Afantasie
maandag 27 juli 2026 om 00:46
Dag allemaal,
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
maandag 27 juli 2026 om 02:12
maandag 27 juli 2026 om 06:53
Een vriendin van mij heeft het
Ik vond deze radiouitzending vrrhelderend: https://www.nporadio1.nl/nieuws/onderzo ... n-je-hoofd
Ik vond deze radiouitzending vrrhelderend: https://www.nporadio1.nl/nieuws/onderzo ... n-je-hoofd
maandag 27 juli 2026 om 07:14
Ja, ik heb er inmiddels al vaak genoeg over gehoord. Kwam je er dankzij mijn laatste bericht in het topic ‘Vrienden gaan zonder mij op vakantie’ achter dat je afantasie hebt?
Ik vond deze review zelf best interessant, mocht je er meer over willen lezen en benieuwd zijn naar wat de huidige bevindingen zijn: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11437436
Ik vond deze review zelf best interessant, mocht je er meer over willen lezen en benieuwd zijn naar wat de huidige bevindingen zijn: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11437436
dagschijn wijzigde dit bericht op 27-07-2026 07:46
0.14% gewijzigd
maandag 27 juli 2026 om 07:23
Waarom lijkt je dat niet fijn?Almostdone schreef: ↑27-07-2026 02:12Dat lijkt me serieus niet fijn. Al is dat voor jou wellicht anders omdat jij het niet mist. Ik ben blij dat ik veel in plaatjes/ beelden denk. Oké bij hele ranzige dingen is het minder fijn.
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Wel dat de 1 meer fantasie heeft dan de ander.
Ik heb zelf afantasie en was in eerste instantie best verdrietig dat ik geen mentale beelden kan vormen. Inmiddels vind ik het niet meer zo erg. Waarschijnlijk zou ik anders ook een heleboel nare plaatjes in mijn hoofd krijgen.
maandag 27 juli 2026 om 07:52
Dat is precies wat Almostdone zegt
maandag 27 juli 2026 om 08:22
Nee, dat bericht heb ik niet gezien.Dagschijn schreef: ↑27-07-2026 07:14Ja, ik heb er inmiddels al vaak genoeg over gehoord. Kwam je er dankzij mijn laatste bericht in het topic ‘Vrienden gaan zonder mij op vakantie’ achter dat je afantasie hebt?
Ik ga deze lezen en de radiouitzending luisteren.
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan.
Nu weet ik waarom ik niet zo veel herinneringen heb.
Ook al schijnt het dat trauma’s ook minder goed blijven hangen. Al heb ik zeker wel nare herinneringen waar ik last van heb gehad.
sunshine35 wijzigde dit bericht op 27-07-2026 08:23
2.31% gewijzigd
maandag 27 juli 2026 om 08:22
Nee, dat bericht heb ik niet gezien.Dagschijn schreef: ↑27-07-2026 07:14Ja, ik heb er inmiddels al vaak genoeg over gehoord. Kwam je er dankzij mijn laatste bericht in het topic ‘Vrienden gaan zonder mij op vakantie’ achter dat je afantasie hebt?
Ik ga deze lezen en de radiouitzending luisteren.
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan.
Nu weet ik waarom ik niet zo veel herinneringen heb.
Ook al schijnt het dat trauma’s ook minder goed blijven hangen. Al heb ik zeker wel nare herinneringen waar ik last van heb gehad.
maandag 27 juli 2026 om 08:50
Dat klopt inderdaad; ik had dat topic aangemaakt. Dit is de link naar dat topic: psyche/geen-mentale-beelden-kunnen-vorm ... ges/511179
Wanneer kwam jij er dan achter dat andere mensen wel echt beelden zien? Vroeger was het nooit een onderwerp. Ik heb wel eens opdrachtjes moeten doen als iets voorstellen, maar als dan werd gevraagd ‘wat zie je voor je?’, kon ik wel beschrijven wat ik bij elkaar had verzonnen. Ik zie het alleen niet echt.
Dubbel.
maandag 27 juli 2026 om 10:16
Ik vind het altijd een beetje een rare term.
Ik kan namelijk wel mentale plaatjes maken, maar alleen van dingen die echt bestaan.
Ik heb geen fantasie.
Dus voor mijn gevoel heb ik afantasie, maar volgens de omschrijving heb ik het niet.
Ik kan namelijk wel mentale plaatjes maken, maar alleen van dingen die echt bestaan.
Ik heb geen fantasie.
Dus voor mijn gevoel heb ik afantasie, maar volgens de omschrijving heb ik het niet.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 27 juli 2026 om 10:20
Is het ook niet 'gewoon' het tegenovergestelde van beelddenken?
Dat is een poos nogal hip geweest, maar is volgens mij inmiddels ook gewoon een spectrum. Van uitsluitend in beelden denken tot helemaal nooit in beelden denken.
Dat is een poos nogal hip geweest, maar is volgens mij inmiddels ook gewoon een spectrum. Van uitsluitend in beelden denken tot helemaal nooit in beelden denken.
maandag 27 juli 2026 om 10:40
Interessant.
Ik heb dat artikel gelezen en het roept nu allerlei vragen in me op. Als iemand mij vraagt om aan een appel te denken dan kan ik meerdere appels voor mijn geest halen: met verschillende kleuren, met en zonder butsen (is dat een woord trouwens?) en met en zonder waterdruppels erop.
Ik ruik ook verschillen in mijn hoofd: een granny smith ruikt natuurlijk anders dan een Elstar.
En, nu ik aan een appel denk, proef ik m ook in m’n mond.
Maar begrijp ik nu goed dat niet iedereen dit heeft?
Dat lijkt me niet leuk, ik kan ook echt aan dingen denken en dan letterlijk het water/speeksel in m’n mond voelen lopen. Dat heb je dan dus ook nooit? Of wel als je de dingen die je lekker vindt écht ziet ipv voor je ziet?
Ik heb dat artikel gelezen en het roept nu allerlei vragen in me op. Als iemand mij vraagt om aan een appel te denken dan kan ik meerdere appels voor mijn geest halen: met verschillende kleuren, met en zonder butsen (is dat een woord trouwens?) en met en zonder waterdruppels erop.
Ik ruik ook verschillen in mijn hoofd: een granny smith ruikt natuurlijk anders dan een Elstar.
En, nu ik aan een appel denk, proef ik m ook in m’n mond.
Maar begrijp ik nu goed dat niet iedereen dit heeft?
Dat lijkt me niet leuk, ik kan ook echt aan dingen denken en dan letterlijk het water/speeksel in m’n mond voelen lopen. Dat heb je dan dus ook nooit? Of wel als je de dingen die je lekker vindt écht ziet ipv voor je ziet?
maandag 27 juli 2026 om 10:44
Ja precies. Ik noem het voor het gemak maar 'taaldenken'. Zelf doe ik dat overwegend ook, maar als het beter uitkomt kan ik wel in beelden denken al moet ik daar een beetje mijn best voor doen.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
maandag 27 juli 2026 om 10:59
Het is idd vaak dat we het er niet over hebben hoe we denken. Sommige mensen zien plaatjes of horen geluiden, bij anderen hebben bepaalde woorden, bepaalde kleuren, of sommige mensen hebben een innerlijke stem die continue commentaar geeft (of zo), meerdere stemmen in je hoofd. Enfin, genoeg.
In de praktijk zal het niet vaak problemen geven, zoals KamilleT zegt, bij zich iets moeten voorstellen, bedenk je dan gewoon iets. Als je niet weet dat het letterlijk bedoeld wordt, hoe kun je dan weten dat ze het zo bedoelen?
In de praktijk zal het niet vaak problemen geven, zoals KamilleT zegt, bij zich iets moeten voorstellen, bedenk je dan gewoon iets. Als je niet weet dat het letterlijk bedoeld wordt, hoe kun je dan weten dat ze het zo bedoelen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 27 juli 2026 om 11:18
Ow nare beelden heb ik ook zat. Hele lading trauma s en daar veel en vaak herbelevingen van die mogen wel stoppen idd. Maar ik vind het ook fijn om beelden te vormen over van alles en nog wat. Ik heb bv geen contact meer met mijn zoon. De herinneringen haal ik regelmatig op , en ben ik meer dan blij mee.
Dus ja ik zou dat niet fijn vinden als ik dat niet kon.
maandag 27 juli 2026 om 12:06
Ik kan wel heel kort iets voor me zien, een fractie van een seconde en alleen vaag. Dat heet hypofantasie.
Maar ik vind het dus soms wel lastig in mijn creatieve beroep. En ik heb laatst hypnotherapie geprobeerd maar dat is toch veel visualisatie en dat lukt gewoon niet.
Vind het ook jammer dat ik gezichten niet goed voor me kan zien en ik heb weinig herinneringen.
En vraag je mij een schaap te tekenen dan kan ik alleen tekenen wat ik weet. Dus 4 poten, een kop en krulletjes en dan krijg je dus een kindertekening want ik kan niet de vorm van de kop zien, hoe de oren erop moeten etc.
Maar ik vind het dus soms wel lastig in mijn creatieve beroep. En ik heb laatst hypnotherapie geprobeerd maar dat is toch veel visualisatie en dat lukt gewoon niet.
Vind het ook jammer dat ik gezichten niet goed voor me kan zien en ik heb weinig herinneringen.
En vraag je mij een schaap te tekenen dan kan ik alleen tekenen wat ik weet. Dus 4 poten, een kop en krulletjes en dan krijg je dus een kindertekening want ik kan niet de vorm van de kop zien, hoe de oren erop moeten etc.
maandag 27 juli 2026 om 12:23
Ik ben ervan overtuigd dat hypnotherapie bij mij niet zal werken.
maandag 27 juli 2026 om 12:36
Ik denk niet dat ik het heb, ik zie dingen altijd wel scherp voor me, maar wat moet ik me voorstellen bij geen beelden zien? Kun je dan ook geen beelden oproepen van je eigen huis, bijvoorbeeld? Dat je je voorstelt dat je in je eigen badkamer bent, en dat je dan precies voor je ziet hoe alles eruit ziet? Jawel, toch? Lijkt me? Ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige mensen moeilijk is om zich een beeld te vormen van iets onbekends - een paradijselijke tuin, een oase in de woestijn, dingen die je misschien nooit met eigen ogen hebt gezien.
maandag 27 juli 2026 om 12:55
Ik weet precies hoe mijn badkamer eruit ziet en waar alles ligt, maar zie het niet voor me. Sinds twee jaar heb ik wel een beeld dat ik soms als een soort schim in mijn hoofd krijg, maar dat was zo’n ingrijpende situatie dat ik dat liever niet had gehad.Claire45 schreef: ↑27-07-2026 12:36Ik denk niet dat ik het heb, ik zie dingen altijd wel scherp voor me, maar wat moet ik me voorstellen bij geen beelden zien? Kun je dan ook geen beelden oproepen van je eigen huis, bijvoorbeeld? Dat je je voorstelt dat je in je eigen badkamer bent, en dat je dan precies voor je ziet hoe alles eruit ziet? Jawel, toch? Lijkt me? Ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige mensen moeilijk is om zich een beeld te vormen van iets onbekends - een paradijselijke tuin, een oase in de woestijn, dingen die je misschien nooit met eigen ogen hebt gezien.
Wellicht zit de vaardigheid er latent (dus) wel, maar ik zie met geen wil van de wereld een echte paarse (of grijze) olifant voor me. Of de gezichten van mijn kinderen.
maandag 27 juli 2026 om 13:02
Ik kan geen beelden uit mijn eigen huis oproepen, ik kan me alleen dingen voorstellen waarvan ik me ooit bewust ben geworden dat die er zo uit zien.Claire45 schreef: ↑27-07-2026 12:36Ik denk niet dat ik het heb, ik zie dingen altijd wel scherp voor me, maar wat moet ik me voorstellen bij geen beelden zien? Kun je dan ook geen beelden oproepen van je eigen huis, bijvoorbeeld? Dat je je voorstelt dat je in je eigen badkamer bent, en dat je dan precies voor je ziet hoe alles eruit ziet? Jawel, toch? Lijkt me? Ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige mensen moeilijk is om zich een beeld te vormen van iets onbekends - een paradijselijke tuin, een oase in de woestijn, dingen die je misschien nooit met eigen ogen hebt gezien.
Dus ik weet hoe de douchekraan werkt en daarom weet ik hoe hij eruit ziet.
Maar ik kan geen plaatje van mijn badkamer voor me zien, alleen kleine stukjes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in