Bosbranden in Europa. Begin van het einde?

25-07-2026 16:57 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
oudebaas schreef:
25-07-2026 23:19
Op zich niet. Maar veel, heel veel, mensen raken van hun apropos.
Ach, dat overleven ze wel.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Ik vraag me bij dit soort vragen af: heeft het écht zin om je hierover druk te maken?

Je hebt er geen invloed op.
Het is wat het is.
Ja, het wordt warmer.
Dus daar pas je jezelf een beetje op aan.
Volgens mij worden die meeste bosbranden aangestoken.
Een pluviofiel met hart en ziel.
Tanteslankie20 schreef:
25-07-2026 23:35
Waarom denk je dat?
Tanteslankie20 schreef:
Ik denk dat ze daar wel mee uitkijken nu er een paar zijn opgepakt voor die branden bij Parijs.
Tanteslankie20 schreef:
Ik kopieer ff de reactie van oudebaas, eerder in dit topic:
Vrijwel alle bos en natuurbranden beginnen door menselijk gedrag. In een gewone wisselvallige zomer zullen deze branden echter niet zo catastrofaal uitpakken.

Dat het zo erg is, komt wel door klimaatverandering.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Graze schreef:
25-07-2026 23:42
Ik denk dat ze daar wel mee uitkijken nu er een paar zijn opgepakt voor die branden bij Parijs.
Denk het niet. "Die ander is zo stom sporen na te laten" dat gebeurt jou niet, je past wel op (denk je) . En die lege wijnfles of bierflesjes, die leeg blijkbaar zwaarder zijn dan vol, laat je gewoon achter. Kan jij toch niets aan doen dat die werken als een brandglas
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 17:50
En wat mij betreft: ik heb altijd mijn best gedaan. Ik rij geen auto, ik ga nooit met het vliegtuig, ik eet geen dooie beesten. Natuurlijk ben ik wel zo dom geweest om een paar extra vervuilers op de wereld te zetten, en voor hen hoop ik dat ze hun leven nog een beetje op een normale manier kunnen leiden voor de kladderadatsch toeslaat. Maar over de rest van de mensheid maak ik me echt geen zorgen hoor, dat is te groot en ik kan er verder niet meer aan doen dan ik al doe.
Zo denk ik er ook over. Ik heb al moeite zat om me zo overeind te houden in het leven. Dat mensen niet op vakantie kunnen, tsja, het is sowieso een luxe hé, geen recht. Denk dat het erger is voor de mensen die op zo' n locatie wonen. Branden etc.

Vliegen doe ikzelf nooit. Buitenlandse vakanties niet.
Verder had het beter gekund maar ook slechter en hey, ik ben ook maar een simpel maar sterk schaapje die wat in de kudde hier meehobbelt. Ik denk dat het inderdaad weleens einde oefening kan zijn wb luxe en welvaart die we eerder hadden. Voor meer mensen dan nu het geval is. Tsja.
So be it.
_horizon_ schreef:
25-07-2026 21:05
Dit, werd er gewoon kwaad om toen ik de online nieuwsberichten las. Marietje die helemaal in de stress zat omdat ze niet wist of haar vakantie naar Frankrijk as woensdag wel kon doorgaan. Want ze hadden er het hele jaar zo hard voor gewerkt.

Ik zou het echt mijn mond niet uit durven krijgen, laat staan voor een verslaggever voor het landelijke nieuws. Zou me doodschamen..
:lol:
Nou ja dat dus, nu ik dit lees; ik heb hetzelfde gezien volgens mij!
Dat ‘Marietje’ voor het landelijke nieuws van dit landje durft te zeggen dat ze baalt van een vakantie die niet doorgaat waar ze het hele jaar voor heeft gespaard, snap ik prima.

Ik vond die mevrouw tien jaar geleden bij die enorme aardverschuiving een stuk triester. Halve dorp weggevaagd, honderden nog vermist en zij stond te janken voor de camera van de NOS over een sleurhut van 12 jaar oud met ‘alle spulletjes er nog in’, met op de achtergrond tig reddingswerkers met speurhonden op zoek naar overlevenden.

On topic: ik denk dat er over een paar jaar weinig behoefte meer is aan reizen voor zon, zee en strand in het buitenland. Limburg was dit jaar al een wat minder verfijnde uitvoering van Toscane (zonuren, temperaturen die lokaal de 40 graden aantikten).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Wat een gek topic is dit.

Welke glazen bol moeten we precies pakken om hierover in gesprek te gaan, oudebaas?

Ik krijg trouwens enorme jeuk van mensen die het hebben over een ‘nieuwe normaal’.
LemoosGaatDoor schreef:
26-07-2026 01:11

On topic: ik denk dat er over een paar jaar weinig behoefte meer is aan reizen voor zon, zee en strand in het buitenland. Limburg was dit jaar al een wat minder verfijnde uitvoering van Toscane (zonuren, temperaturen die lokaal de 40 graden aantikten).
Ik denk dat Zuid Europa vooral een bestemming wordt voor de winter en dat zomertoerisme zal verschuiven naar noorderlijke landen en landen op het zuidelijk halfrond.
LemoosGaatDoor schreef:
26-07-2026 01:11
Dat ‘Marietje’ voor het landelijke nieuws van dit landje durft te zeggen dat ze baalt van een vakantie die niet doorgaat waar ze het hele jaar voor heeft gespaard, snap ik prima.

Ik vond die mevrouw tien jaar geleden bij die enorme aardverschuiving een stuk triester. Halve dorp weggevaagd, honderden nog vermist en zij stond te janken voor de camera van de NOS over een sleurhut van 12 jaar oud met ‘alle spulletjes er nog in’, met op de achtergrond tig reddingswerkers met speurhonden op zoek naar overlevenden.
Waarom is die tweede triester?
Marietje heeft blijkbaar de beelden gemist van mensen die hals-over-kop moesten evacueren en nog maar moeten afwachten of ze straks überhaupt nog een huis hebben om naar terug te gaan.
Ik ken verschillende mensen die als belegging luxe een luxe vakantievilla in Zuid-Spanje gekocht hebben. En dat snap ik dus echt niet. Gaat het nieuws mbt klimaatverandering dan volledig aan je voorbij? Of denk je dan echt dat het zo’n vaart niet zal lopen en dat vakanties bij 45 graden nog steeds heerlijk zijn?

Vwb die aangestoken bosbranden: klopt dat het meestal aangestoken is, maar als een bos niet zo allejezus gortdroog is doordat het al in geen maanden heeft gerekend en dat ook niet op korte termijn gaat doen, zijn de gevolgen niet zo catastrofaal.
Ik kan me van onze vakanties in zuid Europa vroeger de enorme regenbuien nog goed herinneren. Mijn zussen en ik probeerden dan in de regen ons haar te wassen.
ladadieladieda schreef:
26-07-2026 07:52
Ik ken verschillende mensen die als belegging luxe een luxe vakantievilla in Zuid-Spanje gekocht hebben. En dat snap ik dus echt niet. Gaat het nieuws mbt klimaatverandering dan volledig aan je voorbij? Of denk je dan echt dat het zo’n vaart niet zal lopen en dat vakanties bij 45 graden nog steeds heerlijk zijn?
Je leest toch genoeg reacties op social media dat iedereen overdrijft, er vroeger ook hittegolven en bosbranden waren,...
Praat jij soms met die mensen met hun villa in het zuiden? Bij droogte blijven die gewoon hun zwembad bijvullen, ipv het Saharazand op hun terras weg te vegen spuiten ze het schoon met de tuinslang, terwijl niemand er een gazon heeft hebben ze een massa bloemen rond hun villa die alle dagen (drink)water moeten krijgen.

Gisteren een reportage bij ons op tv van Belgen die er wonen en de laatste jaren komen overzomeren op een camping in België omdat het daar van de hitte niet meer te doen is.
Nog even en hun villa's zijn niets meer waard...
En nog over dit topic: wat zich nu in zuid-Europa afspeelt is ons voorland.
Voor het zomerzonnetje hoeven we iig niet meer massaal af te reizen naar het Zuiden.
ladadieladieda schreef:
26-07-2026 07:52

Vwb die aangestoken bosbranden: klopt dat het meestal aangestoken is, maar als een bos niet zo allejezus gortdroog is doordat het al in geen maanden heeft gerekend en dat ook niet op korte termijn gaat doen, zijn de gevolgen niet zo catastrofaal.
Ik kan me van onze vakanties in zuid Europa vroeger de enorme regenbuien nog goed herinneren. Mijn zussen en ik probeerden dan in de regen ons haar te wassen.
In Zweden koop je een huis voor soms nog onder een ton met een flinke lap grond. Lijkt me een verstandigere belegging.
Graze schreef:
25-07-2026 23:42
Er worden jaarlijks tientallen mensen opgepakt voor het aansteken van de bosbranden. Het aantal bosbranden neemt ondanks dat alleen maar toe. Pyromaantje spelen is voor veel gewoon leuk. Ze verwachten niet dat de brand zo groot wordt.
Phlox24 schreef:
26-07-2026 09:08
Er worden jaarlijks tientallen mensen opgepakt voor het aansteken van de bosbranden. Het aantal bosbranden neemt ondanks dat alleen maar toe. Pyromaantje spelen is voor veel gewoon leuk. Ze verwachten niet dat de brand zo groot wordt.
Inderdaad niets nieuws. En mensen die branden veroorzaken uit dommigheid denken dat wat ze op tv zien of in de krant lezen op een andere planeet gebeurt, niet bij hen.
Solomio schreef:
26-07-2026 07:40
Waarom is die tweede triester?
Marietje heeft blijkbaar de beelden gemist van mensen die hals-over-kop moesten evacueren en nog maar moeten afwachten of ze straks überhaupt nog een huis hebben om naar terug te gaan.
Voor mij maakt het nogal een verschil of iemand in NL wordt gevraagd of de bosbranden invloed hebben op hun vakantieplannen of dat je ter plekke in een gigantisch drama staat te janken over een sleurhut terwijl ze nog proberen te zoeken naar overlevenden en getraumatiseerde mensen die echt alles inclusief familieleden kwijt zijn.
LemoosGaatDoor schreef:
26-07-2026 14:58
Voor mij maakt het nogal een verschil of iemand in NL wordt gevraagd of de bosbranden invloed hebben op hun vakantieplannen of dat je ter plekke in een gigantisch drama staat te janken over een sleurhut terwijl ze nog proberen te zoeken naar overlevenden en getraumatiseerde mensen die echt alles inclusief familieleden kwijt zijn.
Zoiets van: als je het niet ziet, is het er niet?
LemoosGaatDoor schreef:
26-07-2026 14:58
Voor mij niet. Ik kan me zelfs beter voorstellen dat je staat te janken als je midden in de puinhopen staat, en dat in dergelijke situaties mensen hun prioriteiten vaak niet op orde hebben is ook al niks nieuws.
Solomio schreef:
26-07-2026 16:31
Zoiets van: als je het niet ziet, is het er niet?
Nee, meer dat je gewoon inhoudelijk reageert op een gestelde vraag (heef het invloed op jouw plannen) versus janken over je sleurhut omringd door tragedies van een oneindig grotere omvang. De tweede mist duidelijk wat ‘snappertjes’ links en rechts.
LemoosGaatDoor schreef:
26-07-2026 17:20
Nee, meer dat je gewoon inhoudelijk reageert op een gestelde vraag (heef het invloed op jouw plannen) versus janken over je sleurhut omringd door tragedies van een oneindig grotere omvang. De tweede mist duidelijk wat ‘snappertjes’ links en rechts.
Voor mij missen ze allebei precies evenveel snappertjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven