Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 12 juli 2026 om 23:27
Ik vraag me af of dit in een stad als New York echt heel veel anders is. Ook daar bestaan netwerken en gaan mensen op dezelfde plekken uit.Ladyday21 schreef: ↑30-06-2026 02:16Als je (een tijd geleden) in Amsterdam geboren bent voelde het ook als een groot dorp. Ik wil Eirlys niet tegen de schenen schoppen. Maar als je vroeger als middelbare scholier uitging, dan kwam je met regelmaat van de klok mensen tegen die, die en die en die weer kende.
"Oh zit jij op ...? Ken je....?" "Ja, ken je ook zijn/haar nicht .... daar zat ík dus bij in de klas". Ik noemde het vroeger ook een groot dorp. Tuurlijk veranderd dat als je ouder wordt. En de stad is ook meer dan 25% gegroeid en kinderen moeten ingeloot worden op scholen, dus het wordt steeds minder ons kent ons. Maar als puber voelde het zeker wel zo.
En wat je zegt: nu ik ouder word en veel minder uit ga kom ik veel minder bekenden tegen. Een hoop mensen kom ik nooit meer tegen. Terwijl ze niet allemaal verhuisd zijn.
Ik heb ook het idee dat middelbare scholieren die elkaar tegenkomen vooral bepaalde middelbare scholieren tegenkomen die op ze lijken wat betreft sociaal-economische positie. Dat gaat dan vaak niet over alle stadsdelen (Bijlmer en Nieuw-West bijvoorbeeld) en over bijvoorbeeld vmbo's.
paradise wijzigde dit bericht op 12-07-2026 23:30
0.08% gewijzigd
zondag 12 juli 2026 om 23:30
Als je als Nederlander in New York hebt gewoond ken je vanzelfsprekend veel minder mensen en plekken in New York dan de plek waar je geboren bent.
Ik ken maar weinig mensen die zijn geboren en getogen in zowel New York als Amsterdam.
Die vergelijking vind ik dus nooit zo kloppen.
zondag 12 juli 2026 om 23:35
Ik denk dat er ook heel weinig mensen zijn die geboren (en getogen) zijn in zowel New York als Amsterdam.Paradise schreef: ↑12-07-2026 23:30Als je als Nederlander in New York hebt gewoond ken je vanzelfsprekend veel minder mensen en plekken in New York dan de plek waar je geboren bent.
Ik ken maar weinig mensen die zijn geboren en getogen in zowel New York als Amsterdam.
Die vergelijking vind ik dus nooit zo kloppen.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 13 juli 2026 om 00:10
Nee hoor, ik was blij, maar juist door die blijdschap besefte ik hoe irritant ik dit soort opmerkingen altijd vind.
maandag 13 juli 2026 om 00:57
Ik word onredelijk geïrriteerd van slome muziek. Someone like you oh oh oh ohoooh… ik erger me kapot.
Mensen op social media die reclame maken voor kleding (gewoon voor volwassenen) en dan verkleinwoorden gebruiken: dit leuke broekje met dit hippe bloesje met van die pofmouwtjes. Ik weet niet waarom, maar daar erger ik me wild aan.
Mensen op social media die reclame maken voor kleding (gewoon voor volwassenen) en dan verkleinwoorden gebruiken: dit leuke broekje met dit hippe bloesje met van die pofmouwtjes. Ik weet niet waarom, maar daar erger ik me wild aan.
Beter een half motto....
maandag 13 juli 2026 om 11:31
Ik erger me aan mensen die de verkeerde lidwoorden gebruiken, je hoort het ook steeds meer bij jongeren.
Ik erger me aan mensen die op teenslippers lopen, op van die armoedige flipflops, tenzij het op het strand is of in de sauna. Een zakelijk contact kwam in de zomer ook regelmatig op teenslippers naar een overleg (want het loopt zo heerlijk
).
Ik erger me aan mensen die op teenslippers lopen, op van die armoedige flipflops, tenzij het op het strand is of in de sauna. Een zakelijk contact kwam in de zomer ook regelmatig op teenslippers naar een overleg (want het loopt zo heerlijk
maandag 13 juli 2026 om 11:32
Ik zit dan met zo'n beetje de grootste fleecedeken ever op de bank, terwijl ik drink uit een kop die ook bijna kan dienen als voetbad.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 13 juli 2026 om 11:42
Bedenk dan hoe jij in het Frans waarschijnlijk lidwoorden fout doet.
Als Nederlands niet je eerste taal is, dan zijn die lidwoorden vaak erg lastig.
En dat sijpelt door naar de rest van de bevolking.
Zo ontwikkelt taal zich.
maandag 13 juli 2026 om 11:58
Het is natuurlijk ook wat je aangeleerd hebt gekregen. Het verschil tussen kennen/kannen/kunnen ontging mij heel lang. De grap van: 'de echte doehetzelver ken niet zonder Gamma' dus ook...
Maar ik merk dat ik wel meer aan het rommelen ben met oa mijn lidwoorden. Misschien omdat ik ze minder vaak schrijf? Spreken gaat namelijk wel goed.
Maar ik merk dat ik wel meer aan het rommelen ben met oa mijn lidwoorden. Misschien omdat ik ze minder vaak schrijf? Spreken gaat namelijk wel goed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 13 juli 2026 om 11:59
Oh ik denk dat lidwoorden uiteindelijk komen te vervallen omdat taal evolueert.Gisselle schreef: ↑13-07-2026 11:31Ik erger me aan mensen die de verkeerde lidwoorden gebruiken, je hoort het ook steeds meer bij jongeren.
Ik erger me aan mensen die op teenslippers lopen, op van die armoedige flipflops, tenzij het op het strand is of in de sauna. Een zakelijk contact kwam in de zomer ook regelmatig op teenslippers naar een overleg (want het loopt zo heerlijk).
Net zoals onze overgrootouders nog loopen schreven ipv lopen.
maandag 13 juli 2026 om 12:02
Ik hoef me niet te bedenken hoe ik dat in het Frans doe. Ik doe het niet fout in het Frans, omdat ik die taal nooit heb geleerd. Ik spreek wel vloeiend Italiaans en kan je verzekeren dat ik daar de lidwoorden gewoon correct gebruik.
Als je het hebt over mensen voor wie Nederlands niet de eerste taal is, dan gaat het in veel gevallen om mensen die hier gewoon geboren en opgegroeid zijn, maar thuis een andere taal spreken. Dat zij soms moeite hebben met lidwoorden kan ik nog begrijpen. Ik heb een Marokkaanse vriendin die met een accent spreekt, terwijl haar oudere zus accentloos Nederlands spreekt. Ze zijn in hetzelfde gezin opgegroeid. Daarom denk ik dat het niet alleen afhangt van iemands achtergrond, maar ook van de omgeving en de manier waarop taal wordt gebruikt.
Waar ik me vooral aan stoor, is dat steeds meer jongeren dit taalgebruik overnemen, terwijl Nederlands hun moedertaal is. Volgens mij spelen sociale media daar ook een rol in.
En ja, ik weet hoe een taal zich ontwikkelt; ik heb zelf een taal gestudeerd. Dat betekent alleen niet dat ik iedere taalverandering een goede ontwikkeling hoef te vinden.
maandag 13 juli 2026 om 12:05
maandag 13 juli 2026 om 12:24
maandag 13 juli 2026 om 12:50
Gisselle schreef: ↑13-07-2026 12:02Ik spreek wel vloeiend Italiaans en kan je verzekeren dat ik daar de lidwoorden gewoon correct gebruik.
Is dit misschien omdat in het Italiaans (op enkele uitzonderingen na) heel simpel is om af te leiden wanneer iets vrouwelijk of mannelijk is niet Nederlands niet? Denk alleen aan het mesje die in het Nederlands niet vrouwelijk is maar HET.
En ja, ik weet hoe een taal zich
ontwikkelt; ik heb zelf een taal gestudeerd. Dat betekent alleen niet dat ik iedere taalverandering een goede ontwikkeling hoef te vinden
Ah, wat is goed... Vroeger klonk Nederlands ook anders.
maandag 13 juli 2026 om 14:49
Lidwoorden: mijn man en zijn zus gebruiken best vaak verkeerde lidwoorden. Ze zijn Nederlands, hun ouders en voorouders ook. Mijn schoonmoeder gebruikt geen verkeerde lidwoorden (nou ja, heus wel eens, maar niet opvallend). Mijn schoonvader, die ik nooit gekend heb omdat hij al was overleden toen ik mijn man leerde kennen, deed het naar zeggen ook niet. Dus van wie ze hebben, geen idee. Mijn man is ook geen echt schrijftaalwonder, dus wellicht heeft het ook gewoon te maken met hoe iemand taal verwerkt en 'hoort'. Hij hoort het absoluut niet, of let er totaal niet op, als iemand iets 'verkeerds' zegt. Zelf heb ik daar juist een heel sterk afgestelde antenne voor dus mij vallen dingen op in iemands taalgebruik die de meeste andere mensen niet opmerken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 13 juli 2026 om 15:22
Bedoelen mensen daar niet een dun boek mee?
Moeten mensen dan verplicht 'boek' zeggen ook al is de inhoud beperkt om te voorkomen dat anderen zich wild ergeren? Inclusief een 'bah' erbij?
Zelfde met dekentje dat hier genoemd wordt: er lijkt me taalkundig weinig mis mee om het verschil aan te geven tussen een volwaardige deken en iets waar je niet echt onder kunt liggen.
Of mensen die een boekje lezen. Net als een filmpje pakken of een drankje doen verraadt het taalgebruik dat het een onschuldige taak betreft die ze voor de lol doen. Als mensen een studieboek lezen hebben ze het volgens mij nooit over een 'boekje' lezen.
Maar om maar on topic te blijven: ik erger me die strijd tegen verkleinwoorden die steeds weer opdoemt. Dat mensen blijkbaar denken dat verkleinwoorden alleen maar gebruikt kunnen worden voor alles wat met kinderen te maken heeft.
Terwijl het gebruik van verkleinwoorden door veel mensen met een reden wordt gebruikt.
maandag 13 juli 2026 om 15:57
Ze zeggen dan best vaak ‘de’ als het ‘het’ moet zijn en/of andersom? Geloof niet dat ik dat ooit gehoord heb bij moedertaalsprekers. Wel eens bij een onbekend woord misschien, maar niet dat een moedertaalspreker regelmatig de en het omwisselt. Opmerkelijk.Yella78 schreef: ↑13-07-2026 14:49Lidwoorden: mijn man en zijn zus gebruiken best vaak verkeerde lidwoorden. Ze zijn Nederlands, hun ouders en voorouders ook. Mijn schoonmoeder gebruikt geen verkeerde lidwoorden (nou ja, heus wel eens, maar niet opvallend). Mijn schoonvader, die ik nooit gekend heb omdat hij al was overleden toen ik mijn man leerde kennen, deed het naar zeggen ook niet. Dus van wie ze hebben, geen idee. Mijn man is ook geen echt schrijftaalwonder, dus wellicht heeft het ook gewoon te maken met hoe iemand taal verwerkt en 'hoort'. Hij hoort het absoluut niet, of let er totaal niet op, als iemand iets 'verkeerds' zegt. Zelf heb ik daar juist een heel sterk afgestelde antenne voor dus mij vallen dingen op in iemands taalgebruik die de meeste andere mensen niet opmerken.
Geen motto
maandag 13 juli 2026 om 16:48
Het is net wat je aangeleerd krijgt. Welke het is, krijg je aangeleerd, bij een onbekend woord kan het dus makkelijk verkeerd gaan en dan blijft die verkeerde manier wel gewoon hangen. Eentje bij mij: het termijn of de termijn... die moet ik soms echt even hardop zeggen om na te gaan wat logisch klinkt. Volgens mij dus: het termijn en de termijnen...
maandag 13 juli 2026 om 17:09
Bim schreef: ↑13-07-2026 00:57Ik word onredelijk geïrriteerd van slome muziek. Someone like you oh oh oh ohoooh… ik erger me kapot.
Ja, nog erger 'een lookje'.
maandag 13 juli 2026 om 17:09
Mesje krijgt 'het' omdat het een verkleinwoord is, dat heeft niks met mannelijk of vrouwelijk te maken.
Bij alle verkleinwoorden gebruik je 'het'. Ook een mooie smokkelroute voor mensen die Nederlands leren en niet zeker weten of het nu 'de' of 'het' moet zijn.
Wat eten we vanavond?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in