Laatste vakantie(s) zonder kinderen: waarheen?
vrijdag 7 augustus 2026 om 12:10
Ik zoek inspiratie!
Onze verwachting was dat we onze laatste kindvrije vakanties inmiddels gehad zouden hebben, maar ik heb helaas een miskraam gehad en ben nog niet opnieuw zwanger. We zijn dus nog wat langer met z'n tweetjes en dit geeft ons natuurlijk de mogelijkheid voor vakanties die met kinderen lastiger zijn.
Alleen is mijn inspiratie een beetje op. Ik weet niet of het komt doordat ik bij alles denk: maar liever had ik die baby in mijn armen gehad of dat ik de juiste bestemming nog niet heb gevonden.
Daarom ben ik op zoek naar reisinspiratie. Het liefst voor vakanties die leuker zijn met z'n tweeën dan met een kind, zodat we op vakantie echt even voelen dat het ook voordelen heeft dat het niet goed is gegaan met de zwangerschap. Tegelijkertijd kan ik wel elk moment zwanger worden, dus vakanties die niet samengaan met een zwangerschap, kunnen we niet plannen.
Zo lijkt het me leuk om een keer naar Europapark/Rulantica te gaan, maar niet als ik zwanger ben. Dat plannen gaat dus niet, want het is nog steeds aannemelijk dat ik zwanger ben tegen de tijd dat we op vakantie gaan.
We zoeken naar:
Onze verwachting was dat we onze laatste kindvrije vakanties inmiddels gehad zouden hebben, maar ik heb helaas een miskraam gehad en ben nog niet opnieuw zwanger. We zijn dus nog wat langer met z'n tweetjes en dit geeft ons natuurlijk de mogelijkheid voor vakanties die met kinderen lastiger zijn.
Alleen is mijn inspiratie een beetje op. Ik weet niet of het komt doordat ik bij alles denk: maar liever had ik die baby in mijn armen gehad of dat ik de juiste bestemming nog niet heb gevonden.
Daarom ben ik op zoek naar reisinspiratie. Het liefst voor vakanties die leuker zijn met z'n tweeën dan met een kind, zodat we op vakantie echt even voelen dat het ook voordelen heeft dat het niet goed is gegaan met de zwangerschap. Tegelijkertijd kan ik wel elk moment zwanger worden, dus vakanties die niet samengaan met een zwangerschap, kunnen we niet plannen.
Zo lijkt het me leuk om een keer naar Europapark/Rulantica te gaan, maar niet als ik zwanger ben. Dat plannen gaat dus niet, want het is nog steeds aannemelijk dat ik zwanger ben tegen de tijd dat we op vakantie gaan.
We zoeken naar:
- In de herfstvakantie (16 t/m 25 oktober)
- In principe met de auto/trein en niet met het vliegtuig (vliegen we alleen in uitzonderlijke gevallen doen, hebben we bijvoorbeeld gedaan voor safari in Zuid-Afrika)
- We houden van de rust van de natuur en wandelen graag, maar wel relatief korte wandelingen (+- 8km)
- De stad kunnen we ook waarderen. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld met de nachttrein naar Praag geweest.
- We zitten het liefst niet te lang in de auto, een uur of 6 vinden we wel lang genoeg
vrijdag 7 augustus 2026 om 12:47
vrijdag 7 augustus 2026 om 13:12
Ja, dat is ook echt wel een optie hoor! Het is meer om aan te geven dat we niet "even" naar Wenen vliegen bijvoorbeeld. De Azoren zien er wel echt prachtig uit! Is dat ook nog oké weer in de herfst?Taskmaster schreef: ↑07-08-2026 12:14Ik zou je laatste kindvrije vakantie als een uitzonderlijk geval beschouwen en toch vliegen. En dan kan je bijv. naar de Azoren vliegen en daar wandelen. Of Madeira. Of je gaat de herfstkleuren in Japan of Zuid-Korea bewonderen.
Wat kouder vind ik geen probleem, maar heel veel regen zou ik toch jammer vinden.
vrijdag 7 augustus 2026 om 13:14
Boot is zeker een optie! Schotland vind ik een goed idee, al ga ik me dan wel in moeten stellen op een week lang regen denk ik of zal dat meevallen?
Ik ben toen ik 18 was met mijn vader naar Edingburgh geweest, maar hoger in Schotland ben ik nog nooit geweest, terwijl het er prachtig is!
Edinburgh vond ik wel een beetje een grauwe stad moet ik zeggen, dus ik weet niet of nogmaals Edinburgh echt aan mij is besteed. Of misschien moet ik het nog een keer een kans geven.
vrijdag 7 augustus 2026 om 13:18
Ik was er in september en toen was het helemaal prima. Volgens AI is het half oktober overdag 20-23 graden maar wel wisselvallig. Maar goed. Alles waait daar ook zó weer over. Weet nog dat ik daar autoreed en het was continu ruitenwissers aan, ruitenwissers uit, ruitenwissers aan, etc. Ik vond het wel echt heel mooi. Als je 9 dagen hebt, zou ik 5 dagen Sao Miguel doen en dan nog 3 of 4 dagen een ander eiland wat je leuk lijkt. Ik was op Faial maar vooral om met haaien te duiken. Heb verder niet veel van het eiland gezien.Pilea schreef: ↑07-08-2026 13:12Ja, dat is ook echt wel een optie hoor! Het is meer om aan te geven dat we niet "even" naar Wenen vliegen bijvoorbeeld. De Azoren zien er wel echt prachtig uit! Is dat ook nog oké weer in de herfst?
Wat kouder vind ik geen probleem, maar heel veel regen zou ik toch jammer vinden.
vrijdag 7 augustus 2026 om 13:19
Voor een week zou ik eerder voor Madeira dan de Azoren kiezen. Bovendien ligt het zuidelijker, dus meer kans op beter weer.Pilea schreef: ↑07-08-2026 13:12Ja, dat is ook echt wel een optie hoor! Het is meer om aan te geven dat we niet "even" naar Wenen vliegen bijvoorbeeld. De Azoren zien er wel echt prachtig uit! Is dat ook nog oké weer in de herfst?
vrijdag 7 augustus 2026 om 13:23
Rond Balmoral dan misschien, ook prachtig. Regen, tsja, kan, maar hoeft niet per se.Pilea schreef: ↑07-08-2026 13:14Boot is zeker een optie! Schotland vind ik een goed idee, al ga ik me dan wel in moeten stellen op een week lang regen denk ik of zal dat meevallen?
Ik ben toen ik 18 was met mijn vader naar Edingburgh geweest, maar hoger in Schotland ben ik nog nooit geweest, terwijl het er prachtig is!
Edinburgh vond ik wel een beetje een grauwe stad moet ik zeggen, dus ik weet niet of nogmaals Edinburgh echt aan mij is besteed. Of misschien moet ik het nog een keer een kans geven.
vrijdag 7 augustus 2026 om 15:07
Net terug van Madeira, ik vond de Azoren iets afwisselender dan Madeira omdat daar actieve vulkanische activiteit is (blubberende modderpoeltjes en fumarolen, geen grote uitbarstingen hoor). Dat kan overigens ook prima met kinderen. Wij zijn er met onze kinderen geweest toen ze 1 en 3 waren. De hikes en andere uitstapjes zijn dan wel korter natuurlijk! En we zijn alleen op het hoofdeiland Sao Miguel geweest.
Maar zeker met een baby/dreumes kan je ook nog prima hiken. In de draagzak en gaan. Een kind dat gewend is in de draagzak te slapen geeft je heel veel vrijheid om te doen wat je wilt tijdens slaapjes.
Ik heb ook een hele serie ‘misschien laatste maar dan uiteindelijk toch niet laatste’ vakantie zonder kinderen gehad, dat duurde een paar jaar, en dan vooral gelet op malariavrij gebied omdat ik tzt misschien zwanger zou zijn en dan mag die medicatie niet, iig liever niet. Maar staar je er dus ook niet al te blind op dat het wel de laatste keer zal zijn.
Maar zeker met een baby/dreumes kan je ook nog prima hiken. In de draagzak en gaan. Een kind dat gewend is in de draagzak te slapen geeft je heel veel vrijheid om te doen wat je wilt tijdens slaapjes.
Ik heb ook een hele serie ‘misschien laatste maar dan uiteindelijk toch niet laatste’ vakantie zonder kinderen gehad, dat duurde een paar jaar, en dan vooral gelet op malariavrij gebied omdat ik tzt misschien zwanger zou zijn en dan mag die medicatie niet, iig liever niet. Maar staar je er dus ook niet al te blind op dat het wel de laatste keer zal zijn.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
vrijdag 7 augustus 2026 om 15:22
Ik zou vliegen op Lissabon, er een halve citytrip van maken en ook 2 dagen Sintra meepikken. En eventueel nog een dag strand in Cascais of dergelijke.
Je doet met een kind geen zware musea en kastelen.
En ik zou vooral - waar je ook naartoe trekt - ook een adult only hotel boeken.
Al gok ik dat de hoeveelheid kinderen die je in oktober op hotel in Schotland tegenkomt in oktober niet gigantisch gaat zijn.
Mag het ook rondtrekken met de wagen zijn?
Dan zou ik naar Ijsland vliegen en daar een tour doen.
Een combinatie van rijden, stukken wandelen, een tocht op het water, ...
Al gok ik dat de hoeveelheid kinderen die je in oktober op hotel in Schotland tegenkomt in oktober niet gigantisch gaat zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 7 augustus 2026 om 15:53
Ja, dat is ook waar. Stel we boeken nu echt een heel toffe reis en ik voel me belabberd, dan heb ik er ook weinig aan. In mijn vorige zwangerschap was ik wel behoorlijk moe, maar de misselijkheid viel heel erg mee gelukkig. Maar dat kan een volgende keer natuurlijk helemaal anders zijn.Lila-Linda schreef: ↑07-08-2026 15:22Als het om oktober gaat, zou ik mijn opties even open houden. Stel dat je zwanger bent, en heel moe. Heel misselijk. Dan is een weekje Texel meer dan genoeg.
vrijdag 7 augustus 2026 om 16:07
Zwitserland https://outdoorinspiratie.nl/trein-naar ... itserland/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 7 augustus 2026 om 19:22
Ze wil niet vliegen, dus optie Lissabon en IJsland vallen af,Wissewis schreef: ↑07-08-2026 15:22Ik zou vliegen op Lissabon, er een halve citytrip van maken en ook 2 dagen Sintra meepikken. En eventueel nog een dag strand in Cascais of dergelijke.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in