Welke telefoon bij Alzheimer

30-07-2026 10:21 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat mijn vraag het dichtst bij de Digi-pijler in de buurt ligt, plaats ik deze hier.

Mijn moeder heeft sinds september vorig jaar de diagnose Alzheimer. Ze woont alleen, mijn vader is in 2021 overleden, ook aan Alzheimer.

Nu wordt het bedienen van haar telefoon steeds lastiger voor haar. Dat begint ze zelf ook steeds meer te merken. Ze heeft een iPhone en we communiceren met haar o.a. via Whatsapp, maar ze kan vaak niet vinden waar ze WA kan vinden, of een bericht van een bepaald persoon. Ook haalt ze WA, mail en sms door elkaar en begrijpt ze niet altijd meer hoe ze moet bellen.

Wij wonen op ruim een uur afstand en mijn broer iets minder, maar ook niet om de hoek. We kunnen dus niet altijd even langsrijden als er iets aan de hand is. Ze heeft gelukkig wel fijne vrienden in de buurt (fietsafstand) en ook haar buren zijn behulpzaam als het nodig is.

We willen gaan kijken hoe we haar kunnen helpen om beter haar telefoon te kunnen bedienen, zodat ze ons of anderen kan bellen als dat nodig is. Ik wil ook ergens een reminder instellen (ze heeft een Tessa om haar te helpen) zodat ze niet vergeet haar telefoon op te laden.

We kunnen haar iPhone anders instellen via hulpbedieningstoegang of kijken voor bv een seniorentelefoon.

Wie heeft hier ervaring mee en waar heb je voor gekozen? Lukte het jouw ouder om om te gaan met een nieuwe telefoon of met de huidige telefoon, maar dan ingesteld met hulpbedieningstoegang?

(ik ben nu zo offline (vakantie), maar reageer vanavond weer)
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Mijn ervaring met Alzheimer bij een ouder is dat deze persoon echt niet leerbaar was. Wat er voor ons heel simpel uitzag was voor deze persoon heel ingewikkeld.

Mobiel bellen en appen werd al snel gestopt omdat dat echt niet meer begrepen werd. De huistelefoon had deze persoon al heel lang in bezit en kon er daardoor redelijk goed mee omgaan. Maar steeds vaker vergat de persoon om op te hangen en was ze dus onbereikbaar. De thuiszorg checkte altijd even de telefoon. Ook hoorde deze persoon vaak wel het geluid van de telefoon, maar legde niet meer de link tussen geluid en telefoon.

Met reminders e.d. kon deze persoon helemaal niets. Mijn ervaring is ook dat wat voor de ene persoon wel werkt voor de ander totaal niet werkt. Bij mijn ouder leverde nieuwe dingen in huis vooral stress op.

Ook ik woon op een uur rijden. Wij hadden al snel thuiszorg ingeschakeld. In eerste instantie onder het mom van medicatie controle, maar het doel was vooral vertrouwen te winnen van mijn alleen wonende ouder. Dat werkte gelukkig heel goed, de interactie tussen mij en thuiszorg was heel prettig. Zij waren als het ware mijn ogen.
phlox24 wijzigde dit bericht op 30-07-2026 13:19
3.72% gewijzigd
Phlox24 schreef:
30-07-2026 11:01
Mijn ervaring met Alzheimer bij een ouder is dat deze persoon echt niet leerbaar was. Wat er voor ons heel simpel uitzag was voor deze persoon heel ingewikkeld.

Eens. Mijn schoonvader kon ook al heel snel niet meer met de mobiel omgaan en bij de gewone huistelefoon lukte opnemen wel maar zelf bellen ook al lang niet meer.
We hebben toen maar geen nieuwe telefoon geregeld maar hij woonde tot een paar maanden geleden nog met mijn schoonmoeder thuis dus het was niet nodig( inmiddels opgenomen dus).

Heb dus helaas ook geen oplossing.
Alleen sterkte.
Wat de vorige twee ook al schreven, er is vrijwel geen leerbaarheid meer.
Wat kan werken is teruggrijpen op telefoons die ze uit hun verleden kennen. Ik bedoel dan een gewone huistelefoon. Kunnen geen berichten versturen, maar ze kan in ieder geval bellen en opnemen.
Verder verdwijnen vaardigheden ook gewoon. Mijn moeder kan sinds kort haar magnetron niet meer bedienen terwijl ze die al 45 jaar heeft. Een nieuwe gaat daar niet bij helpen omdat ze het ding dan niet als magnetron herkent.
Ik zou het ook proberen met een vaste telefoon dat zit in het lange termijn geheugen.
Een andere mobiel is veel te moeilijk.
Mijn vader bracht zijn mobiel bij mij omdat dat ding ( zo zei hij het) steeds leeg gaat zonder dat hij ermee bezig was. Volgens mijn moeder was hij er de hele dag mee bezig maar hijzelf wist van niks.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Ik sluit me bij de vorige antwoorden aan. Ook bij mijn vader was het niet meer mogelijk om nog iets nieuws aan te leren. Wij hadden een speciale seniorentelefoon gekocht, met weinig toetsen. Maar daar heeft hij nooit mee om kunnen gaan. Ook zijn we op gegeven moment een speciale klok gaan gebruiken die zijn medicijnen vrij gaf op de juiste tijdstippen. Daar was hij boos over, hij kon dat immers nog best zelf (dacht hij, klopte niet). Dus helaas, ik snap je idee helemaal maar ik ben bang dat de uitvoering erg lastig zal zijn. Maar iedereen is anders, misschien lukt het bij jullie wel. Hoop ik voor jullie.
Ik sluit mij ook bij de rest aan maar dan vanuit een professionele invalshoek.
Geen ervaring met dementie in de familie, maar ik werk met dementerende mensen in een verpleeghuis.

Er zijn steeds meer bewoners die een mobieltje hebben als ze bij ons komen wonen

Als mensen er nog mee om kunnen gaan wordt familie en jan en alleman regelmatig midden in de nacht gebeld of 100 x op een dag. Dan werken we toe naar dat het mobieltje beter bij ons in het kantoortje kan liggen in de nacht ipv in eigen beheer, onder begeleiding bellen, de oplader bij ons ivm kwijt raken.

Mensen die zelf gedane oproepen aanzien voor allemaal gemiste telefoontjes en daarom dus wéér gaan bellen...

Een ander mobieltje gaat helaas niet helpen.

Sterkte :hug:
Pittig, ja. Herkenbaar ook wat anderen schrijven. Ook dat onbedoeld bellen. Gelukkig tot nog toe overdag en niet 100 keer, maar het lukt duidelijk niet meer. Al geldt dat bij mijn ouder ook voor het voeren van een telefoongesprek. De partner is daar vaak en is ons communicatiekanaal. Ik woon ook op ruim een uur tot anderhalf uur rij-afstand. Mijn ouder heeft overigens geen Alzheimer, maar een andere aandoening waardoor informatieverwerking erg ingewikkeld en zwaar is.
a.k.a. canis-dinges
Zo kregen wij een keer de opmerking: ‘Ik wilde jullie bellen, maar ik kreeg SBS 6!’

Na een eerste verwarring, wat bedoel je nou?, kregen we het vermoeden dat ze mijn man had proberen te bellen door zijn nummer in te toetsen op haar afstandsbediening.
0-6- dan krijg je inderdaad SBS 6 op je tv!

Maar zulke verwarring, daar is geen kruid tegen opgewassen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Herkenbaar inderdaad, bellen met de afstandsbediening.

En ook gewoon bij elk bezoek boos zijn dat er geen telefoon was in het appartement in het verzorgingstehuis. Die was natuurlijk binnen de kortste keren kwijt, dus was er niet meer. Dat persoon niet meer wist hoe te bellen was natuurlijk niet waar ;-). Persoon werd ook nog eens gevoed door andere bezoekers die het maar raar vonden dat er geen telefoon was. Sommige van die bezoekers namen contact met mij op en na uitleg snapten ze het beter.
phlox24 wijzigde dit bericht op 30-07-2026 18:31
0.50% gewijzigd
Bedankt voor al jullie reacties, dit is ook precies wat ik zelf ook denk. Een vaste telefoon heeft ze al heel lang niet meer, omdat mijn vader de handset ooit heeft verstopt en die hebben we nooit meer teruggevonden…

We gaan er nog eens even goed over nadenken wat handig is. We gaan intussen ook de indicatie aanvragen voor opname en haar aanmelden bij het verzorgingshuis waar ze graag wil wonen als het thuis niet meer lukt. Dan hebben we daarvoor in ieder geval de noodzakelijke stappen gezet.
Mijn ouder begreep niet meer hoe een telefoon werkte dus ouder maakte de telefoon kapot. Heb uiteindelijk zo'n GPS tracker gekocht met noodknop zodat ouder mij kon bellen of ik kon mijn ouder bellen via GPS. 1 knop drukken lukt nog.
Sterkte, TO.
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
30-07-2026 18:44
Sterkte, TO.
Dank je
Maris_90 schreef:
30-07-2026 18:43
Mijn ouder begreep niet meer hoe een telefoon werkte dus ouder maakte de telefoon kapot. Heb uiteindelijk zo'n GPS tracker gekocht met noodknop zodat ouder mij kon bellen of ik kon mijn ouder bellen via GPS. 1 knop drukken lukt nog.
Dat is ook nog een optie, dankjewel
Eerlijk gezegd weinig ervaring met dementie.
Als het zo is dat dingen van vroeger beter herinnerd worden, en je bent niet bang om wat te experimenteren dan is dit misschien iets.
In een verdere dementie fase zal dit ook niet meer werken, verwacht ik.

Ik las dus eens iets over het aansluiten van een vaste oude “PTT” telefoon. Zo’n draaischijf. Vroeger stonden die dingen op het kastje in de gang bij de voordeur. Die plek is voor ouderen herkenbaar en voorspelbaar. Draaischijftelefoons hadden een luide bel. Groot formaat en een snoer, dus onmogelijk kwijt te raken.
Schijnt met een klein kastje puls-naar-toon-converter weer werkbaar te krijgen.
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
Tot vóór haar herseninfarct en zelfstandig wonen kon mijn moeder internetbankieren, mailen en had ze facebook contacten. Geen Alzheimer, zoals canis-felis aangeeft andere aandoeningen kunnen ineens 'uitval' als gevolg hebben.
Zij kan geen enkel digitaal apparaat á la senioren-web om te bellen overzien.
Oplossing was een hele grote telefoon met foto's, de frequentie van bellen wordt niet minder, maar ze weet nu wel wie ze belt. Soms probeert ze alle foto's tot er iemand opneemt :hug:
https://mijnzorgwinkel.nl/product/senio ... totoetsen/
Alles sal reg kom
Vereenvoudigde toegang en bediening op een iPhone kan werken: je kunt het scherm aanzienlijk vereenvoudigen, grotere pictogrammen maken en alleen de apps weergeven die je echt nodig hebt. Je kunt WhatsApp en bellen als enige beschikbare opties op het startscherm plaatsen.

Een telefoon voor senioren is vaak intuïtiever: grotere knoppen, minder afleiding en soms een duidelijke SOS-knop. Het nadeel is dat WhatsApp meestal minder gebruiksvriendelijk is of helemaal niet werkt.
Sharing* schreef:
30-07-2026 19:13
Oplossing was een hele grote telefoon met foto's, de frequentie van bellen wordt niet minder, maar ze weet nu wel wie ze belt. Soms probeert ze alle foto's tot er iemand opneemt :hug:
https://mijnzorgwinkel.nl/product/senio ... totoetsen/
Mijn ouder met Alzheimer zou hier absoluut niet mee overweg hebben gekund. Het zou vooral veel stress hebben opgeleverd.
Zo'n ding met foto's zou voor mijn ouder met Parkinson-dementie misschien wel een oplossing zijn, ware het niet dat het gezichtsvermogen daarvoor te slecht is.

Ik herken alle berichten hier; het is prutten tot en met... Je probeert dingen uit, misschien vind je iets, misschien niet. Maar algemene deler is inderdaad wel: het leervermogen is weg, nieuwe apparaten gaat niet meer. Ook al denken ze zelf soms van wel...
Dinges
Zo naar te lezen hoeveel mensen hiermee te maken hebben met hun ouders. Met mijn vader hebben we het ook al wel meegemaakt, maar toen nam mijn moeder alles van hem over, zij had toen nog geen problemen.

Ik denk dat we eerst maar eens haar telefoon goed gaan opruimen, alle overbodige apps eraf. Dat mocht eerder nog niet van haar omdat ze ook spelletjes erop speelde, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog lukt eigenlijk.

Als ze dan nog steeds tegen problemen aanloopt, kijken we weer verder.

Het gaat ook op en af, want vandaag appte ze me ineens uit zichzelf en had ze dus geen problemen om WA te vinden.

Iedereen sterkte :heart:
Dat is ook het moeilijke ervan Juultje dat het vooral in het begin zo op en neer gaat. Ik dacht dan ook vaak: "Ach zo erg is het nog niet". Logisch want je wilt het niet zo.
Joppie schreef:
31-07-2026 18:31
Dat is ook het moeilijke ervan Juultje dat het vooral in het begin zo op en neer gaat. Ik dacht dan ook vaak: "Ach zo erg is het nog niet". Logisch want je wilt het niet zo.
En op de een of andere manier lukt het bij de buitenwereld meestal wel om de schijn wat meer op te houden. Aan mijn vader merkten veel mensen zeker in het begin niet zo veel, zeker niet als het maar een paar uurtjes was dat ze hem zagen. Maar thuis en bij ons was dat heel anders,

Mijn moeder is wel anders lijkt het en dat is eigenlijk wel fijn. Die vraagt om hulp in haar omgeving, ongeveer iedereen die ze kent weet dat ze ziek is en dat helpt wel.
Juultje schreef:
01-08-2026 11:51
En op de een of andere manier lukt het bij de buitenwereld meestal wel om de schijn wat meer op te houden. Aan mijn vader merkten veel mensen zeker in het begin niet zo veel, zeker niet als het maar een paar uurtjes was dat ze hem zagen. Maar thuis en bij ons was dat heel anders,

Mijn moeder is wel anders lijkt het en dat is eigenlijk wel fijn. Die vraagt om hulp in haar omgeving, ongeveer iedereen die ze kent weet dat ze ziek is en dat helpt wel.
Ja heel herkenbaar. Ik denk dat mannen van die generatie ook moeilijker om hulp vragen want kost verdiener en 'baas' van het gezin.
Juultje, zeker van dag tot dag bekijken.

Referend aan Joppie, ook genoeg vrouwen vragen en willen geen hulp. Ik betwijfel of hierin wel significant verschil zit tussen mannen en vrouwen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven