Partner is totaal niet praktisch
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:00
Mijn vriend en ik wonen samen, maar hij is totaal niet praktisch. Hij doet niets in het huishouden, alleen af en toe de vaatwasser afruimen. Of een keer stofzuigen, maar dat is meer voor de vorm: onder de bank en in de hoeken ligt nog overal stof.
Verder komt alles op mij neer. Schoonmaken, douche en toilet, opruimen, de was en koken. Ik word daar best moe van.
Is dit herkenbaar en hoe gaan jullie hiermee om?
Verder komt alles op mij neer. Schoonmaken, douche en toilet, opruimen, de was en koken. Ik word daar best moe van.
Is dit herkenbaar en hoe gaan jullie hiermee om?
ravena wijzigde dit bericht op 17-08-2026 22:46
44.30% gewijzigd
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:07
We maken allebei veel troep en zijn chaotisch, maar ik maak bewust tijd om op te ruimen en schoon te maken.
verder hebben we veel raakvlakken en gezamenlijke interesses, we kunnen uren praten en dat maakt onze relatie zo fijn.
Er zijn inderdaad ook verschilpunten: ik hou van reizen, erop uitgaan en nieuwe mensen leren kennen, hij is het liefst thuis
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:11
Precies.
Ik heb zelf trouwens een betere reden: ik heb een ernstige klapvoet (voetverlamming) en mijn vingers werken niet optimaal.
Maar ik doe het ook.
Hij is fysiek volledig gezond.
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:22
Huh, ben je na al het eerdere gedoe nu gaan samenwonen? Je doet een beetje alsof hij net uit huis is, maar hij is notabene ook nog eens veel ouder dan jij en niet te beroerd zijn oude moeder aan het werk te zetten. Dacht je dan dat zijn gedrag op dit vlak als sneeuw voor de zon zou verdwijnen als hij met jou zou gaan samenwonen? Het is al vaker gezegd, maar de problemen in je leven - en hij, of in ieder geval deze relatie, lijkt me er één van - zijn dingen die je zelf op zult moeten lossen door met jezelf aan de slag te gaan. Je kan niet steeds naar hem wijzen; jij zal slimmere keuzes moeten maken.
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:23
Nou inderdaad zeg.Carola_456 schreef: ↑14-08-2026 11:17Hij heeft het goed voor elkaar. Eerst deed zijn moeder het, nu doe jij het. Wat wil een mens nog meer?
Wat onaantrekkelijk
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:23
Je kan echt net zo goed blabla chocoladevla typen.Lori schreef: ↑14-08-2026 11:22Huh, ben je na al het eerdere gedoe nu gaan samenwonen? Je doet een beetje alsof hij net uit huis is, maar hij is notabene ook nog eens veel ouder dan jij en niet te beroerd zijn oude moeder aan het werk te zetten. Dacht je dan dat zijn gedrag op dit vlak als sneeuw voor de zon zou verdwijnen als hij met jou zou gaan samenwonen? Het is al vaker gezegd, maar de problemen in je leven - en hij, of in ieder geval deze relatie, lijkt me er één van - zijn dingen die je zelf op zult moeten lossen door met jezelf aan de slag te gaan. Je kan niet steeds naar hem wijzen; jij zal slimmere keuzes moeten maken.
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:28
We wonen niet officieel samen, maar we zijn wel 24/7 bij elkaar. Hij heeft nog wel eigen woonruimte. Hij wil die het liefst opzeggen, zodat we ook de kosten kunnen delen, maar eerlijk gezegd heb ik daar wel mijn twijfels over, als hij vrijwel niets doet in het huishouden.
Dan mag hij eerst wel laten zien dat hij ook zijn bijdrage levert.
Het is zo'n afknapper, dit gedrag.
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:29
Ik heb hem er wel op aangesproken.Lori schreef: ↑14-08-2026 11:22Huh, ben je na al het eerdere gedoe nu gaan samenwonen? Je doet een beetje alsof hij net uit huis is, maar hij is notabene ook nog eens veel ouder dan jij en niet te beroerd zijn oude moeder aan het werk te zetten. Dacht je dan dat zijn gedrag op dit vlak als sneeuw voor de zon zou verdwijnen als hij met jou zou gaan samenwonen? Het is al vaker gezegd, maar de problemen in je leven - en hij, of in ieder geval deze relatie, lijkt me er één van - zijn dingen die je zelf op zult moeten lossen door met jezelf aan de slag te gaan. Je kan niet steeds naar hem wijzen; jij zal slimmere keuzes moeten maken.
Ook als we bij z'n moeder zijn is hij nog te beroerd om te helpen bij de afwas.
Dat doe ik dan maar.
Spuugverwend.
Ravena schreef: ↑14-08-2026 11:28We wonen niet officieel samen, maar we zijn wel 24/7 bij elkaar. Hij heeft nog wel eigen woonruimte. Hij wil die het liefst opzeggen, zodat we ook de kosten kunnen delen, maar eerlijk gezegd heb ik daar wel mijn twijfels over, als hij vrijwel niets doet in het huishouden.
Serieus, trap hem terug naar zijn eigen huis. Hoe dan ook de verstandigste keuze voor jou.
Leer eerst eens voor jezelf te zorgen.
We hebben het verder heel fijn samen, maar dit is wel echt een grote dealbreaker.
Ik zit echt met tranen in m'n ogen dit te typen.
Ik ben zo bang om alleen te zijn
We hebben het verder heel fijn samen, maar dit is wel echt een grote dealbreaker.
Ik zit echt met tranen in m'n ogen dit te typen.
Ik ben zo bang om alleen te zijn
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:31
Precies. Het huis een klein beetje aan kant houden vereist geen bovenmenselijke vaardigheden die slechts door de lucky few beheerst worden. Je kunt dat gewoon leren. Niet kunnen = niet willen.
Zelf zou ik langzaam (of misschien niet zo langzaam) gek worden in een relatie waar ik op dit gebied volledig alleen de kar zou moeten trekken. Je wordt bovendien in een soort moederpositie geplaatst, waarbij je dus niet meer elkaars gelijke bent. Jij bent de moeder en hij is de puber.
Voor mij zou een mismatch op dit gebied uiteindelijk toch een dealbreaker zijn, simpelweg omdat je hier elke dag opnieuw last van hebt, en omdat het echt onwil is in plaats van onkunde.
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:33
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:35
Daar zit je grote valkuil. Uit angst om alleen te zijn, neem je genoegen met iets waarvan je al weet dat het je niet gelukkig gaat maken, maar je denkt dat het beter is dan alleen zijn.
Pak dit probleem voor eens en voor altijd eens bij de kern aan! Dan is je valkuil ook opgelost. Ga aan de slag met je angst voor alleen zijn.
vrijdag 14 augustus 2026 om 11:36
Dat is ook heel spannend, zeker als je zoveel aan je hoofd hebt als jij! Maar deze man kost je alleen maar nog meer energie en je hebt al al je energie nodig om de dag door te komen met jezelf.
Bij iemand blijven terwijl je je eigenlijk aan hem ergert, alleen omdat je bang bent om alleen te zijn... dat is niet aardig naar jezelf, maar ook niet aardig naar je vriend toe. Draai het eens om; zou jij het leuk vinden als hij zich aan jou zou ergeren, maar toch bij je blijft omdat hij bang is alleen te zijn?! Nee toch?!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in