Geen zin meer om ver te rijden: wat is leuk?
donderdag 6 augustus 2026 om 21:07
Deze zomer toch weer op een dag 1000+ km gereden en ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Niet om de bestemming, die was prachtig. En natuurlijk kun je ook tussenovernachtingen organiseren. Maar ik merk aan mezelf dat ik er steeds meer tegen op begin te zien, zo'n lange reis, ook met een tussenovernachting.
Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik veel regio's op ongeveer 500-600 kilometer van Oost-Groningen wel gezien heb. Sauerland, Harz, Weserbergland, Zuid-Limburg bijvoorbeeld. Nederland is als vakantiebestemming geen probleem, maar ik vind het vaak veel te duur.
Wat ik leuk vind: bezienswaardigheden, mooie natuur, beetje wellness, oude stadjes. Er gaan geen kinderen mee en ik verblijf het liefste in huuraccomodaties. Maar die kan ik zelf wel zoeken, het gaat me nu specifiek om aantrekkelijke regio's die minder dan een hele dag reizen zijn.
Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik veel regio's op ongeveer 500-600 kilometer van Oost-Groningen wel gezien heb. Sauerland, Harz, Weserbergland, Zuid-Limburg bijvoorbeeld. Nederland is als vakantiebestemming geen probleem, maar ik vind het vaak veel te duur.
Wat ik leuk vind: bezienswaardigheden, mooie natuur, beetje wellness, oude stadjes. Er gaan geen kinderen mee en ik verblijf het liefste in huuraccomodaties. Maar die kan ik zelf wel zoeken, het gaat me nu specifiek om aantrekkelijke regio's die minder dan een hele dag reizen zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 6 augustus 2026 om 21:18
En als je daar bent, lukte het een beetje je daar te verplaatsen? Of heb je daar een auto gehuurd?
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 6 augustus 2026 om 21:18
Holsteinische Schweiz en/of Denemarken? Wij zijn net in beide geweest en vond ze beide fijn! In Schleswig-Holstein bv Lübeck en Plön. In Denemarken vonden wij vooral de wat meer oostelijke eilanden en de kusten daar mooi, je kunt vanuit Puttgarden een veerboot van ca. 45 min naar Rødby nemen. Ook (voor ons) aangenaam klimaat in hete zomers. Boodschappen zijn wel duur in Denemarken, huuraccommodaties vallen mee.
donderdag 6 augustus 2026 om 21:19
Ik snap je trouwens enorm wat betreft dat lange rijden, er zijn zoveel plekken waar ik nog heen wil en waarvan ik andere mensen dan enthousiast zie vertellen dat ze ernaartoe gereden zijn, maar ik vond bovenstaande plekken (vanuit midden-NL, dus paar uur meer rijden dan voor jou) ook echt de max eigenlijk, helaas…
donderdag 6 augustus 2026 om 21:20
donderdag 6 augustus 2026 om 21:30
donderdag 6 augustus 2026 om 22:53
Colmar zelf vond ik te druk. Echt mega veel grote groepen. Ribeauville en Riquewihr daar vlakbij zijn geweldig. Natuurlijk ook toeristisch maar de busreizen kiezen voor Colmar.
vrijdag 7 augustus 2026 om 07:20
Al weer wat jaren geleden vertelde iemand dat zij met partner naar Portugal reden voor vakantie. Rijden, tanken, wc naar binnen rennen, plassen en weer door.
Ik heb zelf 1 keer de idiote afstand van rond de 1300km gereden in 1 dag. Was vanwege een bijzondere reden. Was gelukkig wel lang licht, maar niet te doen.
Voor mij geldt dat vakantie begint vanaf de voordeur. De reis wil ik dus ook van genieten. Toen ik vroeger alleen was reed ik een afstand naar Kopenhagen wel op 1 dag. Maar wel met de nodige pauzes en ook wel wat langer. Ik kon daar ook altijd mooi een uur op de veerboot zitten.
Deze zomer naar Italië geweest, ongeveer 1100 km. Maar wel in 2 dagen gedaan. Mooiste vind ik om op zo'n tussenstop in elk geval 1 dag extra te blijven. Kies een goede tussenstop uit. Op de terugweg hebben we 2 tussenstops gedaan en we zijn daar ook 1 en 2 dagen geweest.
Als we het over Elzas-Lotharingen hebben, kijk dan behalve naar Colmar ook naar naar Straatsburg, Metz, de wijnroute (veel mooie plaatsen en leuk om te rijden), kasteel Haut-Koenigsbourg en de Vogezen.
Ik heb zelf 1 keer de idiote afstand van rond de 1300km gereden in 1 dag. Was vanwege een bijzondere reden. Was gelukkig wel lang licht, maar niet te doen.
Voor mij geldt dat vakantie begint vanaf de voordeur. De reis wil ik dus ook van genieten. Toen ik vroeger alleen was reed ik een afstand naar Kopenhagen wel op 1 dag. Maar wel met de nodige pauzes en ook wel wat langer. Ik kon daar ook altijd mooi een uur op de veerboot zitten.
Deze zomer naar Italië geweest, ongeveer 1100 km. Maar wel in 2 dagen gedaan. Mooiste vind ik om op zo'n tussenstop in elk geval 1 dag extra te blijven. Kies een goede tussenstop uit. Op de terugweg hebben we 2 tussenstops gedaan en we zijn daar ook 1 en 2 dagen geweest.
Als we het over Elzas-Lotharingen hebben, kijk dan behalve naar Colmar ook naar naar Straatsburg, Metz, de wijnroute (veel mooie plaatsen en leuk om te rijden), kasteel Haut-Koenigsbourg en de Vogezen.
vrijdag 7 augustus 2026 om 08:32
vrijdag 7 augustus 2026 om 08:33
Eens. Colmar is een pretpark. leuk voor een dagje, maar niet voor vakantie. dan zijn de dorpjes die je noemt en eguisheim, allemaal dichtbij colmar, topbestemmingen waarbij je dan een keer naar colmar kunt.
heb je de Böhmische Schweiz al eens gezien? tegen de tsjechische grens? mooie afwisseling tussen vlak door de rivier en heftige rotsformaties als de schrammsteinen.
vrijdag 7 augustus 2026 om 08:33
oh ik was mosterd. nou ja,. erg mooi dus!Tuinmeisje schreef: ↑06-08-2026 23:19Is 700 km nog te doen? Dan sta je in Boheems Zwitserland in Tsjechië. Ontzettend mooi!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in