Robotstofzuiger (tapijt, parket en dweilen)

16-07-2026 22:55 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zoek een robotstofzuiger die het goed doet op hoogpolig tapijt, incl kattenharen, en die ook overweg kan met gladde vloeren én dweilt. Welke raden jullie aan?
Eufy x10 pro omni
Hier de roborock saros 10R.
Ben zeer onder de indruk. Weet heel eerlijk gezegd niet of hij goed gaat op hoogpolig tapijt, maar zou niet weten waarom niet. Hij kan over hele hoge drempels heen (en daarmee dus ‘klimmen’ op het tapijt) én krijgt zelfs onze zwarte voordeurmat zo goed als schoon van de haren van onze golden. Terwijl ik daar met onze draadloze dyson (de “pet” versie) behoorlijk lang mee bezig ben.
Bedankt alvast. Ik ga morgen verder speuren. Ik ben er in ieder geval wel al soort van uit dat je een zuigkracht van ca 30.000 Pa moet hebben en dat de prijsverschillen aanzienlijk zijn. Dat vind ik dus wel lastig, want kan een van € 500 net zo goed zijn als een van € 1000+?
Hoe hoogpolig is je tapijt? Want wij hebben de Eufy die hierboven genoemd wordt, maar hij aait het tapijt meer dan dat hij zuigt. Verder is het ding geweldig! Dus wij stofzuigen zelf het tapijt even snel. Is maar 6m2 dus zo gedaan.
Roborock Saros 10R. Ik ben vooral onder de indruk van zijn dweilcapaciteiten. Ik hoef zelf nooit meer bij te dweilen.
Fox off!
KamilleT schreef:
16-07-2026 23:14
Bedankt alvast. Ik ga morgen verder speuren. Ik ben er in ieder geval wel al soort van uit dat je een zuigkracht van ca 30.000 Pa moet hebben en dat de prijsverschillen aanzienlijk zijn. Dat vind ik dus wel lastig, want kan een van € 500 net zo goed zijn als een van € 1000+?
Let ook op de rollers. Sommige hebben dual rollers, die zijn fijner dan een enkele roller. En sommige hebben rubberen rollers, die zijn minder drama met lange haren dan standaard harige rollers.

Ik kan je verder geen input geven, de research die ik voor de mijne heb gedaan is outdated. Maar momenteel is iRobot geen marktleider meer en overgekocht door de Chinees Picea. Ik zou deze dus niet meer aan raden. Je betaalt voor de dure iRobot naam maar een generiek Chinees jasje zit er onder.

Ik weet niet precies wie er nu de marktleider is.
Justadad heeft goede reviewfilmpjes op Youtube. Dan kun je zien hoe goed hij om obstakels heen gaat, hoe goed hij in de hoekjes komt en zo, zonder dat je af hoeft te gaan op wat de fabrikant ervan verteld. Hij heeft ook een website, die kun je ook bekijken.
SunShine35 schreef:
16-07-2026 23:00
Eufy x10 pro omni
Die heb ik ook, op aanraden van ChatGPT.
Heb mijn situatie geschetst (PVC vloer, ik heb een kat en zelf lang haar en wil er geen omkijken naar hebben. Dus niet iedere keer haar uit de rollers halen, of 'm redden als ie is vastgelopen op een stalen poot onder de bank. Heb een schoonmaakster die om de week goed dweilt, dus dat was voor mij bijzaak). Ook laten vergelijken met andere modellen (duurder en betere specificaties), maar hij bleef echt onderbouwd bij dit model.

Was voor mij een vervanger van een 6 jaar oude Roomba en ik ben er ontzettend blij mee. Is echt z'n geld waard (ik heb op een aanbieding gewacht en toen was ie 450 of 460 euro).
_horizon_ schreef:
16-07-2026 23:05
Hier de roborock saros 10R.
Ben zeer onder de indruk. Weet heel eerlijk gezegd niet of hij goed gaat op hoogpolig tapijt, maar zou niet weten waarom niet. Hij kan over hele hoge drempels heen (en daarmee dus ‘klimmen’ op het tapijt) én krijgt zelfs onze zwarte voordeurmat zo goed als schoon van de haren van onze golden. Terwijl ik daar met onze draadloze dyson (de “pet” versie) behoorlijk lang mee bezig ben.
Weet niet welke Roborock wij hebben maar bij ons lukt het 'm niet om de haren van onze Golden over te brengen naar het stofzuigerzak-reservoir. Hij zuigt alle haren prima van de PVC vloer en hoogpolig tapijt maar wanneer hij teruggaat naar het dock blijft alles achter in de stofzuiger zelf en worden ze niet overgezogen naar de stofzuigerzak in het dock. Lukt dat bij jullie wel? '

Ik ben dus tevreden over de Roborock behalve dus dat de haren niet naar het dock worden overgebracht en je dit handmatig zelf moet doen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wij hebben een robot met Pa 6000. Deze is wel al een aantal jaren oud dus nu zullen er betere zijn. Maar opzich doet deze het helemaal niet zo slecht, ik denk dat 30.000 daarom wel erg veel is.
SunShine35 schreef:
16-07-2026 23:00
Eufy x10 pro omni
deze is geweldig. helaas bij mij wel na een dik jaar binnen garantie retour afzender omdat hij ineens geen vuil water meer afzoog.
dat is mijn tweede eufy die na een dik jaar retour kan en ook niet meer gerepareerd wordt door coolblue.

nu een poging met roborock. zijn functies met uitschuifarmpjes zien er goed uit. ik denk dat hij tapijt ook goed zou kunnen.

ik heb de qrevo edge 5v1
louise1 schreef:
17-07-2026 10:50
Weet niet welke Roborock wij hebben maar bij ons lukt het 'm niet om de haren van onze Golden over te brengen naar het stofzuigerzak-reservoir. Hij zuigt alle haren prima van de PVC vloer en hoogpolig tapijt maar wanneer hij teruggaat naar het dock blijft alles achter in de stofzuiger zelf en worden ze niet overgezogen naar de stofzuigerzak in het dock. Lukt dat bij jullie wel? '

Ik ben dus tevreden over de Roborock behalve dus dat de haren niet naar het dock worden overgebracht en je dit handmatig zelf moet doen.
mijn roborock kan goed omgaan met de vele haren van mijn labrador.
Wij hebben de dreame L50 pro ultra. Met twee katten en twee (bijna) tieners doet hij het op een plavuizenvloer en laagpolig tapijt fantastisch.
Eberesche schreef:
17-07-2026 12:50
mijn roborock kan goed omgaan met de vele haren van mijn labrador.
Een Golden heeft langer en wolliger haar dan een labrador, denk dat dat het verschil maakt. TO heeft katten; als het kortharige katten zijn heeft zij dit probleem waarschijnlijk sowieso niet.
louise1 schreef:
17-07-2026 10:50

Dat gaat hier prima. Als je ook de 10r hebt (kan je zien op de app); misschien eens contact opnemen met support?
_horizon_ schreef:
17-07-2026 14:09
Dat gaat hier prima. Als je ook de 10r hebt (kan je zien op de app); misschien eens contact opnemen met support?
We hebben de Q8 max. We hebben 'm al drie jaar.
louise1 schreef:
17-07-2026 14:42
We hebben de Q8 max. We hebben 'm al drie jaar.
Dan durf ik er niets zinnigs te zeggen :)
Wel jammer. Tov onze eerder robotstofzuiger vind ik het juist zo’n verademing dat de stofzuiger alles zelf regelt. Geen gedoe met haren verwijderen, na iedere beurt de opvangbak legen etc.
Het gaat waarschijnlijk tussen de Dreame en de Roborock. Ons nieuwe huis hebben we turnkey gekocht en boven ligt echt heel wollig hoog tapijt. Echt niet mijn keuze met katten maar we gaan het zien met zo’n apparaat. Dat moet dan wel een echte strijder zijn :) Scheelt waarschijnlijk wel uren voor de hulp, want het is echt een karwei om dat tapijt te zuigen.
Blij te lezen dat iedereen zo enthousiast is over zijn stofzuiger. Ik heb mijn vriend eerst uitgelachen toen hij erover begon, maar inmiddels ben ik om.
KamilleT schreef:
17-07-2026 15:30
Het gaat waarschijnlijk tussen de Dreame en de Roborock. Ons nieuwe huis hebben we turnkey gekocht en boven ligt echt heel wollig hoog tapijt. Echt niet mijn keuze met katten maar we gaan het zien met zo’n apparaat. Dat moet dan wel een echte strijder zijn :) Scheelt waarschijnlijk wel uren voor de hulp, want het is echt een karwei om dat tapijt te zuigen.
Blij te lezen dat iedereen zo enthousiast is over zijn stofzuiger. Ik heb mijn vriend eerst uitgelachen toen hij erover begon, maar inmiddels ben ik om.
Mijn robotstofzuiger is echt by far de beste huishoudelijke aankoop die ik ooit gedaan heb. Ik lijk net een influencer want ik loop ze altijd helemaal op te hypen tegen iedereen die ook maar begint over een robotstofzuiger misschien. Ik zuig zelf bijna niet meer, alleen af en toe de bank nog of een hoekje of zo. Terwijl ik vroeger elke dag moest zuigen met mijn huisdieren. En de mijne is een oudje die niet kan dweilen, alleen zuigen.
Ugli schreef:
17-07-2026 16:26
Mijn robotstofzuiger is echt by far de beste huishoudelijke aankoop die ik ooit gedaan heb. Ik lijk net een influencer want ik loop ze altijd helemaal op te hypen tegen iedereen die ook maar begint over een robotstofzuiger misschien. Ik zuig zelf bijna niet meer, alleen af en toe de bank nog of een hoekje of zo. Terwijl ik vroeger elke dag moest zuigen met mijn huisdieren. En de mijne is een oudje die niet kan dweilen, alleen zuigen.
Helemaal dit!!! Mijne heeft dan wel een dweilfunctie (lees: trekt een natte doek over de vloer) maar haalt hiermee wel een koffievlekje of modderpootje weg.
Wat doet de stofzuiger met haarballen of kattenkots? Dweilt hij daar omheen of ruimt hij het ook op?
KamilleT schreef:
17-07-2026 18:28
Wat doet de stofzuiger met haarballen of kattenkots? Dweilt hij daar omheen of ruimt hij het ook op?
Nee, daar gaat hij omheen. Dat zijn obstakels voor hem. Tenminste, die van ons. Wij hebben een Maine Coone, dus dat geeft ook grotere haarballen e.d.
Fox off!
Eberesche schreef:
17-07-2026 12:49
deze is geweldig. helaas bij mij wel na een dik jaar binnen garantie retour afzender omdat hij ineens geen vuil water meer afzoog.
dat is mijn tweede eufy die na een dik jaar retour kan en ook niet meer gerepareerd wordt door coolblue.

nu een poging met roborock. zijn functies met uitschuifarmpjes zien er goed uit. ik denk dat hij tapijt ook goed zou kunnen.

ik heb de qrevo edge 5v1
Deze hebben wij ook. Supertevreden over, alleen onder de eettafel moet ik soms even de stoelen aan de kant schuiven om zelf te doe mn. Dweilen doet hij super, en ook relatief droog, binnen een minuutje is de gedweilde strook weer droog. Hij gaat ook prima op mijn laagpolige tapijt. En hij maakt zichzelf schoon, maar dan ook echt goed schoon, alleen af en toe de watertanks en stofzak legen. Echt aanrader!
Had hiervoor een Zedar en dat was echt niks, die spuugde meer uit dan hij opzoog en raakte echt constant verdwaald.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven