6 weken vrij

06-07-2026 22:27 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vast niet de enige die de luxe heeft van de schoolvakanties en dus 6 weken vrij is in de zomer. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat jullie in die weken zoal doen.

We gaan 12 dagen op vakantie en ik heb 4 kinderen van kleuter tot puber maar het gaat me niet zozeer om het entertainen van de kinderen want ik vind dat dat zeker niet elke dag hoeft. Het is meer het gehele plaatje. Ik ben gewoon niet het type voor uren in de zon zitten en wil gewoon bezig zijn. Dus ik wil hier waT inspiratie opdoen.
Huis opruimen?
Zolder of kelder uitruimen?
Kleeerkasten van de kinderen ondersteboven draaien op te kleine kleding?

Er is geen muurtje dat dringend een nieuw behang of een nieuw laagje verf nodig heeft?

Of biedt je diensten (klushulp, opruimhulp, ...) aan aan vrienden en familie?

En wat willen de kinderen?
Misschien dat die af en toe een uitstap naar het strand, bos, ... nu mam tijd heeft wél leuk vinden?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb net de eerste paar dagen van 4,5 week vrij erop zitten. Op mijn eerste vakantiedag kreeg ik de sleutel van mijn nieuwe huis en ik ben dus druk aan het poetsen geweest. Komende week alles in orde maken voor de klussers die komen en in mijn huidige huis inpakken. Ik hoop dat ik nog echt wat vakantie kan houden als die klussers aan het werk zijn. Ik wil nog wat haakprojecten afmaken, weer ritme in het sporten krijgen, in de zon op mijn nieuwe dakterras. Sowieso vind ik het al heerlijk dat ik niet elke dag de wekker vroeg hoef te zetten.
Toen ik kleine kinderen had maakten we altijd wel uitstapjes. Ze gingen dan nog wel dagen naar de opvang maar ik plande ook altijd een uitje met de kinderen apart.
Wat ik graag doe in mijn vrije tijd: schilderen, tekenen, mijn ereader zit zo'n beetje altijd aan mijn hand vast geplakt. Kalligrafie, spelletjes met de kinderen, rondrijden in de auto en nieuwe plekjes ontdekken, nieuwe gerechten uitproberen, zwemmen maar wel helemaal alleen, tijdschrijft lezen, de hond uitgebreid knuffelen. Ik verveel me eigenlijk nooit.
Hier ook 6 weken vrij.
Eerste week: schoonmaken en hal schilderen.
Week twee: weg
Week drie: zolder en garage opruimen
Week vier: alleen thuis. Keer strand, lezen, afspreken met vrienden, niksen
Week vijf: weg
Week zes: nog een opruim en schoonmaakrondje.
Tussendoor is het bij mij ook lezen, serie bingen, sporten, creatieve dingen doen etc.
Ik vermaak me altijd prima.
Hier in België zelfs 8 weken :facepalm:
Ik werk op kantoor in het onderwijs, dus ik ben wat flexibeler qua indeling vrije dagen. Het kantoor is drie weken dicht, echt heel vervelend :rolling: Eind september heb ik nog twee weken, dan ga ik op vakantie.

Ik ga een nachtje slapen op een camping bij familie, naar een festival en naar Straat, een street-art museum in Amsterdam (ook leuk voor kinderen). Misschien boek ik daar een hotel en ga ik nog naar het Moco museum. Verder nog leuke dingen doen met vriendinnen en op mijn dakterras hangen.

Ik heb een bucketlistje met kleine dingen die ik wil doen waar ik tijdens werkweken en best wel volle weekenden geen tijd voor heb, recepten uit proberen, een wandeling in het park dat ik nog niet ken, ontbijtje doen bij het hotel hier in de wijk, etc..
Ja als je een nieuw huis hebt snap ik dat je genoeg te doen hebt.

Echt klussen / schilderen denk ik altijd dat ik dat niet goed genoeg kan en beter kan uitbesteden.

Misschien moet ik ook zo’n lijstje maken met leuke en minder leuke dingen.

Uiteraard ook wel dingen met de kinderen maar dat is sowieso ook lastig met van kleuter tot puber in huis. De puber thuis laten als we naar de speeltuin gaan kan wel natuurlijk maar andersom is lastiger. En de puber weet overigens ook niks wat hij wil doen.
Ik ben altijd veel vrij geweest in de grote vakantie. Wij gingen 3 weken op vakantie. Daarnaast rommelen in huis, bij mooi weer naar de zwemplas met vrienden en hun kinderen, lezen, puzzelen, op bezoek gaan/ontvangen, ergens lunchen, speeltuin, filmpje kijken, knutselen, spelletje doen, veel buiten zitten (tot laat).
Werk je in het onderwijs TO?
Ik heb voor dat soort periodes (nooit zes weken trouwens) ook vaak een lijst met projectjes. Schuur opruimen etc. Van alles te doen in de tuin.
Ligbedje85 schreef:
07-07-2026 06:24

Uiteraard ook wel dingen met de kinderen maar dat is sowieso ook lastig met van kleuter tot puber in huis. De puber thuis laten als we naar de speeltuin gaan kan wel natuurlijk maar andersom is lastiger. En de puber weet overigens ook niks wat hij wil doen.
heb je vrienden met kinderen? Wij deden in de lange zomers vaak uitruil-momenten
Ik de twee oudsten, zij de jongsten. Maakt iets met de kinderen doen eenvoduiger
Mijn oudste maakte vorig jaar een A4tje, getiteld: wat je kunt doen als je verveelt. Dat raakte al heel snel vol, misschien leuk om te doen.
Verder vind ik het leuk soms een themadag te regelen. Een film kijken in dat thema, eten geïnspireerd door dat thema, eventuele andere activiteiten of een outfit in dat thema. Bij ons is dit meestal geeky, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Wij gaan de eerste twee weken op vakantie, en omdat we de tijd hebben reizen we op ons gemakje terug met nog een camping hier en daar.
Verder brengen we veel tijd in de tuin door met waterspelletjes. Fietsen langs de rivier, lezen, naar het park of de speeltuin.

Ik heb na de weken waarin we weg zijn nog niets gepland, maar we gaan vast ook nog naar een theaterfestival en picknicken. Zulke dingen. Gewoon lekker samen zijn, rusten en leuke dingen doen.
Onze keuken moet ook nodig een opknapbeurt, maar dat doe ik liever in de herfst- of kerstvakantie.
Ik ben na jaren onderwijs in een andere sector aan de slag gegaan. Ik gebruikte blijknaar mijn vakanties om (zoals anderen ook zeiden) goed op te ruimen en klusjes te doen. Niet altijd ideaal om met 30 graden laminaat te leggen op zolder, maar wel alle tijd.
Ik heb nu 2x een week vrijgenomen om dingen in huis te doen. Wat dat betreft mis ik de schoolvakanties, verder mis ik ze niet en had ik vorig jaar zelfs nog vakantiedagen over.

Mijn zoon is inmiddels 15. Hij mocht vaak een vriendje meenemen als we iets gingen doen. Leuker voor hem én voor mij 😉. De laatste keer dat we met z'n tweeën op pad zijn geweest, zijn we een dagje Amsterdam gaan doen met bezoek aan museum Straat. Was een groot succes!
Ik werk sinds kort in het onderwijs, ben alleen en ga alleen eerste paar dagen op vakantie. Ik kan moeilijk stil zitten en ga dus vakantie werk doen in de zorg!

Tussendoor dagjes/ nachtje la weg met vriendinnen en klussen in huis/ tuin.
Ik geloof dat ik jaloers ben ;)

Ik heb 'maar' 3 weken vrij en de andere 3 weken van de zomervakantie van de kinderen werk ik 2 a 3 dagen in de week, terwijl mijn man er 6 werkt. Dus deels heb ik dan wel een soort van vakantie, maar ook weer niet, omdat je steeds toch ook weer terug naar werk moet schakelen.

Ik verveel me op zich niet heel snel en ik heb ook wel allerlei mogelijke uitjes in gedachten zoals naar een stad toe, naar een dierentuin, pretpark, zwembad, speeltuin. Ik loop er alleen wel tegenaan dat de kinderen inmiddels nog te jong zijn om alleen thuis te blijven, maar te oud om zomaar overal mee naartoe te willen zonder enig commentaar. En natuurlijk snap ik ook dat ze een deel van de dagen willen chillen, maar tegelijkertijd laten ze mij dan vaak nog niet genoeg met rust om zelf ook lekker te kunnen lezen ofzo. En toch zou ik best 6 weken met ze vrij willen zijn. ;)
Ik werk niet in het onderwijs maar met mijn 4,5 week vrij heb ik bijna mijn wettelijke dagen van vorig jaar op. Mijn compensatie is overigens al helemaal op aan dagen en een hele week eerder in het jaar. Dit jaar sla ik dus een flink gat in mijn ‘stuwmeer’ want ik wil in het najaar ook nog echt op vakantie.
Kamperen in de tuin… kan ook een ‘daycamp’ zijn natuurlijk.

Fietstochtje met picknick of stop bij een lekkere ijssalon.

Samen met de kinderen koken

Treinreisje maken

Naar het bos, wandelingetje of soort speurtocht en dan gezellig wat drinken of picknicken

Iets bakken

Kunnen ze een keer logeren, dat je lekker even het rijk alleen hebt?

Voor jezelf.. tja.. ik vind het zelf altijd juist fijn als er zo weinig mogelijk is ingevuld, en dan op de dag zelf kijken wat ik wil doen. Lekker niks of juist een klusje in huis aanpakken.
Of beginnen aan een leuke cursus of nieuwe hobby oppakken; haken, breien, tekenen, schilderen, schrijven..

Fijne vakantie!
Ik had het geluk dat onze kinderen dichterbij elkaar zaten in leeftijd, want ik denk dat dat het ook lastiger maakt.
We gingen sowieso vaak twee keer op vakantie (dat klinkt nu heel luxe, dat is het natuurlijk ook maar wel twee keer naar simpele huisjes en zelf koken). Daarnaast wat klusjederij. Op familiebezoek, maar dan met de fiets. Een dag erop uit met de fiets. Een dag naar een Waddeneiland. Nieuwe boeken lenen in de bieb en die in een tent in de tuin lezen. Slapen in de tent in de tuin. Abonnement op de dierentuin. Museumjaarkaart en naar een groot museum verder weg (gevangenismuseum, museum Joure, Openluchtmuseum). Met de trein naar een grote stad. En ook heel veel dagen helemaal niet zoveel, maar gewoon een beetje luieren.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven