Stiefvader
donderdag 3 september 2026 om 19:00
Ik voel me wat verdrietig. Ik probeer namelijk het gedrag van mijn man te snappen. Misschien kunnen jullie me helpen daarbij.
Mijn man is niet de vader van mijn kinderen. Hij is momenteel 2 weken alleen op vakantie op een motortocht die niet vooraf gepland is. Hij is dus de hele dag bezig met zoeken naar een slaapplek (in de regen) en waar hij nu weer heen zal gaan.
Op zich prima. Maar nu mijn pijnlijke punt. Ik maak me hier in Nederland om bepaalde redenen zorgen om mijn zoon. Hij heeft het op zijn nieuwe school niet naar zijn zin en we hebben besloten hem aan te melden op een andere school. Mijn zoon heeft autisme, net uit een depressie en ik maak me veel zorgen om zijn welzijn.
Mijn man appt regelmatig weer een mooie foto maar verder stelt hij geen interesse in de situatie hier.
Ik heb hem ermee geconfronteerd en hij geeft toe niet te denken aan mijn zoon en dat ik en mijn ex het samen wel kunnen oplossen. Ze kennen elkaar nu 9 jaar en ik had gehoopt dat er wel een vorm van liefde zou zijn dat mijn man zich met mij zorgen kan maken om mijn zoon. Maar blijkbaar is dat niet het geval.
Na een confrontatie zegt mijn man dat hij denkt dat ik en mijn ex het zelf wel redden en hij wel om mijn zoon geeft en alles voor hem doet wat hij nodig heeft. Maar houden van is wat groot uitgedrukt.
Hij weet verder dat ik me hier heel rot onder voel maar vraagt verder nergens meer naar.
Ik voel me alleen, in de steek gelaten en mijn hart voelt in stukjes. Ik begrijp het gewoon niet.
Mijn man is niet de vader van mijn kinderen. Hij is momenteel 2 weken alleen op vakantie op een motortocht die niet vooraf gepland is. Hij is dus de hele dag bezig met zoeken naar een slaapplek (in de regen) en waar hij nu weer heen zal gaan.
Op zich prima. Maar nu mijn pijnlijke punt. Ik maak me hier in Nederland om bepaalde redenen zorgen om mijn zoon. Hij heeft het op zijn nieuwe school niet naar zijn zin en we hebben besloten hem aan te melden op een andere school. Mijn zoon heeft autisme, net uit een depressie en ik maak me veel zorgen om zijn welzijn.
Mijn man appt regelmatig weer een mooie foto maar verder stelt hij geen interesse in de situatie hier.
Ik heb hem ermee geconfronteerd en hij geeft toe niet te denken aan mijn zoon en dat ik en mijn ex het samen wel kunnen oplossen. Ze kennen elkaar nu 9 jaar en ik had gehoopt dat er wel een vorm van liefde zou zijn dat mijn man zich met mij zorgen kan maken om mijn zoon. Maar blijkbaar is dat niet het geval.
Na een confrontatie zegt mijn man dat hij denkt dat ik en mijn ex het zelf wel redden en hij wel om mijn zoon geeft en alles voor hem doet wat hij nodig heeft. Maar houden van is wat groot uitgedrukt.
Hij weet verder dat ik me hier heel rot onder voel maar vraagt verder nergens meer naar.
Ik voel me alleen, in de steek gelaten en mijn hart voelt in stukjes. Ik begrijp het gewoon niet.
donderdag 3 september 2026 om 22:56
Ik ben het eens dat de problematiek rondom jouw zoon iets is wat jij kan oppakken met jouw ex, de vader. Daar hoeft jouw vriend zich niet mee bezig te houden tijdens zijn reis. Maar ik vind het wel gek dat hij niet informeert naar jouw welzijn en of je oké bent.
Dat hele “laat-hem-even-disconnecten-idee” wat ik lees in sommige reacties begrijp ik niet zo. Tenzij jullie on-a-break zijn. Mijn ex en ik gingen ook regelmatig zonder elkaar weg, maar waren wel altijd geïnteresseerd in hoe het thuis verliep en of de ander ook oké was. Nogmaals jouw vriend hoeft zich niet bezig te houden met het oplossen van de problemen van jouw zoon, maar informeren naar jou vind ik niet meer dan normaal. Het zou niet gek zijn als jij af en toe door zijn hoofd spookt toch en hij zich afvraagt hoe het met je is?
Dat hele “laat-hem-even-disconnecten-idee” wat ik lees in sommige reacties begrijp ik niet zo. Tenzij jullie on-a-break zijn. Mijn ex en ik gingen ook regelmatig zonder elkaar weg, maar waren wel altijd geïnteresseerd in hoe het thuis verliep en of de ander ook oké was. Nogmaals jouw vriend hoeft zich niet bezig te houden met het oplossen van de problemen van jouw zoon, maar informeren naar jou vind ik niet meer dan normaal. Het zou niet gek zijn als jij af en toe door zijn hoofd spookt toch en hij zich afvraagt hoe het met je is?
vrijdag 4 september 2026 om 01:05
Ik begrijp je man wel. Waar je als moeder onvoorwaardelijk van je kinderen houdt, is de relatie met stiefkinderen meestal een voorwaardelijke. Met het ene kind klik je meer dan met het andere, en eerlijk gezegd autisme is vaak voor biologische ouders al pittig, laat staan voor een stiefouder. Ik kan me wel indenken dat hij op vakantie even niet bezig wil zijn met problematiek rondom je zoon, iets wat in feite ook gewoon een zaak van jou en je ex is.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
vrijdag 4 september 2026 om 05:04
Ik wil nog wel even ter verdediging van mijn zoon vertellen dat hij gewoon een goed functionerende autist is waar je totaal geen last aan hebt. Alleen is hij met emoties en wat hij wilt niet zo duidelijk. Dat vindt mijn man moeilijk. Je moet dingen wel helemaal uitvragen wil je iets te weten komen. Verder zit hij veel op zijn kamer.
Mijn dochter is heel duidelijk in wat ze wilt en heel duidelijk in haar emoties. Dat is makkelijker communiceren.
Bij mijn ex kan zijn vriendin weer beter opschieten met mijn zoon en ligt veel ergernis bij mijn dochter. Ik snap op zich wel dat mensen hun voorkeuren kunnen hebben.
En mijn man vraagt ook wel naar mijn welzijn. Alleen niet in combinatie met de toestanden met mijn zoon momenteel.
Ik kan er nu wel meer begrip voor opbrengen. Ik had te hoge verwachtingen.
Mijn dochter is heel duidelijk in wat ze wilt en heel duidelijk in haar emoties. Dat is makkelijker communiceren.
Bij mijn ex kan zijn vriendin weer beter opschieten met mijn zoon en ligt veel ergernis bij mijn dochter. Ik snap op zich wel dat mensen hun voorkeuren kunnen hebben.
En mijn man vraagt ook wel naar mijn welzijn. Alleen niet in combinatie met de toestanden met mijn zoon momenteel.
Ik kan er nu wel meer begrip voor opbrengen. Ik had te hoge verwachtingen.
vrijdag 4 september 2026 om 06:54
Als je al je topics terugleest dan komt elke keer hetzelfde probleem terug. Je man is niet emotioneel beschikbaar.
Je zegt wel hij is er voor ons. Maar in welke zin? In praktische zin ja om je kinderen de fiets te maken als deze kapot is. Maar toch niet in emotionele zin? Is hij iemand waar je kinderen heengaan als ze ergens mee zitten, of als ze ergens over willen praten?
Nee want dat kun jij ook niet.
Je zoon verdedigen heeft geen zin, want het ligt hier niet aan hem. Als je man wel thuis was dan had hij zich ook niet geinteresseerd voor je zoon. Deze man is emotioneel gezien nog een kind
Je zegt wel hij is er voor ons. Maar in welke zin? In praktische zin ja om je kinderen de fiets te maken als deze kapot is. Maar toch niet in emotionele zin? Is hij iemand waar je kinderen heengaan als ze ergens mee zitten, of als ze ergens over willen praten?
Nee want dat kun jij ook niet.
Je zoon verdedigen heeft geen zin, want het ligt hier niet aan hem. Als je man wel thuis was dan had hij zich ook niet geinteresseerd voor je zoon. Deze man is emotioneel gezien nog een kind
vrijdag 4 september 2026 om 07:18
Ik ben zelf stiefmoeder. En ik kan prima met de kinderen van mijn partner overweg, echter kan ik mij goed voorstellen dat je op vakantie even niet met een stiefkind en problematiek bezig bent.
Uiteraard ben ik wel geïnteresseerd in het welzijn van mijn partner in de situatie, alleen zou ik daar ook niet bij elk contact mee bezig zijn.
Vice versa vind ik dat ook niet nodig, toen mijn eigen dochter in een puberella met drama veranderde en de boel op zijn kop zette, had mijn vriend ook zijn eigen leven en vond en vind ik dat vooral een zaak tussen de bio ouders. In huis had mijn vriend zo nu en dan genoeg met haar te stellen, dus ik gaf hem graag een break.
Zowiezo is het -voor mij persoonlijk- niet te vergelijken. Ik gun mijn stiefjes de wereld, maar of ik echt onvoorwaardelijk van ze hou en ik net zoveel met hen bezig ben als met mijn eigen kroos? Nee. Echt niet. Ik ben wel oprecht in mijn intenties naar hen en maak er als ze er zijn ook een fijne tijd van.
Uiteraard ben ik wel geïnteresseerd in het welzijn van mijn partner in de situatie, alleen zou ik daar ook niet bij elk contact mee bezig zijn.
Vice versa vind ik dat ook niet nodig, toen mijn eigen dochter in een puberella met drama veranderde en de boel op zijn kop zette, had mijn vriend ook zijn eigen leven en vond en vind ik dat vooral een zaak tussen de bio ouders. In huis had mijn vriend zo nu en dan genoeg met haar te stellen, dus ik gaf hem graag een break.
Zowiezo is het -voor mij persoonlijk- niet te vergelijken. Ik gun mijn stiefjes de wereld, maar of ik echt onvoorwaardelijk van ze hou en ik net zoveel met hen bezig ben als met mijn eigen kroos? Nee. Echt niet. Ik ben wel oprecht in mijn intenties naar hen en maak er als ze er zijn ook een fijne tijd van.
vrijdag 4 september 2026 om 07:45
Als je echt van je partner houdt, ben je toch geïnteresseerd in hun kinderen? En als ze door een emotionele moeilijke tijd gaan, ben je er voor een partner.
Stel dat 1 van de ouders van TO overlijdt of erg ziek is, is het dan ook normaal dat hij er niet voor haar is?
Tja, het is niet zijn moeder he?
Allemaal lulkoek, TO's vriend is volstrekt onvolwassen en emotioneel onbereikbaar
Stel dat 1 van de ouders van TO overlijdt of erg ziek is, is het dan ook normaal dat hij er niet voor haar is?
Allemaal lulkoek, TO's vriend is volstrekt onvolwassen en emotioneel onbereikbaar
vrijdag 4 september 2026 om 08:07
Overlijden van een dierbare is een accuut trauma, de situatie met haar zoon is doorlopend, dat is er nu en over 10 jaar nog.Lila-Linda schreef: ↑04-09-2026 07:45Als je echt van je partner houdt, ben je toch geïnteresseerd in hun kinderen? En als ze door een emotionele moeilijke tijd gaan, ben je er voor een partner.
vrijdag 4 september 2026 om 08:40
Ik hou wel van jou maar niet van je kinderen. Ik vind het een hele koude boodschap en ook geen excuus om er dan maar niet voor jou te zijn als je je zorgen maakt om je kinderen.
Hij koos voor de packagedeal, maar blijkbaar hangt het af van of het hem uitkomt. Ik zou aangeven dat hij de vakantiefoto's niet meer hoeft te sturen en na de vakantie een goed gesprek aangaan over hoe de voorwaardelijkheid van zijn kant precies in elkaar zit.
Hij koos voor de packagedeal, maar blijkbaar hangt het af van of het hem uitkomt. Ik zou aangeven dat hij de vakantiefoto's niet meer hoeft te sturen en na de vakantie een goed gesprek aangaan over hoe de voorwaardelijkheid van zijn kant precies in elkaar zit.
vrijdag 4 september 2026 om 09:01
dus een chronisch zieke ouders wordt niet naar gevraagd? ook niet als het op ene moment ineens slechter gaat?
De lat mag echt wel hoger hoor, bij wat een partner je biedt
Neem geen genoegen met kruimels
vrijdag 4 september 2026 om 09:10
Zet dan gelijk een scheiding in. Het is duidelijk dat er geen match meer is in behoeftes en deze relatie is een gevangenis voor beiden.
vrijdag 4 september 2026 om 10:09
De man is slechts twee weken weg en op een tocht met weinig structuur en misschien niet altijd even goede verbinding. Geen ideaal uitgangspunt voor aanhoren van de zorgen van je partner. Zoals ik het begrijp speelt het al langer. Ik zou in zijn plaats ookniet goed weten hoe ik er op afstand op een goede manier kan zijn en ook wel de behoefte hebben om er echt even uit te zijn. Er zijn misschien ook andere mensen met wie TO haar zorgen kan bespreken of ter afleiding iets kan ondernemen. Ik zou niet goed weten hoe hij daar op afstand goed in kan voorzien. Hij zou eens een berichtje kunnen sturen met een extra kus en 'ik denk aan je', maar anders zou ik het ook niet weten. Als er een incident of iets is zou ik wel kijken wat ik kan doen, maar dan of ik eerder terug zou keren.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑03-09-2026 22:56Ik ben het eens dat de problematiek rondom jouw zoon iets is wat jij kan oppakken met jouw ex, de vader. Daar hoeft jouw vriend zich niet mee bezig te houden tijdens zijn reis. Maar ik vind het wel gek dat hij niet informeert naar jouw welzijn en of je oké bent.
a.k.a. canis-dinges
vrijdag 4 september 2026 om 10:21
Really? Een man die je aanspreekt op het huishouden nadat je aan het opkrabbelen bent na een burn out? Een man bij wie je op je grenzen moet letten omdat hij er schijt aan heeft?Spiri123 schreef: ↑03-09-2026 19:20Hij is normaal heel zorgzaam naar mij toe en hij doet veel voor de kinderen. Dus misschien heb ik inderdaad begrip te hebben voor het feit dat hij daar gewoon wil genieten.
Maar niet van je stiefkinderen houden (hij heeft wel meer met mijn dochter), is dat niet schadelijk voor kinderen?
Het lijkt hier niet schadelijk te zijn geweest. Maar toch voelt het niet lekker.
Zet je Disneybril af, dit is geen lieve man.
vrijdag 4 september 2026 om 12:39
Je schrijft het alsof het een vaststaand gegeven is. Ik ben het er totaal niet mee eens, waarom zouden iemands kinderen je ineens interesseren als je voor iemand kiest? Het is mooi meegenomen als je een leuke band kunt onderhouden met je stiefjes inclusief de bijbehorende interesse maar als het er niet is betekent dat echt niet automatisch dat je dan niet van je partner houdt.Lila-Linda schreef: ↑04-09-2026 07:45Als je echt van je partner houdt, ben je toch geïnteresseerd in hun kinderen?
vrijdag 4 september 2026 om 12:44
joh, ik heb ook interesse in de kinderen van vriendinnen. En vraag hoe het met hun ouders gaat.Sebedeüs schreef: ↑04-09-2026 12:39Je schrijft het alsof het een vaststaand gegeven is. Ik ben het er totaal niet mee eens, waarom zouden iemands kinderen je ineens interesseren als je voor iemand kiest? Het is mooi meegenomen als je een leuke band kunt onderhouden met je stiefjes inclusief de bijbehorende interesse maar als het er niet is betekent dat echt niet automatisch dat je dan niet van je partner houdt.
En als er ergens iets speelt, app ik een keer extra.
En als mijn partner iets heeft, waar hij druk mee is, vind ik het werkelijk een kleine moeite om interesse te tonen
Ik vind het echt armoe als je niet op kan brengen te weten wat er speelt bij je partner en daar naar kan vragen.
Je hoeft echt niet van je stiefkinderen te houden, maar snappen dat je partner bezorgd is, of blij of wat dan ook, vind ik de minimale lage lat
vrijdag 4 september 2026 om 13:45
vrijdag 4 september 2026 om 16:19
Ik denk dat het in de kern een probleem is wat TO en ex moeten oplossen. Ik snap dat TO zich zorgen maakt maar dat is niet iets wat haar huidige man weg kan nemen, ook niet als hij thuis is. Je kan het met elkaar bespreken maar dat kan ook via FaceTime bijvoorbeeld en het initiatief om het te bespreken kan ook bij haar liggen. Ik snap wel dat haar man, uit de situatie en veel op de planning niet zo stil staat bij thuis. Zeker niet omdat de “oplossing” al geregeld is, het inschrijven op een nieuwe school.
Hij zorgt voor de kinderen alsof het zijn eigen kinderen zijn, daar zou ik al heel dankbaar voor zijn.
Hij zorgt voor de kinderen alsof het zijn eigen kinderen zijn, daar zou ik al heel dankbaar voor zijn.
vrijdag 4 september 2026 om 16:26
Misschien is hij bang dat een simpel 'hoe gaat het' ontaardt in een hele klaagzang en denkt hij 'nu even niet'.Lila-Linda schreef: ↑04-09-2026 12:44joh, ik heb ook interesse in de kinderen van vriendinnen. En vraag hoe het met hun ouders gaat.
En als er ergens iets speelt, app ik een keer extra.
En als mijn partner iets heeft, waar hij druk mee is, vind ik het werkelijk een kleine moeite om interesse te tonen
Ik vind het echt armoe als je niet op kan brengen te weten wat er speelt bij je partner en daar naar kan vragen.
Je hoeft echt niet van je stiefkinderen te houden, maar snappen dat je partner bezorgd is, of blij of wat dan ook, vind ik de minimale lage lat
vrijdag 4 september 2026 om 16:42
Ik verwacht van mijn partner dat onze individuele problemen onze gezamenlijke problemen zullen zijn.Sebedeüs schreef: ↑04-09-2026 12:39Je schrijft het alsof het een vaststaand gegeven is. Ik ben het er totaal niet mee eens, waarom zouden iemands kinderen je ineens interesseren als je voor iemand kiest? Het is mooi meegenomen als je een leuke band kunt onderhouden met je stiefjes inclusief de bijbehorende interesse maar als het er niet is betekent dat echt niet automatisch dat je dan niet van je partner houdt.
Niet dat hij alles oplost voor mij, maar dat hij me ondersteunt om de uitdagingen in mijn leven te trotseren, net zoals ik dat bij hem doe. 1+1=3
De kinderen zijn zo onlosmakelijk met mij verbonden dat ik juist wel verwacht dat een nieuwe partner ze niet alleen tolereert, omdat ze nou eenmaal bij het pakket horen, maar ook met hen een relatie opbouwt.
vrijdag 4 september 2026 om 16:58
Dat laatste moet natuurlijk van 2 kanten komen en met de een heb je nou eenmaal meer een klik dan met de ander. En een relatie kan ook in praktische dingen zitten. Ik vraag me echt af hoe jij dit voor je ziet.Dropdrop schreef: ↑04-09-2026 16:42Ik verwacht van mijn partner dat onze individuele problemen onze gezamenlijke problemen zullen zijn.
Niet dat hij alles oplost voor mij, maar dat hij me ondersteunt om de uitdagingen in mijn leven te trotseren, net zoals ik dat bij hem doe. 1+1=3
De kinderen zijn zo onlosmakelijk met mij verbonden dat ik juist wel verwacht dat een nieuwe partner ze niet alleen tolereert, omdat ze nou eenmaal bij het pakket horen, maar ook met hen een relatie opbouwt.
En dan nog: ook eigen kinderen hebben over het algemeen een andere relatie met hun moeder en hun vader.
vrijdag 4 september 2026 om 17:03
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in