Advies nodig!

28-06-2026 08:47 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lang getwijfeld of ik dit zou plaatsen maar ik heb echt onafhankelijk advies nodig hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Mijn relatie loopt al langere tijd niet lekker, we zijn al 20 plus jaar samen en hebben twee kids.
Iedere keer heeft het te maken met cadeaus krijgen en de verwachtingen hierbij. We hadden daarom afgesproken niks meer voor elkaar te halen, echter eindigde dat afgelopen kerst in 2 maanden te worden genegeerd en dat ik van alles aan mezdlf moet doen.
Ik ben naar de poh geweest die zegt je probleem zit op de bank en je zult samen iets moeten doen anders werkt het niet. Hij staat hier niet voor open.
Nu was het vaderdag, en je raad het al. Boos, ik had wel wat gehaald maar niet goed genoeg, niet wat hij wilde en hij heeft de hele dag niks gezegd en niks gedaan. Cadeaus terug gebracht ook.
Nu zit ik dus voor in de zoveelste negeer cyclus en im fed up. Dit kan mn leven niet zijn, ongezond ook voor de kids een slecht voorbeeld. Straks staat de vakantie gepland en wat moet ik. Knopen moeten worden doorgehakt hoe pak ik het aan, voor de vakamtie of er na. Vervolgens zal ik ergens heen moeten hij heeft hier geen netwerk ondanks dat t mijn huis is. Uhg
Dit is overigens niet het enige waar ik tegen aanloop in de relatie, alcohol gebruik, thuis niks doen terwijl ik werk en hij niet, niks met de kids doen. Alles ligt bij mij
Dreuvel, ze schrijft in haar OP dat de woning van haar is…
Nou, ik denk dat je blijer wordt van een huisdier dan van deze kleuter met piemel.
Motherof2 schreef:
28-06-2026 08:47
Vervolgens zal ik ergens heen moeten hij heeft hier geen netwerk ondanks dat t mijn huis is. Uhg

Nee hoor. Dat is dan gewoon zijn probleem.

Laat hij maar ergens een caravan/vakantiewoning/whatever huren
Trust me... Nobody cares.
Motherof2 schreef:
28-06-2026 10:03
Hij wil niet in therapie
Dus meneer heeft allerlei eisen en verwachtingen maar wil er niet aan werken. Exit!
Als het jouw huis is dan kun je hem toch buiten zetten? Kun je de vaste lasten op jouw salaris alleen betalen?
dreuvel schreef:
28-06-2026 10:19
Je kunt jouw man misschien niet het huis uit zetten, als hij mede-eigneaar is of mede-huurder.

Ze schrijft toch dat het haar huis is.
Trust me... Nobody cares.
Motherof2 schreef:
28-06-2026 10:06
Nee hoor, dat was over het negeren en hoe heir uit te komen. We hebben beide ongezonde cooping stijlen dus daar moet je dan samen wat mee en niet apart. De cadeaus ed zijnn altijd de aanleiding tot het gedrag..
Oh ik zie deze therapie praat. Jij hebt een ongezonde coping stijl omdat je dit pikt en blijkbaar al heel lang pikt. En ik weet vrij zeker dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Het probleem is dat hij egoistisch is. En dat zal zich uiten op allerlei manieren. Dat is geen coping stijl dat is zijn karakter. Dit kan je niet veranderen en als jij werkt aan jouw coping stijl dan zal je leren dat jij niet verantwoordelijk bent voor zijn onvrede en dat jij uit deze ongezonde relatie mag stappen zodat je veel gelukkiger zal zijn. Overigens zullen je kinderen ook last hebben van zo’n egocentrische kerel. Maar dat zal je misschien niet willen zien.
Isabellaa schreef:
28-06-2026 10:26
Nee hoor. Dat is dan gewoon zijn probleem.

Laat hij maar ergens een caravan/vakantiewoning/whatever huren
Precies dit.

Wat raar dat een volwassen man zich zo gedraagt om een cadeau (en waarom moet jij hem een vaderdagcadeau geven?).
En dan ook nog de dingen er achteraan die en passant even noemt, dikke vette het huis uit.

Desnoods gaat hij maar met een tentje op een camping staan.
Everything is possible for the one who believes.
Gooi die man buiten en vraag een scheiding aan. No-brainer dit.
Motherof2 schreef:
28-06-2026 10:09
Ik had een t shirt gekocht omdat hij nieuwe kleding wilde en een parfum die hij al heel lang wilde proberen maar nooit kocht.
Hij had iets voor vissen gewild.
Cadeaus bij hem zijn altijd over de top een bbq van 1600 een drone van 1200. En mijn verjaardagscadeaus houdrn bij 500 wel op en dan zijn het geen eens dingen die ik wil/nodig heb.
Waar komen die achterlijke bedragen vandaan? 500 voor een cadeau is toch ook gewoon debiel?

En waarom koop jij vaderdagcadeaus voor hem?
Is dit t voorbeeld van relatie dat je aan je kinderen wil geven?
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Maar goed, ik denk dat je er zelf ook wel uit bent wat je wil. Andere vragen uit je OP dan:

Wanneer, voor of na de vakantie?
Ervoor. Gewoon zo snel mogelijk. Gaat dat een leuke vakantie worden samen dan? Vast niet.

Hoe pak ik dit aan?
Niet te moeilijk denken. Je hebt het onnoemelijk grote voordeel dat het jouw huis is. Je geeft aan dat je wil scheiden en dat je verwacht dat hij op x datum uit het huis is. Daarna vervang je de sloten en regelen jullie de scheiding.
Moiren schreef:
28-06-2026 10:37
Waar komen die achterlijke bedragen vandaan? 500 voor een cadeau is toch ook gewoon debiel?
Inderdaad, dat is echt niet bepaald een gemiddelde. Geeft hij jou ook zulke dure cadeaus, to? Of geldt dat alleen voor het krijgen?
Itsnojoke schreef:
28-06-2026 10:45
Inderdaad, dat is echt niet bepaald een gemiddelde. Geeft hij jou ook zulke dure cadeaus, to? Of geldt dat alleen voor het krijgen?
TO krijgt “maar” een cadeau van 500.
Niet uit je eigen huis. Dit is iets wat jij niet hoeft op te lossen. Elk is verantwoordelijk voor zichzelf. Natuurlijk ga jij niet uit je eigen huis. Het is niet jouw verantwoording.

Ook mensen zonder netwerk kunnen een huis huren. Dus geen medelijden hebben, hij is een volwassen mens en red zich wel. Zo niet, dan kan hij hulp inroepen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Er is wel meer aan de hand dan gezeik over (veel te) dure cadeaus. Ik zou het eerder eens hebben over zijn gebrek aan aandacht voor de kinderen, aandeel in het huishouden, het alcoholgebruik en niet werken.

Onenigheid over wat normaal is voor bedragen voor cadeaus hebben wij ook maar ik ben gestopt hierover steeds de discussie aan te gaan. We zijn het hier namelijk niet over eens en gaan dat ook niet worden. Maar hier is het niet zozeer partner zelf die dure cadeaus zelf wil hebben maar aan wat we aan onze kinderen geven. Voor welke bedragen en gelegenheden. Ik schaam me kapot maar ben ook niet uit op het winnen van een discussie.
En inderdaad voor de vakantie de knoop doorhakken en zelf met de kinderen op vakantie gaan. Dan heeft hij tijd en ruimte om voor hemzelf dingen te regelen. Leuk? Nee, maar wel nodig. Wat een rare vogel is dit. Hoe heb je dat in vredesnaam 20 jaar volgehouden?
Bontebok schreef:
28-06-2026 10:56
En inderdaad voor de vakantie de knoop doorhakken en zelf met de kinderen op vakantie gaan. Dan heeft hij tijd en ruimte om voor hemzelf dingen te regelen. Leuk? Nee, maar wel nodig. Wat een rare vogel is dit. Hoe heb je dat in vredesnaam 20 jaar volgehouden?
Ik zou hem mijn huis uit willen hebben voordat ik op vakantie ga.
Even met een paar man helpen inpakken, werptentje uitgooien ergens en de groeten.
Is hij wel bezig met werk zoeken?
Jouw vent doet niks met de kinderen in zijn vrije tijd, als jij wel aan het werk bent dus?
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 28-06-2026 14:58
Reden: Verkeerd gelezen
59.76% gewijzigd
Je POH heeft gelijk, het probleem zit op de bank.

Je hoeft niet in deze situatie te blijven, je mag ook een keuze voor jezelf maken.
.
aanschouwer wijzigde dit bericht op 05-07-2026 22:26
99.64% gewijzigd
Wat naar. Als situaties rondom kadootjes zorgen voor thema’s als; teleurstelling, niet goed genoeg, boosheid, negeren, dan zit er volgens mij veel niet goed in de relatie. Het klinkt als een soort boosheid / verbittering naar elkaar die plaats heeft genomen in de relatie.

Als het tij überhaupt nog te keren is, dan heb je daarvoor 2 personen nodig. En als hij niet bereid is om mee te werken, dan houdt het op.

Zelf zou ik de knoop niet voor de vakantie doorhakken. Ik zou de kids nog een (geplande) vakantie gunnen en de tijd gebruiken om eea te overdenken en voor te bereiden.

Sterkte!
Moiren schreef:
28-06-2026 10:57
Ik zou hem mijn huis uit willen hebben voordat ik op vakantie ga.
Even met een paar man helpen inpakken, werptentje uitgooien ergens en de groeten.
Precies. Anders heb je kans dat je huis 'verbouwd' is als je terug komt.
Ik lees je post alsof je eigenlijk de knoop al hebt doorgehakt: je wilt niet verder met deze man.
Lijkt me logisch, met wat je beschrijft. Hij klinkt niet lief, verantwoordelijk, of emotioneel volwassen en ook niet bereid daar iets aan te doen. Lijkt me ook voor de kinderen geen fijne gezinssituatie.

Ik zou dit nog niet meedelen als je nog samen op vakantie gaat. Maar je kan wel alvast stappen zetten om de scheiding voor te bereiden. Zoek uit wat je rechten precies zijn. Het is jouw huis, dat is gunstig. Waarom in godsnaam zou jij daar weg moeten? Het klinkt ook niet alsof hij in staat gaat zijn de zorg voor de kinderen 50/50 te dragen, dus dat huis met jou erin is ook hun basis. Neem indien mogelijk een eigen advocaat die je helpt in dit proces. Doe in elk geval een adviesgesprek zodat je goed voorbereid je boodschap aan je toekomstige ex kan geven.

Vertel het de kinderen (feitelijk dat jullie uit elkaar gaan, niet hoe stom hij is) en zoek daarna steun in je netwerk. Als je denkt dat er werk aan de winkel is met jezelf, ga ik therapie. Daar hoef je niet mee te wachten omdat hij dat niet wil, en het is ook fijn om in zo'n situatie ondersteuning te hebben om beter te leren omgaan met moeilijkheden en ook te onderzoeken wat jij uit deze relatie haalt/haalde en waarom het zo ver gekomen is en hoe je jezelf daar in de toekomst tegen beschermt.

Een ideaal moment om dit soort keuzes te maken is er nooit. Er is altijd wel een reden om het uit te stellen, ineens een goede kant die je ziet, hoop dat het toch beter wordt, medelijden met hem. Als je gaat wachten op het perfecte moment om zonder gedoe te scheiden zul je vast blijven zitten.
Het gaat gedoe zijn. Maar dat heb je nu ook al.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Zorg juist dat het uitgesproken is voor de vakantie zodat aan het eind van de zomervakantie je kinderen hebben kunnen wennen aan het feit dat jullie uit elkaar gaan. Met elkaar nog op vakantie gaan lijkt me teveel spanningen geven. Dus hij of jii gaat alleen met de kinderen weg, de ander gaat thuis de dingen regelen voor de scheiding.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven