Internationale treinreis
maandag 10 augustus 2026 om 18:51
Ik ga over een paar weken met de trein op vakantie. Eerst naar Praag en van daaruit naar Berlijn. Nou heb ik genoeg ervaring
met treinreizen binnen Nederland, maar niet daarbuiten. De treinen zijn allemaal geboekt, heb inmiidels ook de tickets en alles is verder ook geregeld qua hotels en zo.
Ik heb er superveel zin in, maar vind het ook een beetje spannend
dus ik wil graag jullie ervaringen lezen!
Wat kan ik verwachten? Ik neem aan dat je zelf voor je eten zorgt of koop je dat in de trein? Waar laat je je koffer?
Allemaal wereldvreemde vragen ongetwijfeld, maar dat ben ik ook in dit geval
Dus: wie wil haar of zijn ervaringen, tips en tricks delen?
met treinreizen binnen Nederland, maar niet daarbuiten. De treinen zijn allemaal geboekt, heb inmiidels ook de tickets en alles is verder ook geregeld qua hotels en zo.
Ik heb er superveel zin in, maar vind het ook een beetje spannend
Wat kan ik verwachten? Ik neem aan dat je zelf voor je eten zorgt of koop je dat in de trein? Waar laat je je koffer?
Allemaal wereldvreemde vragen ongetwijfeld, maar dat ben ik ook in dit geval
Dus: wie wil haar of zijn ervaringen, tips en tricks delen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 10 augustus 2026 om 19:03
Hi, wat leuk! Ik heb veel trein reizen binnen Europa gedaan, vaak op interrail.
Qua eten neem ik eigenlijk altijd wat mee, zelfs als ik voldoende overstaptijd zou moeten hebben (omdat met vertraging er soms weinig tijd is voor eten kopen). Maar een aantal lange afstand treinen hebben eten aan boord.
Ik reis eigenlijk altijd met een rugtas, maar lange afstand treinen hebben bijna altijd secties waar je je koffer kwijt kan
Qua eten neem ik eigenlijk altijd wat mee, zelfs als ik voldoende overstaptijd zou moeten hebben (omdat met vertraging er soms weinig tijd is voor eten kopen). Maar een aantal lange afstand treinen hebben eten aan boord.
Ik reis eigenlijk altijd met een rugtas, maar lange afstand treinen hebben bijna altijd secties waar je je koffer kwijt kan
If chocolate can't fix it, it's a real problem
maandag 10 augustus 2026 om 19:05
Mijn ervaring vanuit NL naar het buitenland was met de TGV of de ICE. Beiden hadden een restauratiewagon. Beiden ook prijzig, dus zelf eten/ drinken meenemen zou ik zeker doen.
Ik had een kleine handbagage koffer mee, die kon ik gewoon bij me houden. Voor grotere bagage is er een ruimte aan het uiteinde van de wagon.
Als je met ICE reist: heb je ook plaatsen gereserveerd? Als je net in een drukke trein zit, kan je anders pech hebben dat je geen zitplek hebt.
Ik had een kleine handbagage koffer mee, die kon ik gewoon bij me houden. Voor grotere bagage is er een ruimte aan het uiteinde van de wagon.
Als je met ICE reist: heb je ook plaatsen gereserveerd? Als je net in een drukke trein zit, kan je anders pech hebben dat je geen zitplek hebt.
maandag 10 augustus 2026 om 19:08
Als algemene tip zou ik nog toevoegen dat je altijd heel ruime overstap tijd moet rekenen bij lange afstand treinen (1 uur+) en ik probeer max 2 overstappen te plannen omdat je anders het grootste gedeelte van de reis je afvraagt of je aansluiting gaat halen.
If chocolate can't fix it, it's a real problem
maandag 10 augustus 2026 om 19:12
Ik vind het heerlijk om met de trein te reizen. Praag en Berlijn zijn fijne treinsteden; fijne grote redelijk overzichtelijke stations, beiden met meer dan prima mogelijkheden om wat te eten en drinken in te slaan.
Eten nemen wij inderdaad mee. Het aanbod in de trein varieert erg per land/trein/treinaanbieder, dus om het zeker te weten nemen wij altijd wat te eten en drinken mee voor een fijne reis.
De langere afstandstreinen hebben allemaal wel goede bagagerekken. Wij nemen een licht fietsslot mee om de koffer mee vast te maken aan het bagagerek als we er ver(der) vandaan zitten.
Wij zorgen altijd dat we zeker een half uur voor vertrek bij het station zijn. Even rustig alles regelen. In diverse landen komt het perron pas laat op de borden, in Praag is dat meestal ook zo, niet zenuwachtig van worden, als het perron erop komt ben je nog rustig de tijd om er te komen. In Duitskand zijn vaak wel vertragingen. Mocht er iets misgaan, de DB heeft op werk station een kantoor/balie en zijn altijd heel behulpzaam. Installeer ook altijd te app van de aanbieders die je gebruikt (ik vermoed nu DB en Ceske Drahy), als je reizen dan erin zet dan krijg je ook updates als er iets veranderd onderweg. Zeker de ap van DB is daar erg snel en accuraat in.
Het is heel relaxt reizen vind ik!
Eten nemen wij inderdaad mee. Het aanbod in de trein varieert erg per land/trein/treinaanbieder, dus om het zeker te weten nemen wij altijd wat te eten en drinken mee voor een fijne reis.
De langere afstandstreinen hebben allemaal wel goede bagagerekken. Wij nemen een licht fietsslot mee om de koffer mee vast te maken aan het bagagerek als we er ver(der) vandaan zitten.
Wij zorgen altijd dat we zeker een half uur voor vertrek bij het station zijn. Even rustig alles regelen. In diverse landen komt het perron pas laat op de borden, in Praag is dat meestal ook zo, niet zenuwachtig van worden, als het perron erop komt ben je nog rustig de tijd om er te komen. In Duitskand zijn vaak wel vertragingen. Mocht er iets misgaan, de DB heeft op werk station een kantoor/balie en zijn altijd heel behulpzaam. Installeer ook altijd te app van de aanbieders die je gebruikt (ik vermoed nu DB en Ceske Drahy), als je reizen dan erin zet dan krijg je ook updates als er iets veranderd onderweg. Zeker de ap van DB is daar erg snel en accuraat in.
Het is heel relaxt reizen vind ik!
Forever is a hell of a long time.
maandag 10 augustus 2026 om 19:17
maandag 10 augustus 2026 om 19:20
Ik zou altijd eigen eten en drinken meenemen. De ICE heeft eigenlijk altijd een bordbistro, maar die is ook wel eens leeggekocht/niet bijgevuld of niet werkend. Voor koffers is meestal goed ruimte in de ICE, ik maak nooit iets vast of zo, maar prima als je dat wel wil doen.
Reserveer plekken voor ICE en andere internationale treinen. Want anders heb je een aanzienlijke kans dat je geen zitplek hebt en in de bordbistro moet zitten of rondhangen in de tussenstukken. Dat is niet relaxed.
Reserveer plekken voor ICE en andere internationale treinen. Want anders heb je een aanzienlijke kans dat je geen zitplek hebt en in de bordbistro moet zitten of rondhangen in de tussenstukken. Dat is niet relaxed.
maandag 10 augustus 2026 om 19:24
we hebben inderdaad gereserveerde plekken dus dat is heel fijn. We maken de reis via een reisorganisatie dus heb zelf weinig geregeld.
iig zelf eten meenemen dus, dat is geen probleem.
de heenreis hebben we verschillende keren overstappen, dus dat is wel spannend.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 10 augustus 2026 om 19:25
Ik ben meerdere keren naar Parijs en Duitsland geweest met de trein en ga volgende maand met Eurostar naar Londen.
Het is eigenlijk niet heel anders dan een normale treinreis. Toen ik naar Parijs en Berlijn ging had ik geen tas controle ofzo en was het een kwestie van op tijd zijn en op tijd instappen. Nu naar Londen met Eurostar zijn er wel extra regels, moet je door security en wordt er volgens mij aangeraden er minimaal een uur van te voren te zijn omdat de poortjes een half uur voor vertrek dicht gaan.
Ik vind het relaxed reizen, geen gezeur qua vloeistoffen, of je een extra tas mee neemt of dat je koffer net iets te zwaar is. Wat ik na mijn eerste reis wel heb geleerd is dat ik een directe trein het fijnst vind. Toen ik vanaf Brussel naar huis ging vanaf Parijs was dat niet zo prettig met een normale Belgische trein. Overvol, amper je bagage kwijt kunnen. Nee ik neem voortaan directe verbindingen waar het mogelijk is met zo min mogelijk overstappen.
Ik boek altijd via NS internationaal, heb wel eens op DB gekeken of de site van Eurostar maar dat is vaak niet goedkoper als je nog erbij optelt dat je ook nog naar het station moet waar de trein vertrekt.
Het is eigenlijk niet heel anders dan een normale treinreis. Toen ik naar Parijs en Berlijn ging had ik geen tas controle ofzo en was het een kwestie van op tijd zijn en op tijd instappen. Nu naar Londen met Eurostar zijn er wel extra regels, moet je door security en wordt er volgens mij aangeraden er minimaal een uur van te voren te zijn omdat de poortjes een half uur voor vertrek dicht gaan.
Ik vind het relaxed reizen, geen gezeur qua vloeistoffen, of je een extra tas mee neemt of dat je koffer net iets te zwaar is. Wat ik na mijn eerste reis wel heb geleerd is dat ik een directe trein het fijnst vind. Toen ik vanaf Brussel naar huis ging vanaf Parijs was dat niet zo prettig met een normale Belgische trein. Overvol, amper je bagage kwijt kunnen. Nee ik neem voortaan directe verbindingen waar het mogelijk is met zo min mogelijk overstappen.
Ik boek altijd via NS internationaal, heb wel eens op DB gekeken of de site van Eurostar maar dat is vaak niet goedkoper als je nog erbij optelt dat je ook nog naar het station moet waar de trein vertrekt.
maandag 10 augustus 2026 om 19:58
Via een reisorganisatie zal het wel in orde zijn, maar ik zou nog even checken of er een ticket is geboekt of een plek gereserveerd.rosanna08 schreef: ↑10-08-2026 19:24we hebben inderdaad gereserveerde plekken dus dat is heel fijn. We maken de reis via een reisorganisatie dus heb zelf weinig geregeld.
Ik ging onlangs met de DB naar Duitsland, waarbij ik een ticket had geboekt via NS Internationaal. Dan moet je een tijdstip kiezen. Ik had een eersteklas ticket voor de trein van 11.30 uur. En welke plek ik dan precies zou hebben, maakte mij niet uit, dus ik reserveerde geen bepaalde plek.
Maaarrrrrr: ik had dat blijkbaar wél moeten doen want nu zat ik alsnog op het balkon. Bied die optie (niet reserveren) dan niet aan
debbieherrie wijzigde dit bericht op 10-08-2026 20:00
1.15% gewijzigd
Moi!
maandag 10 augustus 2026 om 20:00
maandag 10 augustus 2026 om 20:14
Daar zullen ze wel rekening mee hebben gehouden bij het boeken, neem ik aan.rosanna08 schreef: ↑10-08-2026 19:24we hebben inderdaad gereserveerde plekken dus dat is heel fijn. We maken de reis via een reisorganisatie dus heb zelf weinig geregeld.
Ik vind reizen met de trein door Europa heerlijk (ergens anders ook maar dat heb ik nog niet gedaan), ben in Spanje, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië met de trein geweest, en het ging allemaal top. Lekker eten mee dat je lekker vindt, wat ik nog wel een tip vind: kijk van tevoren naar wat voor soort eten jij normaal fijn vindt op de tijdstippen dat je nu in de trein zit.
Als je trein vertrekt, heb je misschien zin in een broodje, een kop koffie en een koekje. Maar misschien wil je na een paar uur wel nootjes, chips, rauwkost of fruit. Dus hou rekening met de fases van de reis en regel daar eten voor.
maandag 10 augustus 2026 om 20:52
Ik haal altijd wat bij de bordbistro, maar vorig jaar was die een keer leegverkocht en kon ik alleen nog 2 croissants krijgen. Meestal bewaar ik 2 krentenbollen voor als ik niets meer kan kopen, zoals het laatste stuk van de reis weer in Nederland, dus daarom haal ik dan gewoon wat zolang het nog wel kan.
En het is weer een wandelingetje. Volgens mij doen de meeste mensen het ook deels daarvoor
En het is weer een wandelingetje. Volgens mij doen de meeste mensen het ook deels daarvoor
maandag 10 augustus 2026 om 21:32
Ik trein al jaren tussen Nederland en Duitsland voor werk en boek juist altijd DB omdat in mijn ervaring NS Internationaal juist duurder is. Kijk je wel bij Super Sparpreis Europa? (https://www.bahn.de/angebot/internation ... eis-europa) Je kan daar ook gewoon elk mogelijk startstation in Nederland kiezen. Of bedoel je dat niet?Pinkblossom schreef: ↑10-08-2026 19:25
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 10 augustus 2026 om 21:40
Mijn ervaringen zijn niet zo relevant meer want van veel te lang geleden, maar ik wil jou ontzettend veel plezier wensen! Ik heb vroeger als twintiger enorm graag ge-interraild en vind de trein bij uitstek het vervoersmiddel om mij te verplaatsen. Ik reisde met een backpack en zocht mijn accomodaties altijd op loopafstand van het station. Eén jaar had ik ook een tent mee maar jeugdherbergen pasten beter bij me. Als ik nog eens ga worden dat hotels. 
Houd er in elk geval rekening mee dat je sommige treinen zult moeten reserveren. Zowel de trein als de zitplaats soms.
Houd er in elk geval rekening mee dat je sommige treinen zult moeten reserveren. Zowel de trein als de zitplaats soms.
maandag 10 augustus 2026 om 21:41
Wat fijn.
Ik ga ook het liefst met de trein. De bewegingsruimte, het veranderende landschap voorbij zien trekken.
Ik ben ooit met mijn toenmalige lief vanuit Den Bosch naar Zuid Frankrijk gereisd.
Daar zaten maaltijden bij inbegrepen.
Toen ik iets verder keek, bleek er ook een gastronomisch menu geserveerd te worden. In het restauratierijtuig. Dat was echt het hoogtepunt.
Big time!
Ik ga ook het liefst met de trein. De bewegingsruimte, het veranderende landschap voorbij zien trekken.
Ik ben ooit met mijn toenmalige lief vanuit Den Bosch naar Zuid Frankrijk gereisd.
Daar zaten maaltijden bij inbegrepen.
Toen ik iets verder keek, bleek er ook een gastronomisch menu geserveerd te worden. In het restauratierijtuig. Dat was echt het hoogtepunt.
Big time!
maandag 10 augustus 2026 om 22:50
Ik ben 2x van/naar Berlijn geweest met de trein. Waarbij de 1e keer zowel heen als terug de wagon waar ik een stoel in had geboekt was uitgevallen, dus dat ik helemaal niet op mijn gereserveerde stoel kon zitten. Dus ben ik maar ergens gaan zitten, maar dan heb je dus wel het risico dat er dus bij een andere halte iemand in stapt die dus op jouw stoel hoort te zitten.
En de 2e keer was er een vertraging, waardoor we dus een andere trein moesten nemen, waardoor we ook niet konden zitten op de door ons gereserveerde stoel en we dus met 6 mensen in een 4 persoons cabine wilde zitten. Niet heel relaxed, omdat je er vanuit gaat dat je met een reservering dus een goede plek hebt. En ik de reistijd ook deels wilde gebruiken voor werktijd, wat niet echt comfortabel was op een niet ruime plek met je laptop op schoot.
Dus reserveren is nog geen enkele garantie.
En de 2e keer was er een vertraging, waardoor we dus een andere trein moesten nemen, waardoor we ook niet konden zitten op de door ons gereserveerde stoel en we dus met 6 mensen in een 4 persoons cabine wilde zitten. Niet heel relaxed, omdat je er vanuit gaat dat je met een reservering dus een goede plek hebt. En ik de reistijd ook deels wilde gebruiken voor werktijd, wat niet echt comfortabel was op een niet ruime plek met je laptop op schoot.
Dus reserveren is nog geen enkele garantie.
dinsdag 11 augustus 2026 om 00:16
Een grote harde koffer is geen aanrader. Eastpack heeft zachte rolkoffers. Of zoek een koffer die je ook kunt dragen met banden. Er is altijd een bagage gedeelte. Stop daar wel een air tag in. Nooit waardevolle spullen of geld in deze bagage! Vaak heb je er geen zicht op. Zorg voor een slot en een band.
Verder een handbagage/dagrugzak mee met alles voor op je eigen plek. Een thermosfles met thee of koffie is een aanrader. Niet teveel drinken anders moet je te vaak naar de toiletten en daar wil je wegblijven. Naast voldoende eten en snacks. Denk aan opladers en een powerbank. En goede oordoppen of een koptelefoon. En een goed nekkussen (misschien oogmasker voor de avond). Ook een reserveset kleding. Er fijn als je grote bagage zoek raakt of als je morst op je shirt. Net als vochtige doekjes, tandenborstel, lipbalsem en wellicht oogdruppels vanwege de airco en sloffen. Een haakje waarmee je de tas vastklikt aan je broek of stoel.
Eten in treinen is beperkt en van slechte kwaliteit. Boordbistro kan ook opeens gesloten zijn. Neem handspray mee vanwege de slechte hygiëne en een kleine ehbo set voor ziekte. Ook vochtig toiletpapier is een aanrader.
Verder een handbagage/dagrugzak mee met alles voor op je eigen plek. Een thermosfles met thee of koffie is een aanrader. Niet teveel drinken anders moet je te vaak naar de toiletten en daar wil je wegblijven. Naast voldoende eten en snacks. Denk aan opladers en een powerbank. En goede oordoppen of een koptelefoon. En een goed nekkussen (misschien oogmasker voor de avond). Ook een reserveset kleding. Er fijn als je grote bagage zoek raakt of als je morst op je shirt. Net als vochtige doekjes, tandenborstel, lipbalsem en wellicht oogdruppels vanwege de airco en sloffen. Een haakje waarmee je de tas vastklikt aan je broek of stoel.
Eten in treinen is beperkt en van slechte kwaliteit. Boordbistro kan ook opeens gesloten zijn. Neem handspray mee vanwege de slechte hygiëne en een kleine ehbo set voor ziekte. Ook vochtig toiletpapier is een aanrader.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in