Wat mealprep jij?

19-08-2026 13:08 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over curry invriezen;

Wat mealprep jij allemaal of het liefst?
Eventueel met recept :-)

Vooral om ideeën op de doen en hopelijk hier weer wat meer met de voorbereiding bezig te zijn. En het dan ook daadwerkelijk op de juiste momenten uit de vriezer te halen.

Bij mij stopt het vaak bij pastasaus en soepjes
Mijn lunch vooral

En verder kook ik vaak 'slim', dus maandag aardappelen voor 2 dagen koken en deel2 dinsdag bakken.
Wat mij helpt is een 'week'planning. Lukt me nooit voor een hele week hoor, maar wel een paar dagen
Ik vries de vulling van deze enchiladas in. Dan is de schotel zo gemaakt. Soms maak ik de schotel al helemaal en vries ik kant en klaar in.

https://www.culy.nl/recepten/vega-enchi ... aardappel/
mariejan wijzigde dit bericht op 19-08-2026 13:42
0.25% gewijzigd
Runderstoofvlees (van nek of schouder, gesneden in blokjes van 2 bij 3cm, 2 cm dik ongeveer).

Ik maak altijd 2 kg stoofvlees (past net in 1 grote Creuset) en daarvoor heb je nodig:
4 middelgrote uien
1 (kleinere) winterwortel of een stuk of 6 waspeentjes
Zakje stoofvleeskruiden (Of peper, zout, beetje paparikapoeder, )
Flinke scheut azijn (ik doe dat op het gevoel maar ik denk dat het een borrelglaasje is)
Runderbouillonblokje
4 laurierblaadjes
4 takjes tijm
2 kruidnagels
2 volle eetlepels stroop
4 eetlepels scherpe mosterd
Wat peterseliestengels (dus met stengel en al, denk stuk of 6)
Donkerbruin brood (hoe steviger het brood hoe beter het bindt)

Bereiding:
Het vlees in porties in een hele hete braadpan in de boter aanbraden met de stoofvleeskruiden: het mag bijna aanbranden.
Intussen in de Creuset wat boter smelten en daarin de fijngesneden ui langzaam glazig laten worden.
Wortels raspen en aan de uien toevoegen
Alle kruiden kneuzen en in een kruidenei doen en de stroop toevoegen
Het vlees in de Creuset doen en dan warme runderbouillon erbij doen tot het vlees net onder staat.
Kruidenei erbij
Brood zonder korstjes dik besmeren met mosterd en de hele oppervlakte van de pan met brood bedekken (mosterd aan de onderkant dus direct in contact met het brouwsel).
Even flink laten koken, dan vuur lager zodat het net blijft sudderen. Deksel op de pan en iets anders gaan doen😊 Af en toe roeren en afhankelijk van de grootte van het vlees denk ik dat ik het ongeveer 2 uur laat staan tot het vlees bijna uit elkaar valt. Als je merkt dat de saus te dun is moet je het laatste half uurtje of zo, het deksel van de pan laten zodat de saus inkookt.
Even proeven en misschien wat zout toevoegen. Mocht het een beetje te zurig zijn, dan kan je dat met bruine suiker oplossen. En ik laat het dan een nachtje met deksel op de pan staan want dan trekken de smaken nog lekkerder in.
Daarna schep ik het in foodcubs van 250 ml en dat is een flinke portie voor 1persoon.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Deze heb ik ook altijd in porties in de vriezer:
https://paolos.nl/de-originele-bolognes ... bolognese/
Lekker met alle soorten pasta, maar ook als saus voor lasagna die ik ook in porties in de vriezer doe.

En deze ook ;
https://dagelijksekost.vrt.be/gerechten/vol-au-vent
Die eet ik met rijst (ook in foodcubblokjes in de vriezer) en een salade.

Verder maak ik ook regelmatige een hele rode kool klaar en doe dat in porties in de vriezer (lekker bij stoofvlees) en vries ik aardappelpuree in portie in. Dan pak je dus 3 blokjes uit de vriezer en heb je een heerlijke maaltijd.
ollegrieze wijzigde dit bericht op 19-08-2026 13:49
24.63% gewijzigd
Een keer in de zoveel tijd maak ik twee grote bakplaten met gegrilde groente (paprika, courgette en ui). Die vries ik in 1-persoonsporties in.
En hier vind je inspiratie; https://deliciousmagazine.nl/lijstjes/5 ... invriezen/
Aardappelpuree invriezen, wordt dat niet zompig?
Je hoeft het niet te leren, als je het begrijpt.
Yasmijn schreef:
19-08-2026 14:11
Aardappelpuree invriezen, wordt dat niet zompig?
Er komt inderdaad een beetje vocht vrij, dus als ik hem maak met het oog op invriezen hou ik de basis redelijk droog. Als ik hem helemaal smeuïge heb en invries, dan giet ik het vocht er af als het half ontdooid is. Soms bak ik het ook even op: heel lekker met nog wat kaas erdoor.
Ik vries ook boerenkoolstamppot met spekjes en hutspot in en dat gaat ook prima op dezelfde manier.
Echt makkelijk want dan neem ik een blokje hutspot en een blokje stoofvlees en klaar!
Hoe labelen jullie de spullen in de vriezer? Ik vries in in foodcubes en eenmaal bevroren stapel ik die blokjes in een ziplockzakje (stapelt goed in de vriezer) en ik plak er dan een label op met gerecht-datum dat ik print met een labelprinter. Maar die plakdingen laten snel los in de vriezer. Eerder gebruikte ik papiertape en een stift, maar ook dat laat snel los. Hoe doen jullie dat?
OlleGrieze schreef:
19-08-2026 14:31
Hoe labelen jullie de spullen in de vriezer? Ik vries in in foodcubes en eenmaal bevroren stapel ik die blokjes in een ziplockzakje (stapelt goed in de vriezer) en ik plak er dan een label op met gerecht-datum dat ik print met een labelprinter. Maar die plakdingen laten snel los in de vriezer. Eerder gebruikte ik papiertape en een stift, maar ook dat laat snel los. Hoe doen jullie dat?

Ik heb altijd van die ziplockzakjes (van AH) waar je gewoon met pen op kunt schrijven.

Als jij die blokjes vanuit die cubes in een zakje doet, plakken die blokjes dan niet aan elkaar?
MissUnderstood schreef:
19-08-2026 14:36

Als jij die blokjes vanuit die cubes in een zakje doet, plakken die blokjes dan niet aan elkaar?
Dat valt heel goed mee. Meestal niet, soms moet je er even een tikje tegen geven, maar het werkt voor mij prima. Ik krijg zoveel meer in mijn vriezer en de porties zijn voor ons perfect zodat er ook nog eens geen restjes overblijven/weggegooid worden.
Lila-Linda schreef:
19-08-2026 13:22
Mijn lunch vooral

En verder kook ik vaak 'slim', dus maandag aardappelen voor 2 dagen koken en deel2 dinsdag bakken.
Wat mij helpt is een 'week'planning. Lukt me nooit voor een hele week hoor, maar wel een paar dagen
Dit. Ik prep vooral mijn lunch, maar natuurlijk vries ik ook wel eens dubbele porties, in alleen dat voelt niet als mealprep.
Wel eens met slim koken, bijv een groot blik kikkererwten roosteren, terwijl ik maar een kleine hoeveelheid nodig heb. De andere helft in de koelkast bewaren, kan later in de week altijd ergens doorheen. Geldt eigenlijk voor vrijwel alles wat je in de oven roostert.

En ik maak ook een 'week planning', vaak voor 4 dagen, en van de leftovers maak ik lunches. Ik bewaar ALLE leftovers, weggooien kan altijd nog is mijn motto. Het zal je verrassen hoe vaak je het nog kan gebruiken. Vandaag nog geluncht met een restje shakshuka van maandag, en had nog een restje gekookte rijst van gisteren in de koelkast, er doorheen geschept, samen opgewarmt, eitjes erbij, perfecte lunch. Juist die rijst maakte het af (en de lunch volwaardig).
OlleGrieze schreef:
19-08-2026 14:39
Dat valt heel goed mee. Meestal niet, soms moet je er even een tikje tegen geven, maar het werkt voor mij prima. Ik krijg zoveel meer in mijn vriezer en de porties zijn voor ons perfect zodat er ook nog eens geen restjes overblijven/weggegooid worden.

Thanks! Ik ga die cubes ook kopen; dit klinkt een stuk handiger dan wat ik doe (maaltijden in die zakjes proberen te doen en dan lucht eruit persen etc.).
MissUnderstood schreef:
19-08-2026 14:56
Thanks! Ik ga die cubes ook kopen; dit klinkt een stuk handiger dan wat ik doe (maaltijden in die zakjes proberen te doen en dan lucht eruit persen etc.).
Ik heb twee soorten: eentje (grijs) met een 'hard deksel': Dat deksel gaat vanuit de vriezer heel moeilijk open. De andere (groenig/blauw) die ik heb met een deksel dat ook van soepel silicone is, gaat veel makkelijker open. (En die versie was volgens mij ook nog eens goedkoper bij Bol).
OlleGrieze schreef:
Watervaste/permanente stift, en dan op het zakje schrijven vóór je het eten erin stopt.

Ik foodprep nu weinig, kook wel vaak 1-2 porties extra voor in de vriezer (hier ook groot fan van de soupercubes!). Ik ben mijn lunch en ontbijt van boterhammen een beetje beu dus ik wil komende tijd wat gaan experimenteren met breakfast burrito's of ei-muffins.
Lila-Linda schreef:
19-08-2026 13:22
Mijn lunch vooral

Wat eet je dan voor lunch bijv wat je invriest?
Mariejan schreef:
19-08-2026 13:48
Een keer in de zoveel tijd maak ik twee grote bakplaten met gegrilde groente (paprika, courgette en ui). Die vries ik in 1-persoonsporties in.
Wordt dat niet slap bij ontdooien?
En hoe warm je het dan weer op?
OlleGrieze schreef:
19-08-2026 15:01
Ik heb twee soorten: eentje (grijs) met een 'hard deksel': Dat deksel gaat vanuit de vriezer heel moeilijk open. De andere (groenig/blauw) die ik heb met een deksel dat ook van soepel silicone is, gaat veel makkelijker open. (En die versie was volgens mij ook nog eens goedkoper bij Bol).

Ik heb ze op Bol gevonden, merk Foodcube - zijn dat ze? Lijkt me echt superhandig.
Houd jij 250 ml aan voor 1 portie?
Waar koop je die cubes, behalve bij BOL? Klinkt ideaal, ik ben nu altijd aan het klooien met gewone bakjes.
Delulu
greenmoustache schreef:
19-08-2026 15:46
Wordt dat niet slap bij ontdooien?
En hoe warm je het dan weer op?
Rustig in de koelkast laten ontdooien en weer in de oven of magnetron verwarmen. Ik doe het net wat korter voor het invriezen dan normaal zodat het nog een beetje kan nagaren. Het wordt niet slap.
@Oudblond:
Bij mij lopen meerdere systemen door elkaar.
In Ikeazakjes stop ik er gewoon een handgeschreven papieren briefje met de inhoud bij. (Uiteraard niet bij soep en saus, maar wel bij quichepunten of voorgevroren balletjes en blokjes).

Op deksels van potjes en bakken schrijf ik met een krijtstift.

En ik wil in de schuur nog wel eens een papier op de voorkantvan de vriezer magneten met ‘in die roze ikeazakjes zit curry met kip, in de groene zakjes zit vegan’

Ik vries lasagne, quiches in punten, gehaktballen, rauwe kipfilet in een zakje met marinade, stoofvlees, rendang, rollen koekjesdeeg en brood (al dan niet voorgesmeerd met kaas en per portie verpakt) in naast de soepen en sauzen.

Ik heb me voorgenomen om ook voor de slowcooker te gaan preppen, dat het eten warm klaarstaat als we thuiskomen lijkt me ook wel wat.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ook soepen zijn prima in te vriezen.

Eigenlijk alles wat heel lang staat te pruttelen maak ik in grote hoeveelheden. ( stoofvlees, soep met soepvlees , pastasaus etc )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
OlleGrieze schreef:
Ik weet altijd wel wat er zo ongeveer in de vriezer ligt en als ik het even niet uit elkaar kan houden, lik ik er aan om het te proeven. :proud: :facepalm:

- Chili sin Carne
- Pastasaus
- Soepen
- Curry
- Stoofpotten
- Paddenstoelenragout
OlleGrieze schreef:
19-08-2026 13:41
Runderstoofvlees (van nek of schouder, gesneden in blokjes van 2 bij 3cm, 2 cm dik ongeveer).

en bedankt, nu heb ik zo n zin in stoofvlees ,
Goed recept

Ik vries in : stoofvlees, goulash , hachee,
aspergesoep, tomatensoep en allerlei restjes

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven