Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen reorganisatie

04-08-2026 12:48 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand ervaring met een reorganisatie? En hoe daarna verder?

De helft van het team is per direct wegbezuinigd (ik gelukkig niet) maar ik ben nu ook niet echt blij moet ik zeggen.

Het werk moet nu voor 100 procent gedaan worden met 50 procent van de formatie.

Ik merk dat ik boos en verdrietig tegelijk ben, over hoe het proces gelopen is en ik maak me ook zorgen over de toekomst..
Het was heerlijk werk met een fijn team en een goede balans tussen werkdruk/ontspanning. Dat gaat nu helemaal veranderen denk ik.
Het is klote, niks aan te doen, ik heb er al 2 meegemaakt, maar echt niet dat ik harder ga lopen omdat ze helft hebben wegbezuinigd.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Iemand ervaring met een reorganisatie? En hoe daarna verder?
Ja, meedere. Wat wil je weten?
Ja, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het hebben ervaren. Hoe was het daarna? Is je werkplezier terug komen? Zag het werk er heel anders uit? Hoe is de begeleiding vanuit management aan het overbleven team geweest na de reorganisatie?
Mwrosa schreef:
04-08-2026 13:48
Ja, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het hebben ervaren. Hoe was het daarna? Is je werkplezier terug komen? Zag het werk er heel anders uit? Hoe is de begeleiding vanuit management aan het overbleven team geweest na de reorganisatie?
In de eerste instantie altijd veel frustratie/onvrede bij de achterblijvers, maar tot nu toe is het elke keer weer normaal geworden. Het werk an sich veranderde ook niet veel, het was meer verschuiving van taken en verantwoordelijkheden. Management zat in hetzelfde schuitje en deelde dus de frustratie, wat wel fijn was, al konden ze voor de rest niet veel betekenen.
Mijn werkgever gooit er elke 3-5 jaar wel een reorganisatie doorheen. Altijd met een goeie regeling dus ook mensen die dan vrijwillig vertrekken. En uiteindelijk geloof ik niet dat er nu zo heel veel anders is. Er komen na verloop van tijd gewoon weer vacatures voor de wegbezuinigde functies. Ze hebben hier ook ooit een secretaresse na 3 jaar weer aangenomen voor dezelfde functies die dus 3 jaar eerder met een zak geld de deur uit was gestuurd wegens bezuinigingen. Nou die bezuiniging is dus niet erg gelukt.

Vroeger maakte ik mij zorgen (werk er nu 17 jaar) en vond ik het spannend en bang voor veranderingen. Nu haal ik mijn schouders op. Scheelt wel dat mijn eigen afdeling nagenoeg nooit echt geraakt wordt. Wel werkveranderingen en minder ondersteuning van secretariaat, maar nooit collega's die moesten vertrekken van mijn afdeling.
Mwrosa schreef:
04-08-2026 12:48

Het werk moet nu voor 100 procent gedaan worden met 50 procent van de formatie.
Dit is natuurlijk niet zo. Maar zolang jullie dat met de overgebleven collega's wel zo oplossen hoeft de baas dat niet te doen. Ik zou daarom van zijn / hun probleem niet mijn probleem maken.
Dubbel
Goed punt, Babylon!

Dat wordt echt wel even schakelen
Mwrosa schreef:
04-08-2026 14:23
Goed punt, Babylon!

Dat wordt echt wel even schakelen

Zei ik ook al.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Op mijn werk hebben we begin dit jaar een reorganisatie gehad waarbij ongeveer 30% eruit ging. Het afgelopen half jaar heeft laten zien de rest ongelukkig is waardoor er sindsdien ook nog zo'n 10% van de overgebleven werknemers weg is gegaan. Er zullen meer volgen.

Zelf ben ik ook opzoek naar een andere baan want de werkomgeving is zo giftig geworden dat ik met hartkloppingen naar mijn werk ga.
Wat ellendig Lampje!
Wat bedoel je met giftig geworden? De collega's onder elkaar?
Mwrosa schreef:
04-08-2026 14:49
Wat ellendig Lampje!
Wat bedoel je met giftig geworden? De collega's onder elkaar?
Ook. Maar het grootste deel door management die onrealistische verwachtingen heeft over wat een half team kan doen en medewerkers die niet harder gaan werken omdat management de helft eruit heeft geknikkerd. Verder veel geroddel en wantrouwen binnen het team en bedrijf vanwege management en conflicterende belangen.

Zelf hoop ik dat er weer een reorganisatie komt en ik dan vrijwillig kan vertrekken met een regeling.
Mwrosa schreef:
04-08-2026 13:48
Hier werd het een reorganisatie die nergens op sloeg en waar niet al te duidelijk over nagedacht was.
Door een gebrek aan leiding was het 3 jaar lang een duiventil.

Ook een heel deel mensen die wél konden blijven vertrokken.
Ze werden vervangen, maar er was geen hond die tijd had om hen op te leiden.
We waren allemaal aan 't proberen ons eigen werk rond te krijgen.
Ik kan de burn-outs en langdurige ziekten die niemand opvolgde ook niet meer tellen.
Dat beïnvloedde zacht gezegd de sfeer gigantisch.

Intussen poogde de raad van bestuur ook nog 2 naamswijzigingen door te voeren met alle nodige extra werk erbij.

Vijf jaar geleden wankelde mijn eigen stoel. Vijf jaar later is hij steviger dan ooit.
De helft van de leidinggevenden is echter nog altijd totaal ongeschikt en zit er enkel omdat niemand anders er wou zitten.

We zitten intussen in reorganisatie 2, maar daar is duidelijk gekozen om het geld elders te zoeken.
En niet meer bij het personeel. Met minder kunnen we niet.
Goddank hebben we eindelijk wel een leidinggevende gevonden die dat vrij snel na zijn aantreden inzag.

Eén van mijn collega's heeft onlangs haar masterproef gemaakt over "het personeelsbeleid in de afgelopen 5 jaar" en "aanbevelingen hoe we dit als sociale organisatie kunnen verbeteren".
Dat boekwerk was zacht gezegd een giller :-).

Ik werk nu al 15 jaar bij de organisatie, ik vraag mij al 14 jaar af of ik moet vertrekken :-D.
Daar kan geen reorganisatie tegen op.
Ik ben intussen tot het besluit gekomen dat ze mij maar moeten buitendragen als ze mij écht beu zijn.
Iets met last man standing enzo ...
En toch geen ander werk te vinden voor een ASS'er met epilepsie zonder rijbewijs.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je doet wat je kunt in de tijd die je hebt.
En dat naar je beste kunnen.
Meer hoef je niet te bieden.
Mijn ervaring met dit soort reorganisaties dat een deel van het werk gewoon niet meer gedaan wordt, en dat de relevante zaken op een andere manier worden ingeregeld. Als er genoeg mensen zijn is er nooit een noodzaak om te kijken of dingen anders kunnen. Als er minder mensen zijn gebeurt dat uiteindelijk vanzelf. In de 35 jaar dat ik werk heb ik dit ongeveer om de 4 jaar meegemaakt, en uiteindelijk gaat alles gewoon door.
Iemand zei een keer: eigenlijk heb je om de 4 jaar weer een nieuw bedrijf. Ander management, andere processen, andere mensen. Bij het bedrijf waar ik nu wel klopt dat wel ja :-D
Ik vind vooral de spanningen op het werk niet fijn. Ik zie ook vaak dat mensen er alles aan doen zodat ze maar genoeg te doen hebben
Red_Velvet schreef:
06-08-2026 19:13
Iemand zei een keer: eigenlijk heb je om de 4 jaar weer een nieuw bedrijf. Ander management, andere processen, andere mensen. Bij het bedrijf waar ik nu wel klopt dat wel ja :-D
Ik vind vooral de spanningen op het werk niet fijn. Ik zie ook vaak dat mensen er alles aan doen zodat ze maar genoeg te doen hebben
Zo'n 4-jarige cyclus is ook best wel logisch. De markt verandert dus als bedrijf moet je mee veranderen. En iets wat 4 jaar geleden goed werkte kan nu heel anders moeten. Ik denk dat je in ieder sector wel grote verandering ziet om de paar jaar. Je krijgt nieuwe of andere concurrentie, producten veranderen, klanten gaan hun geld aan andere dingen besteden, etc.
Bij ons hangen wij in een beginnende forse reorganisatie. Vanuit het management krijg je niets te horen, alles blijft vaag. De één gelooft het allemaal wel want zit tegen pensioen aan. De ander heeft het opeens enorm druk want dan kunnen ze je niet wegbezuinigen. Prettig is anders te noemen.
Wat ellendig zeg!
Hoe kijk jij tegen jouw eigen functie aan?
Er zitten wel regels aan een reorganisatie dus dat men het heel druk heeft opeens doet er bij een officiele reorganisatie eigenlijk niet veel toe..
Mwrosa schreef:
07-08-2026 11:57
Wat ellendig zeg!
Hoe kijk jij tegen jouw eigen functie aan?
Van wat er gedeeld is heb ik er geen goed gevoel bij en rinkelen in mijn hoofd de alarmklokken al.

Mwrosa schreef:
07-08-2026 11:57
Er zitten wel regels aan een reorganisatie dus dat men het heel druk heeft opeens doet er bij een officiele reorganisatie eigenlijk niet veel toe..
Klopt maar je ziet wat alleen de aankondiging al doet met mensen.
Ja tot de man met de hamer is geweest zal het onrustig blijven en wss tot een hele tijd daarna ook. Wat dat betreft doet een reorganisatie rare dingen met mensen.. het is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van je "zijn".
Red_Velvet schreef:
06-08-2026 19:13
Precies; centraliseren, decentraliseren, centraliseren, decentraliseren etcetera etcetera.
Om de paar jaar komen ze erachter dat het een niet werkt of het ander beter werkt om vervolgens een paar jaar later weer hetzelfde te doen. Of HR bedenkt weer iets leuks want tja, die moeten natuurlijk ook relevant blijven. Ze stellen anders niks meer voor dan gewoon een afdeling die ziekteverzuim en salarisbetaling doet en niets meer dan dat.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik zeg wel eens: ik moet niet meer van werkgever (overheidsinstantie) veranderen want mijn jobinhoud verandert elk jaar. We hebben een 8-tal jaar zowat constant in reorganisatie gezeten. Er zijn heel veel mensen vertrokken, ook veel nieuwe mensen aangetrokken. Veel wantrouwen tegenover de nieuwe leidinggevende, het was een pittig proces, maar het is wel positief uitgedraaid.
Ik werk redelijk autonoom op een fijne locatie dus ik had er in mijn dagelijks werk niet veel last van.
Eerlijk gezegd zou ik de eer aan mijzelf houden en zelf een andere job zoeken vooraleer ik ook aan de beurt ben. Tenzij het er nog altijd fijn werken zou zijn natuurlijk...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven