Afantasie
maandag 27 juli 2026 om 00:46
Dag allemaal,
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
maandag 27 juli 2026 om 16:02
Beetje simplistisch hoor, dit. Ik heb inderdaad geen plaatje in mijn hoofd van wat ik ga schilderen, dus ik begin gewoon en gaandeweg zie ik wel wat het wordt. Maar daar kunnen echt heel leuke dingen uit komen hoor, en ik zie ook echt wel welke kleuren wel bij elkaar kunnen en welke niet. En schrijven gaat juist heel prima zonder beelden.Claire45 schreef: ↑27-07-2026 14:47Dat vroeg ik me inderdaad af: heb je met afantasie ook minder ‘smaak’, ik bedoel minder oog voor bepaalde kleurencombinaties of gevoel voor inrichting (van je huis)? Gewoon niet echt interesse? En misschien ook minder creatief talent? Schilderen, tekenen en schrijven lijkt me lastig als je dingen niet voor je ziet.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
maandag 27 juli 2026 om 16:18
Haha wat grappig dit! Ja, ik kan dat dus prima (zie geen beelden en kom er pas net echt achter dat veel anderen dit wel kunnen).
Ik vond het altijd zwaar overdreven als mensen hun eetlust verloren als het woord poep o.i.d. viel.
maandag 27 juli 2026 om 16:26
Maar sommige dingen weet je toch wel, al zie je dan per ongeluk geen beelden? Het is mij tenminste al jaren bekend dat de meeste mensen het niet prettig vinden om tijdens het eten uitgebreid te converseren over faecalïën. En dan hou ik daar gewoon rekening mee, al zal het mij persoonlijk een zorg zijn allemaal.
maandag 27 juli 2026 om 16:33
Ja dit staat voor mij dan weer helemaal los van elkaar.Lady*Voldemort schreef: ↑27-07-2026 16:02Beetje simplistisch hoor, dit. Ik heb inderdaad geen plaatje in mijn hoofd van wat ik ga schilderen, dus ik begin gewoon en gaandeweg zie ik wel wat het wordt. Maar daar kunnen echt heel leuke dingen uit komen hoor, en ik zie ook echt wel welke kleuren wel bij elkaar kunnen en welke niet. En schrijven gaat juist heel prima zonder beelden.
Ik zit aan de andere kant vh spectrum en zie heel veel beelden maar kan dan weer helemaal niet tekenen of schilderen.
maandag 27 juli 2026 om 16:35
En dan denk je dus hardop of in gedachten: heb ik dit of dit meegenomen, ja of nee?Lady*Voldemort schreef: ↑27-07-2026 15:27Nee natuurlijk niet, want ik zie geen beelden als ik daarvoor niet flink mijn best doe. Ik hoor mezelf gewoon praten als ik denk.
maandag 27 juli 2026 om 16:37
Ja dat snap ik. Maar als je dus niet gevoelig bent voor placebo (zoals jij zegt) is het meedoen aan zo’n experiment dus minder geslaagd toch?Solomio schreef: ↑27-07-2026 15:54Dat lijkt me wat kort door de bocht.
En bij experimenteel onderzoek worden de onderzoeksgroepen in principe gerandomiseerd, waardoor je in alle groepen vergelijkbare persoonskenmerken hebt.
Dus in elke groep zullen mensen zitten die wel gevoelig zijn voor placebo-effect en mensen die daar minder gevoelig voor zijn.
maandag 27 juli 2026 om 16:37
Hardop nog wel. Je maakt er wel een karikatuur van he
Maar nee. Meestal onthou ik gewoon wat ik heb meegenomen, en soms vergeet ik iets. Net als alle andere mensen dus eigenlijk.
maandag 27 juli 2026 om 16:41
Ik neem aan dat je bedoelt dat mensen die minder gevoelig zijn voor placebo het experiment verpesten? Ik zou juist denken dat mensen die wel placebogevoelig zijn het experiment verpesten. Maar daar zal vast wel een correctie voor zijn uitgevonden.
maandag 27 juli 2026 om 16:45
maandag 27 juli 2026 om 16:52
Haha grappig. Ik realiseer me nu pas dat ik met hardop denken niet bedoel dat ik geluid maak maar dat ik woorden in mijn hoofd uitspreek. En ik kan ook denken zonder de woorden letterlijk uit te spreken.Lady*Voldemort schreef: ↑27-07-2026 16:37Hardop nog wel. Je maakt er wel een karikatuur van he
Maar nee. Meestal onthou ik gewoon wat ik heb meegenomen, en soms vergeet ik iets. Net als alle andere mensen dus eigenlijk.
Fascinerende onderwerpen allemaal
In dit topic, leuk!
maandag 27 juli 2026 om 16:53
Nee dat heb ik niet maar hier ging het concreet over het voorbeeld van een vergeten boodschap en daarbij heb ik dan dus meteen beelden. Van abstractere onderwerpen heb ik soms beelden, soms gevoelens, soms lichaamssensaties, en vast nog veel meer.__appelbloesem__ schreef: ↑27-07-2026 16:45Maar kan jij dan alleen maar in beelden denken, dat je je hierbij niets voor kan stellen? Wat abstractere onderwerpen zijn toch niet in beelden te vatten?
maandag 27 juli 2026 om 17:00
Ik zeg altijd: zolang ze niet op de rand van mijn bord schijten, eet ik gewoon door.
Maar heeft denk ik meer te maken met mijn rationele aard dan met afantasie.
Maar mss staan die ook niet los van elkaar.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 27 juli 2026 om 17:03
Bij medicijnonderzoek gaat het erom of het medicijn beter werkt dan de placebo.Lady*Voldemort schreef: ↑27-07-2026 16:41Ik neem aan dat je bedoelt dat mensen die minder gevoelig zijn voor placebo het experiment verpesten? Ik zou juist denken dat mensen die wel placebogevoelig zijn het experiment verpesten. Maar daar zal vast wel een correctie voor zijn uitgevonden.
Aangezien in beide groepen de gevoeligheid voor placebo gelijk is (in theorie) verpest het helemaal niks. Want het gaat om groepsgemiddelden, niet om individuele uitkomsten.
maandag 27 juli 2026 om 17:05
maandag 27 juli 2026 om 17:23
Ik bedenk nu dat ik vroeger tijdens de biologieles op de gang mocht zitten omdat ik bij het horen van het woord 'bloed' een soort wegtrekker kreeg. En tijdens de behandeling van het menselijk lichaam ging het voortdurend over bloed, bloedplasma, bloedstroom en andere dingen waar ik gruwelijke beelden bij kreeg die ik niet kon wegdenken. Ik heb nog steeds moeite met het woord, maar het is gelukkig wel minder geworden. Dat is misschien ook iets dat met fantasie (of beelden) te maken heeft? Nooit over nagedacht maar ik denk dat ik dan misschien het tegenovergestelde van afantasie heb, hyperfantasie.
maandag 27 juli 2026 om 17:30
En uiteraard heeft dat ook weer een naam:Claire45 schreef: ↑27-07-2026 17:23Ik bedenk nu dat ik vroeger tijdens de biologieles op de gang mocht zitten omdat ik bij het horen van het woord 'bloed' een soort wegtrekker kreeg. En tijdens de behandeling van het menselijk lichaam ging het voortdurend over bloed, bloedplasma, bloedstroom en andere dingen waar ik gruwelijke beelden bij kreeg die ik niet kon wegdenken. Ik heb nog steeds moeite met het woord, maar het is gelukkig wel minder geworden. Dat is misschien ook iets dat met fantasie (of beelden) te maken heeft? Nooit over nagedacht maar ik denk dat ik dan misschien het tegenovergestelde van afantasie heb, hyperfantasie.
https://www.viecuri.nl/patienteninforma ... oedstroom/
Het (bijna) flauwvallen kan door verschillende oorzaken ontstaan. Het is belangrijk dat u bij gaat houden bij welke situaties de klachten optreden.
Enkele veel voorkomende situaties zijn:
bij emotionele of spannende gebeurtenissen
bij het zien van bloed of pijn
bij lang stilstaan
in een warme omgeving
direct na inspanning
direct na het eten of juist wanneer u te lang niet gegeten heeft
tijdens de menstruatie
na een slechte nachtrust
maandag 27 juli 2026 om 17:48
Maar in geval van dubbelblind zullen de resutaten van placebogevoeligen toch van invloed zijn als daar geen correctie voor is? Placebogevoeligheid heeft immers geen invloed bij mensen die wel een echt medicijn krijgen.
maandag 27 juli 2026 om 17:54
Ik heb geen afantasie. Ik zou diepongelukkig zijn als ik het wel had, ik dagdroom veel en dat zou niet kunnen dan. Of naja...Dan misschien in denkbeeldig gepraat? en muziek? Maar dagdromen in enkel alleen gepraat is veel minder leuk als je er geen beeld bij hebt, lijkt me. Het beeld is juist het leukste deel, alsof je een interactieve film in je hoofd kijkt. Daarom snap ik ook niet dat mensen met afantasie fictie boeken lezen wel leuk kunnen vinden, dat is alsof een blinde tv kijkt lijkt mij?
maandag 27 juli 2026 om 17:54
Placebogevoeligheid heeft ook effect bij mensen die wel een echt medicijn krijgen.Lady*Voldemort schreef: ↑27-07-2026 17:48Maar in geval van dubbelblind zullen de resutaten van placebogevoeligen toch van invloed zijn als daar geen correctie voor is? Placebogevoeligheid heeft immers geen invloed bij mensen die wel een echt medicijn krijgen.
maandag 27 juli 2026 om 17:57
Dat ik het zelf niet kan verzinnen maakt toch niet dat ik de fantasie van een ander niet kan waarderen?Ugli schreef: ↑27-07-2026 17:54Ik heb geen afantasie. Ik zou diepongelukkig zijn als ik het wel had, ik dagdroom veel en dat zou niet kunnen dan. Of naja...Dan misschien in denkbeeldig gepraat? en muziek? Maar dagdromen in enkel alleen gepraat is veel minder leuk als je er geen beeld bij hebt, lijkt me. Het beeld is juist het leukste deel, alsof je een interactieve film in je hoofd kijkt. Daarom snap ik ook niet dat mensen met afantasie fictie boeken lezen wel leuk kunnen vinden, dat is alsof een blinde tv kijkt lijkt mij?
Het gaat mis als ik personen uit een boek ineens op tv zie.
Ik volg de serie Will Trent, gebaseerd op de boeken van Karen Slaughter. Ik heb al haar boeken gelezen, maar iedereen ziet er in de serie zo anders uit dan in mijn idee, dat ik de vergelijking amper zie.
maandag 27 juli 2026 om 17:58
Natuurlijk zijn boeken dan nog leuk. Je hebt niet per se beelden nodig om je te kunnen laten meeslepen in een verhaal. Sterker nog: ik ben juist dol op boeken met uitgebreide omgevingsomschrijvingen, zoals die van Couperus. Dan hoef ik die omgeving er tenminste zelf niet bij te verzinnen. En dagdromen kan ook prima zonder beelden. Dan verzin je gewoon een verhaal in je hoofd. Het is allemaal niet zo dramatisch hoor.Ugli schreef: ↑27-07-2026 17:54Ik heb geen afantasie. Ik zou diepongelukkig zijn als ik het wel had, ik dagdroom veel en dat zou niet kunnen dan. Of naja...Dan misschien in denkbeeldig gepraat? en muziek? Maar dagdromen in enkel alleen gepraat is veel minder leuk als je er geen beeld bij hebt, lijkt me. Het beeld is juist het leukste deel, alsof je een interactieve film in je hoofd kijkt. Daarom snap ik ook niet dat mensen met afantasie fictie boeken lezen wel leuk kunnen vinden, dat is alsof een blinde tv kijkt lijkt mij?
maandag 27 juli 2026 om 18:02
Bijv antidepressiva: door het placebo-effect gaan beide groepen zich beter voelen.
Door de werking van het medicijn gaat de experimentele groep zich nog beter voelen.
Het verschil tussen de twee groepen zegt dus iets over het effect.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in