenlijk niks. Het voelt alsof men het contact snel wil “veiligstellen”.
Er is nu weer iemand met wie ik in eerste instantie dacht: wat een verademing is zijn manier van communiceren. Maar nu, op dag 2, laat hij me vrij random weten dat hij zijn profiel waarschijnlijk zal gaan verwijderen, omdat hij het daar niet fijn vindt en dat hij daarmee niet mij bedoelt. Ik merk dat ik niet zo goed tegen dit soort timing kan en daardoor best snel denk: laat maar.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Herkennen jullie iets van wat ik vertel? En hoelang blijven jullie op een app of website praten voordat je overgaat naar het uitwisselen van contactgegevens?
woensdag 24 juni 2026 om 13:22
Er is een singles topic hier vol ervaringsdeskundigen.
Los daarvan: wachten tot de man initiatief neemt vind ik persoonlijk hopeloos ouderwets en energieverspilling. Wie de match maakt neemt contact op, is mijn persoonlijke mening, maar niet iedereen staat hier hetzelfde in.
Lang chatten vind ik persoonlijk ook tijdverspilling. Al vrij snel voel je wel of je nieuwsgierigheid getriggerd wordt of niet, en of je een date wil of niet, is mijn ervaring.
Maar ook hier staat ieder anders in.
En maak het niet te groot allemaal. probeer de lol ervan in te zien, zeker als er onverwachte dingen gebeuren.
Los daarvan: wachten tot de man initiatief neemt vind ik persoonlijk hopeloos ouderwets en energieverspilling. Wie de match maakt neemt contact op, is mijn persoonlijke mening, maar niet iedereen staat hier hetzelfde in.
Lang chatten vind ik persoonlijk ook tijdverspilling. Al vrij snel voel je wel of je nieuwsgierigheid getriggerd wordt of niet, en of je een date wil of niet, is mijn ervaring.
Maar ook hier staat ieder anders in.
En maak het niet te groot allemaal. probeer de lol ervan in te zien, zeker als er onverwachte dingen gebeuren.
woensdag 24 juni 2026 om 13:32
Helaas echt een kwestie van geluk en geduld hebben.
Voor mij is het online daten niet geschikt. Als een man geen info in profiel had staan, ging ie al naar links, of ik 'm nou aantrekkelijk vond qua uiterlijk of niet. Ook minder aantrekkelijke mannen (gebaseerd op de foto's) gingen al snel naar links, terwijl zo'n man in 'het echt' misschien hartstikke leuk is, mede door persoonlijkheid.
Maar de grootste reden is dat ik geen zin heb in dagelijks 'moeten' chatten. Als ik dan een keer een dag niet reageerde, was de man in kwestie nogal verbolgen. Terwijl ik het duidelijk in mijn profiel had staan.
En met mannen die als openingsbericht alleen maar 'hoi' of 'hee' hadden staan, was ik ook snel klaar.
Grotendeels ligt het dus aan mezelf
Wees je er ook van bewust dat er veel fake profielen zijn. En dat je berichten zal krijgen van mannen die een 'open relatie' hebben of zelfs van stellen die een 3e persoon erbij zoeken
Tip voor als je dat nog niet hebt gedaan: duidelijk in je profiel aangeven wat jóuw behoeften zijn qua contact en wie JIJ bent. En minder wat je zoekt....
Wat betreft contactgegevens uitwisselen. Ik gaf mijn nummer pas op de dag dat eerste afspraak gepland stond.
Voor mij is het online daten niet geschikt. Als een man geen info in profiel had staan, ging ie al naar links, of ik 'm nou aantrekkelijk vond qua uiterlijk of niet. Ook minder aantrekkelijke mannen (gebaseerd op de foto's) gingen al snel naar links, terwijl zo'n man in 'het echt' misschien hartstikke leuk is, mede door persoonlijkheid.
Maar de grootste reden is dat ik geen zin heb in dagelijks 'moeten' chatten. Als ik dan een keer een dag niet reageerde, was de man in kwestie nogal verbolgen. Terwijl ik het duidelijk in mijn profiel had staan.
En met mannen die als openingsbericht alleen maar 'hoi' of 'hee' hadden staan, was ik ook snel klaar.
Grotendeels ligt het dus aan mezelf
Wees je er ook van bewust dat er veel fake profielen zijn. En dat je berichten zal krijgen van mannen die een 'open relatie' hebben of zelfs van stellen die een 3e persoon erbij zoeken
Tip voor als je dat nog niet hebt gedaan: duidelijk in je profiel aangeven wat jóuw behoeften zijn qua contact en wie JIJ bent. En minder wat je zoekt....
Wat betreft contactgegevens uitwisselen. Ik gaf mijn nummer pas op de dag dat eerste afspraak gepland stond.
woensdag 24 juni 2026 om 13:42
Ik zou ook eens wat lezen in het singles-topic; ik denk dat je daar aardig wat opsteekt.
Ik snap dat je nieuw bent in de online datingwereld, maar praat eens met singles die al wat langer meedraaien. De meerderheid vindt de online datingwereld helemaal niet leuk. Mensen zijn er gemakzuchtig (dat word je helaas denk ik ook wel na een tijdje daar te hebben rondgehangen) en er gelden niet dezelfde regels en omgangsnormen als in het echte leven. Ik denk dat het je helpt om je verwachtingen wat te verlagen. Ik wil echt niet alleen maar negatief doen, want er zitten ook leuke en normale exemplaren tussen die hetzelfde zoeken als jij, maar goed, die moet je wel net tegenkomen. Online daten haalt simpelweg niet het beste in mensen naar boven. Mensen haken snel af: er komt een interessanter profiel voorbij, ze hebben geen zin meer, of het is te druk in hun leven. En dat soort dingen wordt niet altijd netjes gecommuniceerd.
Hoe lang je wilt chatten is up to you. Ik wil zelf vaak wel even chatten, maar tegelijkertijd vooral niet te lang. Je gaat anders alleen maar een plaatje van iemand vormen dat waarschijnlijk toch niet klopt. Andere mensen willen juist wel weer langer chatten of bellen. Het is net wat jij en je match fijn vinden (en ook dat moet dan dus maar net matchen).
Het is natuurlijk je goed recht om te willen dat de man de eerste stap zet, maar stel je dan ook in op teleurstellingen, want dat gebeurt lang niet altijd.
Mijn beste advies is: verlaag je verwachtingen, probeer er wat plezier in te vinden en blijf tegelijkertijd wel trouw aan jezelf.
Ik snap dat je nieuw bent in de online datingwereld, maar praat eens met singles die al wat langer meedraaien. De meerderheid vindt de online datingwereld helemaal niet leuk. Mensen zijn er gemakzuchtig (dat word je helaas denk ik ook wel na een tijdje daar te hebben rondgehangen) en er gelden niet dezelfde regels en omgangsnormen als in het echte leven. Ik denk dat het je helpt om je verwachtingen wat te verlagen. Ik wil echt niet alleen maar negatief doen, want er zitten ook leuke en normale exemplaren tussen die hetzelfde zoeken als jij, maar goed, die moet je wel net tegenkomen. Online daten haalt simpelweg niet het beste in mensen naar boven. Mensen haken snel af: er komt een interessanter profiel voorbij, ze hebben geen zin meer, of het is te druk in hun leven. En dat soort dingen wordt niet altijd netjes gecommuniceerd.
Hoe lang je wilt chatten is up to you. Ik wil zelf vaak wel even chatten, maar tegelijkertijd vooral niet te lang. Je gaat anders alleen maar een plaatje van iemand vormen dat waarschijnlijk toch niet klopt. Andere mensen willen juist wel weer langer chatten of bellen. Het is net wat jij en je match fijn vinden (en ook dat moet dan dus maar net matchen).
Het is natuurlijk je goed recht om te willen dat de man de eerste stap zet, maar stel je dan ook in op teleurstellingen, want dat gebeurt lang niet altijd.
Mijn beste advies is: verlaag je verwachtingen, probeer er wat plezier in te vinden en blijf tegelijkertijd wel trouw aan jezelf.
woensdag 24 juni 2026 om 13:48
Bedankt voor de reacties!
Ik merk dat ik zelf echt wat tijd nodig heb om iemand wat beter te leren kennen voordat ik ga daten. Voor mij wordt er dan pas een hoop duidelijk over of ik iemand wel of niet iets vind. Dat doe ik liever niet met iemand waarmee ik net een paar zinnen heb uitgewisseld.
@Sterrenstof
Ik herken eigenlijk veel van wat je zegt, ik zit er zelf ook zo in. De lege profielen vind ik vreselijk. Ik had zelf een mooie tekst geschreven voor op mijn profiel, maar de meeste mannen lezen dat volgens mij niet eens, dat vond ik ook al een afknapper. Ik heb best wat dingen geschreven waar ze goed op in zouden kunnen haken, maar vervolgens krijg je een droge “heey” of meteen opmerkingen over je uiterlijk in het eerste bericht. Ik heb daar weinig geduld voor.
Ik denk dat ik het gewoon moet zien als iets voor erbij, leuk als er een oprechte klik met iemand ontstaat, maar ik ga er niet meer elke dag op kijken.
Ik merk dat ik zelf echt wat tijd nodig heb om iemand wat beter te leren kennen voordat ik ga daten. Voor mij wordt er dan pas een hoop duidelijk over of ik iemand wel of niet iets vind. Dat doe ik liever niet met iemand waarmee ik net een paar zinnen heb uitgewisseld.
@Sterrenstof
Ik herken eigenlijk veel van wat je zegt, ik zit er zelf ook zo in. De lege profielen vind ik vreselijk. Ik had zelf een mooie tekst geschreven voor op mijn profiel, maar de meeste mannen lezen dat volgens mij niet eens, dat vond ik ook al een afknapper. Ik heb best wat dingen geschreven waar ze goed op in zouden kunnen haken, maar vervolgens krijg je een droge “heey” of meteen opmerkingen over je uiterlijk in het eerste bericht. Ik heb daar weinig geduld voor.
Ik denk dat ik het gewoon moet zien als iets voor erbij, leuk als er een oprechte klik met iemand ontstaat, maar ik ga er niet meer elke dag op kijken.
woensdag 24 juni 2026 om 13:52
Lijkt me een gezonde instelling!chessnut schreef: ↑24-06-2026 13:48Bedankt voor de reacties!
Ik merk dat ik zelf echt wat tijd nodig heb om iemand wat beter te leren kennen voordat ik ga daten. Voor mij wordt er dan pas een hoop duidelijk over of ik iemand wel of niet iets vind. Dat doe ik liever niet met iemand waarmee ik net een paar zinnen heb uitgewisseld.
@Sterrenstof
Ik herken eigenlijk veel van wat je zegt, ik zit er zelf ook zo in. De lege profielen vind ik vreselijk. Ik had zelf een mooie tekst geschreven voor op mijn profiel, maar de meeste mannen lezen dat volgens mij niet eens, dat vond ik ook al een afknapper. Ik heb best wat dingen geschreven waar ze goed op in zouden kunnen haken, maar vervolgens krijg je een droge “heey” of meteen opmerkingen over je uiterlijk in het eerste bericht. Ik heb daar weinig geduld voor.
Ik denk dat ik het gewoon moet zien als iets voor erbij, leuk als er een oprechte klik met iemand ontstaat, maar ik ga er niet meer elke dag op kijken.![]()
woensdag 24 juni 2026 om 16:52
Al ap je 6 maand, dan weet je nog niets. Hoe vaak ik niet, jaren geleden toen ik begon met online daten, een hele tijd berichten over en weer stuurde en zelfs al een beetje verliefd werd maar toen ik de man zag en hoorde praten meteen dacht 'ik wil naar huiuiuiuis!'. Alleen wel te verstaan.
Dus nee, niet te lang appen.
Een man moet het gesprek beginnen? We zijn 2026.
Ik schakel ook redelijk snel over naar WhatsApp. Ik zie het probleem niet. Iemand blokkeren gaat sneller dan iemand toevoegen.
Dus nee, niet te lang appen.
Een man moet het gesprek beginnen? We zijn 2026.
Ik schakel ook redelijk snel over naar WhatsApp. Ik zie het probleem niet. Iemand blokkeren gaat sneller dan iemand toevoegen.
woensdag 24 juni 2026 om 18:51
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in