Geld & Recht alle pijlers

Fooi voor de bezorger

14-07-2026 09:56 254 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
Ik heb even voor je gekeken en de bezorgkosten zijn hier 1,95.
Volgens mij was er bij afhalen wel 50% korting per pizza toen ik bestelde en bij bezorgen 'maar' 50% korting per elke 2e pizza (en ik had er 3 nodig ipv 2 of 4) en dan zijn de bezorgpizza's standaard nog wat duurder per stuk. Maar ik betaalde nu 18 euro en bezorgen was dus 38 euro geweest.
Ik geef echt nooit fooi aan bezorgers. Niet omdat ik gierig ben maar ik zou me ongemakkelijk voelen. De enigste die fooi krijgt is de plaatselijke frietboer die friet bezorgt als extra service.
Maar pakketbezorgers niet hoor, meestal lopen ze ook al weer weg nog voor ze het hebben neergezet of afgegeven.
Ik denk dat iedereen die nooit fooi geeft aan bezorgers daar voor zichzelf een goede reden voor heeft en dat niemand zegt "tja ik ben gierig".
Lila-Linda schreef:
17-07-2026 08:14
er is een enorm verschil tussen de normaal-betaalde bezorgers van AH en Coolblue en de vaak erg jonge Thuisbezorgd-bezorgers. Die laatsten hebben echt wel een fooi verdiend.
Toch geef ik meestal geen fooi als ik bezorgkosten moet betalen. Is ergens krom, want daar krijgt die bezorger niks van.
Summertje schreef:
17-07-2026 13:20
Toch geef ik meestal geen fooi als ik bezorgkosten moet betalen. Is ergens krom, want daar krijgt die bezorger niks van.
Je kunt de thuisbezorger een 2 euromunt geven
happyapple schreef:
17-07-2026 08:58
Dat kan, maar de prijzen per pizza liggen hier ook hoger bij bezorgen. Ik overdreef echt niet.
Klopt, als je online bestelt, gelden er andere prijzen voor de pizza's bij afhalen dan voor dezelfde pizza's bij bezorgen.
En sommige acties gelden dan ok nog eens alleen bij afhalen. Maar er zijn ook acties die weer alleen voor bezorgen gelden.

Een pizza die bijvoorbeeld bij bezorgen 14.99 kost, kost bij afhalen 12,49. Dus dan betaal je bij 4 pizza's dus al 10,00 bezorgkosten. Nog los van de acties.
dianaf schreef:
15-07-2026 11:43
Deels ook hoe het historisch ontstaan is. https://historianet.nl/maatschappij/dag ... -we-fooien
En dat het vooral in de persoonijke dienstverlenende hoek zit. Dus wel de horeca, bezorger en kapper, maar niet de boekhouder of de huisarts.

En ik kan mij ook voorstellen dat het gewoon een groot risico is bij de doelgroep waarmee jij werkt. Omdat ze denken dat het verplicht is en misschien meer geven dan ze aankunnen. Omdat het ook onveilige situaties kan ontstaan doordat sommige mensen fooi zullen eisen. Het is gewoon een kwetsbare doelgroep.
Dan is het toch juist eerlijker dat fooi wordt afgeschaft? Overal.
En dan is er ook niet de teleurstelling als er geen fooi is, bij beroepen waar het wel voorkomt.

Vanochtend op de NOS weer erover gelezen.
Dat het steeds gebruikelijker wordt dit meteen bij het pinnen te kunnen aanklikken. Was 1 horecabedrijf die zeiden dat ze per maand 3000 tot 4000 aan fooi binnen sleepten.
Dat werd evenredig verdeeld onder het aantal uren en medewerkers. Maar het kwam altijd wel uit op €2 per gewerkt uur éxtra!
Voor het brengen van je drankje, tafel netjes houden enz.
Er zijn beroepen die viezer/zwaarder/verantwoordelijker zijn, die minder uurloon hebben.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
18-07-2026 10:19
En dan is er ook niet de teleurstelling als er geen fooi is, bij beroepen waar het wel voorkomt.

Dat het steeds gebruikelijker wordt dit meteen bij het pinnen te kunnen aanklikken. Was 1 horecabedrijf die zeiden dat ze per maand 3000 tot 4000 aan fooi binnen sleepten.
Dat werd evenredig verdeeld onder het aantal uren en medewerkers. Maar het kwam altijd wel uit op €2 per gewerkt uur éxtra!
Er zijn beroepen die viezer/zwaarder/verantwoordelijker zijn, die minder uurloon hebben.
Het gaat echt om veel geld inderdaad. Ik heb een tijdje in de horeca gewerkt. 1 middag/avond per week. Toen kreeg ik soms wel 150 euro per 6 weken aan fooi. Met dat ene dagje per week! De werkgever had er echt veel werk aan om het eerlijk te verdelen, maar het was wel fijn dat de keuken en afwas ook wat krijgen en niet de bediening het allemaal mag houden.
De fulltime collega's konden er elk jaar een mooie vakantie van boeken
Ik denk gewoon vaak: is dit het mij waard om een fooi te geven? Hoeveel strontluiers heb ik voor die fooi moeten verschonen?
Hoe vaak heb ik een klap, kras of schop gekregen?

Ja, het is mijn zuurverdiende geld.
Dus als ik dat "zomaar" als fooi moet geven, omdat het lief lachende meisje mij mijn koffie aan tafel brengt, die tegenwoordig ook al bijna €5 kost, dan moet het wel heel bijzonder zijn.

Mijn vader was bouwvakker.
Die hebben ooit ergens gewerkt (verbouwing, dus weken lang), waar ze ook niet naar het toilet mochten.
Die mensen waren zelf nooit thuis. Er was geen dixie. Dus gingen die mannen gewoon naar het toilet. Kregen ze een uitbrander. Bleek dat mevrouw de toiletrol had opgemeten (dikte, van wat erop zat)!!!!
Een man van een ander klusbedrijf, wat er ook werkte, had het er helemaal mee gehad en heeft in hun tuin gescheten! (Ja, ik vind het ook smerig, maar kon er wel om lachen).
de wereld wacht om ontdekt te worden
De mogelijkheid om fooi bij te pinnen verscheen op het scherm bij mijn take away broodjeszaak. :byee:
margreetder schreef:
18-07-2026 10:46
De mogelijkheid om fooi bij te pinnen verscheen op het scherm bij mijn take away broodjeszaak. :byee:
Ik moest laatst 2 vragen wegklikken zelfs. Na de "fooivraag" of ik met een percentage hun goede doel wilde steunen.
Lila-Linda schreef:
17-07-2026 14:16
Je kunt de thuisbezorger een 2 euromunt geven
Ja, stom excuus maar ik heb dus eigenlijk nooit meer 'echt' geld.
thanx schreef:
18-07-2026 10:19

Fooi is ook nergens verplicht. Het is een gewoonte die aangehouden wordt, maar als iedereen er acuut met stopt, dan mag dat gewoon.
We zijn juist overgegaan op minimaal minimumloon voor iedereen, zodat iemand altijd een minimaal inkomen heeft. Fooi wordt in mijn optiek door werkgevers gebruikt om de kosten te drukken. Mensen zijn blijkbaar wel bereid om meer te betalen voor een service, anders zouden ze geen fooi geven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik geef slecht fooi, de kranten bezorger eind van t jaar, en wat afronden naar boven.
Bezorgers van pakjes of mannen die hier komen werken? Nooit.Wel is de verzorging goed,drinken,naar keuze,grote koeken en bij de lunch een snack
En niet alleen als je binnen werkt, ik ga ook de mannen die de nieuwe leidingen leggen op straat of de medewerkers groenvoorziening soms een ijsje of drankje aanbieden( als ze voor ons huis werken en t erg warm is)
T is een dooddoener maar ik heb voor mijn werk ook nooit fooi gekregen, je werk is je werk,daar wordt je voor betaald.
Ik zag dat item van de NOS over fooien in de horeca, er wordt dus verwacht dat als je een blikje drinken afhaalt dat je fooi geeft...waarom? je haalt af, geen service,en als je wel aan een tafeltje zit en ze brengen het , het is hun werk en weinig moeite, gewoon : "dank je wel" is volgens mij goed.
Je geeft de agent die je een bon geeft ook geen fooi toch?(Is wel een hulpverlener)
Gerbera schreef:
20-07-2026 09:57

Je geeft de agent die je een bon geeft ook geen fooi toch?(Is wel een hulpverlener)

"Mevrouw, hier is een bekeuring van 90 euro omdat u een blikje op straat gooide"

"O, maakt u er maar 100 van hoor agent"

Lijkt me best leuk om uit te proberen ;-D
Tjezus, wat vals
Waar blijft het aftrappen van TO? Of heb ik dat gemist?
Carola_456 schreef:
20-07-2026 16:13
Waar blijft het aftrappen van TO? Of heb ik dat gemist?

Dat laatste.
Tjezus, wat vals
dianaf schreef:
20-07-2026 08:59
Fooi is ook nergens verplicht. Het is een gewoonte die aangehouden wordt, maar als iedereen er acuut met stopt, dan mag dat gewoon.
We zijn juist overgegaan op minimaal minimumloon voor iedereen, zodat iemand altijd een minimaal inkomen heeft. Fooi wordt in mijn optiek door werkgevers gebruikt om de kosten te drukken. Mensen zijn blijkbaar wel bereid om meer te betalen voor een service, anders zouden ze geen fooi geven.
In de praktijk werkt het toch niet zo. Stel dat ergens rond de 10% fooi wordt gegeven, dan blijven klanten toch weg als men de prijzen met 10% verhoogd en je geen fooi meer hoeft te geven. Klanten ervaren dat als een prijsverhoging, terwijl het onder aan de streep hetzelfde is. Consumenten zijn vaak niet rationeel.
Appletje schreef:
20-07-2026 17:39
In de praktijk werkt het toch niet zo. Stel dat ergens rond de 10% fooi wordt gegeven, dan blijven klanten toch weg als men de prijzen met 10% verhoogd en je geen fooi meer hoeft te geven. Klanten ervaren dat als een prijsverhoging, terwijl het onder aan de streep hetzelfde is. Consumenten Mensen zijn vaak niet rationeel.
Het geeft mensen een goed gevoel als ze iemand uit eigen beweging een extraatje geven, omdat ze dan kunnen genieten van het stralende gezichtje van de ontvanger. Als datzelfde extraatje alvast door de leverancier in rekening wordt gebracht voelen ze zich juist bekocht. Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor.
Lady*Voldedinges
Nou, het liep allemaal toch anders. Het bleek dat mijn vriend ook zo zijn ideeën had over fooien en hij wilde dus zelfs iets geven aan de ZZP-mensen en vond € 20 ook vreselijk karig. Zal wel een mannending zijn, want in de horeca geef ik geen fooi als ik alleen maar koffie heb besteld, terwijl hij het dan naar boven afrondt. Of ik ben gewoon een zuinig type.
KamilleT schreef:
20-07-2026 18:15
Nou, het liep allemaal toch anders. Het bleek dat mijn vriend ook zo zijn ideeën had over fooien en hij wilde dus zelfs iets geven aan de ZZP-mensen en vond € 20 ook vreselijk karig. Zal wel een mannending zijn, want in de horeca geef ik geen fooi als ik alleen maar koffie heb besteld, terwijl hij het dan naar boven afrondt. Of ik ben gewoon een zuinig type.
Echt niet. Hangt gewoon van de persoon af.
Okernoot schreef:
18-07-2026 10:55
Ik moest laatst 2 vragen wegklikken zelfs. Na de "fooivraag" of ik met een percentage hun goede doel wilde steunen.
Daar zit ook weer een belatingvoordeel voor hun bij geloof ik... Ik doe meestal niet mee met het fooiencircus...
Summertje schreef:
18-07-2026 11:26
Ja, stom excuus maar ik heb dus eigenlijk nooit meer 'echt' geld.
Speciaal voor dit soort dingen, collectes en fooi pizzabezorger, heb ik een bakje met muntgeld in de gang bij de voordeur staan.
Ik pin meestal maar zodra het bakje leeg raakt, betaal ik een paar keer met briefgeld zodat ik het muntenbakje weer bij kan vullen.
KamilleT schreef:
20-07-2026 18:15
Dat is natuurlijk lariekoek. Mijn man geeft nooit fooi, nergens. Hier in huis ben ik juist degene die hem er uit laat hangen met mijn eeuwige vier euro voor de pizzajongen.
Lady*Voldedinges
Dakpan schreef:
21-07-2026 13:37
Speciaal voor dit soort dingen, collectes en fooi pizzabezorger, heb ik een bakje met muntgeld in de gang bij de voordeur staan.
Ik pin meestal maar zodra het bakje leeg raakt, betaal ik een paar keer met briefgeld zodat ik het muntenbakje weer bij kan vullen.
Zo doen wij het ook, voor de pizzabezorger en sushi bezorger.
Ik heb ooit bij de sushi bestelling online fooi gedaan, maar dat heeft de bezorger niet gekregen ( nagevraagd) dus dat doe ik ook nooit weer.
T was eigenlijk ook niet handig om alvast fooi te geven als je nog niks hebt ontvangen 😬

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven