Geld & Recht alle pijlers

Fooi voor de bezorger

14-07-2026 09:56 254 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
Lori schreef:
29-07-2026 16:05
Jawel, want anderen werken ook hard voor hun geld en krijgen ook niks, boehoe.
O ja, dat was 'm inderdaad :biggrin:
Red_Velvet schreef:
29-07-2026 15:23
Dat hele fooiensysteem, ik vind het uit Amerika aangewaaien gedoe. De situatie is hier heel anders dan daar.
Welk systeem? Je geeft fooi of je geeft geen fooi. Ingewikkeld systeem hoor.
Lady*Voldedinges
Star⁴ schreef:
29-07-2026 14:09
Er is ook werkelijk helemaal niks oneerlijk aan als ik Pjotr een 2 euro munt geef als hij mijn sushi komt brengen.
Dan doe jij dat toch lekker?
Ik geef alleen aan dat ik het niet doe.
Bovenduen, wat dacht je van jari, die die sushi staat te rollen in een kleine benauwde keuken?
Oh, wacht, die brengt niks....
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
30-07-2026 17:38
Bovenduen, wat dacht je van jari, die die sushi staat te rollen in een kleine benauwde keuken?
Wat een slap gelul. Je kan moeilijk mensen wat geven die achter de schermen werken. Echt, je hoeft geen excuus te zoeken, je mag gewoon een gierige Hollander zijn...
thanx schreef:
30-07-2026 17:38
Nee, je geeft aan dat het oneerlijk is.

Een beetje restaurant verdeelt de fooien trouwens, dus oh wacht :rofl:
Lady*Voldemort schreef:
30-07-2026 16:40
Welk systeem? Je geeft fooi of je geeft geen fooi. Ingewikkeld systeem hoor.
In Amerika wordt verwacht dat je fooi geeft bij een hoop services. Dus niet alleen de horeca maar ook de kapper bijvoorbeeld.
Red_Velvet schreef:
30-07-2026 21:26
In Amerika wordt verwacht dat je fooi geeft bij een hoop services. Dus niet alleen de horeca maar ook de kapper bijvoorbeeld.

Klopt, maar zelfs daar ben je het niet verplicht.
Jiske schreef:
31-07-2026 19:14
Klopt, maar zelfs daar ben je het niet verplicht.
Genoeg restaurants waar het gewoon doodleuk op de rekening is opgenomen hoor. En dat kun je lang niet altijd weer laten weghalen.
Ik ben ook wel eens letterlijk een terras afgeduwd omdat we geen fooi gaven. Ja, ik weet dat het standaard is daar, maar ik geef geen fooi aan iemand die ons echt bizar behandelt. Ons uitlachen om een bestelling, hoorbaar over ons praten tegen collega en andere klanten, een van ons blijven aanspreken als ‘hot tea’ omdat hij met de bestelling ‘tea’ geen ijsthee bedoelde en ga zo maar door. En dan nog oprecht verbaasd zijn dat je geen fooi krijgt, want dat ‘hoort hier zo’. Tja, een beetje normaal doen tegen klanten ook, en dat gebeurde ook niet.
Carola_456 schreef:
30-07-2026 17:42
Wat een slap gelul. Je kan moeilijk mensen wat geven die achter de schermen werken. Echt, je hoeft geen excuus te zoeken, je mag gewoon een gierige Hollander zijn...
Of iemand heeft gewoon een andere mening zonder meteen gierig te zijn….
nausicaa schreef:
01-08-2026 09:22
Ja, eens. Het heeft niet per definitie met gierigheid te maken.
Ik heb een vriendin die nooit fooi geeft in restaurants. Gewoon nooit, principe dingetje.
Meestal rekende ik af (en stuur dan een tikkie einde dag). Maar een keer zat ik niet op te letten en pinde zij. In dat moment dacht ik nog, shit ze geeft geen fooi. Maar ik heb geen contant geld op zak, dus kon ook niks achterlaten. Ik vond dat echt vervelend. Toen hebben we afgesproken dat ik altijd alles afreken. En zij betaalt gewoon eind van de dag mijn tikkie voor de helft van wat we die dag hebben gedaan. Inclusief fooi. En ze doet daar nooit moeilijk over, de hoogte van de fooi interesseert haar ook niet. Ze is ook absoluut niet gierig, eerder het tegenovergestelde.
Star⁴ schreef:
30-07-2026 18:13
Nee, je geeft aan dat het oneerlijk is.

Een beetje restaurant verdeelt de fooien trouwens, dus oh wacht :rofl:
Denk je echt dat de pizzabezorger de 2 euro die jij hem in de hand drukt in de fooienpot stopt?
Ik noem het ook niet gierig. Ik geef gewoon dat wat het kost, probeer niets van de prijs af te dingen.
En ik blijf erbij: voor dat geld heb ik heel wat ranzigheid op mijn werk mogen opknappen, dus hou ik het zelf.
nausicaa schreef:
01-08-2026 09:22
Precies.
Ik sta altijd voor mensen klaar. Ze hoeven maar iets te vragen, geen probleem (en ja, ze vragen me vaak). Dan is het warm, trakteer ik het sportteam van onze jongste op een ijsje.
Enz. Ben niet bepaald gierig hoor (gelukkig niet).
Ik zie alleen niet in waarom ik iemand €2 fooi moet geven, bovenop het bedrag van €3,50 voor mijn cola en 11,95 voor mijn broodje, alleen omdat hij of zij dat met een glimlach op tafel zet? Dat is hun werk.
Bovendien vind ik de prijzen al stevig doorberekend.
nausicaa schreef:
01-08-2026 09:19
Genoeg restaurants waar het gewoon doodleuk op de rekening is opgenomen hoor.
Nog nooit meegemaakt in Nederland. Bij welke restautants heb je dat meegemaakt?
Appletje schreef:
01-08-2026 21:15
Word in Amsterdam ook gedaan. En ook op Ibiza zijn er zat restaurants die draaien op de fooi.
thanx schreef:
01-08-2026 15:24
Denk je echt dat de pizzabezorger de 2 euro die jij hem in de hand drukt in de fooienpot stopt?
Ik noem het ook niet gierig. Ik geef gewoon dat wat het kost, probeer niets van de prijs af te dingen.
En ik blijf erbij: voor dat geld heb ik heel wat ranzigheid op mijn werk mogen opknappen, dus hou ik het zelf.

Als je zoiets een keer niet afgeeft als bezorger valt het niet op, maar het komt uit. Als jij als enige bezorger nooit fooi afgeeft, dan gaat je werkgever echt wel nadenken hoe dat kan. Of het strafbaar is weet ik niet, maar slim is het zeer zeker niet.
thanx schreef:
01-08-2026 15:40
Precies.
Ik sta altijd voor mensen klaar. Ze hoeven maar iets te vragen, geen probleem (en ja, ze vragen me vaak). Dan is het warm, trakteer ik het sportteam van onze jongste op een ijsje.
Enz. Ben niet bepaald gierig hoor (gelukkig niet).
Ik zie alleen niet in waarom ik iemand €2 fooi moet geven, bovenop het bedrag van €3,50 voor mijn cola en 11,95 voor mijn broodje, alleen omdat hij of zij dat met een glimlach op tafel zet? Dat is hun werk.
Bovendien vind ik de prijzen al stevig doorberekend.
Wat maakt het jou nou uit als mensen (zoals ik) het gierig vinden dat je geen fooi geeft, uit principe?
Wat eten we vanavond?
Appletje schreef:
01-08-2026 21:15
Dat was een reactie op iemand die zei dat het zelfs in America niet verplicht was. In Nederland ken ik het inderdaad niet.
Pelle schreef:
01-08-2026 12:18
Ja, eens. Het heeft niet per definitie met gierigheid te maken.
Ik heb een vriendin die nooit fooi geeft in restaurants. Gewoon nooit, principe dingetje.
Meestal rekende ik af (en stuur dan een tikkie einde dag). Maar een keer zat ik niet op te letten en pinde zij. In dat moment dacht ik nog, shit ze geeft geen fooi. Maar ik heb geen contant geld op zak, dus kon ook niks achterlaten. Ik vond dat echt vervelend. Toen hebben we afgesproken dat ik altijd alles afreken. En zij betaalt gewoon eind van de dag mijn tikkie voor de helft van wat we die dag hebben gedaan. Inclusief fooi. En ze doet daar nooit moeilijk over, de hoogte van de fooi interesseert haar ook niet. Ze is ook absoluut niet gierig, eerder het tegenovergestelde.
Ik ben denk ik die vriendin, behalve dat ik niet nooit fooi geef uit principe. Maar ik doe dat gewoon niet. Geen idee waarom, vind het onzinnig ofzo. Maar dus niet om principiële redenen.
En als iemand anders betaalt en wel fooi geeft, dan betaal ik daar gewoon aan mee. Maar meestal weet ik het niet eens, want ik hoef de rekening niet te zien als iemand anders betaalt. Gaat over het algemeen gewoon door 2 (of 3 of 4..)
Als iemand anders me gierig vindt: oke, prima hoor, ga ik niet mee zitten.
Ik vind het zelf lastig om te bedenken hoeveel fooi ik moet geven. Ik kan heel slecht/bijna niet hoofdrekenen.
Ik drink vaak met een vriendin koffie, we nemen er nooit iets bij.
Als het dan bijvoorbeeld €6,20 is, maak je er dan 6,50 van? €7,00? Is het eerste te weinig, het tweede teveel? Is het allebei te weinig? Is het op zo’n klein bedrag niet nodig?
Mijn vriendin vindt fooien geven niet nodig, ik wil geen krent zijn maar heb verder ook geen idee :-$
nausicaa schreef:
02-08-2026 12:20
Dat was een reactie op iemand die zei dat het zelfs in America niet verplicht was. In Nederland ken ik het inderdaad niet.

Hoe wil je het dan verplichten om fooi te geven?

Gewoon uit de portemonnee van de klant halen bij het afrekenen? Pistool op z'n hoofd zetten? Politie bellen dat een klant geen fooi geeft? Het wordt verwacht in Amerika, maar verplichten kan natuurlijk niet.
Jiske schreef:
02-08-2026 22:31

Gewoon uit de portemonnee van de klant halen bij het afrekenen? Pistool op z'n hoofd zetten? Politie bellen dat een klant geen fooi geeft? Het wordt verwacht in Amerika, maar verplichten kan natuurlijk niet.
In sommige gevallen staat het al op de rekening.

Soms zit het bedieningsgeld trouwens wél in de prijs inbegrepen. Vooral in gebieden waar veel toeristen komen gebeurt dit vaak. Op de bon staat dan een bedrag opgevoerd als ‘tip’ of ‘gratuity’.
Pelle schreef:
02-08-2026 22:38
In sommige gevallen staat het al op de rekening.

Soms zit het bedieningsgeld trouwens wél in de prijs inbegrepen. Vooral in gebieden waar veel toeristen komen gebeurt dit vaak. Op de bon staat dan een bedrag opgevoerd als ‘tip’ of ‘gratuity’.

Hahaha, wat grappig. Dat wist ik niet. o_o :-D
Carola_456 schreef:
30-07-2026 17:42
Eind vorige eeuw o_o werkte ik in de horeca als bijbaan in de keuken. Mijn uurloon was hoger dan het uurloon van de serveersters. Fooi werd verdeeld over de bediening. Mijn compensatie daarvoor zat al in het uurloon.

Maar er zal wel een hoop veranderd zijn in de afgelopen 30 jaar....
Jiske schreef:
02-08-2026 22:31

Zoals iemand al zei, het verschijnt gewoon op de rekening. En aangezien het vaak om 20% (of zelfs 25) gaat, maakt dat je etentje ineens een stuk duurder. Wel iets om even te weten dus.

Overigens wordt het in de VS steeds erger. Eerst was 15% de basis, 20% voor gewoon hele goede service en 25% voor bijzonder. Inmiddels zijn er al een hoop plekken waar 25% de standaard is geworden, en 30-35 verwacht wordt voor goede service. Of er staat inderdaad al 20% ‘gratuity’ op de rekening, met daaronder de mededeling dat dat niet betekent dat er geen fooi meer verwacht wordt. Dat vind ik dus echt krankzinnig worden.
Dakpan schreef:
02-08-2026 20:09
Ik vind het zelf lastig om te bedenken hoeveel fooi ik moet geven. Ik kan heel slecht/bijna niet hoofdrekenen.
Ik drink vaak met een vriendin koffie, we nemen er nooit iets bij.
Als het dan bijvoorbeeld €6,20 is, maak je er dan 6,50 van? €7,00? Is het eerste te weinig, het tweede teveel? Is het allebei te weinig? Is het op zo’n klein bedrag niet nodig?
Mijn vriendin vindt fooien geven niet nodig, ik wil geen krent zijn maar heb verder ook geen idee :-$
Dan zou ik er 7 euro van maken.
Maar ik moet zeggen: als ik alleen ergens een drankje neem, dat ik niet altijd foot geef. Bij uit eten altijd, tenzij het eten niet goed was of de bediening slecht.
Wat eten we vanavond?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven