Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2446 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
MadameBijoux schreef:
20-06-2026 14:32
Bij een bekakt accent weet ik dan ook niet altijd zo goed wat terug te zeggen.

Dat kan ik me voorstellen. Het is bevreemdend, omdat het zo nep is.
Lieneke schreef:
20-06-2026 14:58
Niet per se. Ik heb een collega uit een gegoede familie die enorm geaffecteerd praat. Ze is ook een paar jaar ouder dan ik en weet heel veel, dus in het begin durfde ik bijna niet te tutoyeren. Ze bleek echter heel aardig en behulpzaam en kan ontzettend goed kletsen over haar gezin en haar katten, heel laagdrempelig dus. Het is alleen wel grappig als we jeugdherinneringen ophalen, zij over de pony’s en het koetsje waarmee ze dan door de tuin reed :)
Mensen die gigantisch stinken bij dit warme weer. Iedereen zweet, dat is menselijk, maar dat betekent niet dat je hoeft te stinken.

Kleding wassen, douchen (met dit weer twee keer per dag), goede deodorant, zijn toch echt de basis hygiëne zaken, maar blijkbaar voor veel mensen nog heel lastig.
Lieneke schreef:
Het is toch helemaal niet nep? Het is een accent dat in bepaalde milieus voorkomt. Mijn Groningse accent is ook niet nep. Het ergert sommige mensen wel.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
20-06-2026 16:11
Het is toch helemaal niet nep? Het is een accent dat in bepaalde milieus voorkomt. Mijn Groningse accent is ook niet nep. Het ergert sommige mensen wel.
Ligt eraan. Bij sommige mensen is het wel aangeleerd, later aangeleerd bedoel ik. Ik heb een collega gehad die op gegeven een enorme hete aardappel in z'n keel had, zo praatte hij echt niet toen hij net bij ons kwam werken.
Maar meestal is het gewoon een accent wat iemand heeft natuurlijk.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
Lieneke schreef:
Nep? Als je opgroeit in een omgeving waar op een bepaalde manier wordt gepraat dan neem je het over als kind, hoe kan dat nep zijn?
Ik praatte ook ontzettend bekakt toen ik klein was. Na een paar logeerpartijen bij oma en opa in Amsterdam kwamen er al wat barstjes in mijn bekakte accent, en toen we eenmaal in Alkmaar kwamen wonen ging het pas echt mis. Maar ik heb niet het idee dat ik als peuter/kleuter nou echt een stand op wilde houden of zo, met mijn bekakte gepraat.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Ugli schreef:
20-06-2026 14:53
Precies dit. Je blik wordt die naad in gezogen. Dan denk ik altijd wait, dat is een reet! En dan snel weer weg kijken want staren is onbeleefd
Je hebt die pakjes ook in huidskleur. Dan is het net of iemand in haar blote humdrum loopt :huh:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik neem vrij snel een bepaalde accenten over. Een half jaartje werken tussen Leienaren en ik had een Leidse tongval. Mijn dochter heeft een Leidse vader. Ze heeft als kleuter logopedie gehad en die logopediste had soms moeite met het aanleren van bepaalde letters. De voor op de tong r uit Leiden versus mijn Kennemerlandse rollende r (of omgekeerd haha).
Lieneke schreef:
20-06-2026 14:19
Het is net als met die oksels: je komt ze nu overal tegen... :-x
Yep ☹️
Lieneke schreef:
Als ik kaks probeer te praten dan is dat bij mij inderdaad nep en klinkt i.v.m. mijn buitenlandse accent voor geen meter. :hihi: Het hangt natuurlijk van de persoon af die voor me staat. Soms moet ik heel goed nadenken en puzzelen in mijn hoofd wat precies te zeggen en bij anderen is dat dan weer niet het geval.

Hier trouwens een ergernis die misschien nergens op slaat. Als ik via whatsapp een tekst aan het tippen ben en per ongeluk de ´b´ pak b.v. in plaats van de ´v´ zodat ´zweven´ ´zweben´ wordt en ik weer helemaal terug moet om de tipfout eruit te halen en dat is tijdrovend. Ik heb wel eens teksten met fouten verstuurd en het was te laat om alles weer foutloos te tippen. :facepalm:
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Ik was blind gekocht aan het kijken en dan kan ik me zo ergeren dat ze die 3ling dan precies dezelfde outfits aandoen.
Het zijn toch 3 individuen? Soms zie ik weleens dat ouders dat doen, tweelingen dezelfde outfits, ik snap er echt niks van en vind het ook ergelijk om te zien.
Red_Velvet schreef:
21-06-2026 21:33
Ik was blind gekocht aan het kijken en dan kan ik me zo ergeren dat ze die 3ling dan precies dezelfde outfits aandoen.
Het zijn toch 3 individuen? Soms zie ik weleens dat ouders dat doen, tweelingen dezelfde outfits, ik snap er echt niks van en vind het ook ergelijk om te zien.
Vind ik ook ergerlijk. Of gewoon twee broertjes of zusjes met dezelfde kleding, vind ik ook stom.
En weer niet of dat ook onder de
Onzinnige ergernissen valt, maar ik erger me vaak aan mensen die zeggen of schrijven over een straat die in Amsterdam is maar dat er niet bij zeggen.
Dus in een forum bijvoorbeeld: oh dan moet je even naar dat ene restaurantje op de Utrechtsestraat.
Op de één of andere manier doen alleen Amsterdammers dat en ik weet niet waarom maar het irriteert me mateloos. Er zijn namelijk vast nog meer Utrechtsestraten in Nederland!
Ja, haha. Maar juist als Amsterdammers het doen ergert het mij minder, omdat zij het immers over hun eigen stad hebben. Als ik de Kerkstraat in mijn eigen dorp bedoel, zeg ik de woonplaats er ook niet bij.

Kinderen dezelfde outfits, hm, ja, kan me nog voorstellen als ze heel klein zijn, dan is het gewoon makkelijker misschien om alles hetzelfde te kopen. Als ze wat ouder worden vind ik het ook stom.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MadameBijoux schreef:
21-06-2026 20:30
Als ik kaks probeer te praten dan is dat bij mij inderdaad nep en klinkt i.v.m. mijn buitenlandse accent voor geen meter. :hihi: Het hangt natuurlijk van de persoon af die voor me staat. Soms moet ik heel goed nadenken en puzzelen in mijn hoofd wat precies te zeggen en bij anderen is dat dan weer niet het geval.

Hier trouwens een ergernis die misschien nergens op slaat. Als ik via whatsapp een tekst aan het tippen ben en per ongeluk de ´b´ pak b.v. in plaats van de ´v´ zodat ´zweven´ ´zweben´ wordt en ik weer helemaal terug moet om de tipfout eruit te halen en dat is tijdrovend. Ik heb wel eens teksten met fouten verstuurd en het was te laat om alles weer foutloos te tippen. :facepalm:
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar je kunt gewoon je vinger op het tekstvak houden en dan net als met een cursor door de tekst bewegen. Dan kun je dus gewoon x woorden terug iets aanpassen, zonder alle woorden daarna weg te halen.
apppie schreef:
22-06-2026 14:39
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar je kunt gewoon je vinger op het tekstvak houden en dan net als met een cursor door de tekst bewegen. Dan kun je dus gewoon x woorden terug iets aanpassen, zonder alle woorden daarna weg te halen.
En als je Apple hebt kun je je toetsenbord als een mini mouse pad gebruiken en gewoon naar de plek bewegen waar je moet wezen, van links naar rechts en boven naar beneden en diagonaal. Op iPad kan dat in elk geval, ik durf te wedden iPhone ook.
Ik vind die ergernis over typen op je foon niet onzinning maar heel reëel. Ik typ er ook bij bepaalde letters vaak naast, 'niet' wordt bij mij bijna altijd 'biet' bijvoorbeeld. Super irritant.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
apppie schreef:
22-06-2026 14:39
Oh,dat wist ik helemaal niet. Heb het net geprobeerd en het werkte. Bedankt voor je tip! :)
Yella78 schreef:
22-06-2026 16:25
Ik vind die ergernis over typen op je foon niet onzinning maar heel reëel. Ik typ er ook bij bepaalde letters vaak naast, 'niet' wordt bij mij bijna altijd 'biet' bijvoorbeeld. Super irritant.
Als ik een tekst heb verstuurd en er zitten 1 of 2 foutjes in dan schrijf ik in een tweede apje:´Moest ´niet´ zijn en niet ´biet´. Maar bij veel fouten doe ik het weer opnieuw. Komt gelukkig maar zelden voor.
MadameBijoux schreef:
22-06-2026 17:39
Als ik een tekst heb verstuurd en er zitten 1 of 2 foutjes in dan schrijf ik in een tweede apje:´Moest ´niet´ zijn en niet ´biet´. Maar bij veel fouten doe ik het weer opnieuw. Komt gelukkig maar zelden voor.
Je kan je appje bewerken tegenwoordig toch? Of is dat niet altijd zo?
Liv8 schreef:
22-06-2026 17:44
Je kan je appje bewerken tegenwoordig toch? Of is dat niet altijd zo?
Ja! Ik heb het net geprobeerd. Maar soms zie ik de fout pas als ik het bericht heb verstuurd. Als het in een tekst om 1 of twee foutjes gaat dan leg ik uit wat ik bedoel en als er veel fouten in zitten dan wis ik het bericht en schrijf het bericht het opnieuw. Zoals al geschreven,gebeurt het niet vaak dat ik enorm veel fouten maak in een whatsappbericht tenzij ik ongeconcentreerd ben.
MadameBijoux schreef:
22-06-2026 17:48
Ja! Ik heb het net geprobeerd. Maar soms zie ik de fout pas als ik het bericht heb verstuurd. Als het in een tekst om 1 of twee foutjes gaat dan leg ik uit wat ik bedoel en als er veel fouten in zitten dan wis ik het bericht en schrijf het bericht het opnieuw. Zoals al geschreven,gebeurt het niet vaak dat ik enorm veel fouten maak in een whatsappbericht tenzij ik ongeconcentreerd ben.
Ik bedoelde eigenlijk bewerken nadat je 'm hebt verstuurd. Of bedoel jij dat nu ook?
Liv8 schreef:
22-06-2026 18:04
Ik bedoelde eigenlijk bewerken nadat je 'm hebt verstuurd. Of bedoel jij dat nu ook?
Ik bedoelde bewerken/corrigeren terwijl ik het bericht schrijf. Die andere optie moet ik nog opzoeken.
MadameBijoux schreef:
22-06-2026 19:17
Ik bedoelde bewerken/corrigeren terwijl ik het bericht schrijf. Die andere optie moet ik nog opzoeken.
Met een IPhone kun je je vinger even (paar seconden) op het verstuurde berichtje houden en dan komt er een menuutje waar ook “bewerken” staat. Als je dat selecteert, dan kun je je verzonden berichtje aanpassen. De ontvanger kan wel zien dat je het bericht hebt bewerkt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven