Geen zin meer

08-07-2026 18:56 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik zijn 20+ jaar samen. Ik heb seks nooit heel interessant gevonden, maar voor we kinderen hadden hadden we meerdere keren per maand seks. Na mijn 20e vooral omdat ik vond dat het erbij hoorde. Ik deed het niet met tegenzin, maar had ook zonder gekund. Halverwege de 20 kregen we kinderen en is het seksleven door mijn toedoen ingedut. Inmiddels bijna 40 en kan me de laatste keer niet meer herinneren. Ik wil niet meer.

Of nouja, voor ons huwelijk zou ik het wel willen, ik gun het hem ook, maar kan me niet voorstellen dat ik het ooit nog plezierig ga vinden. Hij zegt dat hij ook weinig seksuele behoeften meer heeft, maar het duurt nog heel lang voor we 80 zijn en ik vind het heel naar voor hem dat hij dat stuk van het leven niet heeft door mij. Ik heb voorgesteld de relatie te openen, maar dat wil hij niet. Wegens voel ik dus noodzaak dit probleem in mij op te lossen, maar ik weet niet hoe.

Ik heb therapie en heb het hier besproken, ook tips gekregen om nader tot elkaar te komen die ik een kans ga geven, maar ik zie gewoon niet gebeuren dat ik ooit weer seks wil. Is dit voor iemand herkenbaar, of zijn er tips?
Tja en agendaseks is wat je veel hoort in podcasts etc over relaties en seksualiteit. En toch maakt dat het dan ook weer een soort to do ding. Anderzijds komt de zin vaak niet spontaan dus ergens snap ik het wel.
libe schreef:
10-07-2026 06:58
Dat plan hadden we inderdaad gemaakt. Heeft 1 keer een soort van gewerkt, maar toen werd een van de kinderen wakker en daarna hadden we geen zin meer. We hebben het plan daarna maar weer laten varen, wegens gebrek aan motivatie. De avond is gewoon niet ons tijdstip.
Jonge kinderen zijn libidokillers idd.

Samsonseks op de zondagochtend iets voor je? Dat is seksen terwijl je kinderen nietsvermoedend beneden tv kijken :clown:
(Zou niks voor mij zijn overigens, ik zou constant luisteren of er niet een kind naar boven komt. Ook al hebben we de slaapkamerdeur dan wel op slot)
Ik denk dat je goed moet kijken of je gewoon helemaal geen seks meer wilt. Met niemand niet, ook niet met jezelf en of alle seksuele prikkels volledig zijn opgedroogd. Of dat je nog wel prikkels voelt. En of dit misschien ook iets is wat in jullie relatie speelt. Het komt vaker voor dat een van beiden niet meer wil. Maar beiden opeens volledig celibatair willen zijn is wel heel bijzonder. Zeker als daar in het verleden geen sprake van was. De kans bestaat natuurlijk dat uiteindelijk de relatie ook gaat opdrogen tot een broer-zus relatie of jullie gezellige huisgenoten worden. Daar is niets mis mee als je het beiden wilt . Maar de vraag is of dat het geval is. Zeker gezien jullie leeftijd en de drukke gezinsfase waarin jullie zitten. Hou ook rekening met andere factoren, ziektes, medicatie (anticonceptie is een libido remmer), stress of wellicht is de aantrekkingskracht naar elkaar verdwenen. Heb je wel behoefte hem überhaupt te zoenen of knuffelen? Het doet je al niets meer als je hem ziet. Dat is geen goed teken. Maar met inzet en professionele hulp is er natuurlijk wel wat aan te doen.
Pivoine schreef:
10-07-2026 10:12
Tja en agendaseks is wat je veel hoort in podcasts etc over relaties en seksualiteit. En toch maakt dat het dan ook weer een soort to do ding. Anderzijds komt de zin vaak niet spontaan dus ergens snap ik het wel.
Als ik moet wachten tot ik spontaan zin heb en de omstandigheden tegelijkertijd ook geschikt zijn, dan zou ik nog maar 3 keer per jaar seks hebben ofzo. Misschien nog wel minder, want minder seks verdrijft ook de behoefte steeds verder naar de achtergrond. Use it or lose it, las ik ergens. Sowieso ben ik niet zo van spontane verassingen en ga ik goed op structuur en regelmaat, ook op andere aspecten van het leven. "Spontaan" werkt gewoon niet zo goed voor mij.

Met geplande seks op een ontspannen avond beginnen we gewoon rustig, en dan komt de zin eigenlijk altijd vanzelf op. Zin maken klinkt geforceerd. Ik ervaar het als zin opzoeken, terwijl ik tegelijk heb gezorgd dat de overige omstandigheden goed zijn om die zin te vinden.
Pivoine schreef:
10-07-2026 10:12
Het is ook iets waar je bewust tijd voor moet maken. Juist als het niet vanzelf komt. Een relatie is ook investeren in elkaar en daarmee jezelf. Agendaseks is een veelgebruikte vorm in behandelingen.
Heel herkenbaar hoor. Ik heb geen partner en ik ben blij dat ik geen seksuele verplichtingen meer voel. Als je man seks ook niet belangrijk vindt dan is dat toch alleen maar fijn? Een relatie bestaat uit zoveel meer! Zelf zou ik best een partner willen hebben, maar ik heb helemaal geen zin in de seks die daarbij verwacht wordt.
Snap de reacties over de agendaseks en tijd investeren in elkaar. Partner en ik doen ook regelmatig samen dingen, samen wandelen, uit eten, etc etc. Ook aangeraden in therapie. Dit doet voor mij echt nul komma nul qua prikkels of zin in seks. Ik vind het samen zijn gezellig maar heb dan nog steeds geen behoefte aan intimiteit na een avond eten bijv. Vaak ben ik dan gewoon moe en wil dan mn bed in en moet dan niet denken aan ook nog “moeten” seksen.
Pivoine schreef:
11-07-2026 23:08
Snap de reacties over de agendaseks en tijd investeren in elkaar. Partner en ik doen ook regelmatig samen dingen, samen wandelen, uit eten, etc etc. Ook aangeraden in therapie. Dit doet voor mij echt nul komma nul qua prikkels of zin in seks. Ik vind het samen zijn gezellig maar heb dan nog steeds geen behoefte aan intimiteit na een avond eten bijv. Vaak ben ik dan gewoon moe en wil dan mn bed in en moet dan niet denken aan ook nog “moeten” seksen.
Heel herkenbaar.
Meer dingen samen doen zorgt voor verbondenheid, maar hoe meer verbondenheid, hoe minder spanning, en hoe minder spanning, hoe minder zin in seks.
Lees maar eens Esther Perel - mating in captivity.

Wat werkt dan wel? Proberen er nieuwe elementen in te brengen. Koop een nieuw setje. En dan apart zin maken en elkaar daarna ontmoeten en samen direct het bed in. Tenminste ik ga dit binnenkort eens proberen haha.
Niet elkaar te lang daarvoor zien, zodat je ook geen tijd hebt om moet te worden of te praten over de nieuwe vaatwasser of andere libido killende onderwerpen.
Heel herkenbaar. Jaren lang totaal geen zin, en elke aanraking ervaren als een verplichting. Man heeft echter wel een hoog libido, en daardoor een hoop teleurstelling voor allebei door verwachtingen die niet overeen kwamen.

Inmiddels is dat veranderd in gemiddeld 5x per week.
Wat er verandere? Hij heeft getindert Een keer, en mijn hele muur van geen behoefte was weg. Ik wilde hem, en hij was van mij.
Ik kan alleen vanuit mezelf praten en ga zeker niet beweren dat dit voor iedereen zo werkt, maar voor ons was het de lucifer die we nodig hadden om de boel in vlam te zetten.
nettienet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 19:29
2.55% gewijzigd
Vind het al heel fijn om te lezen dat er zo veel herkenning is. Het is toch nog een taboe denk ik. Soms voel ik me heel eenzaam hierin. Waarbij hier vroeger nog wel over gepraat werd samen is ook dat een beetje voorbij. En dat maakt het dus nog ingewikkelder voor mijn gevoel. Hier herkenning lezen is fijn, en ook hoe verschillende mensen er mee omgaan. Geeft wellicht inspiratie of ideeën hoe ermee om te gaan.
Hoi. Ja herkenbaar. Maar ik heb geen oplossing.

Bij mij werkt het zo dat ik alleen maar libido heb onder invloed van verliefdheid. In die periode spelen hormonen zoals dopamine en noradrenaline een grote rol, waardoor verlangen sterker is. Bij mij neemt dat gevoel en dus ook de libido af zodra de relatie stabiel wordt.

Voorheen wisselde ik dan ook elk twee jaar weer van partner. Nu ben ik 14 jaar bij mijn huidige partner. Maar ja … geen libido.
Here I am - now what are your other two wishes...
Maar wat denk je met de relatie open te maken te bereiken ?
Zie je jezelf wel met een ander of wil je het zodat hij wel seks kan hebben ?
ShamRock schreef:
13-07-2026 18:25

Bij mij werkt het zo dat ik alleen maar libido heb onder invloed van verliefdheid. In die periode spelen hormonen zoals dopamine en noradrenaline een grote rol, waardoor verlangen sterker is. Bij mij neemt dat gevoel en dus ook de libido af zodra de relatie stabiel wordt.

Voorheen wisselde ik dan ook elk twee jaar weer van partner. Nu ben ik 14 jaar bij mijn huidige partner. Maar ja … geen libido.
Bij mij werkt dit precies hetzelfde. Heb nog wel seks met man, ongeveer 1 keer per week denk ik, maar stel hij zou niet meer willen, zou ik prima vinden. Het is zo anders dan wanneer je verlieft ben, dat je echt iemand wilt opeten.
Tja, als je bij "zin" zit te wachten op een gevoel van onbedwingbare lust en geilheid, dat je je partner wil bespringen en dat ie je alle hoeken van de kamer moet laten zien, dan kun je lang wachten. Er bestaan vast mensen die dat hebben, maar ik niet. Wel iets meer als je net smoorverliefd bent, maar zeker niet in een lange relatie.

Ik zie seks gewoon als een fijne verbindende activiteit met je partner. Net zoals uit eten gaan, een wandeling, samen jullie favoriete serie kijken, of wat jullie ding ook is, dat kan zijn. "Gewoon fijne seks" is voor mij goed genoeg.
Tja geen wonder dat hij ook niet veel behoeftes meer heeft. Ik heb zelf twee keer in een relatie gezeten met iemand die er geen plezier aan beleefde en dat zuigt je helemaal leeg (pun intended).

Misschien is de cursus van het Vallei orgasme iets voor jou. Heel gezond om eens helemaal je eigen lijf te gaan voelen (waar je het met of zonder man nog tot je 80e mee moet doen), je helemaal fijn daarin te voelen... helemaal inchecken met wat jij eigenlijk wél fijn vindt!
De chemie tussen jullie twee is dan een bijvangst. Het 'moeten' doen voor een ander is voor beide partijen a-geil.
Formeisje schreef:
08-07-2026 18:59
ik zit er vooral zelf mee. Vind het eigenlijk jammer maar heb de behoefte gewoon weg bijna niet.
Dan heb je de behoeftes dus eigenlijk wel maar zit je helemaal vast in je eigen blokkades.

Er is echt niemand die jouw seksleven iets boeit, als jij de rest van je leven je partner niet meer aanraakt is er geen man overboord. Zelfs je partner vindt het zo te lezen prima.

Maar als dat voor jou als een leeg bestaan voelt, dan verlang je er toch naar dat er iets opgevuld wordt (sorry... kan het niet laten)
Juliëtte schreef:
08-07-2026 21:24
Maar mijn hart maakt geen sprongetje meer als hij thuis komt, het zijne evenmin.
Dus jullie hebben een broer-zus relatie, samen wat hobby's en theater enzo. En verder is het voor jou prettig dat je op hem kunt leunen financieel en voor hem dat hij een beetje voor je kan zorgen.

Prima natuurlijk, ieder z'n ding. Persoonlijk vind ik mijn leven te kort en mezelf een te leuke vrouw om niet thuis te komen met een man op die bank die blij is om me te zien.
Lieneke schreef:
11-07-2026 21:18
Zelf zou ik best een partner willen hebben, maar ik heb helemaal geen zin in de seks die daarbij verwacht wordt.
Hoeft gelukkig ook helemaal niet. Zelfs tijdens de speeddatingsavond waar ik vanavond heen ging kon je op allerlei zaken 'matchen' waaronder wel/geen/weinig/veel libido.
Er zijn onwijs veel aseksuele mannen!

(Helaas voor mij alleen... ik zoek juist eindelijk eens een man met zin en kan 'm niet vinden, zitten bij jullie allemaal op de bank :hihi: :hihi: geintje)
ShamRock schreef:
13-07-2026 18:25

Seks zou ook vasopressine en oxytocine moeten aanwakkeren. Bij mensen met hechtingsproblemen worden juist deze stofjes weinig tot niet aangemaakt. Moeite waard om je eens in te verdiepen en eventueel aan je hechting te gaan werken. Het is namelijk zeker te verbeteren!
Yasminmax schreef:
13-07-2026 23:42
Hoeft gelukkig ook helemaal niet. Zelfs tijdens de speeddatingsavond waar ik vanavond heen ging kon je op allerlei zaken 'matchen' waaronder wel/geen/weinig/veel libido.
Je posts lezen alsof je het naar je zin had op speeddatingavond :p
madamzonderm schreef:
13-07-2026 23:55
Je posts lezen alsof je het naar je zin had op speeddatingavond :p
Het was de meest aseksuele avond van m'n leven :hihi:
Goede pijler om het in te halen 8-)
Haha. Zeker, als je verliefd bent is het er sowieso wel. Maar als je 20+ jaar samen bent (wat ook bijzonder is) werkt dat (voor mij iig) niet meer zo, helaas. Maar volgens mij is dat bij iedereen zo. Verliefdheid houdt je niet vol, je bent dan psychische staat door de hormonen waarvan het bekend is dat dat op een gegevenmoment afneemt. Hoe gaan jullie het gesprek aan hierover met partner? Zonder dat het een soort mokken/zeuren/verwijtende toon krijgt (over en weer).
Door er op een rustig tijdstip over te beginnen. Niet met verwijten maar met een open blik naar zijn wensen en ervaringen. Bij to gaat het verder dan alleen geen zin meer hebben. Die zijn niet eens blij elkaar weer te zien. Natuurlijk kan je op die manier de rit samen uitzitten. Maar is dat werkelijk wat je wilt in het leven?

En hierin bestaat altijd het gevaar dat de andere partner toch de vonken elders gaat tegenkomen of zelfs bewust gaat opzoeken.
Pivoine schreef:
14-07-2026 20:02
Haha. Zeker, als je verliefd bent is het er sowieso wel. Maar als je 20+ jaar samen bent (wat ook bijzonder is) werkt dat (voor mij iig) niet meer zo, helaas. Maar volgens mij is dat bij iedereen zo. Verliefdheid houdt je niet vol, je bent dan psychische staat door de hormonen waarvan het bekend is dat dat op een gegevenmoment afneemt. Hoe gaan jullie het gesprek aan hierover met partner? Zonder dat het een soort mokken/zeuren/verwijtende toon krijgt (over en weer).
Inderdaad op een rustig moment. Benoemen wat wel goed gaat en wat jij zou willen om het nog leuker te maken. Dus geen verwijten maken. Open vragen stellen: wat denk jij, wat zou jij graag willen?
En dan het gaan doen (letterlijk haha), maar gewoon rustig opbouwen. Niet direct van niks naar elke avond in de lampen met allerhande bondage tools. En per keer kijken en uitspreken wat je er positief aan vond en wat je dus meer of vaker zou willen.
En er samen om lachen en er niet te zwaar aan tillen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven