Geld & Recht alle pijlers

Erfenis gekregen maar vast lopen erdoor

31-07-2026 11:30 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik zit ergens mee waarvoor ik graag tips wil.
Ik heb een erfenis gekregen waarvan ik een heel klein en goedkoop appartement zou kunnen kopen en helemaal zou kunnen aflossen. Ik woon in een gebied waar de huizen niet zo duur zijn als in de randstad. Ik woon nog bij mn ouders. Ik wil graag op mezelf wonen alleen gaat het op werkgebied niet zo goed bij mij. Ik werk nu een paar dagen ergens waar ik fysiek zwaar werk doe. Ik heb heel erg last van vermoeidheid en heb onderzoeken hierdoor in het ziekenhuis. Ik verdien hier niet zoveel en zie mijzelf hier niet mijn hele leven werken. Ook heb ik een onderzoek in het ziekenhuis. Ik hoop dat ik de reden van mijn vermoeidheid hierdoor vind. Doordat het mentaal en fysiek niet zo goed met mij gaat en op werkgebied ook niet en ik een erfenis heb gekregen zit ik vast. Als ik nu een huis wil gaan kopen moet ik werk hebben waar ik een vastcontract heb en voor een langere tijd. Als ik een huis wil huren moet ik heel veel vaste lasten betalen, omdat ik geen toeslagen meer krijg.

Hebben jullie tips?
Vervelend dat je zo vermoeid bent. Ik zou nog even wachten tot je jezelf wat beter voelt en dan op jezelf gaan wonen, als je nog even thuis kan blijven wonen tenminste. Het geld loopt niet weg, een huis kopen kan altijd nog.

Als je het huis kan betalen van spaargeld snap ik alleen niet waarom je een baan moet hebben om het te kunnen kopen? Of heb je toch een kleine hypotheek nodig?
Wacht eerst het onderzoek af
Kijk dan of je huidige baan nog passend is, zo niet rustig op zoek naar een andere baan.
In de tussentijd spaar je nog wat, heb je een buffer.
En daarna koop je een woning.
Relax niet alles hoeft vandaag beslist te worden
Als je erfenis groot genoeg is om in één keer een appartement te kopen, hoef je geen baan te hebben. Alleen voor een hypotheek moet je vaste inkomsten hebben. Maar zo te lezen heb je geen hypotheek nodig.
Maak een afspraak bij een financieel adviseur. Diegene kan een inschatting maken of huren of kopen handiger is. Mocht je besluiten niet te gaan huren of kopen dan kan de adviseur ook advies geven over mogelijkheden om het geld op een goede manier weg te zetten. Zoals je het schrijft zul je namelijk boven de belastingvrije vermogensgrens komen.
Zelf zou ik trouwens pas een besluit nemen als mijn medische situatie helder is.
Als je het appartement zo kunt kopen, komt er geen bank aan te pad. Je hoeft dan dus geen inkomen te hebben.
Ik heb een erfenis gekregen waarvan ik een heel klein en goedkoop appartement zou kunnen kopen en helemaal zou kunnen aflossen
Maar WIL je in een heel klein en goedkoop appartement wonen? Puur omdat je het helemaal kunt aflossen?

Je hebt ook te maken met kosten koper, VVE, misschien hoge stookkosten want goedkoop appartement wat slecht is onderhouden, flinke eigen bijdrage voor verbeteringen als er niet genoeg in de VVE-pot zit?

Ik zou de onderzoeken afwachten, andere baan zoeken en dan later een iets beter/groter appartement kopen met een kleine hypotheek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als je genoeg geld hebt om het huis te betalen dan maakt het niet uit of je een vaste baan hebt of niet.
Het kan wel lastig worden als je ooit een bijstandsuitkering nodig hebt.
Hoewel je inderdaad formeel geen baan nodig hebt om een huis te kunnen kopen als je het gewoon volledig van je eigen geld kunt kopen, zou ik toch even wachten. Het huis zelf zal dan namelijk wel lukken, maar een huis komt ook met doorlopende kosten, en daarvoor moet je wel voldoende inkomen hebben. Dan is het misschien handiger om even te wachten tot de situatie qua gezondheid en werk wat duidelijker is. Anders zit je straks in je afbetaalde huis maar kun je de belastingen, elektra en onderhoud niet betalen.

Als je er een huis(je) van kunt kopen, gaat het dus om een aardig groot bedrag. Heb je hulp hoe daarmee om te gaan? Is er bijvoorbeeld al erfbelasting betaald? Dat kan best een grote post zijn, wel handig als je die rekening niet pas krijgt als je het geld al uitgegeven hebt. Staat het op een veilige plek (als het meer dan 100.000 is, mocht er iets met de bank gebeuren bijvoorbeeld).

Ik zou wel proberen om je te realiseren dat je niet door de erfenis vastloopt. Je loopt nu vast door je gezondheid en werk, en daardoor weet je nu even niet hoe die erfenis te gebruiken. Dat geeft niet, die loopt niet weg, dat kun je ook over een tijdje beslissen. Een wat onzekere situatie is inderdaad nu niet fijn, dat snap ik heel goed. Maar een onzekere situatie met een leuk bedrag achter de hand is altijd nog beter dan diezelfde situatie zonder een cent op de bank. Dan loopt je nog veel meer vast.

Succes, ik hoop dat je snel antwoorden krijgt voor je gezondheid. En schaam je niet om ergens hulp in te roepen om te beslissen wat je (wellicht over een tijdje) met dat geld moet doen. Dat is alleen maar verstandig.
Ik weet nog hoe oud je bent maar ik gok zo nog jong. Ik zou voorlopig gewoon bij je ouders blijven wonen en je gezondheid en werk op de rit krijgen, tenzij je niet kunt blijven natuurlijk. De huizenprijzen staan ook onder druk nu dus daar zou ik gewoon rustig de tijd voor nemen.

Je schijft dat je een paar dagen fysiek zwaar werk doet, misschien is nu het moment dan om je bijvoorbeeld om te scholen naar iets wat je echt graag wilt aangezien je makkelijk een tijdje zonder inkomen kan, helemaal als je bij je ouders woont.
Ook zonder vast contract kun je een huis kopen. Als je een tijdelijk contract hebt en een intentieverklaring van je werkgever om na het tijdelijk contract een vast contract te geven, ziet de bank dat als een vast contract.

Maar ik zou je eerst focussen op je gezondheid.
Waarom denken zovelen hier dat je geen baan nodig hebt als je het huis in een keer kunt kopen? Eten jullie niet, dragen jullie geen kleding, geen gas/water/licht, geen verzekeringen, geen huisinrichting en onderhoud? Het leven is duurder dan alleen woonlasten.

Als je iets koopt dan is het wel handig als je werk daar ergens in de buurt is en enige vastigheid biedt, tuurlijk kun je ook weer verkopen maar liever toch niet heel snel weer.

Maar wil je je huis wel in een keer betalen? Ik heb zelf van mijn erfenis een deel van de hypotheek afgelost maar ik houd ook een deel voor andere dingen. En iets groter en mooier wonen met een hypotheek kan ook fijn zijn.

En ik zou ook eerst die vermoeidheid verder uitzoeken. Je hoeft niet nu meteen iets met die erfenis. Het biedt je mogelijkheden, geen verplichtingen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sfinx schreef:
01-08-2026 12:58
Waarom denken zovelen hier dat je geen baan nodig hebt als je het huis in een keer kunt kopen? Eten jullie niet, dragen jullie geen kleding, geen gas/water/licht, geen verzekeringen, geen huisinrichting en onderhoud? Het leven is duurder dan alleen woonlasten.

Als je iets koopt dan is het wel handig als je werk daar ergens in de buurt is, tuurlijk kun je weer verkopen maar liever toch niet heel snel weer.

Maar wil je je huis wel in een keer betalen? Ik heb zelf van mijn erfenis een deel van de hypotheek afgelost maar ik houd ook een deel voor andere dingen. En iets groter en mooier wonen met een hypotheek kan ook fijn zijn.

En ik zou ook eerst die vermoeidheid verder uitzoeken. Je hoeft niet nu meteen iets met die erfenis.
Ik denk omdat TO aangeeft dat ze geen huis kan kopen, omdat ze geen vast contract heeft.
Maar als je geen hypotheek nodig hebt, doet een vast of tijdelijk contract er helemaal niet toe.

Maar ik zou zelf wel voor een deel een hypotheek nemen, zodat je inderdaad ook nog geld achter de hand hebt. En dan heb je wel een vast contract of een tijdelijk contract met een intentieverklaring voor nodig.
Lieneke schreef:
01-08-2026 09:14
Als je genoeg geld hebt om het huis te betalen dan maakt het niet uit of je een vaste baan hebt of niet.
Het kan wel lastig worden als je ooit een bijstandsuitkering nodig hebt.

Als je een huis koopt zonder hypotheek ga je ook nog eens bakken vermogensbelasting betalen per jaar.

Dus linksom of rechtsom zal je een (vast) inkomen nodig hebben om in je levensonderhoud te voorzien
granny71 wijzigde dit bericht op 01-08-2026 13:36
0.76% gewijzigd
granny71 schreef:
01-08-2026 13:09
Als je een huis koopt zonder hypotheek ga je ook nog eens bakken vermogensbelasting betalen per jaar.
Dus linksom of rechtsom zal je een (vast) inkomen nodig hebben om in je levensonderhoud te voorzien
Dat is onzin Granny. Een eigen woning valt in box1 en niet in box3. Gelukkig maar!

En ik snap dat een groot bedrag erven maakt dat je denkt dat je er nu wat mee moet. Maar je situatie is nu gewoon niet stabiel en onzeker. Zet het geld gewoon op een spaarrekening en/of termijndeposito met korte looptijd en ga eerst aan de slag met alles rondom gezondheid en werk.
granny71 schreef:
01-08-2026 13:09
Dat is niet waar. Over je eigen woning betaal je nooit vermogensbelasting.
Pelle schreef:
01-08-2026 13:30
Dat is niet waar. Over je eigen woning betaal je nooit vermogensbelasting.
Jawel toch?
Edda schreef:
01-08-2026 13:31
Jawel toch?
Blijkbaar niet. Weer wat geleerd.
Bedoel je misschien het eigenwoningforfait?
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Edda schreef:
01-08-2026 13:31
Jawel toch?
Nee hoor. Over de woning waarin je woont, betaal je nooit vermogensbelasting. Wel over een eventuele tweede woning.

Je betaalt wel het eigenwoningforfait. Maar dat betaal je ook als er wel hypotheek op zit. Maar dan is het wat minder zichtbaar, omdat het dan wordt verrekend met de hypotheekrenteaftrek.
Maar een woning helemaal aflossen, zorgt er in ieder geval niet voor dat je meer belasting gaat betalen.
Pelle schreef:
01-08-2026 13:04
Ik denk omdat TO aangeeft dat ze geen huis kan kopen, omdat ze geen vast contract heeft.
Maar als je geen hypotheek nodig hebt, doet een vast of tijdelijk contract er helemaal niet toe.
Precies dit en natuurlijk begrijpen alle forummers die dit schrijven wel dat de vaste lasten betaald dienen te worden en daarvoor een inkomen nodig is.
nausicaa schreef:
01-08-2026 09:38
Ik zou wel proberen om je te realiseren dat je niet door de erfenis vastloopt.
Ik vind dat nogal slachtofferig overkomen. Alsof het zielig voor je is dat je die erfenis hebt gekregen. Ik denk dat de erfenis je vooral kansen biedt.
Ik heb een erfenis gekregen waarvan ik een heel klein en goedkoop appartement zou kunnen kopen en helemaal zou kunnen aflossen.
Doordat het mentaal en fysiek niet zo goed met mij gaat en op werkgebied ook niet en ik een erfenis heb gekregen zit ik vast. Als ik nu een huis wil gaan kopen moet ik werk hebben waar ik een vastcontract heb en voor een langere tijd. Als ik een huis wil huren moet ik heel veel vaste lasten betalen, omdat ik geen toeslagen meer krijg.

Eens met Edda dat je je nogal slachtofferig opstelt. Het is heel naar voor je dat je zoveel last van vermoeidheid hebt en je het werk niet aan kunt, maar dat staat los van je erfenis. En het is niet zo alsof je voordat je die erfenis had alle kansen had of nam, dan had je al op jezelf gewoond namelijk.

Je hebt geen vast contract nodig als je een appartement zo kunt aftikken van je erfenis. En als je een huis wilde of kon huren had je dat al gedaan, het is toch niet zo dat je toevallig precies tegelijk met die erfenis op het idee kwam om uit huis te willen? Je hebt een prachtige gift gekregen met deze grote erfenis, het biedt je kansen, aan jou of je was met die kansen wil doen of niet.
Ik vind het rot voor je dat je momenteel je draai nog niet zo kan vinden. Ik zou het gevoel van haast ook loslaten en eerst maar eens kijken hoe alles zich ontwikkelt met je gezondheid, werk etc. En ondertussen zet je het geld ergens veilig neer.

En daarnaast: pas een beetje op met hoe je dingen formuleert. Er zijn heel veel mensen die door een gebrek aan geld in hele vervelende thuissituaties vastzitten, of andere problemen hebben die ze niet op kunnen lossen. Die kunnen alleen maar dromen van de 'last' van een erfenis...
Gecondoleerd met je verlies. Wat fijn dat je van de overledene een flinke erfenis hebt gekregen. Dat is echt een geschenk en geen extra last.
Voordat je gaat uitgeven goed nagaan of de erf belasting eraf is/gaat anders kan dat later tegenvallen.

Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de nood is om direct weg te gaan thuis maar ik sluit me echt aan bij iedereen die zegt neem de tijd.
Probeer in alle rust te kijken op welke manier dit geschenk het beste kan benutten om de rest van je leven wat makkelijk te maken.
Dat kan inderdaad door kopen van een kleine woning maar wellicht is een studie en/of rijbewijs (als je die nog niet hebt) een betere optie.

Sterkte met je lichamelijke klachten ik hoop dat het je ook gaat lukken om dit niet als last te beschouwen maar als een lust.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven