Interessant huis, maar...
vrijdag 26 juni 2026 om 21:49
Er staat een huis te koop op een hele fijne plek. Qua budget zouden we het redden en qua inrichting is het wel naar smaak.
Maar ik twijfel. Het zit zo. 7 jaar geleden werd het huis gebouwd, maar nog voordat het dak erop zat, is de bouwer failliet gegaan. De bouw heeft daardoor maanden stilgelegen. Ondertussen is dat wat er al stond, blootgesteld aan alle weersomstandigheden. Toen het een periode heel veel had geregend, zag ik mos op veel plekken op het beton.
De bouw is verder gegaan toen er na een tijdje een nieuwe bouwer is gevonden. Het huis dat nu te koop staat, stond na afronding van de bouw te koop. Ik heb toen naar binnen gekeken en zag zwarte plafonds en heel veel nattigheid. Het huis is verkocht en staat nu 6 jaar later weer te koop. Het is mooi ingericht en aan de foto's zie je niets van al dat vocht. Het kan natuurlijk zo zijn dat de verkopers het destijds professioneel hebben ontvocjt. Maar valt dat goed te checken? Ik twijfel enorm...
Hoe denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen in zo'n geval?
Ik heb een link van het huis vlak na de bouw, met dus die donkere plafonds. Ik kan het in een PB sturen als je wilt kijken.
Maar ik twijfel. Het zit zo. 7 jaar geleden werd het huis gebouwd, maar nog voordat het dak erop zat, is de bouwer failliet gegaan. De bouw heeft daardoor maanden stilgelegen. Ondertussen is dat wat er al stond, blootgesteld aan alle weersomstandigheden. Toen het een periode heel veel had geregend, zag ik mos op veel plekken op het beton.
De bouw is verder gegaan toen er na een tijdje een nieuwe bouwer is gevonden. Het huis dat nu te koop staat, stond na afronding van de bouw te koop. Ik heb toen naar binnen gekeken en zag zwarte plafonds en heel veel nattigheid. Het huis is verkocht en staat nu 6 jaar later weer te koop. Het is mooi ingericht en aan de foto's zie je niets van al dat vocht. Het kan natuurlijk zo zijn dat de verkopers het destijds professioneel hebben ontvocjt. Maar valt dat goed te checken? Ik twijfel enorm...
Hoe denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen in zo'n geval?
Ik heb een link van het huis vlak na de bouw, met dus die donkere plafonds. Ik kan het in een PB sturen als je wilt kijken.
zaterdag 27 juni 2026 om 19:12
Goede tip, thanks.nausicaa schreef: ↑27-06-2026 13:20Dit is wel iets dat je van tevoren moet bespreken met een eventuele keurder. Bij een standaard keuring worden dit soort dingen maar heel beperkt meegenomen, en als je op dat moment zelf ineens iets bijzonders wilt, heb je grote kans dat er niet genoeg tijd is, ze de noodzakelijke spullen niet bij zich hebben etc. Dus even contact opnemen en dit verhaal duidelijk uitleggen.
zaterdag 27 juni 2026 om 19:15
Ik heb je de link gestuurd.Pelle schreef: ↑27-06-2026 11:59Oh ik wil trouwens best een link naar het huis. Niet omdat ik dan iets zinnigs kan zeggen over het vocht, maar puur uit nieuwsgierigheid.
Ga gewoon bezichtigen. Kun je iemand meenemen met een bouwkundige achtergrond? En als je nog steeds geïnteresseerd bent, een bouwtechnische keuring laten doen. En de verkoper heeft informatieplicht, vraag naar vochtproblemen.
Ik kan niemand uit mijn directe omgeving meenemen die hier zinnige dingen over kan zeggen. Het zal uitkomen op het inschakelen van een professional.
zondag 28 juni 2026 om 15:16
Sorry, ik zie het nu pas. Erg mooi huis.
Het filmpje van 6 jaar geleden toont inderdaad zwarte plafonds. Maar dat lijkt me wel iets wat goed te herstellen is. De huidige bewoners hebben veel geld in het huis gestopt, ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet eerst grondig hebben laten aanpakken. Maar ik snap dat je dat zeker wil weten. Dan toch die deskundige inschakelen. Het lijkt mij dat er metingen gedaan kunnen worden. Maar ik zou ook informatie opvragen bij de makelaar. Misschien kunnen ze aantonen dat het professioneel hersteld is.
Ik zou het wel de moeite waard vinden om te onderzoeken. Stap 1 is de makelaar bellen voor een bezichtiging en dan gelijk je zorgen uiten. Ben je na de bezichtiging nog steeds enthousiast, dan een bouwtechnische keuring laten doen. Wel inderdaad door een bedrijf dat ook daadwerkelijk de plafonds/het vocht goed kan beoordelen.
Wel bizar dat de makelaar van 6 jaar geleden nog steeds dat filmpje van 6 jaar geleden op het internet laat staan. Daar zou ik als verkoper in dit geval niet blij mee zijn.
pelle wijzigde dit bericht op 28-06-2026 16:26
0.04% gewijzigd
zondag 28 juni 2026 om 15:34
Oh excuus, het was niet als ‘aanval’ op jouw bedoeld. Meer dat er dus best veel mensen zijn die wel denken: ze moeten het melden, en anders is het toch hún probleem. Klinkt nogal kortzichtig, maar komt meer voor dan denkt. Net als de fietsers die voor auto’s langsschieten, ‘want de automobilist is toch aansprakelijk’.Pelle schreef: ↑27-06-2026 14:59Ik zeg ook niet dat ze er volledig op moet vertrouwen en raad daarom ook een bouwtechnische keuring aan en een bouwkundige mee te nemen naar de bezichtiging, als dat mogelijk is. Daarnaast kun je ook bij de verkopende makelaar of verkopers navragen naar eventuele problemen en maatregelen.
zondag 28 juni 2026 om 16:38
Ik zag het ook niet als aanval hoor. Maar ik was wel degene die het over de informatieplicht had. Dus ik zag het wel als reactie op mij. Dus ik wilde toch even toelichten dat ik het ook icm een bouwtechnische keuring bedoelde. Je moet zeker de verkoper of de makelaar niet op zijn woord geloven. En ook al is er sprake van een verborgen gebrek, in dat juridische gedoe heb je ook geen trek. Maar misschien kunnen ze goed aantonen dat het volledig hersteld is. Daarnaast zou ik het dus zeker ook nog laten inspecteren.nausicaa schreef: ↑28-06-2026 15:34Oh excuus, het was niet als ‘aanval’ op jouw bedoeld. Meer dat er dus best veel mensen zijn die wel denken: ze moeten het melden, en anders is het toch hún probleem. Klinkt nogal kortzichtig, maar komt meer voor dan denkt. Net als de fietsers die voor auto’s langsschieten, ‘want de automobilist is toch aansprakelijk’.
zondag 28 juni 2026 om 16:45
In die tijd controleerde de gemeente dat (nu nog steeds, maar heb je de Wkb). Dan ligt het maar net aan de gemeente en capaciteit of en op welke momenten ze hebben gecontroleerd. Ik zou hier dus ook niet teveel van uitgaan
zondag 28 juni 2026 om 16:50
Maar dan zou het in de afgelopen 6 jaar toch al aan het licht gekomen moeten zijn? En is de nieuwe bouwer toch gewoon aansprakelijk? De verkopers wonen er nu al 6 jaar, die zullen eventuele problemen toch al aangekaart hebben bij de bouwer.
zaterdag 4 juli 2026 om 18:56
Update:
We hebben een bezichtiging gehad. De makelaar was niet op de hoogte van de staat van het huis bij oplevering en zei 2 dingen:
Als het huis in zo'n slechte staat was dat het niet opleverbaar was, dan was er geen bouwcertificaat afgegeven.
En als er vocht problemen zouden zijn, dan zou het het afgelopen 6 jaar wel aan het licht zijn gekomen.
De makelaar gaf aan dat ze bij de verkopers nagaat of zij nu vochtproblemen hebben. Ik heb aangegeven dat ik ook graag wil weten wat ze bij oplevering hebben gedaan qua droging, onderzoek enz.
We hebben een bezichtiging gehad. De makelaar was niet op de hoogte van de staat van het huis bij oplevering en zei 2 dingen:
Als het huis in zo'n slechte staat was dat het niet opleverbaar was, dan was er geen bouwcertificaat afgegeven.
En als er vocht problemen zouden zijn, dan zou het het afgelopen 6 jaar wel aan het licht zijn gekomen.
De makelaar gaf aan dat ze bij de verkopers nagaat of zij nu vochtproblemen hebben. Ik heb aangegeven dat ik ook graag wil weten wat ze bij oplevering hebben gedaan qua droging, onderzoek enz.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in