Tips Napels, Amalfikust

02-08-2026 18:03 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij vertrekken binnenkort op vakantie naar Napels (ja, ik ben op de hoogte van de recente aardbeving ;). We zijn een gezin met 2 kinderen van 13 en 16. Hebben jullie tips voor fijne strandjes in Napels en omgeving, lekkere eettentjes etc? Ik hoor het graag! Ps; We gaan sowieso naar pompei, het archeologisch museum en herculaneum.
Mooie bestemming! Houd wel rekening met grote parkeerproblemen. Wij hadden (vorig jaar) een huurauto maar toch het meeste met het ov gedaan. Ze doen gewoon niet aan parkeerplaatsen. Wij zaten even buiten Napels en zelfs de parkeerplaats bij ons station had maar 3 plekken. De Amalfikust is ook prachtig maar ook lastig tussentijds parkeren (ff stoppen bij een uitzichtpunt gaat nog wel).
Let ook op dat bij de Amalfikust om de dag de even en oneven nummerborden de route mogen rijden.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
En let op dat de kans erin zit dat je bij populaire stranden tegenwoordig een reservering moet maken.
Dank voor de parkeer en strand tip! Meer tips zijn heel welkom
Mijn tips, mijn schoonpa komt uit Napels:

- ga niet met je eigen auto rijden in of rond het centrum van Napels (tenzij de auto al gepokt en gemazeld is). Alleen een huurauto van grote spelers (sunny cars, Hertz of Sixt). OV is er prima (nou ja, ik ben in de periferie van NL niet veel gewend dus ik vind het al best snel heel goed :-))
- als mensen zeggen een bepaalde wijk niet in te gaan, doe dat ook niet. Wat er overdag heel vreedzaam en typisch Italiaans uitziet, is na de schemer echt zoals in de serie Gomorra
- crossbody handtas
- een beetje strand waar je niet letterlijk als sardientjes tegen elkaar aan zit, moet je (ruim van tevoren) reserveren. En dat is best duur bij de meeste beachclubs. Ik ben altijd goedkoper uit met het boeken van een boottocht in de baai van Napels (ook mooi om Napels zo te zien). Veel aanbieders en de meesten hebben ook ‘snorkeltijd’. Lig je toch lekker in de zee, rustiger en je ziet veel mooie dingen. Ik ben zo’n 70,- p.p. kwijt voor een uur of drie en dat is inclusief de hele toestand (benzine, schipper, drankje aan boord, snorkelkits). Capri is ook het mooist vanaf de zee (want in het hoogseizoen compleet onder de voet gelopen door massatoerisme).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik vond Sorrento erg leuk, Capri ook maar wij waren er in april en toen was het er niet heel erg druk.
Restaurant Le Grottelle op Capri was goed en leuk.
Rafello, positano, amalfi, de citroenroute tussen minori en maiori, de ijswinkel in minori, citroenijs in amalfi, de blauwe grot in de buurt van positano waar je met een roeibootje door de gids word rondgevaren. Wij hebben een shuttlebusje vanuit Napels naar de amalfi kust genomen en van daar uit alles met de bus op bootlijndiensten bezocht was makkelijk te doen.
Heerlijk om naar Napels te gaan! Ben er vorig jaar geweest; ik vond een eilandje voor Napels, Procida prachtig.

Qua eten: Zi teresa was heerlijk, lekker aan het haventje, goed eten. Als je daar vlak bij omhoog gaat via een lift kom je op een prachtig uitkijkpunt, de ascensore Monte Echia,

Vlakdaarbij zit ook een goede pizzeria, zorg dat je komt vlak voor de Italianen gaan eten, want anders sta je zo een kwartier te wachten; pizzeria santa Lucia.

We zijn ook grotten in geweest, erg indrukwekkend. En de rest wijst zichzelf wel. Leuke stad, ik heb me niet onveilig gevoeld. Maar ik ben ook niet in slechte wijken geweest.

Veel plezier!
Ik was er in juni dus weet niet hoe het in augustus is, maar ik vond Capri echt heel mooi. Vooral met de stoeltjeslift naar boven gaan en dan bovenop de top een aperol spritz drinken... Magisch!

Zwemmen deden we in Sorrento bij zo'n beach club. In juni was het water ijskoud, maar wel chill met een bedje en parasol en hapjes en drankjes te bestellen.
Oee dank voor alle leuke tips!! Ik krijg er helemaal zin in.
Napels: als je slecht slaapt met geluid, neem dan iets van oordoppen mee. Ik kon er wel aan wennen, maar nooit zo'n luide stad gehoord!!

Er zijn mooie eilanden: Capri (van de Caprese salade) en Ischia. Procida schijnt leuk te zijn maar ben ik niet geweest.
Op Capri kun je een mooie wandeling maken, je kunt met de kabelbaan naar het hoogste punt, zoals de vorige poster zei.

Ischia heeft, als je het geld ervoor hebt, een prachtig wellnesspark met zwembaden, warme baden en afkoelbaden, op verschillende hoogten met fantastische uitzichten. Ik vond het fabeltastisch haha. Lekker zwemmen. En een strand yay.

De Amalfikust is erg mooi. Je kunt er bootjes nemen tussen de plaatsjes.
Zelf vond ik Sorrento erg leuk.

De afstanden tussen Napels en de Amalfikust zijn nog best groot, houd er rekening mee.

Houd met autorijden rekening met regels of je mag autorijden op bepaalde dagen. Vooral in het hoogseizoen mag je met even kentekens alleen op even dagen er rijden (I kid you not!) en met oneven op oneven dagen. Off season geldt het in de weekenden nog wel eens. Check het na hoe het nu is.

Als je van uitdagende wandelingen houdt, kun je 'The path of the Gods' doen. Van één kant is het veel treden omlaag/omhoog. En met veel bedoel ik VEEL. Wij deden deze aan het eind, de treden gingen omlaag, maar het was alsnog heel pittig haha! Wel prachtige uitzichten, het was het waard.

Er zijn ook lekkere local delicatessen.
Limoncello als drankje.
Bakkerijtjes met lekkere gebakken deegdingetjes als sfogliatelle.
De pizza natuurlijk.

We hebben veel met treinen, bussen en de boten gereisd.
Oja en als je er toch bent: de Vesuvius beklimmen! Je kunt tot een bepaalde plek met de bus komen.

Wat er nu gewijzigd is door de aardbeving weet ik niet, ik geef mijn tips vanuit mijn vakantie.
Napels is echt geweldig.
Ga er niet zelf autorijden, echt, ik Afrika had ik nog liever zelf gereden. En in de stad is alles heel goed te doen met de metro. Er zijn 2 lijnen waarmee je praktisch de hele stad door kan.
Wij hadden een Napels pas gekocht, daarmee had je toegang tot heel veel bezienswaardigheden. Kasteel, musea enz. Vond ik wel een aanrader. Dan heb je gewoon een all in prijs.
Je kan heel makkelijk naar de Vesuvius en Pompeii met de trein vanuit Napels. Wel vroeg zijn om een ticket te kopen. Ik had ze gecombineerd op 1 dag, achteraf had ik voor Pompeii liever een hele dag uitgetrokken.
Wel een aanrader om beide te reserveren van tevoren. Dan wordt je naar een startpunt gebracht van de Vesuvius met de bus en hoef je niet in de enorme rij bij Pompeii.
Eten in Napels vond ik bijna overal goed, liever in een achteraf straatje, dan zit je niet tussen de toeristen. Heerlijk!
Amalfikust heb ik geen tips voor, we hadden een boottocht geboekt, maar die werd last minute afgezegd wegens harde wind, helaas...
Dank allemaal, echt hele fijne tips! We vliegen naar Napels en gaan (mede door jullie tips) geen auto huren, maar alles met het ov doen. We gaan herculaneum en de vesuvius combineren en doen pompei op een aparte dag. Kaartjes zijn gekocht.

Aldaar gaan we bekijken hoe en naar welk eiland we gaan en welke plaatsen van de amalfikust we gaan bezoeken. Dank nogmaals!
Volgens mij heeft nog niemand Sorrento genoemd, geweldig plaatje waar je overal Limoncello kan proeven
Inderdaad niet zelf gaan rijden. Het is enorm massaal en Italianen rijden als gekken. Daarnaast gelden er strenge regels vanwege het massa tourisme. Ook in de avond niet zomaar gaan rondlopen. Je kent het daar niet en kunt op onveilige plekken terecht komen. Onveiligheid is wel een probleem daar. En ze zien direct dat jullie toeristen zijn. Ga dus niet op pad met al je kostbaarheden. Laat die in de kluis van je accomodatie. Telefoons altijd aan koorden om je lichaam.

Zorg dat je een basis aan Italiaans hebt. Dat helpt met contacten. En mensen zijn minder onvriendelijk. Verder doe goede schoenen aan. Een rolkoffer die je ook kunt dragen als rugtas is het beste ivm de straten en steile heuvels.
evelien2010 schreef:
05-08-2026 01:25
Inderdaad niet zelf gaan rijden. Het is enorm massaal en Italianen rijden als gekken. Daarnaast gelden er strenge regels vanwege het massa tourisme. Ook in de avond niet zomaar gaan rondlopen. Je kent het daar niet en kunt op onveilige plekken terecht komen. Onveiligheid is wel een probleem daar. En ze zien direct dat jullie toeristen zijn. Ga dus niet op pad met al je kostbaarheden. Laat die in de kluis van je accomodatie. Telefoons altijd aan koorden om je lichaam.

Zorg dat je een basis aan Italiaans hebt. Dat helpt met contacten. En mensen zijn minder onvriendelijk. Verder doe goede schoenen aan. Een rolkoffer die je ook kunt dragen als rugtas is het beste ivm de straten en steile heuvels.
Voelde jij je onveilig in Napels? Ik vond het juist zo'n fijne stad omdat ik er in de avond gewoon nog lekker naar het hotel kon wandelen na het eten. Heb me geen seconde onveilig gevoeld (behalve door het verkeer) en had gewoon een rugtasje met spullen mee.
Lalalola schreef:
05-08-2026 14:03
Voelde jij je onveilig in Napels? Ik vond het juist zo'n fijne stad omdat ik er in de avond gewoon nog lekker naar het hotel kon wandelen na het eten. Heb me geen seconde onveilig gevoeld (behalve door het verkeer) en had gewoon een rugtasje met spullen mee.
Ik zelf niet. Maar ik voel mij überhaupt niet zo snel onveilig. Maar je moet in die stad wel weten waar je wel en niet moet zijn. Zeker in de avond. Nu loop ik er ook niet overal bij als een standaard tourist dat scheelt ook wel. En het spreken van talen ook. Ik zag ook mensen met enorme camera's en grote tassen of andere spullen die schreeuwen ik ben een tourist. En heb daar ook een beroving gezien. Je eigen gedrag doet veel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven