Kind (14) wordt benaderd via Snapchat
dinsdag 7 juli 2026 om 22:17
Hoi,
Mijn zoon van 14 kan niet altijd mensen en vriendschappen goed inschatten. Hij geeft net aan dat er vanavond een meisje van 14 contact met hem heeft opgenomen via Snapchat. Ze woont 150 km verder. Ik was in de veronderstelling dat hij zijn account privé had staan, maar hij had het gewijzigd. Ze zegt dat ze hem knap vindt en stuurt foto’s. Ik word hier dus paranoia van, gezien de berichtgevingen over jongeren die geronseld worden of gechanteerd worden via Snapchat. Ik heb dat dus benoemd, maar hij zegt dat ze echt is. Dat het echte foto’s zijn. Dat ze kletsen. Misschien is zij echt en ben ik te paranoia, maar hoe kan ik hier nu het gesprek over aangaan? Of wat kan ik aandragen waardoor hij wel blijft opletten? Zijn er docu’s die ik met hem kan kijken? Tips?
Mijn zoon van 14 kan niet altijd mensen en vriendschappen goed inschatten. Hij geeft net aan dat er vanavond een meisje van 14 contact met hem heeft opgenomen via Snapchat. Ze woont 150 km verder. Ik was in de veronderstelling dat hij zijn account privé had staan, maar hij had het gewijzigd. Ze zegt dat ze hem knap vindt en stuurt foto’s. Ik word hier dus paranoia van, gezien de berichtgevingen over jongeren die geronseld worden of gechanteerd worden via Snapchat. Ik heb dat dus benoemd, maar hij zegt dat ze echt is. Dat het echte foto’s zijn. Dat ze kletsen. Misschien is zij echt en ben ik te paranoia, maar hoe kan ik hier nu het gesprek over aangaan? Of wat kan ik aandragen waardoor hij wel blijft opletten? Zijn er docu’s die ik met hem kan kijken? Tips?
dinsdag 7 juli 2026 om 22:30
dinsdag 7 juli 2026 om 22:38
Volg je gevoel. Dit is best wel bijzonder inderdaad.
Waarom zou een random iemand die 150 km ver weg woont dit doen? Ik kan geen enkele legitieme reden bedenken.
Recent een info avond bijgewoond met cyber deskundigen.
‘Ze’ weten precies wat voor foto’s ze moeten sturen naar pubers vol hormonen.
Enkele tips die ik onthouden heb en die ik wel wil delen zodat een ander er misschien ook wat aan heeft;
- account op privé zetten, en alleen mensen toevoegen die je in real life kent
- deel nooit persoonlijke info zoals je volledige naam, adres, waar je op school zit, etc. met mensen die je niet echt kent
- pas op met half blote foto’s. Ook je eigen vrienden kunnen hier via AI zo iets anders van maken. En zelfs in je eigen vriendenkring kunnen mensen zitten die deze foto’s met andere ogen bekijken.
- blijf altijd met je kind in gesprek en (ver)oordeel niet. Ook niet als er iets mis gaat of als hij/zij iets heel doms doet. Ook niet over anderen ‘wat stom dat hij een naaktfoto stuurde, dat moet je ook niet doen.’ Want zo gaat je kind jou niks vertellen als het wél mis gaat, het oordeel ligt immers al klaar.
- geef nooit als straf ‘dan gooi ik Snapchat (of een andere app) van je mobiel af’. Want de volgende keer vertelt je kind je niks meer, want dan weet hij dat hij een maand geen Snapchat heeft.
Waarom zou een random iemand die 150 km ver weg woont dit doen? Ik kan geen enkele legitieme reden bedenken.
Recent een info avond bijgewoond met cyber deskundigen.
‘Ze’ weten precies wat voor foto’s ze moeten sturen naar pubers vol hormonen.
Enkele tips die ik onthouden heb en die ik wel wil delen zodat een ander er misschien ook wat aan heeft;
- account op privé zetten, en alleen mensen toevoegen die je in real life kent
- deel nooit persoonlijke info zoals je volledige naam, adres, waar je op school zit, etc. met mensen die je niet echt kent
- pas op met half blote foto’s. Ook je eigen vrienden kunnen hier via AI zo iets anders van maken. En zelfs in je eigen vriendenkring kunnen mensen zitten die deze foto’s met andere ogen bekijken.
- blijf altijd met je kind in gesprek en (ver)oordeel niet. Ook niet als er iets mis gaat of als hij/zij iets heel doms doet. Ook niet over anderen ‘wat stom dat hij een naaktfoto stuurde, dat moet je ook niet doen.’ Want zo gaat je kind jou niks vertellen als het wél mis gaat, het oordeel ligt immers al klaar.
- geef nooit als straf ‘dan gooi ik Snapchat (of een andere app) van je mobiel af’. Want de volgende keer vertelt je kind je niks meer, want dan weet hij dat hij een maand geen Snapchat heeft.
dinsdag 7 juli 2026 om 22:43
Ik zal wel een heks zijn maar mijn kinderen een is nu 19 en ander is 13 mogen/mochten dus geen snapchat. Echt jammerde bammer, snap niets van ouders van jonge pubers die dit wel toestaan.
Flikker die app eraf, klaar.
https://www.telecompaper.com/news/snapc ... y--1573646
https://www.internetmatters.org/nl/advi ... /snapchat/
https://cyberburger.nl/snapchat-waarom- ... en-noemen/
https://www.theguardian.com/technology/ ... ens-safety
Flikker die app eraf, klaar.
https://www.telecompaper.com/news/snapc ... y--1573646
https://www.internetmatters.org/nl/advi ... /snapchat/
https://cyberburger.nl/snapchat-waarom- ... en-noemen/
https://www.theguardian.com/technology/ ... ens-safety
missnuada wijzigde dit bericht op 07-07-2026 22:47
64.21% gewijzigd
dinsdag 7 juli 2026 om 22:45
dinsdag 7 juli 2026 om 22:46
De mijne mochten het ook niet.
En al helemaal niet met een niet-privé account.
Afspraken maken dus, vooral over het laatste.
dinsdag 7 juli 2026 om 22:49
Goed teken dat je zoon dit vertelt. Ik snap je zorgen en vind ze terecht. Ik zou samen met hem het profiel en gesprek bekijken, en met hem bespreken hoe hij grooming kan herkennen.
Hier wat info: https://www.politie.nl/informatie/hoe-h ... oming.html
Ook geen gewone foto's, die kunnen bewerkt worden tot chantagemateriaal.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
dinsdag 7 juli 2026 om 22:49
dinsdag 7 juli 2026 om 23:00
dinsdag 7 juli 2026 om 23:17
Goeie tips van de politie.tyche schreef: ↑07-07-2026 22:49Goed teken dat je zoon dit vertelt. Ik snap je zorgen en vind ze terecht. Ik zou samen met hem het profiel en gesprek bekijken, en met hem bespreken hoe hij grooming kan herkennen.
Ook geen gewone foto's, die kunnen bewerkt worden tot chantagemateriaal.
@TO Zou zoon ontvankelijk zijn voor het samen uitzoeken van ‘real life’ info van diegene? En het nagaan van de andere tips van de politie?
Hebben jullie het voorgaande jaren ook al over dit onderwerp gehad zodat er al een bodempje is gelegd?
•
dinsdag 7 juli 2026 om 23:21
De scholing die ik hier van de ggz over kreeg ging over niet inzetten op verbieden, maar in verbinding blijven en leren het veilig te doen.
(Denk aan gewoon ouderwetsch seks, daar werkt verbieden ook niet)
Ze gaven aan dat met jongeren meebeleven en ze uitleggen hoe ze veilig kunnen chatten (geen echte gegevens) fotos sturen (zorgen dat áls je zo nodig naaktfoto s wil sturen, er niets herleidbaar opstaat), afspreken (waar, locatie delen, licht iemand in), en wat te doen als het ooit onverhoopt toch misgaat.
Geen idee of het dé manier is.
Maar ik denk dat, zeker in deze leeftijd, hij andere wegen zoekt om met 'zijn' meisje in contact te komen als je Snap verbiedt of verwijdert.
Peers, bevestiging en spanning zijn nu belangrijker/hebben meer aantrekkingskracht dan verstandig zijn en je ouders tevreden houden.
Zelfs als ze dat in een goed gesprek verstandelijk wel begrijpen.
Dus geïnteresseerd blijven in dat meisje, met hem meezwijmelen, maar wel ondertussenwel de gevaren blijven bespreken en uitleggen hoe hij dingen veilig kan ondernemen.
Net als bij live foute vriendjes: je kan ze beter heel dichtbij je houden dan affikken, wegjagen en nog aantrekkelijker maken daarmee.
Ze gaven aan dat met jongeren meebeleven en ze uitleggen hoe ze veilig kunnen chatten (geen echte gegevens) fotos sturen (zorgen dat áls je zo nodig naaktfoto s wil sturen, er niets herleidbaar opstaat), afspreken (waar, locatie delen, licht iemand in), en wat te doen als het ooit onverhoopt toch misgaat.
Maar ik denk dat, zeker in deze leeftijd, hij andere wegen zoekt om met 'zijn' meisje in contact te komen als je Snap verbiedt of verwijdert.
Peers, bevestiging en spanning zijn nu belangrijker/hebben meer aantrekkingskracht dan verstandig zijn en je ouders tevreden houden.
Dus geïnteresseerd blijven in dat meisje, met hem meezwijmelen, maar wel ondertussenwel de gevaren blijven bespreken en uitleggen hoe hij dingen veilig kan ondernemen.
Net als bij live foute vriendjes: je kan ze beter heel dichtbij je houden dan affikken, wegjagen en nog aantrekkelijker maken daarmee.
woensdag 8 juli 2026 om 07:02
Heel goed advies! En snap wordt door sommige jongeren ook gebruikt als een soort datingsite hoor ik op mijn werk. Dan hebben ze wat met iemand 200 km verderop. Ik krijg daar ook altijd schrik van maar tot nu toe bestond de ander gewoon echt en werd er uren gebeld. Ook midden in de nacht.Avocadeau schreef: ↑07-07-2026 23:21De scholing die ik hier van de ggz over kreeg ging over niet inzetten op verbieden, maar in verbinding blijven en leren het veilig te doen.
woensdag 8 juli 2026 om 09:01
Dat gebeurt tegenwoordig denk ik niet eens meer. Je kunt zó aan chatgpt of gemini vragen een foto te genereren van een meisje van 14, precies hoe ze er uit moet zien, wat ze aan moet hebben en op welke locatie die foto is genomen.
woensdag 8 juli 2026 om 09:01
Dit inderdaad. Het is echt niet raar dat ze contact zoeken met elkaar via snap. Maar je moet natuurlijk allert blijven omdat het ook een engerd kan zijn met verkeerde intenties.Rilena schreef: ↑08-07-2026 07:02Heel goed advies! En snap wordt door sommige jongeren ook gebruikt als een soort datingsite hoor ik op mijn werk. Dan hebben ze wat met iemand 200 km verderop. Ik krijg daar ook altijd schrik van maar tot nu toe bestond de ander gewoon echt en werd er uren gebeld. Ook midden in de nacht.
Laat je zoon beeldbellen met dit meisje. En nooit afspreken met iemand die je niet kent bij de ander thuis maar bij jullie als jullie ook thuis zijn. Maar ik neem aan dat je dit al besproken hebt.
woensdag 8 juli 2026 om 09:07
Maar dat zullen die ouders van dat meisje, even er van uitgaande dat er ook situaties zijn waarbij het oprecht over twee tieners gaat, net zo goed tegen haar zeggen.Sabine schreef: ↑08-07-2026 09:01Dit inderdaad. Het is echt niet raar dat ze contact zoeken met elkaar via snap. Maar je moet natuurlijk allert blijven omdat het ook een engerd kan zijn met verkeerde intenties.
Laat je zoon beeldbellen met dit meisje. En nooit afspreken met iemand die je niet kent bij de ander thuis maar bij jullie als jullie ook thuis zijn. Maar ik neem aan dat je dit al besproken hebt.
woensdag 8 juli 2026 om 09:10
Het is al heel mooi dat je het weet, en dat het niet stiekem is. Stiekem leidt tot meer stiekem, zeker als het de verkeerde kant opgaat. Complimenten voor je zoon en jullie!
Hebben jullie in het verleden uitgelegd dat je niet zeker weet of de andere kant ook is wie zij zegt? Dat je eigenlijk geen idee hebt wie daar zit? Is nu wel het moment.
En over beeldbellen, wees je ervan bewust dat met AI het heel goed mogelijk is om zelfs daar een beeld van een leuk meisje live door te geven, en het heel moeilijk is om dat te controleren.
Bespreek dus duidelijk grenzen voor hemzelf, laat hem leren om te voelen dat iets niet in orde is, en geef hem de kracht om te stoppen als hij er een raar gevoel bij heeft.
Mocht het daadwerkelijk een leuk contact zijn, hoe geweldig is dat om te ontdekken. Is het een naar contact, hopelijk is dat een les om goed te voelen en te bewaken dat iets fout is voordat het echt fout is.
Hebben jullie in het verleden uitgelegd dat je niet zeker weet of de andere kant ook is wie zij zegt? Dat je eigenlijk geen idee hebt wie daar zit? Is nu wel het moment.
En over beeldbellen, wees je ervan bewust dat met AI het heel goed mogelijk is om zelfs daar een beeld van een leuk meisje live door te geven, en het heel moeilijk is om dat te controleren.
Bespreek dus duidelijk grenzen voor hemzelf, laat hem leren om te voelen dat iets niet in orde is, en geef hem de kracht om te stoppen als hij er een raar gevoel bij heeft.
Mocht het daadwerkelijk een leuk contact zijn, hoe geweldig is dat om te ontdekken. Is het een naar contact, hopelijk is dat een les om goed te voelen en te bewaken dat iets fout is voordat het echt fout is.
woensdag 8 juli 2026 om 10:25
ik heb (door mijn werk) zoveel ellende gezien online dat ik oprecht hoop dat er een manier gevonden gaat worden om al die apps te verbieden voor jongeren onder de 18 jaar.
Snapchat is wel een van de ergste apps trouwens dus die zou ik als ouder zelf verbieden en desnoods geen smartphone geven aan kind als afspraken maken alleen niet genoeg is. 14 jaar is gewoon nog een kind ookal ziet de gemiddelde 14- jarige dat anders.
Snapchat is wel een van de ergste apps trouwens dus die zou ik als ouder zelf verbieden en desnoods geen smartphone geven aan kind als afspraken maken alleen niet genoeg is. 14 jaar is gewoon nog een kind ookal ziet de gemiddelde 14- jarige dat anders.
woensdag 8 juli 2026 om 10:27
woensdag 8 juli 2026 om 10:29
Het nadeel van verbieden is heel gauw dat als een jongere bijv. toch naaktfoto's heeft gestuurd dit een gesprek in de weg staat, omdat ze het dan als hun eigen schuld zien en zich schamen. En vaak wordt er dan inderdaad geen handelingsperspectief meegegeven voor als je toch iets doet.Avocadeau schreef: ↑07-07-2026 23:21De scholing die ik hier van de ggz over kreeg ging over niet inzetten op verbieden, maar in verbinding blijven en leren het veilig te doen.
Terwijl idd als een jongere in verbinding blijft en zich gesteund voelt het veel eenzaamheid en wanhoop kan verminderen. Dus ik denk dat gewoon in gesprek blijven hierover inderdaad het belangrijkste is. En een puber weet zonder verbod ook echt wel dat helemaal geen foto's sturen het allerveiligst is, maar weten en daarnaar handelen gaat niet altijd vlekkeloos met een brein dat volop in ontwikkeling is en gevoelig voor allerlei prikkels.
woensdag 8 juli 2026 om 11:33
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in