Even wat reflectie (orde en netheid vs huisdieren)

15-08-2026 19:09 211 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon sinds twee weken samen en ben er eigenlijk al een beetje klaar mee. Weggaan is lastig want het is een gezamenlijk huis en ik kan dus zomaar niet elders gaan wonen (financieel). Partner en ik hebben dit al eens eerder geprobeerd, 18 jaar geleden, maar toen vond het hij het heel lastig om met mijn kinderen onder één dak te wonen. Voor deze poging heb ik dus een heel realistisch beeld geschetst. Ik nam een jongvolwassen ADHD’er mee en twee oude katten met oudekattenkwaaltjes.
Inmiddels krijg ik dus elke dag gezeur over wat kind en katten allemaal verkeerd doen en vooral vies of stuk maken. Een van de katten laat nog wel eens een haarbal achter, altijd midden in de nacht. Omdat partner heel vroeg op staat (5.00 uur) is hij altijd degene die dat aantreft. Ik heb al gezegd dat hij me dan maar wakker moet maken om het op te ruimen, maar hij wil het helemaal niet zien. Ik kan toch moeilijk mijn wekker om 4 uur gaan zetten om eerste te inspecteren wat er ‘s nachts mis is gegaan?
Idem voor de kattenbak. Die schep ik tegenwoordig minstens twee keer per dag uit en verschoon ik twee keer per week (hij is nog nooit zo schoon geweest), maar ik mis ook wel eens iets (als ik op mijn werk zit, of gewoon omdat het me niet is opgevallen).
Nou ja, samengevat loop ik de hele dag te speuren naar zaken die niet zijn zoals ze zouden moeten zijn en op te ruimen. Daarbij moet ik zeggen dat mijn oude huis een chaos was. Dochter heeft het niet van een vreemde en van mij hoeft de lat niet zo hoog. Schone keuken, badkamer en wc en de rest is mooi meegenomen. Geen probleem om de wasmand als kledingkast te gebruiken en handdoeken opvouwen vind ik vooral zonde van de tijd (met de omloopsnelheid daarvan).
Wat is nu redelijk en wat niet? Hebben mensen die waarde hechten aan een ultraschoon huis geen huisdieren, of lopen ze echt de hele dag te poetsen en stofzuigen? Of (ander discussiepunt) ingepakte dozen twee weken na je verhuizing. In mijn oude huis had ik dozen die nog nooit waren uitgepakt, nou ja, ze stonden mij niet in de weg. Dat is natuurlijk het andere uiterste, maar twee weken is toch niet absurd slonzig?
We hebben trouwens al een hulp die zes uur per week komt, dus het is echt enorm schoon (in mijn ogen), maar ja, een stoeipartij tussen de katten en er stuiven halve katten door het huis.
Partner is nu dus pissig naar een kennis en ik heb al de hele dag niets kunnen eten van de stress. De katten van de leg en kind naar een vriendin en ik ben al naar huizen aan het kijken. Ik had zo’n ontspannen leven en nooit gedoe met mijn kind (die ook echt haar best doet om het netjes te houden).
Oh jeetje, wat iedereen al zag aankomen is al binnen twee weken gebeurd?

Dit kan voor hem toch ook geen verrassing zijn? Hoe ziet hij het? Jij kunt je moeilijk als enige veranderen in een totaal ander persoon.
6 uur per week een schoonmaker en nog een rommelig huis vind ik wel heel knap. Hoe doe je dat?

Maakt het uit wat wij vinden? Na 2 weken samenwonen ruzie, stress, buikpijn en op zoek zijn naar een huis lijkt mij duidelijk genoeg.
Waarom ben je weer gaan samenwonen? En nooit je eigen huis opzeggen. Want je zit nu klem. Ik zou toch zo snel mogelijk weer iets voor jezelf en dochter gaan zoeken.
Voor iedereen een groene tuin
Je hebt er weinig aan wat wij ervan vinden. Je woont tenslotte niet samen met ons.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Heel eerlijk lijken jullie totaal niet compatibel qua netheid. Ja dozen gelijk uitpakken is totaal redelijk, als dat bij je past. Zou ik wel doen. Kwam terug van vakantie en had binnen een uur alles uitgepakt en de wasmachine al draaiende.

Maar zo te lezen ben jij totaal niet zo en das prima.

Ik vrees dat jullie samenwonen een beroerd plan is waarbij 1 altijd op de tenen moet lopen om het gezellig te houden...
Dat gezegd hebbende: Ik hecht ook niet zoveel waarde aan een strak opgeruimd huis, maar ben wat dat betreft wel blij dat ik geen huisdieren meer heb.

Met twee katten was het nooit lang schoon. Je had de bank nog niet gedaan en de vloer gezogen of alles zat weer onder de haren en het grit lag weer naast de bak. Mijn katten hielden van een schone bak dus gebruikten hem onmiddellijk als ik hem verschoond had. ;-)

Ik zou niet met deze stress willen leven. Kun je nog terug? Beter lezen, merano.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Waarom ben je er überhaupt aan begonnen? Volgens mij heb ik wel eens eerder iets van je gelezen waarin je twijfelde over al dan niet gaan samenwonen, maar dat je partner het per se wilde omdat jullie dat ooit zo hadden afgesproken oid. En het gaat natuurlijk niet over haarballen en verhuisdozen. Blijkbaar zijn jullie geen match om samen in een huis te wonen maar dat wist je eigenlijk al wel.
Nothing happens for a reason
Is ie altijd zo neurotisch of is het de verse samenwoonspanning? Dat hij zijn spanning uit door heel erg op controle te gaan zitten?
Was dit allemaal geen probleem voordat jullie samen woonden? Hij zal toch toen ook wel in jouw huis geweest zijn met die haarbalkat?
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
jullie zijn echt totaal tegenovergsteld van elkaar wat betreft huishouden en opgeruimheid en schoon. Dat wist jullie allebei en jullie hebben toch de stap genomen.
Als ik het me goed herinner, wilde vooral je vriend samenwonen en ik vraag me af wat zijn verwachtingen waren. Het kan geen verrassing zijn dat jij geen huishoudwonder bent.

Als jullie dit voortzetten, zullen jullie allebei water bij de wijn moeten doen. Ik vraag me echt af of jullie dit kunnen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hoe groot is het huis, en kun je een deel afschermen voor de katten zodat het daar iig opgeruimd en schoon blijft?

Als ik ooit weer was gaan samenwonen was mijn eis geweest dat ik een eigen ruimte in huis zou hebben. Met mijn laatste ex was ik bv. wel compatibel qua opruimen, maar niet wat betreft sociaal leven. Ik heb soms gewoon even tijd voor mezelf nodig, en dat kan alleen als je je ergens kunt terugtrekken.

Hij had me verzekerd dat hij het aan zou kunnen. Tja, ik had beter moeten weten. Hij roept nu dingen als ‘je kunt best een beetje beter opletten’ en vindt het maar onzin dat ik het gevoel heb de hele dag aan het opruimen te zijn. Gewoon opletten, als dat de truc was, had ik altijd al een ordelijk huis gehad. Er viel net ook geen redelijk gesprek te voeren want hij blijft maar volhouden of hij dan alles achter ons moet opruimen. Nou nee, je kunt het ook laten liggen, het loopt niet weg.
Ik voel me wel heel dom nu.
kamillet wijzigde dit bericht op 15-08-2026 19:39
2.76% gewijzigd
Heel eerlijk... vergeet het maar!
Samenwonen is echt geen optie. Zoek een manier om uitelkaar te gaan
KamilleT schreef:
15-08-2026 19:11
Partner is nu dus pissig naar een kennis en ik heb al de hele dag niets kunnen eten van de stress. De katten van de leg en kind naar een vriendin en ik ben al naar huizen aan het kijken. Ik had zo’n ontspannen leven en nooit gedoe met mijn kind (die ook echt haar best doet om het netjes te houden).
Waarom is hij pissig weggegaan dan? Beetje kinderachtig.
KamilleT schreef:
15-08-2026 19:38
Hij had me verzekerd dat hij het aan zou kunnen. Tja, ik had beter moeten weten. Hij roept nu dingen als ‘je kunt best een beetje beter opletten’ en vindt het maar onzin dat ik het gevoel heb de hele dag aan het opruimen te zijn. Gewoon opletten, als dat de truc was, had ik altijd al een ordelijk huis gehad. Er viel net ook geen redelijk gesprek te voeren want hij blijft maar volhouden of hij dan alles achter ons moet opruimen. Nou nee, je kunt het ook laten liggen, het loopt niet weg.
Ik voel me wel heel dom nu.
Mankeert er iets aan zijn handen?
Star⁴ schreef:
15-08-2026 19:40
Omdat het niet echt heel gezellig is nu, denk ik. Geen idee. Hij zei dat hij naar Pietje ging, en ik vond het wel best.
Star⁴ schreef:
15-08-2026 19:40
Dat vroeg ik me ook meteen af. Samen met hoe hij dan gedacht had dat die haarbalkat plots geen haar en haarballen meer produceert. Hij zal toch ook wel ooit in TO haar huis gelogeerd hebben en dat dus meegemaakt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
x
ollegrieze wijzigde dit bericht op 15-08-2026 19:44
0.00% gewijzigd
De dubbelziekte heerst weer...
Star⁴ schreef:
15-08-2026 19:41
Mankeert er iets aan zijn handen?
Nee hoor. Wat dat betreft doet hij zeker alles wat nodig is maar hij is wel de hele dag in touw. Niets doen op de bank ziet hij als verloren tijd. Maar ja, ik snap ook wel dat hij mijn zooi niet wil opruimen en ik vind het niet meer dan logisch dat ik de zooi van de katten opruim, maar ik kan niet voorkomen dat hij het tegenkomt.
OlleGrieze schreef:
15-08-2026 19:43
Dat vroeg ik me ook meteen af. Samen met hoe hij dan gedacht had dat die haarbalkat plots geen haar en haarballen meer produceert. Hij zal toch ook wel ooit in TO haar huis gelogeerd hebben en dat dus meegemaakt.
Dat is al even geleden. Toen had een van de katten zijn schoenen gesloopt dus ben ik in het vervolg naar hem gegaan. Ik heb geen problemen met een schoon huis, hij wel met een net schoon genoeg huis en rommel.
KamilleT schreef:
15-08-2026 19:44
Nee hoor. Wat dat betreft doet hij zeker alles wat nodig is maar hij is wel de hele dag in touw. Niets doen op de bank ziet hij als verloren tijd. Maar ja, ik snap ook wel dat hij mijn zooi niet wil opruimen en ik vind het niet meer dan logisch dat ik de zooi van de katten opruim, maar ik kan niet voorkomen dat hij het tegenkomt.
Tuurlijk, eens tot op zekere hoogte (want hoeveel moeite is het nou even de kattenbak leeg te scheppen) maar als het hem niet zint ruimt hij het of zelf maar op of hij houdt z'n mond.
KamilleT schreef:
15-08-2026 19:44
Ik vind het al onzinnig dat hij de haarballen weigert op te ruimen. Dat hoort er gewoon bij en als de kattenbak stinkt, doet degene die in de buurt is hem even (en niet zaniken)
Kleding opruimen kun je afspreken dat je dat voortaan wel doet

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven