Stoppen met beugel. Heeft iemand daar ervaring mee?
zondag 16 augustus 2026 om 10:22
Onze jongste van 14 jaar heeft sinds een half jaar een beugel. Hij was voordat hij de beugel überhaupt had al een half jaar aan het mopperen en klagen. Sinds hij hem heeft is het niet veel beter en ondertussen ben ik serieus aan het overwegen om te stoppen.
Het hele traject gaat minimaal 3000 euro kosten en zoon heeft in de eerste fase een soort Invisalign-beugel, die hij niet draagt (want zit niet lekker). Of het ding is kwijt (we hebben al een nieuwe moeten laten maken), of hij is in twee stukken gebroken (weer een nieuwe moeten laten maken). Of de elastieken zijn kwijt. Of hij vergeet alles in te doen.
Kortom, we zijn in het half jaar geen steek opgeschoten, maar het kost wel klauwen met geld.
Ik ben er zelf al helemaal klaar mee, want ik weiger elke keer te controleren of kind de onderbeugel draagt (dan stuit op verzet, maar 3 weken niet vragen resulteerde in 3 weken niet dragen). Alleen man wil nog niet opgeven.
Het is kind 3 met een beugel en bij de eerste 2 hadden we ook gedoe, maar niet zoals nu (die waren ook jonger en nog niet vol in de puberteit).
Wat zouden jullie doen? Helaas gaat het niet om cosmetische correcties (dan was de keuze eenvoudig geweest), maar om mogelijke problemen later. Maar hoe groot die kans reëel is kan niemand mij vertellen natuurlijk. Er is ook een kans op geen problemen.
Doorgaan met een kind dat de beugel niet goed draagt is voor mij eigenlijk geen optie. Dat vind ik echt zonde van het geld (de beugels vervangen hebben ons ook alweer een paar honderd euro en weken vertraging gekost).
Het hele traject gaat minimaal 3000 euro kosten en zoon heeft in de eerste fase een soort Invisalign-beugel, die hij niet draagt (want zit niet lekker). Of het ding is kwijt (we hebben al een nieuwe moeten laten maken), of hij is in twee stukken gebroken (weer een nieuwe moeten laten maken). Of de elastieken zijn kwijt. Of hij vergeet alles in te doen.
Kortom, we zijn in het half jaar geen steek opgeschoten, maar het kost wel klauwen met geld.
Ik ben er zelf al helemaal klaar mee, want ik weiger elke keer te controleren of kind de onderbeugel draagt (dan stuit op verzet, maar 3 weken niet vragen resulteerde in 3 weken niet dragen). Alleen man wil nog niet opgeven.
Het is kind 3 met een beugel en bij de eerste 2 hadden we ook gedoe, maar niet zoals nu (die waren ook jonger en nog niet vol in de puberteit).
Wat zouden jullie doen? Helaas gaat het niet om cosmetische correcties (dan was de keuze eenvoudig geweest), maar om mogelijke problemen later. Maar hoe groot die kans reëel is kan niemand mij vertellen natuurlijk. Er is ook een kans op geen problemen.
Doorgaan met een kind dat de beugel niet goed draagt is voor mij eigenlijk geen optie. Dat vind ik echt zonde van het geld (de beugels vervangen hebben ons ook alweer een paar honderd euro en weken vertraging gekost).
zondag 16 augustus 2026 om 10:28
zondag 16 augustus 2026 om 10:29
Zoon moppert dus ook dat hij de Invisalign-beugel niet goed schoon krijgt en dus wil hij hem niet in, want vies. Maar tips over schoonmaken wil hij ook niet.
Kortom, allemaal flauwe excuses en dat maakt dat ik er klaar mee ben. Hij zegt ook doodleuk dat hij de beugel draagt, maar ik kan dat niet checken met zo'n type beugel.
Kortom, allemaal flauwe excuses en dat maakt dat ik er klaar mee ben. Hij zegt ook doodleuk dat hij de beugel draagt, maar ik kan dat niet checken met zo'n type beugel.
zondag 16 augustus 2026 om 10:31
zondag 16 augustus 2026 om 10:32
Zelfs dan nog vind ik het waard om te stoppen en betaal ik met liefde 3000 euro om van dit gezeur af te zijn. De kosten worden nu alleen maar hoger vanwege alle akkefietjes (200 euro hier, 200 euro daar, dan weer 80 euro). Eigenlijk heb ik gewoon spijt dat we het traject überhaupt zijn aangegaan.Melisande2 schreef: ↑16-08-2026 10:28Ik raad je aan om het contract dat je bij de orthodontist hebt gesloten eens goed door te lezen, want bij mijn kinderen was het zo dat je wel gehouden werd aan de betalingen. De kosten die in het begin gemaakt worden zijn het hoogst, maar wel verwerkt in de verdere betalingen.
zondag 16 augustus 2026 om 10:35
Ja, dat weet hij. Ik zou niet weten welke consequenties ik er aan zou kunnen hangen, aangezien ik niet van buitenaf kan controleren of hij alles draagt. Dat hij zich als een kleuter gedraagt, dat ben ik met je eens. Puberteit kicks in.
zondag 16 augustus 2026 om 10:39
zondag 16 augustus 2026 om 10:44
Ik ben bekend met een kind dat zorg weigert (maar wel echt moet hebben). Wij volgen nu de cursus geweldloos verzet, want ik ben/blijf hoe dan ook verantwoordleijk voor zijn gezondheid de komende jaren. Echt een struggle hoe dat goed aan te pakken.
Voor wat betreft geen beugel, de consequenties kunnen echt heel heftig zijn als je op volwassenleeftijd nog van alles moet herstellen. Maar goed, alleen jij en man kunnen een afweging maken. Ik zou wel hoe dan ook kind betrekken bij het dilemma. Hij is te oud om zich als kleuter te gedragen en zich volledig aan de verantwoordelijkheid te onttrekken.
Voor wat betreft geen beugel, de consequenties kunnen echt heel heftig zijn als je op volwassenleeftijd nog van alles moet herstellen. Maar goed, alleen jij en man kunnen een afweging maken. Ik zou wel hoe dan ook kind betrekken bij het dilemma. Hij is te oud om zich als kleuter te gedragen en zich volledig aan de verantwoordelijkheid te onttrekken.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
zondag 16 augustus 2026 om 10:46
zondag 16 augustus 2026 om 10:49
Ik zou stoppen.
Als jonge puber kreeg ik een activator, een ding wat ik s’avonds en s’nachts in moest. Wat ik niet deed, ik vond het een onding. Ik kon er niet mee praten, deed hem uit in mijn slaap.
Enorme drama’s daarover thuis.
Gestopt.
Na 2 jaar kreeg ik een blokjesbeugel. Die kon er niet uit. Die wilde ik toen zelf.
Over 2 jaar is hij 16, breng het dan nog eens ter sprake. Misschien ziet hij dan zelf wel de noodzaak.
Als jonge puber kreeg ik een activator, een ding wat ik s’avonds en s’nachts in moest. Wat ik niet deed, ik vond het een onding. Ik kon er niet mee praten, deed hem uit in mijn slaap.
Gestopt.
Na 2 jaar kreeg ik een blokjesbeugel. Die kon er niet uit. Die wilde ik toen zelf.
Over 2 jaar is hij 16, breng het dan nog eens ter sprake. Misschien ziet hij dan zelf wel de noodzaak.
zondag 16 augustus 2026 om 10:50
Dat klinkt ook heel lastig voor jullie.Zoccellia schreef: ↑16-08-2026 10:44Ik ben bekend met een kind dat zorg weigert (maar wel echt moet hebben). Wij volgen nu de cursus geweldloos verzet, want ik ben/blijf hoe dan ook verantwoordleijk voor zijn gezondheid de komende jaren. Echt een struggle hoe dat goed aan te pakken.
Ik ga mij eens in de methode geweldloos verzet verdiepen. Dank voor de tip.
We hebben regelmatig overlegd. Zoon snapt de kosten (hij heeft een bijbaan, dus hij kan de kosten voor ons ook best redelijk goed inschatten) en weet ook de consequenties voor later. Maar wat betreft de consequenties is hij een echte puber en is hij niet echt in staat naar later te kijken.
zondag 16 augustus 2026 om 10:50
Dat klinkt ook heel lastig voor jullie.Zoccellia schreef: ↑16-08-2026 10:44Ik ben bekend met een kind dat zorg weigert (maar wel echt moet hebben). Wij volgen nu de cursus geweldloos verzet, want ik ben/blijf hoe dan ook verantwoordleijk voor zijn gezondheid de komende jaren. Echt een struggle hoe dat goed aan te pakken.
Ik ga mij eens in de methode geweldloos verzet verdiepen. Dank voor de tip.
We hebben regelmatig overlegd. Zoon snapt de kosten (hij heeft een bijbaan, dus hij kan de kosten voor ons ook best redelijk goed inschatten) en weet ook de consequenties voor later. Maar wat betreft de consequenties is hij een echte puber en is hij niet echt in staat naar later te kijken.
zondag 16 augustus 2026 om 10:54
Dat is ook mijn idee, maar mijn man wil nog niet opgeven.Onkruit schreef: ↑16-08-2026 10:49Ik zou stoppen.
Gestopt.
We zijn net een compromis overeengekomen. Zoon gaat het nog een maand proberen, waarbij we hem er slechts af en toe aan zullen herinneren aan het dragen van de beugel. Oudere broer, waar kind heel goed mee overweg kan, gaat ook nog eens in overleg als hij thuis is. En als het na een maand niet beter is, dan stoppen we totdat kind beter in staat is met de verantwoordelijkheden om te gaan.
zondag 16 augustus 2026 om 11:13
Kan het misschien ook met een slotjesbeugel? Die kan namelijk niet uit. Ik heb zelf nu midden 30 opnieuw een beugel. Dit keer invisalign. En dat is prachtig spul, mits je het heel trouw draagt. Mijn tandarts gaf ook aan dat hij het om die reden vrijwel nooit bij pubers gebruikt. Want, die dragen hem dus niet (voldoende). Heeft ook echt geen zin om er mee door te gaan als je hem niet goed draagr want dan passen de opvolgende malletjes dus ook niet meer.
Ik zou eens met hem overleggen. Stoppen kan, maar die kosten zou ik wel een serieus gesprek over voeren. Em over de gevolgen als hij het nu niet doet. Invisalign als volwassene is nog wel te doen, maar een serieize kaakoperatie oid als je die nu kan voorkomen? Oef, das wel ff balen als je dan eindelijk uit je puberbrein groeit….
Ik zou eens met hem overleggen. Stoppen kan, maar die kosten zou ik wel een serieus gesprek over voeren. Em over de gevolgen als hij het nu niet doet. Invisalign als volwassene is nog wel te doen, maar een serieize kaakoperatie oid als je die nu kan voorkomen? Oef, das wel ff balen als je dan eindelijk uit je puberbrein groeit….
zondag 16 augustus 2026 om 11:52
Kijk, dat is een goede tip!
Ik snap de keuze voor zijn Invisalign-achtige beugel ook echt niet voor pubers. Er komt nog wel een blokjesbeugel (dat wil zoon ook liever, zoveel zelfkennis heeft hij ook wel
zondag 16 augustus 2026 om 11:59
Natuurlijk zit een beugel niet lekker. Logisch. Een beugel doet zeer, er staat constant druk op je tanden, zeker als de beugel net strakker is gezet.
Ik zat in groep 8 toen ik met beugels begon en heb er meerdere gehad. Ik ken de pijn en het niet lekker zitten. Maar ik heb er echt een prachtig gebit voor terug gekregen.
Als hij de beugel niet draagt, dan stoppen. Hij krijgt later vanzelf wel spijt en kan dan zelf kiezen of hij een beugel wil.
Dit heeft geen zin. Hij is 13. Geen 7 meer.
Ik zat in groep 8 toen ik met beugels begon en heb er meerdere gehad. Ik ken de pijn en het niet lekker zitten. Maar ik heb er echt een prachtig gebit voor terug gekregen.
Als hij de beugel niet draagt, dan stoppen. Hij krijgt later vanzelf wel spijt en kan dan zelf kiezen of hij een beugel wil.
Dit heeft geen zin. Hij is 13. Geen 7 meer.
zondag 16 augustus 2026 om 12:09
Misschien een operatie. En misschien wil hij er wel niks aan doen als volwassene.
En ik ken eigenlijk niemand die dan zegt 'mam, waarom heb je me niet meer op mijn huid gezeten?'
Iedereen weet altijd wel dat hun gedrag frustrerend was.
Andersom wel: nare herinneringen aan gedwongen worden om wat dan ook te doen.
Ik zeg niet dat je het zomaar moet opgeven, maar het is al zo lastig om een connectie te houden op die leeftijd.
zondag 16 augustus 2026 om 12:11
Mijn jongste vond het rete-interessant dat ie een buitenboordbeugel kreeg.
Maar na 2 dagen heeft ie geweigerd dat ding nog te dragen, want pijn en paste niet en weet ik wat.
Gelukkig heeft ie wel de slotjesbeugel z'n werk laten doen, maar het is dus minder goed geworden dan de bedoeling was.
Wat de consequenties op lange termijn zijn weet ik niet.
Sommige problemen kunnen ook op volwassen leeftijd nog gecorrigeerd worden, dus mss dat nog informeren.
Maar na 2 dagen heeft ie geweigerd dat ding nog te dragen, want pijn en paste niet en weet ik wat.
Gelukkig heeft ie wel de slotjesbeugel z'n werk laten doen, maar het is dus minder goed geworden dan de bedoeling was.
Wat de consequenties op lange termijn zijn weet ik niet.
Sommige problemen kunnen ook op volwassen leeftijd nog gecorrigeerd worden, dus mss dat nog informeren.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 16 augustus 2026 om 12:16
Hier kregen ze de keus van de ortho, maar ik wilde om die reden niet aan Invisalign beginnen. Dan moet je ze idd steeds herinneren er ik weet wel hoe dat gaat. Beide dus een slotjesbeugel gehad.Presto schreef: ↑16-08-2026 11:52Kijk, dat is een goede tip!
Ik snap de keuze voor zijn Invisalign-achtige beugel ook echt niet voor pubers. Er komt nog wel een blokjesbeugel (dat wil zoon ook liever, zoveel zelfkennis heeft hij ook wel)Ik ga toch nog eens overleggen, want voorheen deed de ortho daar heel vaag over. Ik vind ze sowieso altijd heel vaag doen. Qua bedrijf zijn we geen echte vrienden zeg maar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in