Goede financieel adviseur vinden
zaterdag 8 augustus 2026 om 17:45
Man en ik zouden graag eens iemand mee laten kijken met onze financiën. Maar hoe en waar vinden we daarvoor een betrouwbaar iemand die past bij onze situatie?
We zijn rond de veertig, hebben een koophuis met behoorlijke overwaarde, geen wens om te verhuizen, wel twee kinderen maar het duurt nog wel een paar jaar voordat die gaan studeren, voldoende spaargeld en we houden elke maand geld over (wat een luxe eigenlijk als ik dit zo bij elkaar zie). We hebben onlangs eindelijk een beleggingsrekenjng geopend en een eerste inleg gedaan maar eigenlijk hebben we een goed plan nodig om dit verder uit te bouwen.
Dus als iemand tips heeft dan zijn ze welkom!
We zijn rond de veertig, hebben een koophuis met behoorlijke overwaarde, geen wens om te verhuizen, wel twee kinderen maar het duurt nog wel een paar jaar voordat die gaan studeren, voldoende spaargeld en we houden elke maand geld over (wat een luxe eigenlijk als ik dit zo bij elkaar zie). We hebben onlangs eindelijk een beleggingsrekenjng geopend en een eerste inleg gedaan maar eigenlijk hebben we een goed plan nodig om dit verder uit te bouwen.
Dus als iemand tips heeft dan zijn ze welkom!
zaterdag 8 augustus 2026 om 18:14
Ik zou niet bij je bank advies vragen, die kwamen bij mij alleen maar met vermogensbeheer.
Via de website https://www.vofp.nl/ heb ik een adviseur in de buurt gevonden, die heeft voor mij een financieel plan gemaakt. Die vragen wel geld voor advies, maar verkopen zelf geen producten.
Via de website https://www.vofp.nl/ heb ik een adviseur in de buurt gevonden, die heeft voor mij een financieel plan gemaakt. Die vragen wel geld voor advies, maar verkopen zelf geen producten.
zaterdag 8 augustus 2026 om 19:24
Softijs schreef: ↑08-08-2026 18:14Ik zou niet bij je bank advies vragen, die kwamen bij mij alleen maar met vermogensbeheer.
Ja via de bank willen we inderdaad niet.
Dankjewel voor de site! Daar ga ik eens kijken.
zaterdag 8 augustus 2026 om 19:47
Wij hebben sinds een jaar een deel van ons spaargeld (wat we voorlopig niet nodig hebben) zelf belegd bij een microkrediet- en enkele duurzame fondsen van onze eigen bank (SNS). Geen adviseur ingeschakeld, maar de rendementen van afgelopen jaren kritisch bekeken. Afgelopen jaar in totaal 12% rendement en op één van deze fondsen een onverwacht bizar rendement behaald van ongeveer 30%. Niet zonder risico, maar dat is het ook niet als je een financieel adviseur inschakelt.
Love is the meaning of life
zaterdag 8 augustus 2026 om 22:32
Niet via je bank: die hebben ook een eigen belang en ik moet zeggen dat ik sommige zaken liever in eigen beheer hou. Al kan een beetje estate planning geen kwaad. Probeer het via je eigen netwerk zou ik zeggen.
Ik heb zelf een fiscalist, notaris en account. Maar goed, in ons geval is het ook een complex plaatje. Via mijn oom, oud notaris, ben ik elders terecht gekomen en die persoon kon ons weer verder adviseren. Ik denk dat wanneer jullie vermogen wat groter is dan het ook raadzaam is niet alleen naar het financiële plaatje te kijken: vandaar dat ik ook de notaris en fiscalist er even bijnoem.
Ik heb zelf een fiscalist, notaris en account. Maar goed, in ons geval is het ook een complex plaatje. Via mijn oom, oud notaris, ben ik elders terecht gekomen en die persoon kon ons weer verder adviseren. Ik denk dat wanneer jullie vermogen wat groter is dan het ook raadzaam is niet alleen naar het financiële plaatje te kijken: vandaar dat ik ook de notaris en fiscalist er even bijnoem.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 8 augustus 2026 om 22:44
Bedankt Baggal, op dit moment zijn de bedragen niet mega hoor, en de belastingaangifte is ook niet zo ingewikkeld met inkomsten uit loondienst maar het slaargeld is wel te veel om maar gewoon op de spaarrekening te laten verpieteren.Baggal schreef: ↑08-08-2026 22:32Niet via je bank: die hebben ook een eigen belang en ik moet zeggen dat ik sommige zaken liever in eigen beheer hou. Al kan een beetje estate planning geen kwaad. Probeer het via je eigen netwerk zou ik zeggen.
Ik ga inderdaad ook maar eens rondvragen, via de bank gaan we zeker niet doen. Alleen als je dan googled heb ik ook geen idee waar je wel voor goed, onafhankelijk advies terecht kan. Daar wat voor betalen is geen probleem.
zaterdag 8 augustus 2026 om 22:52
Als de bedragen niet mega zijn is de notaris misschien niet meteen nodig. Ik zou eens kijken bij estate planning, financieel advies en beleggen - dan kom je al snel een eind. Besef wel dat de box 3 belasting over spaargeld significant lager is dan op beleggingen en er op dit moment nogal wat te doen is op het gebied van veranderde wetgeving inzake box 3. Ik heb mijn spaargeld tegen een gunstige rente van 4.5% staan (niet Nederlandse bank overigens). Daarmee genereer ik een mooi passief inkomen. Ik ben persoonlijk wat huiverig voor beleggingen, maar dat heeft met een gebrek aan kennis te maken. Bepaalde sterke fondsen (Shell, Ahold) dragen minder risico’s met zich mee en ik begreep van mijn vader dat het goed is de portefeuille te spreiden (en te investeren voor de langere termijn), maar verder heb ik er te weinig verstand van…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 9 augustus 2026 om 06:33
Wij hebben goede ervaringen met Financieel Fit, ze hebben meerdere filialen oa in Eindhoven
https://www.financieelfit.nl/vestiginge ... Q5EALw_wcB
https://www.financieelfit.nl/vestiginge ... Q5EALw_wcB
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 9 augustus 2026 om 09:42
Het klinkt niet echt alsof je een financieel adviseur nodig hebt, ik denk dat je zelf al een heel eind kunt komen. Als het wat ingewikkelder wordt dan zijn een notaris en fiscalist echt een must zoals Baggal al schreef. Thijs Verlangen is ook een fijne om te volgen op socials.
Je kunt een beetje 10% sparen en 15% van je inkomen investeren aanhouden als je geld over hebt. Als je dan 3 - 6 maanden aan kosten apart hebt staan kun je de rest gaan investeren.
Een dood simpel all world ETF is perfect om in te investeren, rendementen kun je online vinden en de kosten zijn heel laag en dat is belangrijk want kosten stapelen op. Je hebt al een beleggingsrekening dus dat is top, zorg dat je weg blijft van actief beleggen (geen fondsen met offensief, defensief, neutraal) deze kosten bakken met geld. Blijf ook weg van individuele aandelen, uit onderzoek blijkt dat we geneigd zijn losse Nederlandse aandelen te kopen omdat we ons daarmee verbonden voelen, niet doen, blijf bij ETF's.
Voor je spaargeld kun je online rentes vergelijken of kiezen voor kortlopende deposito's. De grote banken geven meestal de laagste rente.
Verder is penioenbeleggen heel aantrekkelijk, kijk of je jaarruimte hebt, ook als je werkgever al pensioen voor je opbouwt. Je mag zelfs je ruimte van vorige jaren tot 10 jaar terug benutten.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jaarruimte
Je kunt een beetje 10% sparen en 15% van je inkomen investeren aanhouden als je geld over hebt. Als je dan 3 - 6 maanden aan kosten apart hebt staan kun je de rest gaan investeren.
Een dood simpel all world ETF is perfect om in te investeren, rendementen kun je online vinden en de kosten zijn heel laag en dat is belangrijk want kosten stapelen op. Je hebt al een beleggingsrekening dus dat is top, zorg dat je weg blijft van actief beleggen (geen fondsen met offensief, defensief, neutraal) deze kosten bakken met geld. Blijf ook weg van individuele aandelen, uit onderzoek blijkt dat we geneigd zijn losse Nederlandse aandelen te kopen omdat we ons daarmee verbonden voelen, niet doen, blijf bij ETF's.
Voor je spaargeld kun je online rentes vergelijken of kiezen voor kortlopende deposito's. De grote banken geven meestal de laagste rente.
Verder is penioenbeleggen heel aantrekkelijk, kijk of je jaarruimte hebt, ook als je werkgever al pensioen voor je opbouwt. Je mag zelfs je ruimte van vorige jaren tot 10 jaar terug benutten.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jaarruimte
zondag 9 augustus 2026 om 14:21
zondag 9 augustus 2026 om 16:04
Ik denk juist dat je meer baat hebt bij een financieel adviseur, maar dan wel 1 die ook kennis heeft van hypotheken en pensioenen. Een fiscalist of accountant vind ik juist overdreven bij een particulier, tenzij een eigen bedrijf.
Er zijn genoeg kantoren die aan financiële planning doen en ook hypotheek- en pensioenadvies in huis hebben.
Er zijn genoeg kantoren die aan financiële planning doen en ook hypotheek- en pensioenadvies in huis hebben.
maandag 10 augustus 2026 om 13:34
Ik zou mijn geld nooit aan een financieel adviseur geven. Ook niet aan een bank, die willen gewoon hun eigen beleggingsproducten verkopen en zoveel mogelijk ‘beheerskosten’ aanrekenen (beheer dat je in feite prima zelf kan doen).
Je kan jezelf prima adviseren als je je een beetje ‘inleest’ in de materie in financieel gerichte dagbladen bijvoorbeeld. Of er een paar boeken bijneemt, zoals ‘De hangmatbelegger’ (over etf’s) of ‘Investeren in de tweede helft van je leven’. Die zijn heel toegankelijk geschreven, echt voor het grote publiek bedoeld.
Er zijn tal van mogelijkheden. Alles hangt af van het risico dat jullie bereid zijn te lopen en de beleggingshorizon (hoelang je het geld kan missen). Succes!
Je kan jezelf prima adviseren als je je een beetje ‘inleest’ in de materie in financieel gerichte dagbladen bijvoorbeeld. Of er een paar boeken bijneemt, zoals ‘De hangmatbelegger’ (over etf’s) of ‘Investeren in de tweede helft van je leven’. Die zijn heel toegankelijk geschreven, echt voor het grote publiek bedoeld.
Er zijn tal van mogelijkheden. Alles hangt af van het risico dat jullie bereid zijn te lopen en de beleggingshorizon (hoelang je het geld kan missen). Succes!
maandag 10 augustus 2026 om 13:50
Je geeft je geld toch niet aan een financieel adviseur? een adviseur kijkt naar het totale plaatje (spaargeld, overwaarde, pensioen, hypotheek). Een financieel adviseur heeft geen eigen beleggingsproducten. Natuurlijk kun je jezelf inlezen dat kan geen kwaad. Mensen huren toch ook een tuinman in of een schilder? Dat kun je in principe ook zelf. Toen wij een huis kochten, heb ik ook een hypotheekadviseur ingeschakeld ondanks dat wij allebei financieel onderlegd zijn en heus wel rentepercentages en voorwaarden kunnen vergelijken. Geen seconde spijt van gehad, hij had een constructie bedacht waardoor we geen overbruggingshypotheek nodig hadden. Dat scheelde notariskosten. En nog wel meer zaken waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. En tegenwoordig betaal je een vast bedrag aan een adviseur, geen verborgen provisie meer.Eoos schreef: ↑10-08-2026 13:34Ik zou mijn geld nooit aan een financieel adviseur geven. Ook niet aan een bank, die willen gewoon hun eigen beleggingsproducten verkopen en zoveel mogelijk ‘beheerskosten’ aanrekenen (beheer dat je in feite prima zelf kan doen).
Jij hebt het nu alleen over beleggen. Een financieel adviseur kijkt veel breder.
maandag 10 augustus 2026 om 14:51
Klopt hoor!Pelle schreef: ↑10-08-2026 13:50Je geeft je geld toch niet aan een financieel adviseur? een adviseur kijkt naar het totale plaatje (spaargeld, overwaarde, pensioen, hypotheek). Een financieel adviseur heeft geen eigen beleggingsproducten. Natuurlijk kun je jezelf inlezen dat kan geen kwaad. Mensen huren toch ook een tuinman in of een schilder? Dat kun je in principe ook zelf. Toen wij een huis kochten, heb ik ook een hypotheekadviseur ingeschakeld ondanks dat wij allebei financieel onderlegd zijn en heus wel rentepercentages en voorwaarden kunnen vergelijken. Geen seconde spijt van gehad, hij had een constructie bedacht waardoor we geen overbruggingshypotheek nodig hadden. Dat scheelde notariskosten. En nog wel meer zaken waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. En tegenwoordig betaal je een vast bedrag aan een adviseur, geen verborgen provisie meer.
Jij hebt het nu alleen over beleggen. Een financieel adviseur kijkt veel breder.
Ik bedoelde vooral dat ik niet bereid zou zijn een financieel adviseur voor beleggingsadvies te betalen (ik had uit de OP begrepen dat het vooral daarover ging) omdat dat advies overal beschikbaar is.
Als het over ruimere zaken gaat en specifieke situaties, is het misschien nuttiger.
En iedereen is uiteraard vrij om te kiezen
maandag 10 augustus 2026 om 15:07
Eens hoor. Over beleggen specifiek zijn ook al eerdere topics met tips.Eoos schreef: ↑10-08-2026 14:51Klopt hoor!
Ik bedoelde vooral dat ik niet bereid zou zijn een financieel adviseur voor beleggingsadvies te betalen (ik had uit de OP begrepen dat het vooral daarover ging) omdat dat advies overal beschikbaar is.
Als het over ruimere zaken gaat en specifieke situaties, is het misschien nuttiger.
En iedereen is uiteraard vrij om te kiezen![]()
Maar ik las de OP juist meer voor allround advies, omdat ze het ook over haar overwaarde, kinderen en (geen) verhuisplannen heeft.
maandag 10 augustus 2026 om 23:26
Dank voor alle reacties, zitten nuttige tips tussen!
Deze pik ik er even uit want hoewel ik denk dat we onze zaken goed op orde hebben voelt het toch fijn om iemand eens even te laten checken of we niks over het hoofd zien in het grote plaatje. We hebben nu de leeftijd dat we nog dingen bij kunnen sturen, zeker als het gaat over pensioen en dergelijke. Ik verwacht niet dat we daar opeens elk jaar aan tafel zitten.
Tips om ons verder laagdrempelig te informeren/inlezen over beleggen zijn ook fijn, daarvan moeten we inderdaad ook gewoon zelf een prioriteit maken om dat daadwerkelijk te die.
dinsdag 11 augustus 2026 om 06:42
Ik zit bij Chase voor mijn 4.5%. Voor mijn andere spaargeld zit ik bij Cahoot (van Santander). Ik geloof dat ik daar 4.23% krijg en dat is niet in deposito, maar een reguliere spaarrekening. Na de liquidatie van mijn onderneming heb ik spaargeld daar vooral geparkeerd op diverse rekeningen. Daarmee kun je een prachtig passief inkomen genereren, al is het wel zo dat het inflatiepercentage op 3,1% ligt. Op de lange termijn is investeren in aandelen en vastgoed vaak beter dan al dat geld op spaarrekening(en) houden.
dinsdag 11 augustus 2026 om 18:54
Mag je het fonds tussendoor beëindigen zonder boete?elfjetwaalfje schreef: ↑08-08-2026 19:47Wij hebben sinds een jaar een deel van ons spaargeld (wat we voorlopig niet nodig hebben) zelf belegd bij een microkrediet- en enkele duurzame fondsen van onze eigen bank (SNS). Geen adviseur ingeschakeld, maar de rendementen van afgelopen jaren kritisch bekeken. Afgelopen jaar in totaal 12% rendement en op één van deze fondsen een onverwacht bizar rendement behaald van ongeveer 30%. Niet zonder risico, maar dat is het ook niet als je een financieel adviseur inschakelt.
Ben zelf niet happig op fondsen van banken. In het begin veel rendement, dan niet meer. Alsof het bedoeld is om je meer te laten inleggen. Heb dat meegemaakt in mijn omgeving bij meerdere personen.
Goede tip van de link die hier is gegeven door Softijs, bedankt!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in