Bruiloft

15-07-2026 15:48 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend heeft me ten huwelijk gevraagd en dus gaan we een bruiloft organiseren! Het lijkt me leuk om hier iets van mijn hyper enthousiasme kwijt te kunnen (Ik zit op het spectrum en wanneer mijn enthousiasme eenmaal aangaat over iets.. moet ik er op letten dat ik mijn omgeving niet helemaal tot waanzin drijf :proud: )

Zijn er hier toevallig meer mensen die komend jaar gaan trouwen en het leuk vinden om hierover te kletsen? Of mensen die al getrouwd zijn, en tips hebben over wat leuk is, of wat juist absoluut niet leuk is?
kaartje1 schreef:
23-08-2026 14:16
Ja dat kan natuurlijk altijd.
Maar dat is toch best heel veel werk voor de coupeuse?
Die verhalen ken ik ook wel, maar ik heb ook prijzen van € 1000,- voorbij zien komen aan extra vermaakkosten. Dat vind ik een beetje te ver gaan.

Wij sturen de save the date ook via whatsapp. Echte uitnodiging gaat wel via de post.

Qua bloemen weet ik de kleuren nog niet zeker. Maar ik neig naar een bonte verzameling. Alle bloemen komen uit een pluktuin, en bij zulke boeketten vind ik vaak, hoe meer kleur hoe mooier. Ik heb zelf ook een gedeeltepluk tuin dus ik wilde eigenlijk mijn eigen bloemen als inspiratie gebruiken. En ik ga mijn eigen pluktuin ook flink uitbreiden volgend jaar, want voor ons diner zijn we voor de andere locatie gegaan. Dus daar wil ik zelf de tafelbloemen voor gaan groeien. En dan vaasjes verzamelen bij verschillende kringlopers.

Tussen welke kleuren twijfel je voor de bloemen?
@badeentje begrijpelijk betreft de jurk. Ik wou dat ook niet hoor. Graag een jurk die dicht bij mijn eigen maat ligt.

Bij ons gaan de echte uitnodigingen via de post.

Wat leuk dat je een eigen pluktuin hebt! Ook heel leuk om je eigen bloemen te gebruiken. Dan zie je ze al groeien en bloeien.

Qua kleuren denk ik nog best wisselend. Van groen, en een oranje/roze kleur. Tot idd een bonte verzameling.
Dus wij moeten echt nog de keuze maken tussen wat drukker of rustiger.
Beide mooi.
Bij onze locatie pas denk ik groen en oranje/roze meer. Ik denk dan aan warme kleuren.
Oranje roze is wel ook heel mooi! Gebruik je Pinterest? Ik vind dat je daar echt hele fijne plaatjes ter inspiratie kan vinden!
Badeendje92 schreef:
23-08-2026 19:30
Oranje roze is wel ook heel mooi! Gebruik je Pinterest? Ik vind dat je daar echt hele fijne plaatjes ter inspiratie kan vinden!
Ja dat gebruik ik ook.
Leuke voor de inspiratie.
Het belangrijkste aan een bruiloft zijn geen details zoals kleuren, een taart of bloemen. Maar gasten herinneren zich een mooie dag. Eten hoeft niet duur of bijzonder te zijn. Zorg wel dat er voldoende eten en drinken is voor iedereen. En zorg dat gasten geen werknemers worden met allerhande taken omdat het bruidspaar geen geld (meer) heeft. Iemand die "even" voor dj of fotograaf mag spelen. Of verzoeken voor gratis diensten als iemand daar anders voor betaald krijgt.

Ook absolute no go:
- een playlist ipv een dj of muzikant bij een feestavond. Muziek maakt of breekt de sfeer.
- talloze locaties. Stress, onrust en gedoe met tijd en parkeren.
- verplichtingen met kleuren en dresscodes voor gasten. Iedere gast begrijpt dat je in feestelijke kleding hoort te komen. Aangepast aan het seizoen. Geen onzin dat die kleding rood of pastel moet zijn.
- gasten met gaten in het programma laten zitten. Je bent weer welkom voor onderdeel 3 maar niet voor 2. Ik liep ooit op hakken in mijn feestjurk door een bos met andere genodigden om de tijd te doden tot de avond...
- geef geen receptie. Dodelijk saai en het zijn mensen die eigenlijk niet welkom zijn voor het diner of het echte feest. Niemand heeft zin om te gaan reizen en in mooie kleding jou een cadeau te geven in ruil voor wat hapjes.
- Onderscheid maken tussen partners. Als een bepaalde groepen hun partner mee mogen nemen. Zorg dat dat op iedereen in die groep van toepassing is. Bijvoorbeeld alle partners van vriendengroep niet 2 niet. Of geen partners van collega's maar 2 wel.
Evelien iedereen moet zijn bruiloft zo vieren zoals die zelf wil.

Wij maken geen onderscheid tussen dag en avondgasten. Genodigden komen het hele programma.
Wij hebben geen avondfeest.(in de zin van muziek en dj) Dus dat maakt de zaak natuurlijk ook anders.

Gaten in een programma houd ik ook echt niet van. Dus je mag wel bij de ceremonie en de feestavond zijn. Maar niet bij het diner. Kies er dan gewoon voor om die gasten alleen voor je feestavond uit te nodigen.

Maar zoals ik al zij..iedereen zijn eigen.
Bloemen zijn voor mij juist heel belangrijk. Betekent niet dat ze voor een ander belangrijk hoeven te zijn, of dat het mijn gasten überhaupt op zal vallen.

Gaten en onderscheid doen we ook niet aan. En al onze gasten worden uitgenodigd voor de hele dag.
Dat laatste is goed om te horen! Ik ben volgende week avondgast op een bruiloft waar mijn vriend daggast is. Ik snap het omdat we nog niet zo lang een relatie hebben, maar jammer is het wel. Ik steek wel moeite in de reis, een jurk vinden in een specifiek thema en geld inleggen.
ZuurSnoepje schreef:
23-08-2026 21:08
Dat laatste is goed om te horen! Ik ben volgende week avondgast op een bruiloft waar mijn vriend daggast is. Ik snap het omdat we nog niet zo lang een relatie hebben, maar jammer is het wel. Ik steek wel moeite in de reis, een jurk vinden in een specifiek thema en geld inleggen.
Ik vind dat toch wel gek te horen hoor.
Ik zou dan of jullie beide uitnodigen voor de gehele dag of niet. Als de relatie heel kort zou zijn. (Partner van familelid/vriend nog niet ontmoet) zou ik partner gewoon niet uit nodigen.
Gelukkig speelt dit bij ons niet.
Bij ons worden alle gasten met partner uitgenodigd.
Enige waarbij ik dat niet zou doen zijn collega's waar ik de partner niet van ken.
Maar er komen bij ons geen collega's. Dus dat probleem heb ik sowieso niet.
Badeendje92 schreef:
23-08-2026 21:05
Bloemen zijn voor mij juist heel belangrijk. Betekent niet dat ze voor een ander belangrijk hoeven te zijn, of dat het mijn gasten überhaupt op zal vallen.

Gaten en onderscheid doen we ook niet aan. En al onze gasten worden uitgenodigd voor de hele dag.
Heel begrijpelijk van de bloemen.
Ik heb dat met de taart en de zoete hapjes. (Sweet table). Ik houd zelf van bakken. Taarten, koekjes enz. Dus voor mij is dat een belangrijk onderdeel.die lekker moet zijn maar ook goed gestijld.

Leuk dat jullie gasten ook voor de hele dag komen.:)
ZuurSnoepje schreef:
Dit dus. Echt niet ok om iemand bewust niet uit te nodigen. Terwijl alle andere daggasten gewoon met hun partner komen. Nu staat jouw partner daar alleen de liefde te vieren zonder zijn eigen partner. En ook voor jouw als partner absoluut niet gastvrij. En ook onhandig dat je met een 2e auto nog even mag nakomen op het avondfeest. En alles overdag hebt gemist. Wij slaan dit soort uitnodigen af en komen dan samen wel op het avondfeest. Op eigen feesten zijn partners gewoon welkom ongeacht of we die goed kennen of hoelang de relatie is. Ik ben zelf ook wel eens op een bruiloft geweest waar ik nog maar kort in de relatie zat. Het is altijd een momentopname zo'n dag. Het is niet aan het bruidspaar om anderen de maat te nemen wat betreft hun relatie. En ik vertrouw mijn dierbaren voldoende dat ze zelf een inschatting kunnen maken mbt hun eigen relatiestatus. Tenzij het een partner is waarmee ik in conflict ben ofzo.
Ik vind het zelf dus helemaal niet erg als mijn partner wel/niet uitgenodigd wordt. Of als ik niet of maar de helft mee mag komen
Sterker nog, er zijn ook feestjes waar ik liever niet mee ga, of hem er liever niet bij heb.
ZuurSnoepje schreef:
Ik snap niet dat je überhaupt gaat, laat staan dat je er speciaal kleding voor aanschaft.
Lila-Linda schreef:
24-08-2026 08:22
Ik vind het zelf dus helemaal niet erg als mijn partner wel/niet uitgenodigd wordt. Of als ik niet of maar de helft mee mag komen
Sterker nog, er zijn ook feestjes waar ik liever niet mee ga, of hem er liever niet bij heb.
Maar daar kies je dan zelf voor. Je bent uitgenodigd maar wilt liever niet komen. Dat is wat anders dan gewoon niet welkom zijn. Dat maakt het ongastvrij. Voor de meeste mensen is een bruiloft ook wel even wat anders dan een gewoon feestje of verjaardag. En zeker een daggast staat dichtbij het bruidspaar. Daar hoort een vaste partner gewoon bij. Iemand kan dan zelf wel met zijn partner bekijken of die mee wil komen. Zonder dat het bruidspaar voor hen gaat bepalen of de relatie wel serieus genoeg is.
evelien2010 schreef:
24-08-2026 08:45
Maar daar kies je dan zelf voor. Je bent uitgenodigd maar wilt liever niet komen. Dat is wat anders dan gewoon niet welkom zijn. Dat maakt het ongastvrij. Voor de meeste mensen is een bruiloft ook wel even wat anders dan een gewoon feestje of verjaardag. En zeker een daggast staat dichtbij het bruidspaar. Daar hoort een vaste partner gewoon bij. Iemand kan dan zelf wel met zijn partner bekijken of die mee wil komen. Zonder dat het bruidspaar voor hen gaat bepalen of de relatie wel serieus genoeg is.
Je wil toch niet al die gelegenheidspartners van de foto's moeten knippen?
OhMellie schreef:
24-08-2026 09:13
Dat je daggast bent betekent toch niet dat je op iedere foto hoeft te staan? Ik vind het ook echt heel raar om de ene voor de hele dag uit te nodigen en dan de partner voor alleen de avond. Meestal maak je foto’s in verschillende groepssamenstelling. En de spontane foto’s.. hoe erg is het dat als daar af en toe een “gelegenheidspartner” op staat. Die ga je toch niet door heel je huis hangen?
Zal wellicht ook met het budget te maken hebben. Vind het daarnaast aan het bruidspaar met wie ze graag aan tafel willen zitten bij het diner. Nieuwe partners kan toch een andere dynamiek geven. De focus van de daggast ligt meer op zijn nieuwe fling dan op de familie bijv.
OhMellie schreef:
24-08-2026 09:13
Ik ken geen mensen die scharrels introduceren in hun sociale kring. En meenemen naar bruiloften. En dan moet zo'n gelegenheidspartner dat ook maar net willen. Waarom zou die enig belang hebben bij een kennismaking en sociaal evenement als een bruiloftsfeest als het verder niet serieus is? Komt bij dat het altijd een momentopname is. Genoeg vaste relaties die daarna voorbij gaan. Die mensen staan ook op de foto's. En je hebt mensen die misschien net bij elkaar zijn en daarna zelf een langdurig onderdeel blijven van de familie (en uiteindelijk zelf gaan trouwen en kinderen krijgen).

Het is niet aan het bruidspaar een beoordeling te maken van andermans relatie. Als alle daggasten of alle vrienden hun partner meenemen. Dan hoor je die ene goede vriend die net weer een leuke relatie heeft niet uit te sluiten. Wij hebben op die manier diverse malen nieuwe mensen aan onze kring toegevoegd die er nog steeds zijn. En het zal ook niet om veel mensen gaan. Dus wat maakt die ene nieuwe persoon extra dan uit op meerdere gasten. Echt enorm ongastvrij.
evelien2010 schreef:
24-08-2026 08:45
als ik niet ben uitgenodigd, ben ik niet welkom. En dat vind ik dus echt niet erg
En dat vind ik niet ongastvrij

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven