Middenweg? Kinderwens

05-07-2026 00:48 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of ik in de juiste categorie zit, maar wil het volgende delen/vragen.

Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?

2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
Taskmaster schreef:
05-07-2026 09:06
Weet jouw vriend wel wat het hebben van een kind allemaal inhoudt? Snapt hij dat hij dan niet meer zonder overleg ‘s avonds niet thuis kan komen? Dat hij alleen kan gaan voetballen of bier drinken als thuis alles rustig is en jij minstens zo vaak de hort op kan?
Wacht, heb ik iets gemist? Waarom zou je niet kunnen gaan sporten als het thuis onrustig is met kind(eren).

Lijkt me heel onhandig, dan hadden wij de eerste jaren nauwelijks kunnen gaan sporten, terwijl het ons juist helpt zware tijden door te komen.
Die optie heb ik eerlijk gezegd nooit aan gedacht… zou het ja??
Taskmaster schreef:
05-07-2026 09:06
Net zoals vrijgezel zijn een optie is, is kinderloosheid dat ook. Kan wel dat je hem dan kwijt bent. Maar dat is dan maar zo.

Weet jouw vriend wel wat het hebben van een kind allemaal inhoudt? Snapt hij dat hij dan niet meer zonder overleg ‘s avonds niet thuis kan komen? Dat hij alleen kan gaan voetballen of bier drinken als thuis alles rustig is en jij minstens zo vaak de hort op kan? Dat jij niet de default ouder wordt maar dat hij werkelijk 50 procent moet dragen?

Je wilt ze de kost niet geven die denken dat de moeder alles oplost en hun leventje vrolijk verder gaat met alleen af en toe een kind om te knuffelen.

Ik zou dat echt eerst even heeeeeel helder willen hebben. Neem desnoods een paar weekenden een baby te logeren.
Zijn er dan aanwijzingen dat hij het niet zo serieus neemt?
Je wilt wel een kind, maar niet met hem.
Ik dacht zelf meer angst, of dus idd een hele minimale kinderwens. Dat dit mogelijk nog groeit
Jouw vriend kent jou heel goed. En weet dus misschien dat deze middenweg voor jou helpt om een besluit te nemen omdat je anders over vijf jaar nog twijfelt?

Na twee jaar gesprekken voeren, lijkt het me ook logisch dat hij wil weten waaraan hij toe is. Zeker omdat je wel kinderen wil en jullie leeftijd meespeelt.
Jullie hebben de leeftijd om aan kinderen te beginnen.
Dus als hij ontzettend leuk is .
Begin gewoon te oefenen.
@ommetje, dit is precies zijn redenatie. Hij kent mij goed en zegt dat ik er nooit helemaal achter zal staan. Dus dit is voor mij mogelijk ook ‘fijn’
Zijn er nog wensen die je gerealiseerd wil hebben voor je aan kinderen begint? Bijv een mooie verre reis?

En heeft je vriend een bepaald beeld van hoe het ouderschap in te vullen qua taakverdeling zodat hij jou ook ruimte laat voor buitenshuise hobby's?

Als jij je leven voor je ziet mét kinderen maar toch voel je tegenzin, zie je je vriend dan misschien toch niet voor je als de vader?
Koudwatervrees kan ook. Dan lijkt me er niet over praten ook nergens goed voor. Door het onderwerp in de koelkast te zetten gaat het niet weg, er blijft alleen minder tijd over om dat gezin met twee kinderen te realiseren - met hem of met een ander - als dat je uiteindelijke wens is.
Er bestaan trouwens kinderwenscoaches. Misschien is dat een veilige manier voor jou om te onderzoeken wat je wil.
Precies, dat wil hij natuurlijk ook voorkomen. Dat snap ik helemaal.
Oh wat een goeie! Daar ga ik naar kijken, zwz bedankt voor jullie reacties tot nu toe
laiskuri schreef:
05-07-2026 09:07

Bestaat dat gezin uit jullie tweeën? Of hoort daar ook een kind, of misschien een huisdier bij? Dat kan hè, je hoeft niet perse kinderen te hebben om een gezin te zijn.
Je bent geen gezin zonder kinderen. Als je geen kinderen hebt, ben je in het geval van to een stel, geen gezin.
To, jullie zijn twee jaar geleden al begonnen over het onderwerp kinderen. Conclusie toen is nu, twee jaar verder, nog precies hetzelfde: hij wil graag, jij wil soort van, maar niet nu. Ik kan me voorstellen dat hij daar uiteindelijk, twee jaar verder, een keer wat verder in wil komen. Dus ik zou een datum een goed idee vinden. Dat geeft toch ook wat rust voor beide. Tot die datum ligt het onderwerp niet op tafel. En op die datum ga je opnieuw in gesprek om een definitieve knoop door te hakken.
Ik begrijp je vriend wel.
Rustig aan worden jullie wat 'ouder'. Hoe lang willen jullie dit nog uitstellen? Kinderwens is wat mij betreft het enige waarin ik geen concessies zou doen in mijn relatie (niet het aantal kinderen maar wél of geen kinderen). Daar zou ik mijn relatie om verbroken hebben. Tijdig, zodat ik nog een gezin zou kunnen beginnen met iemand die dat wél samen met mij zou willen. Met 35 neemt die mogelijkheid voor je vriend wel wat af als hij niet een veel jonger meisje wil. Want iemand anders vinden en dan ook nog je leven samen op orde hebben, samen toe zijn aan kinderen en de tijd hebben die (misschien wel 2 of 3) te maken kost tijd.

Wat hierboven trouwens allemaal geschreven wordt over vaders: Jeetje zeg... als alle mannen zo zijn, waarom zijn al die vrouwen met kinderen dan zo stom geweest om daar in te trappen? Hier is het qua verzorging van de kinderen en betrokkenheid bijvoorbeeld altijd prima in orde geweest hoor! En om mij heen zie ik hier ook weinig rare dingen gebeuren.
Je bent al begin 30, dan begint de biologische klok wel echt te tikken. Als je nu nog niet voelt dat je binnen een paar jaar (met deze man) kinderen wil, dan vraag ik me af of je het wel écht wil.

Wil je kinderen of wil je kinderen willen?
Ja je kunt toch niet aan het moederschap beginnen terwijl het van jou eigenlijk niet hoeft en je het niet voelt, al een paar jaar niet.

Dat je het plaatje in je hoofd hebt zegt niets. Veel mensen groeien op met het plaatje van een gezin met kinderen maar dat zegt niet dat je het zelf ook graag wilt.
Ik denk idd dat het goed is om een deadline te stellen. Je wil elkaar niet aan het lijntje houden lijkt me en een zelfde toekomstperspectief is wat dit punt betreft noodzakelijk. Blijven twijfelen is geen optie, dan is straks zijn kans op een gezin verkeken. Het is uiteraard jouw goedrecht om (nog) geen keuze te willen maken maken dan is het goed om daar eerlijk over te zijn zodat jouw vriend kan beslissen of hij op jou wil wachten of dat hij iemand gaat zoeken die wel hetzelfde wil als hij. Gezien jullie leeftijd en hoelang jullie hier al mee bezig zijn zou ik zeggen dat 1 jaar het er niet over hebben prima is maar daarna wordt het wel tijd hierover op dezelfde lijn te zitten.
Jij bent mijn ex maar dan in vrouw vorm. Ik ben ook zo aan het lijntje gehouden en toen de datum dat ik echt wilde beginnen naderde toen wilde hij toch echt geen kinderen. Ik heb de relatie verbroken en ben woedend geweest dat ik mij zo aan het lijntje heb laten houden. Want dat is eigenlijk wat je doet.
Wees eerlijk en gun je partner een partner die wel heel graag kinderen met hem wil.
Ik klink hard maar ik herken dit zo erg, inclusief alle smoezen die je verzint.
wolkie schreef:
05-07-2026 10:40
Jij bent mijn ex maar dan in vrouw vorm. Ik ben ook zo aan het lijntje gehouden en toen de datum dat ik echt wilde beginnen naderde toen wilde hij toch echt geen kinderen. Ik heb de relatie verbroken en ben woedend geweest dat ik mij zo aan het lijntje heb laten houden. Want dat is eigenlijk wat je doet.
Wees eerlijk en gun je partner een partner die wel heel graag kinderen met hem wil.
Ik klink hard maar ik herken dit zo erg, inclusief alle smoezen die je verzint.
Ik ken een paar verhalen van mannen die op deze manier niet wilden settelen en vervolgens tien jaar later ineens nog wel kinderen kregen met een veel jongere vrouw.

Extra zuur om te zien als je als vrouw inmiddels onvruchtbaar bent. Altijd je eigen dromen blijven nastreven, als de ander niet mee wil doen is het tijd om je eigen weg te gaan.
LiviaMae schreef:
05-07-2026 10:44
Ik ken een paar verhalen van mannen die op deze manier niet wilden settelen en vervolgens tien jaar later ineens nog wel kinderen kregen met een veel jongere vrouw.

Extra zuur om te zien als je als vrouw inmiddels onvruchtbaar bent. Altijd je eigen dromen blijven nastreven, als de ander niet mee wil doen is het tijd om je eigen weg te gaan.
Ja ik ken er zo ook meerdere. Eentje zelfs die met zijn nieuwe vriendin al binnen een paar maanden aan kinderen begon. Die wilde dus wel kinderen maar niet met haar.
Helemaal met jullie eens hoor, en is zeker niet hard. Het zou de waarheid kunnen zijn. Ik heb eigenlijk met mijn huidige partner wel de warme gevoelens (gehad) omtrent kinderen. Dat uitte zich in verschillende momenten, maar het gaat ook weer weg ofz. En dat maakt het voor mij zo verwarrend
Ik vind het gewoon iets heel erg groots, het is niet zomaar iets. Het is een levenslange verbinding aan mensen. Dat beangstigt mij ook. Het is altijd zorgen over en voor. Ben ik nu al bereid mezelf naar nummer 2/3 te verplaatsen? Nee niet dus..
Peachaub schreef:
05-07-2026 11:25
Ben ik nu al bereid mezelf naar nummer 2/3 te verplaatsen? Nee niet dus..
Als je met begin 30 nog denkt in termen van 'nu al', gaat dat nooit meer iets worden, denk ik.

Sowieso als je denkt in termen van mezelf naar nummer 2/3 verplaatsen... Heb je ook moeite met het hebben van een partner?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven