Terug naar de zero's

04-08-2026 18:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ik een persoon ben die aan alles verslaafd kan raken en die van snelle en continue prikkels erg zenuwachtig wordt wil ik wat betreft telefoneren terug naar de zero's. Ik wil ondervinden hoe het is om te leven zonder smartphone en om niet de hele dag verbonden te zijn met het internet.

Inmiddels heb ik een huistelefoon aangeschaft (een enkele met een laadstation) en dat bevalt mij uitstekend. Het maakt me blij weer gewoon een huistelefoon te hebben.

Mijn smartphone zal ik moeten behouden vanwege mijn werk, maar voor de vakanties en de privécontacten ben ik op zoek naar een simpele Samsung of Nokia uit de goede oude zero's.
Zo'n eenvoudig ding waarmee je alleen kunt bellen en sms'en. Verder wil ik gebruik maken van een anonieme prepaid simkaart.
Wat ik al heb begrepen dat is dat modellen met alleen 2G binnenkort niet meer te gebruiken zijn, 4G is dus noodzakelijk.

Heeft er iemand een goede tip, of misschien wel ervaring met prikkelarme telefonie? Ik ben benieuwd, zelf verwacht ik dat deze manier van leven mij veel rust zal geven.

Mijn laptop om mee te internetten houd ik gewoon, maar die wil ik ook minder gaan gebruiken.
Zie Gelderlander van vandaag of andere versies van het AD: artikel over Judith die nu een CAT S22 flip heeft.
Wat dat precies voor telefoon is mag je zelf googlen..
Ik heb voor mijn kinderen, toen ze nog klein waren, een simpele gekocht. Gewoon via Belsimpel, kun je nu ook nog kopen.
Ja, dat had ik gelezen. Leuk, een meisje van 23 en ze geeft aan dat ze er veel zinvolle tijd bij heeft gekregen!
Ik wil nog wat verder gaan: helemaal geen apps meer, ook geen internet, alleen bellen en sms'en.
La_Galette schreef:
04-08-2026 18:55
Ik heb voor mijn kinderen, toen ze nog klein waren, een simpele gekocht. Gewoon via Belsimpel, kun je nu ook nog kopen.

Welke is dat? En zit er 4G op? Ik wil weer terug naar prepaid, dus geen abonnement. Het is puur om bereikbaar te zijn en om in geval van nood even contact op te kunnen nemen. Voor langere gesprekken heb ik de huistelefoon.
Ik heb de Nokia 110 4g (2024). Deze is eindelijk weer bruikbaar (lange tijd maakten ze amper gsm’s, alleen voor senioren. Deze doet wat ze vroeger konden, zero’s ding dus).
Jij bent niet de norm.
LichtEnDonker schreef:
04-08-2026 19:05
Ik heb de Nokia 110 4g (2024). Deze is eindelijk weer bruikbaar (lange tijd maakten ze amper gsm’s, alleen voor senioren. Deze doet wat ze vroeger konden, zero’s ding dus).

Ik zag er één op de Marktplaats! Bevalt hij goed?
Lieneke schreef:
04-08-2026 19:08
Ik zag er één op de Marktplaats! Bevalt hij goed?
Ik ben er blij mee! Enige wat ik irritant vind is dat je het geluid van de toetsen niet uit kunt zetten, alleen als je de telefoon algeheel op stil zet en dus ook geen beltoon meer hebt, maar verder is het een prima ding. Na allerlei andere gsm-krengen te hebben versleten, nu dus eindelijk weer een fatsoenlijke telefoon. Extra pluspunt is ook dat ie niet meteen uit elkaar valt als je ‘m laat vallen (wat me nogal eens overkomt, en bij vorige telefoons kon je dan altijd de batterij er weer bij zoeken en de boel weer in elkaar zetten).
En ook niet duur. Wat mij betreft zeker een aanrader dus.
Jij bent niet de norm.
Verder wil ik ook af van de bankapps, met zo'n e-dentifier is bankieren volgens mij toch een stuk veiliger. En je hebt niet de mogelijkheid om continu je saldo te checken.
Ook wil ik een goede navigatie in de auto. Zo'n wegenkaart zou nog beter zijn, maar ik ben een slechte kaartlezer. Mijn auto stamt trouwens uit 1998.
LichtEnDonker schreef:
04-08-2026 19:14
Ik ben er blij mee! Enige wat ik irritant vind is dat je het geluid van de toetsen niet uit kunt zetten, alleen als je de telefoon algeheel op stil zet en dus ook geen beltoon meer hebt, maar verder is het een prima ding. Na allerlei andere gsm-krengen te hebben versleten, nu dus eindelijk weer een fatsoenlijke telefoon. Extra pluspunt is ook dat ie niet meteen uit elkaar valt als je ‘m laat vallen (wat me nogal eens overkomt, en bij vorige telefoons kon je dan altijd de batterij er weer bij zoeken en de boel weer in elkaar zetten).
En ook niet duur. Wat mij betreft zeker een aanrader dus.

Top! Dank je wel! Ik ga in ieder geval contact opnemen met de verkoper.
Ik heb jaren met zo'n Nokia 105 of 110 rondgelopen*.
Het enige wat na 5 jaar ongeveer versleet was de batterij.
(Ik heb nog maar 4 of 5 jaar een smartphone.)

Als ik hem tweedehands zou kopen zou ik dus vooral op de batterij letten.

Prima ding om te bellen, te sms'en en als wekker.
En om af en toe tegen de grond te laten belanden zonder dat er rampen gebeuren.

*Ze hernieuwen blijkbaar elke paar jaar een keer de uitvoering.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lieneke schreef:
04-08-2026 19:18
Top! Dank je wel! Ik ga in ieder geval contact opnemen met de verkoper.
Let wel op het jaartal van de telefoon (2024 of nieuwer)! Ik heb eerder ook een Nokia110 gehad, maar dan een oudere versie: dat was een onding!
Jij bent niet de norm.
Wissewis schreef:
04-08-2026 19:20
Ik heb jaren met zo'n Nokia 105 of 110 rondgelopen*.
Het enige wat na 5 jaar ongeveer versleet was de batterij.
(Ik heb nog maar 4 of 5 jaar een smartphone.)

Als ik hem tweedehands zou kopen zou ik dus vooral op de batterij letten.

Prima ding om te bellen, te sms'en en als wekker.
En om af en toe tegen de grond te laten belanden zonder dat er rampen gebeuren.

*Ze hernieuwen blijkbaar elke paar jaar een keer de uitvoering.

Goede tip, ik koop er gewoon één via bol.com. Ze zijn helemaal niet duur.
LichtEnDonker schreef:
04-08-2026 19:30
Let wel op het jaartal van de telefoon (2024 of nieuwer)! Ik heb eerder ook een Nokia110 gehad, maar dan een oudere versie: dat was een onding!

Dank je wel, ik ga het meteen uitzoeken!
Lieneke schreef:
04-08-2026 19:17
Verder wil ik ook af van de bankapps, met zo'n e-dentifier is bankieren volgens mij toch een stuk veiliger. En je hebt niet de mogelijkheid om continu je saldo te checken.
Ook wil ik een goede navigatie in de auto. Zo'n wegenkaart zou nog beter zijn, maar ik ben een slechte kaartlezer. Mijn auto stamt trouwens uit 1998.
Ik snap je goed. Ik denk er ook wel eens over.

Maar: bankieren met een identifier is absoluut niet veiliger! En zeker niet 'een stuk' veiliger. In principe is alle techniek die banken gebruiken gewoon veilig. Er bestaat niet zoiets als veiliger als je het op de goede manier doet. Waarbij ik wel moet opmerken dat je via de app op je telefoon minder snel op verkeerde (fake) website komt.

Nogmaals, ik snap je goed. Maar ik heb moeite met dit soort foute informatie.

En trouwens: voor navigatie kun je misschien een TomTom kopen. Die maken ze nog steeds.
Ik zie geen jaartallen bij deze telefoons. Weet je misschien om welke editie het moet gaan?
Paradise schreef:
04-08-2026 19:33
Ik snap je goed. Ik denk er ook wel eens over.

Maar: bankieren met een identifier is absoluut niet veiliger! En zeker niet 'een stuk' veiliger. In principe is alle techniek die banken gebruiken gewoon veilig. Er bestaat niet zoiets als veiliger als je het op de goede manier doet. Waarbij ik wel moet opmerken dat je via de app op je telefoon minder snel op verkeerde (fake) website komt.

Nogmaals, ik snap je goed. Maar ik heb moeite met dit soort foute informatie.

En trouwens: voor navigatie kun je misschien een TomTom kopen. Die maken ze nog steeds.

Ja, een TomTom lijkt de beste navigatie te geven.
Toch wil ik van die bankapps af, alleen al omdat ze uitnodigen steeds je saldo te checken. Een e-dentifier geeft mij wel een veiliger gevoel. Maar goed dat je opmerkt dat het niet persé veiliger is.
Deze heb ik: https://www.bol.com/nl/nl/p/nokia-110-4 ... 6206697481
Jij bent niet de norm.
Lieneke schreef:
04-08-2026 19:43
Ja, een TomTom lijkt de beste navigatie te geven.
Toch wil ik van die bankapps af, alleen al omdat ze uitnodigen steeds je saldo te checken. Een e-dentifier geeft mij wel een veiliger gevoel. Maar goed dat je opmerkt dat het niet persé veiliger is.
Dat je van die bankapps afwil snap ik best. Dat je het een veiliger gevoel geeft is je goed recht uiteraard.

En nogmaals: ik begrijp je verder goed.

Ja, dit is de goede versie, met betere reviews. Die ik op het oog had was er één uit 2021 en die doet het een stuk minder.
pb
Lieneke schreef:
04-08-2026 19:17
Nee, dat dus niet. Android of iOS op een smartphone zijn veiliger dan bankieren op een PC met een e-dentifier. Een PC is makkelijker te hacken dan een smartphone. Daarom stappen banken ook over naar andere systemen.
Lieneke schreef:
04-08-2026 18:57
Welke is dat? En zit er 4G op? Ik wil weer terug naar prepaid, dus geen abonnement. Het is puur om bereikbaar te zijn en om in geval van nood even contact op te kunnen nemen. Voor langere gesprekken heb ik de huistelefoon.
https://www.belsimpel.nl/telefoon/gsm
Dank jullie wel! Door jullie tips en ervaringen kom ik een stuk verder en ik vind het leuk om te zien dat er meer mensen hiermee bezig zijn!
Misschien ben ik sceptisch maar ik denk dat je over een jaar weer een smartphone en apps gebruikt.
Geen motto

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven