Fooi voor de bezorger
dinsdag 14 juli 2026 om 09:56
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
dinsdag 14 juli 2026 om 22:37
thanx schreef: ↑14-07-2026 19:41Heel aardig.
Is dat wel zo?
Wat zeg je tegen het ene beroep en wat tegen het andere?
Horeca; bedankt dat je mij gewoon mijn lunch brengt. Daarvoor krijg je €2 extra!
Zorgmedewerker; ja, fijn dat je mijn moeder een extra wasbeurt hebr gegeven, maar weet je, het hoort bij je werk he?
Ik vind dit al jaren krom in nederland.
En nu er in de horeca steeds vaker om fooi "gebedeld" wordt (aldus de nos), vind ik het nog erger.
Ook bij b.v. picknick, waar je van tevoren al fooi kunt aanklikken. Vreselijk.
En ja, ook ik geef b.v. €5 euro aan de 18 jarige die mijn vaatwasser de trap op sleept.
Maar waarom het een wel en het ander niet is mij een raadsel.
Eens.
dinsdag 14 juli 2026 om 22:40
Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 21:28Die 50,- euro was het antwoord op de vraag in de OP, 3 uur sjouwwerk van een nieuwe keuken. Iemand die geen geld heeft, kan geen nieuwe keuken van duizenden euro's kopen. Mensen die een fooi niet kunnen betalen, is een ander verhaal maar over het algemeen vind ik 'de Hollander' behoorlijk op zijn of haar centen zitten. Als ze 80 zijn, zijn ze nog braaf aan het sparen voor later...
En waarom zou je als je 80 bent niet meer sparen? Kan er geen koelkast kapot gaan of wasmachine of heb je als je 80 bent geen auto meer nodig? Als je een koophuis hebt als je 80 bent, zul je wel moeten sparen en geld achter de hand moeten hebben, want waar koop je een cv-ketel van als die kapot is? Of een grote beurt van je auto?
Als je spaargeld opmaken is niet slim. Misschien wordt iemand wel 105.
woensdag 15 juli 2026 om 02:05
Voor mij hangt het er enorm vanaf hoe iemand zich opstelt. Ik heb bezorgers gehad die ronduit nors en chagrijnig waren. Die krijgen van mij niks. Echter de superleuke bezorger van mijn nieuwe wasmachine die het geen enkel probleem vond om schoenhoesjes aan te doen en er echt superleuk mee omging (toen hij wegliep zei hij heel joviaal "ik hou ze aan hoor, ik vind ze heel mooi staan), die kreeg van mij wel een fooi omdat hij me een goed gevoel gaf.
Verder bied ik aan monteurs altijd wat te drinken aan maar die geef ik geen fooi. Tenzij ze echt extra werk doen of iets.
Verder bied ik aan monteurs altijd wat te drinken aan maar die geef ik geen fooi. Tenzij ze echt extra werk doen of iets.
woensdag 15 juli 2026 om 08:17
Ook nog nooit van gehoord. In de horeca geef ik wel altijd fooi maar als ik er over nadenk, zit daar geen logica achter. Gewoonte, denk ik.LiviaMae schreef: ↑14-07-2026 12:19Vaak betaal je al extra, zeker voor sjouwen, monteren en verpakkingen meenemen. Volgens mij heb ik daar de vorige keer 50 euro voor betaald.
Dit is dan toevallig heel zichtbaar, maar zoveel werk speelt zich af in magazijnen of in de haven, of in labs, op scholen en in kantoortuinen, allemaal onzichtbaar werk waar niemand ooitover nadenkt en nooit fooi voor geeft.
Ik hoorde laatst dat fooi bij de kapper erg normaal is, ook daar had ik nooit over nagedacht. Ik betaal mijn kapper echt al zo grandioos veel geld dat ik het genoeg vind zo.
woensdag 15 juli 2026 om 09:19
Nee hoor, want in Nederland wordt iedere bejaarde 1 x per week gedoucht. Mits er geen hitte protocil is, want dan wordt er niet gedoucht.Lady*Voldemort schreef: ↑14-07-2026 19:53Dat moet ook wel, omdat een fooiensysteem in de zorg tot gevolg kan hebben dat de zorgmedewerker mevrouw Pietersen extra goed wast vanwege de te verwachten fooi terwijl mevrouw Jansen in haar eigen vuil blijft liggen want haar familie is skeer. In de horeca werkt dat natuurlijk ook zo, maar het is toch een stuk minder ingrijpend als je wat langer moet wachten op je nagerecht dan wanneer je moet gaan liggen wachten om gewassen te worden.
Maar dan zou je dus iemand eens extra douchen. Niet de anderen nog minder douchen.
Trouwens, in horeca kan het ook het verschil maken of er iemand in je eten spuugt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 15 juli 2026 om 09:25
De kapper, de autogarage, de pizzeria. Overal staat een fooienpot.Vivalafete25 schreef: ↑15-07-2026 08:17Ook nog nooit van gehoord. In de horeca geef ik wel altijd fooi maar als ik er over nadenk, zit daar geen logica achter. Gewoonte, denk ik.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 15 juli 2026 om 09:45
woensdag 15 juli 2026 om 10:09
Natuurlijk niet, de fooi komt pas achteraf, dan heb je je eten al op.thanx schreef: ↑15-07-2026 09:19Nee hoor, want in Nederland wordt iedere bejaarde 1 x per week gedoucht. Mits er geen hitte protocil is, want dan wordt er niet gedoucht.
Maar dan zou je dus iemand eens extra douchen. Niet de anderen nog minder douchen.
Trouwens, in horeca kan het ook het verschil maken of er iemand in je eten spuugt.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
woensdag 15 juli 2026 om 11:43
Deels ook hoe het historisch ontstaan is. https://historianet.nl/maatschappij/dag ... -we-fooienLiviaMae schreef: ↑14-07-2026 16:32Ik heb lang schoongemaakt bij ouderen en het was in die tijd streng verboden om geld aan te nemen. Vreemd dat het in de ene sector bijna onbeschoft wordt gevonden als je geen fooi krijgt, terwijl het in de andere sector verboden is. Hoe zouden die verschillen ontstaan?
En dat het vooral in de persoonijke dienstverlenende hoek zit. Dus wel de horeca, bezorger en kapper, maar niet de boekhouder of de huisarts.
En ik kan mij ook voorstellen dat het gewoon een groot risico is bij de doelgroep waarmee jij werkt. Omdat ze denken dat het verplicht is en misschien meer geven dan ze aankunnen. Omdat het ook onveilige situaties kan ontstaan doordat sommige mensen fooi zullen eisen. Het is gewoon een kwetsbare doelgroep.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 15 juli 2026 om 11:44
Maar je kunt ook gewoon betalen om hem netjes op zijn plek te zetten. En oké, dat tientje is minder dan wanneer je het officieel meebestelt, maar het is niet dat er geen andere mogelijkheid is om dat ding op zijn plek te krijgen.Hela schreef: ↑14-07-2026 16:02En dan staat dat grote zware pakket nét over de drempel...
Ik krijg zoiets nietnooitnever op de juiste plaats in huis, uit de doos, in elkaar gezet/gemaakt en alle verpakkingstroep weer weg.
Echt lastig als je in je beperkte eentje bent!
Dan is een tientje goud waard, is mijn ervaring.
Maar noem mij maar gek, hoor![]()
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 16 juli 2026 om 11:06
Nog niet gehad. Maar geef jij dan wel fooi? Ik vind dat als ik het geef, dat het achteraf is en niet vooraf.Red_Velvet schreef: ↑15-07-2026 12:40Niet altijd, ik ken ook wel restaurants dat je met qr code moet bestellen en gelijk betalen![]()
donderdag 16 juli 2026 om 11:17
dat mag. ik zie het niet zo. ik vind dat je mensen die voor je werken goed moet verzorgen met drinken, een lunch en/of wat lekkers aanbieden. ik zie niet wat geld daarmee van doen heeft.
donderdag 16 juli 2026 om 11:21
vergeet bij je man het verbieden van toilet-toegang niet. (mijn man heeft ook 30 jaar in de bouw gezeten)Lalalola schreef: ↑14-07-2026 11:38Bij zoiets groots wel. En ook wel eens de kpn monteur, die eigenlijk niets zou aansluiten, maar onze huilbaby zag en mijn rolstoel & toen is gebleven tot alles werkte. Die heeft uiteraard wat extra gehad.
Mijn man werkt in de bouw en het is heel verschillend. Van 'zeurende' mensen die alles te duur vinden, 7u beginnen te vroeg vinden en nog geen kopje koffie aanbieden tot mensen die al veel betalen voor een grote verbouwing en dan ook nog eens een restaurant cadeaubon geven.
donderdag 16 juli 2026 om 12:13
Haha, ja! Hij moest een keer een offerte maken en dat ging echt om een heel groot bedrag. Hij zou er wel 2 maanden moeten werken. Maar een dixie ging de klant écht niet betalen, hij kon z'n behoefte wel in de bosrand doen, vlakbij de klus. Toen heeft hij maar gezegd dat hij dan de hele klus niet ging aannemen
donderdag 16 juli 2026 om 12:35
Mijn man zat zo,n 40 jaar in de bouw,het kwam maar n paar keer voor dat hij n goedgevuld envelopje kreeg.
Toen onze nieuwe keuken gezet werdt had ik koffie en koeken neergezet en ging te werk.
Onder de middag kwam ik thuis met kroketten en kadetten wat de installateur heerlijk vond.
Later vertelde hij dat hij de kraan erop gezet had wat niet tot z,n taak hoorde ik huh dat hoort toch bij n keuken zetten?
Nee dus maar omdat ik hem verwende met alles dan wel.
Hij maakte dat haast nooit mee....
Toen onze nieuwe keuken gezet werdt had ik koffie en koeken neergezet en ging te werk.
Onder de middag kwam ik thuis met kroketten en kadetten wat de installateur heerlijk vond.
Later vertelde hij dat hij de kraan erop gezet had wat niet tot z,n taak hoorde ik huh dat hoort toch bij n keuken zetten?
donderdag 16 juli 2026 om 12:39
Helemaal eens. Je hebt geen idee wat mensen hebben moeten doen of laten om zich iets te kunnen veroorloven, dus oordelen daarover mag je (Carola dus, want ik ben het met jou eens) hij je houden.Flipflop schreef: ↑14-07-2026 21:59En dat mag iedereen gelukkig helemaal zelf weten, hoe fijn is dat!
Ik ben zo iemand met een laag loon en gedeeltelijke uitkering ook nog en tot overmaat van ramp kostwinner, die heeft lopen zweten om een nieuwe keuken te kunnen kopen van iets meer 10.000 euro. Dus nee, geen fooi. En het heeft geen zak met "de Hollander" te maken. Het sjouwwerk zit bij de prijs inbegrepen namelijk.
Jouw eenzijdige denkwijze zegt vooral veel over jou.
Dat mensen niet standaard een fooi geven in branches waarin dat niet eens erg gebruikelijk is, heeft idd niets met "de Hollander" te maken. Tientallen euro's aan fooi, daar kun je veel boodschappen voor doen. Drie mensen een fooi van €50,- (wat ik persoonlijk belachelijk veel vind) is de weekboodschappen voor een heel gezin. Wat minder veroordelend mag wel.
donderdag 16 juli 2026 om 12:42
Ik geef in dat geval geen fooi. Fooi zie ik als een extra waardering voor goed eten/service, en dat heb je dan nog niet gehad. Misschien moet je wel een half uur wachten op een lauwe tosti, weet jij veel.
donderdag 16 juli 2026 om 12:42
als je op deze manier werkvolk spreekt dat bij particulieren thuis werkt kom je erachter hoe verschrikkelijk asociaal heel veel mensen zijn.Iwan1978 schreef: ↑16-07-2026 12:35Mijn man zat zo,n 40 jaar in de bouw,het kwam maar n paar keer voor dat hij n goedgevuld envelopje kreeg.
voor water alleen de tuinslang mogen gebruiken, niet de kraan. ook niet voor water om te drinken. niet naar de wc, zelf uitgebreid gaan lunchen en nog geen worstenbroodje extra voor de werkmannen, geen koffie of iets anders te drinken.
Zorg voor de mensen die iets bij jou komen doen is niet speciaal, het zou de norm moeten zijn.
donderdag 16 juli 2026 om 12:43
Laatst een vinyl vloer besteld bij een inmiddels failliete keten, waar het vroeger met de leggers mee kwam wordt het nu van te voren gebracht en moet je het zelf omhoog sjouwen.
Nou, 4 meter breed en dat naar 4 hoog kan lastig worden en zag er ook erg tegenop om het boven te krijgen.
De man kwam en keek even rond en zei "waar moet het heen", ik zo naar 4 hoog, oh oké, ik zeg als je meehelpt krijg je een joetje van mij.
Nou hij en man met mijn instructies de rol boven gekregen, daar heb ik het graag voor over.
Het tijdstip van leggen was ook nogal lastig te plannen, het was wat druk dus de verkoper belt de man op of hij nog een gaatje had op een bepaalde datum.
Hij was in de buurt die dag maar dan moest het wel om 7 uur in de ochtend en dan verwachte hij natuurlijk wel een ontbijtje, hahahaha, ik hoorde hem lachen door de telefoon.
Nou ik laat mij niet kennen, dus de ochtend van het leggen stonden er 2 vers gebakken croissantjes klaar met koffie en ook nog een tip.
Nou, 4 meter breed en dat naar 4 hoog kan lastig worden en zag er ook erg tegenop om het boven te krijgen.
De man kwam en keek even rond en zei "waar moet het heen", ik zo naar 4 hoog, oh oké, ik zeg als je meehelpt krijg je een joetje van mij.
Nou hij en man met mijn instructies de rol boven gekregen, daar heb ik het graag voor over.
Het tijdstip van leggen was ook nogal lastig te plannen, het was wat druk dus de verkoper belt de man op of hij nog een gaatje had op een bepaalde datum.
Hij was in de buurt die dag maar dan moest het wel om 7 uur in de ochtend en dan verwachte hij natuurlijk wel een ontbijtje, hahahaha, ik hoorde hem lachen door de telefoon.
Nou ik laat mij niet kennen, dus de ochtend van het leggen stonden er 2 vers gebakken croissantjes klaar met koffie en ook nog een tip.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
donderdag 16 juli 2026 om 12:48
Daar ben ik het wel mee eens. Ik loop niet te zwaaien met twintigjes of vijftigjes, maar ik ben wel gastvrij. Iedereen mag doen op het toilet wat nodig is, drinken/koffie bied ik makkelijk aan, en indien gepast ook wat te eten. Dat laatste niet te gek, ik ga niet uitgebreid koken, naar de viskraam of de Chinees voor mensen die neem ik aan sowieso een lunch bij zich hebben, maar een koek bij de koffie en soep of een worstenbroodje bij de lunch vind ik helemaal prima om te verzorgen. Niet complete maaltijden.Eberesche schreef: ↑16-07-2026 12:42als je op deze manier werkvolk spreekt dat bij particulieren thuis werkt kom je erachter hoe verschrikkelijk asociaal heel veel mensen zijn.
voor water alleen de tuinslang mogen gebruiken, niet de kraan. ook niet voor water om te drinken. niet naar de wc, zelf uitgebreid gaan lunchen en nog geen worstenbroodje extra voor de werkmannen, geen koffie of iets anders te drinken.
Zorg voor de mensen die iets bij jou komen doen is niet speciaal, het zou de norm moeten zijn.
donderdag 16 juli 2026 om 12:53
Nou moet ik zeggen, dat ik bij "werklui" die wat langer blijven (schilders, keukenbouwers etc) altijd wel lunch aanbiedt, maar dat hebben ze gewoon zelf bij zich. Ik zet dan wel een pak koeken klaar, maar daar wordt ook lang niet altijd van gegeten
En toen ik laatst bezorgers had van een wasmachine (op een hete dag) en ze vroeg of ze nog een blikje fris mee wilden, was het antwoord: Oh nee hoor, we krijgen echt overal drinken aangeboden!
Ik denk dat de meeste mensen wel oog hebben voor het wel & wee van de werklui
En toen ik laatst bezorgers had van een wasmachine (op een hete dag) en ze vroeg of ze nog een blikje fris mee wilden, was het antwoord: Oh nee hoor, we krijgen echt overal drinken aangeboden!
Ik denk dat de meeste mensen wel oog hebben voor het wel & wee van de werklui
donderdag 16 juli 2026 om 12:55
Ja, zo doe ik het ook. Ik zorg voor koffie/thee en fris, koekjes (die nooit iemand wil), een ijsje als het warm is etc. Natuurlijk mogen mensen ook naar het toilet (liever niet, maar ja, wat moet dat moet. Ik laat dat nooit merken hoor, dat is mijn issue, daar moet ik zelf maar mee dealen.Itsnojoke schreef: ↑16-07-2026 12:48Daar ben ik het wel mee eens. Ik loop niet te zwaaien met twintigjes of vijftigjes, maar ik ben wel gastvrij. Iedereen mag doen op het toilet wat nodig is, drinken/koffie bied ik makkelijk aan, en indien gepast ook wat te eten. Dat laatste niet te gek, ik ga niet uitgebreid koken, naar de viskraam of de Chinees voor mensen die neem ik aan sowieso een lunch bij zich hebben, maar een koek bij de koffie en soep of een worstenbroodje bij de lunch vind ik helemaal prima om te verzorgen. Niet complete maaltijden.
Een fooi voor bezorgers heb ik 1 keer gedaan toen er een heel zwaar item via een smalle trap naar boven moest. Ik had al betaald voor aflevering boven, maar het was echt een toestand, dus een fooi vond ik wel op z'n plaats.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in