Geld & Recht alle pijlers

Oppassen net 13

06-09-2026 13:30 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van net 13 jaar gaat oppassen op ons buurmeisje van 6 soms overdag soms in de avond. Iemand idee van wat beetje redelijke uurprijs is om te vragen? Eerste baantje. Maar wel verantwoordelijk natuurlijk.
€5 per uur zou ik heel redelijk vinden. Maar ik vind zelf 13 jaar te jong voor zo een grote verantwoordelijkheid. Maar goed, dat was je vraag niet en ik ken je dochter niet.
Ons buurmeisje van 13 paste hier ook wel eens op. Wel alleen als de buurvrouw ook thuis was en haar kon komen helpen mocht er toch wat zijn.

Wij keken altijd op het nibud en pakte het tarief wat daar aangegeven stond.
where ever you go, go with your heart
Dochter van net 14 heeft een paar keer opgepast op nichtje en die kreeg €8,50 per uur. Vond ik een mooie prijs 😊 ik was zelf overigens altijd wel stand-by.
Mijn dochter spreekt altijd het minimum jeugdloon af. Is ook duidelijk wanneer ze ouder wordt.
13 is echt te jong. Dat betekent waarschijnlijk dat jij of je partner continue achtervang bent, maar zij betaald krijgt.
Iamback71 schreef:
06-09-2026 14:19
Mijn dochter spreekt altijd het minimum jeugdloon af. Is ook duidelijk wanneer ze ouder wordt.
Dat is er nog helemaal niet met 13.

@TO 5,- per uur lijkt me prima. Zo verantwoordelijk zal het allemaal niet zijn met jou in het huis ernaast.
Ik vind het belachelijk jong, maar soit tegelijk moet ze gelukkig niet babysitten op een baby / peuter van 1.5.

Ik zou rekenen op 5 à 6 euro per uur.
Of een totaalprijs per middag / avond afspreken.
Oppassen 's middags als kind wakker is is intensiever dan als kind 's avonds slaapt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind €13 erg jong. Dat gezegd hebbende, een bedrag rond de €5 lijkt mij redelijk.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Wij wonen er inderdaad naast anders niet fijn en het is dan ‘s middags soms keertje samen spelen of in de avond naar bed brengen.
Baggal schreef:
06-09-2026 14:35
Ik vind €13 erg jong. Dat gezegd hebbende, een bedrag rond de €5 lijkt mij redelijk.
13€ ? :-D
Toen mijn oudste 13 was, paste ze wel eens op op jongste van toen 7. Het gaat er vooral om dat het jonge kind geen heel gevaarlijke dingen doet en dat de oudste weet in welke gevallen ze een volwassene moet bellen. Ik zou het minimumloon voor 15+ redelijk vinden, pakweg € 5 per uur. Mijn dochter paste uiteraard voor niets op haar zusje.
Lila-Linda schreef:
06-09-2026 14:21
13 is echt te jong. Dat betekent waarschijnlijk dat jij of je partner continue achtervang bent, maar zij betaald krijgt.
Is dat erg dan?
Niet quoten ajb
Ik vind 13 helemaal niet jong om op een kind van 6 te passen. Ligt er helemaal aan hoe het kind van 6 is en hoe het kind van 13 is.
Irregular_Choice schreef:
06-09-2026 13:54
Dochter van net 14 heeft een paar keer opgepast op nichtje en die kreeg €8,50 per uur. Vond ik een mooie prijs 😊 ik was zelf overigens altijd wel stand-by.
Dat is zeker een mooie prijs! Op die leeftijd is tussen €5 en €6 wel wat gebruikelijker.

Mijn dochter is 18 en vraagt/krijgt nu pas tussen €8 en €9.
Jeetje wat een bedragen! Mijn oudste van 15 krijgt nu 5 euro pu en begon op haar 13e met 3,50. Mijn jongste van 13 past heel soms op en krijgt dan 4 euro.

Dat zijn in onze wijk ook zo'n beetje de marktconforme bedragen :-)
5 euro lijkt me prima en met jou een deur verder als achtervang is dat toch goed geregeld. Buurmeisje is bovendien al 6, dus samen wat spelletjes doen en misschien een keer naar bed brengen moet een 13jarige wel kunnen.
Wij hielden ook altijd het bedrag aan wat Nibud aangaf, dan zit je sowieso wel goed.
Overigens vind ik 13 jaar niet te jong als het een verantwoordelijk kind is. Zeker als het kind 6 is, kan dat prima.
En als je als ouders dan ook nog back up bent, is dat helemaal fijn.
Wanneer mijn ouders vroeger niet in de buurt waren, hadden we altijd andere volwassen buren als back up afgesproken.

Ik denk dat het goed en leerzaam is dat je dochter dit doet en kan het enkel aanmoedigen!
Socie schreef:
06-09-2026 15:14
Jeetje wat een bedragen! Mijn oudste van 15 krijgt nu 5 euro pu en begon op haar 13e met 3,50. Mijn jongste van 13 past heel soms op en krijgt dan 4 euro.

Nou inderdaad, vijf euro per uur voor iemand aan wie je de verantwoordelijkheid laat voor je liefste bezit. Wat een wereldbedrag zeg.

Ga dan gewoon niet samen uit eten, als vijf euro per uur voor de oppas al te veel is.
Niet quoten ajb
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2026 18:05
Nou inderdaad, vijf euro per uur voor iemand aan wie je de verantwoordelijkheid laat voor je liefste bezit. Wat een wereldbedrag zeg.

Ga dan gewoon niet samen uit eten, als vijf euro per uur voor de oppas al te veel is.
Als je de verantwoordelijkheid van je kind in geld uit moet drukken wat zou jij dan geven?
Sabine schreef:
06-09-2026 19:49
Als je de verantwoordelijkheid van je kind in geld uit moet drukken wat zou jij dan geven?
Ik zou in ieder geval niet doodvallen op 1,50 per uur. Geef zo'n kind dan gewoon een bedrag waar ze nog wat leuks mee kan doen.
Niet quoten ajb
KamilleT schreef:
06-09-2026 14:59
Toen mijn oudste 13 was, paste ze wel eens op op jongste van toen 7. Het gaat er vooral om dat het jonge kind geen heel gevaarlijke dingen doet en dat de oudste weet in welke gevallen ze een volwassene moet bellen. Ik zou het minimumloon voor 15+ redelijk vinden, pakweg € 5 per uur. Mijn dochter paste uiteraard voor niets op haar zusje.

Klinkt alsof ze nog wat achterstallig loon van je tegoed heeft.
Socie schreef:

4 euro per uur? Waarom niet gewoon afronden naar 5 euro? Klinkt alsof mensen een paar euro willen besparen op een avondje uitgaan.
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2026 19:58
Ik zou in ieder geval niet doodvallen op 1,50 per uur. Geef zo'n kind dan gewoon een bedrag waar ze nog wat leuks mee kan doen.
Het zal niet om 1 uur gaan natuurlijk. Een avondje is al snel een uur of 4, rond je het af naar boven, dan heb je toch mooi 20-25 euro voor een avondje met buurmeisje spelen en tv kijken. Dat vind ik een prima ‘leuk’ bedrag voor een 13 jarige.

Als het kind niet uitzonderlijk bewerkelijk is (zoals een heel jong kind, of een die slecht luistert/gilt om alles etc), is het allemaal nou ook weer niet zo vreselijk spannend of intensief werk hoor.

(En niet alle oppas-diensten zijn voor een avondje uit dat je ook kunt laten. Soms moeten ouders ook gewoon werken, mantelzorgen, of allerlei andere dingen die zij ook niet per se voor de lol doen)
Socie schreef:

Toen ik 13 was, 20 jaar geleden, kreeg ik ook €3.50 per uur. Dat was toen een normaal bedrag.
Maar we zijn 20 jaar verder en het leven is 20 keer duurder geworden. €5 lijkt me wel het minste. Je vertrouwt toch je dierbaarste bezit aan een ander toe, daar mag was tegenover staan lijkt me.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven