Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
woensdag 15 juli 2026 om 21:06
Wat wil je bereiken? Je kan opzoeken wat je wil, mijn ergernis wordt er niet minder door hoor.Paradise schreef: ↑15-07-2026 14:08Weet niet of dat zo is.
Heb online even op boekje gezocht en er zijn ook mensen die ook dikke boeken schrijven die het over een boekje hebben. Ik snap wel dat schrijvers een werk van 80 pagina’s een boekje noemen als ze ook werk van 400 pagina’s afleveren.
Denk niet dat het altijd (enorm) arrogant bedoeld is.
Het is ook maar wat je denkt te horen.
woensdag 15 juli 2026 om 21:09
Die van mij zegt: doe je bril aan ipv op tegen zoonRabarbara schreef: ↑15-07-2026 19:49Als voormalig viezeblaadjesverkoper kan ik echt wel stellen dat heel veel soorten mensen, van allerhande pluimage wel eens zo'n tijdschrift kopen. Zelfs mijn leraar scheikunde, wat vooral voor hem een erg ongemakkelijk moment opleverde.
Ontopic: mijn man heeft dingen 'tussen' zijn broodjes/boterhammen en niet 'erop' zoals ik vind dat het hoort.
calvijn1 wijzigde dit bericht op 15-07-2026 21:09
1.03% gewijzigd
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 15 juli 2026 om 21:09
Op de bus betekent m.i. dat je de chauffeur bent. Zoiets als op je werk.OlleGrieze schreef: ↑15-07-2026 21:03Je man heeft gelijk: Beleg ligt op brood en wordt afgedekt met brood. Dus die 'dingen' liggen tussen brood en niet erop. Toen ik pas in NL woonde moest ik ontzettend wennen aan uitspraken als ' hij zit op voetbal' maar ook ' op de bus'. Ik kreeg dat in mijn hoofd niet gerijmd: Voor mij was dat 'hij voetbalt, is lid van de voetbalclub...' en ik zat IN de bus, echt niet dat ik er bovenop klom. Het heeft jaren geduurd voor het mij 'normaal' in de oren klonk. Andersom ging het veel sneller. Waar ik in BE ' in de zetel zat' vond ik al heel snel 'op de bank zitten' veel logischer.
Als reiziger zit je in de bus.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 15 juli 2026 om 21:24
Wat wil jij bereiken?
Ik erger me aan jouw ergernis. Ook dat is mogelijk in deze wondere wereld.
Waarbij ik vooral zo reageer omdat jij er nogal stevige ideeën over anderen op nahoudt. Als iemand ‘boekje’ zegt moet het wel een enorm arrogant persoon van een bepaald type.
Ik wil verder niets bereiken.
paradise wijzigde dit bericht op 15-07-2026 21:28
28.59% gewijzigd
woensdag 15 juli 2026 om 21:40
In al mijn bubbels (BE, FR, NL) zetten we bloemen in de vaas. Op de vaas heb ik nog nooit gehoord en daar kan ik me ook niets bij voorstellen.
Maar ontopic: 'Mijn brievenbus' zit in een brievenbusblok van een flatgebouw. En ik erger me elke keer opnieuw dat die cijfers niet van links naar rechts oplopen maar van links boven naar links beneden en dan dus weer van rij 2 linksboven naar rij 2 links beneden. Natuurlijk weet ik waar mijn brievenbus zit, maar dit - volgens mij - onlogische systeem irriteert me elke keer. De eerste keer dat ik de brievenbus van de buren tijdens hun vakantie beheerde, heb ik denk ik wel 10 minuten staan kijken naar dat brievenbussenblok en het 'buur huisnummer' gezocht omdat dat niet 'naast' mijn huisnummer zit.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 15 juli 2026 om 21:52
Zeg dat dan gewoon, die lappen tekst zijn helemaal niet nodig.Paradise schreef: ↑15-07-2026 21:24Wat wil jij bereiken?
Ik erger me aan jouw ergernis. Ook dat is mogelijk in deze wondere wereld.
Waarbij ik vooral zo reageer omdat jij er nogal stevige ideeën over anderen op nahoudt. Als iemand ‘boekje’ zegt moet het wel een enorm arrogant persoon van een bepaald type.
Ik wil verder niets bereiken.
donderdag 16 juli 2026 om 08:52
Het is heel regionaal denk ik.OlleGrieze schreef: ↑15-07-2026 21:03Je man heeft gelijk: Beleg ligt op brood en wordt afgedekt met brood. Dus die 'dingen' liggen tussen brood en niet erop. Toen ik pas in NL woonde moest ik ontzettend wennen aan uitspraken als ' hij zit op voetbal' maar ook ' op de bus'. Ik kreeg dat in mijn hoofd niet gerijmd: Voor mij was dat 'hij voetbalt, is lid van de voetbalclub...' en ik zat IN de bus, echt niet dat ik er bovenop klom. Het heeft jaren geduurd voor het mij 'normaal' in de oren klonk. Andersom ging het veel sneller. Waar ik in BE ' in de zetel zat' vond ik al heel snel 'op de bank zitten' veel logischer.
tussen de boterhammen is correct maar klinkt voor mij gek.
op de bus heb ik nog nooit van gehoord. wij gaan met de bus en zitten in de bus.
wel zetten wij de ramen los ipv open...
wij als grensbewoners hebben relatief meer moeite met "als en dan" omdat die verrekte duitsers veel meer "als" gebruiken, dus als je, zoals wij, veel duits spreekt moet je daar heel bewust mee bezig zijn.
en zo heeft elke regio wel wat.
donderdag 16 juli 2026 om 09:32
Behalve hier, want Haarlemmers spreken het goedste Nederlands.Eberesche schreef: ↑16-07-2026 08:52Het is heel regionaal denk ik.
tussen de boterhammen is correct maar klinkt voor mij gek.
op de bus heb ik nog nooit van gehoord. wij gaan met de bus en zitten in de bus.
wel zetten wij de ramen los ipv open...
wij als grensbewoners hebben relatief meer moeite met "als en dan" omdat die verrekte duitsers veel meer "als" gebruiken, dus als je, zoals wij, veel duits spreekt moet je daar heel bewust mee bezig zijn.
en zo heeft elke regio wel wat.
donderdag 16 juli 2026 om 09:50
Ik erger me aan mensen die niet luisteren. Gisteren onze hulp. Ik zei dat er nog strepen op de ramen zaten en dat ze die volgende keer weer kon meenemen omdat ze daar nu geen tijd voor had. Oh, wil je niet dat ik ze vandaag doe? Nee, daar is geen tijd voor, je hebt nog ….. te doen. Is niet erg, je kunt niet alles in die 3 uur per week doen. Doe de ramen gewoon volgende week.
Staat ze op een gegeven moment toch de ramen te doen, met als gevolg dat ze een uur later weggaat. Echt hè
luister gewoon naar wat ik zeg, doe niet zo streberig eigenwijs en vertrek!
Staat ze op een gegeven moment toch de ramen te doen, met als gevolg dat ze een uur later weggaat. Echt hè
donderdag 16 juli 2026 om 10:17
Het woord 'taartje' betekent bij mij thuis hetzelfde als 'gebak' of 'gebakje'.
Dus niet een kleine taart maar een eenpersoons portie. 'Stuk' of 'punt' hoor ik nooit iemand zeggen.
Wat eten we vanavond?
donderdag 16 juli 2026 om 10:25
Behalve Haarlemmers inderdaad!
waardoor ik het niet kon laten die even door AI te halen. Wat leuk dit!
Alleen zoeken naar wat zijn eigenaardigheden in het haarlems
AI-overzicht
Het Haarlems stadsdialect, sterk verwant aan het Amsterdams, staat bekend om typische volkstaal. Het gebruikt opvallende Jiddische leenwoorden (zoals majem voor regen) en lokale uitdrukkingen. Zo zeggen Haarlemmers 'ik vind het gesneden' als ze ergens klaar mee zijn, 'voor Jaffa liggen' bij flauwvallen, en noemen ze hun eigen stad liefkozend Lemsko.
indebuurt.nl
+1
Taalkundige eigenaardigheden in het Haarlems zijn onder andere:
De Haarlemse 'l': Een specifieke uitspraak van de 'l' en 'n' wanneer deze een lettergreep sluiten, die de voorafgaande klinker verlengt of kleurt.
DBNL - Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren
Woordenschat: Een neus is een kokkerd of aardbei, en boterhamworst wordt pork genoemd.
indebuurt.nl
Stereotype: Historisch gezien werd het Haarlems gezien als de bakermat van het ABN, maar het volks-Haarlems wijkt daar juist sterk van af door typische Hollandse tongvallen.
Wikipedia
+1
donderdag 16 juli 2026 om 11:29
Ja, maar Rabarbs imago niet hè.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in