Verzorging van graf

07-09-2026 10:29 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik zou graag weten wat jullie in de volgende situatie zouden doen. Mijn partner zou het namelijk anders doen dan hoe ik van plan ben en dat brengt me aan het twijfelen. Het gaat over het volgende;

Ruim 30 jaar geleden is mijn moeder overleden toen ik 5 jaar was. Zij is begraven in haar geboorteplaats, waar we toen ook woonden. Ongeveer 5 jaar na haar overlijden zijn we verhuisd naar een nieuwe woonplaats, het is ongeveer 45 minuten rijden naar haar graf, in deze stad woon ik nu nog. De hele familie van mijn moeder woont nog in het dorp waar mijn moeder begraven is.

Mijn vader, mijn siblings en ik betalen de grafrechten van het graf van mijn moeder en "richten het in" in samenspraak met elkaar. Hoe vaak wij bij het graf komen is wisselend, dat is maar gewoon hoe het loopt, soms komt er elke week iemand, soms komen we allemaal samen en soms gaat er 4 weken niemand. Het ligt puur aan onze behoefte en of nood voor verzorging, het word niet overlegd, gevraagd of elkaar opgelegd.

Mijn moeder had meerdere broers en zussen. 1 daarvan komt wekelijks naar het kerkhof om het graf van mijn moeder en mijn moeders ouders die daar ook begraven zijn te bezoeken. Wij hebben geen contact meer met hen. Mijn vader en siblings niet meer sinds onze verhuizing, ik niet meer nadat mijn oma is overleden zo'n 15 jaar geleden.

Nu kreeg ik een half jaar geleden een brief van de broer die dus elke week het graf bezoekt, met de boodschap dat deze op leeftijd komt en niet meer in staat is te helpen bij het onderhoud van het graf. Ik heb hier een vriendelijke reactie op terug gestuurd, bedankt voor zijn bijdrage met de verzorging, gerustgesteld wbt de grafrechten en vooral een goede gezondheid toegewenst.

Deze week mocht ik weer een brief ontvangen van deze broer. Dat hij ons toch had gevraagd zelf het onderhoud van het graf over te nemen. Dat hij heeft gezien dat er totaal geen aandacht aan het graf word besteed en 0 onderhoud word gepleegd. Mensen om hem heen vragen waarom het graf er zo onverzorgd bij ligt en wat er aan de hand is. Dat mijn moeder beter verdiend en dat het triest is dat wij, haar kinderen en haar man, geen kans zien het graf een verzorgde aanblik te geven.

Ik weet dat de afgelopen maand mijn vader en siblings los van elkaar bij het graf zijn geweest. Het is dus absoluut niet verloederd ofzo. Er word dan altijd gepoetst, een plantje verzorgd of bijgezet, een knutsel van een kleinkind weggelegd of een boeketje geplaatst. Het klopt dat als dat boeketje dan uitgebloeid is, of er dode bloemetjes in een plantje zitten, dat die niet meteen worden weggehaald. Als er bladeren opwaaien of wat onkruid groeit, dat moet wachten tot de volgende komt. En wij vinden dat goed. We houden van mijn moeder en missen haar, maar ze is nog steeds bij ons in onze gedachten. Het graf is een prettige plaats om heen te gaan en het verzorgen doen we met plezier, maar wel hoe wij het prettig vinden. Dus niet per beurt op de kalender en voor het oog van een ander maar op ons eigen gevoel.

Ik zie mij totaal niet geroepen op de brief van deze "oom" te reageren, ik hoef mezelf niet te verdedigen. Hij wil iets van ons waar wij niet aan kunnen voldoen. Ik begrijp dat hij een beeld heeft van waar haar graf aan moet voldoen, altijd tiptop verzorgd. Ik begrijp ook dat voor zijn gevoel hij als enige daar altijd voor heeft gezorgd omdat wij daar simpelweg niet elke week zijn. Ik vind het heel vervelend voor hem maar mijn vader, siblings en ik vinden het prima zoals het is en gaan dat echt niet veranderen om aan zijn wensen te voldoen. Ik was niet van plan mijn vader of siblings over zijn ongenoegen in te lichten, wat valt er mee te winnen? Wat mij betreft beland deze brief in de kliko en denk ik nooit meer aan deze man. Mijn partner vindt echter dat ik dan iets verborgen houd en dat ik het moet delen.
Wat zouden jullie doen?
Ik vind wel dat je het moet delen met je vader en siblings, Stel je voor dat je oom en vader een keer tegelijkertijd daar zijn en je vader van niks weet,
Clown schreef:
07-09-2026 10:40
Ik vind wel dat je het moet delen met je vader en siblings, Stel je voor dat je oom en vader een keer tegelijkertijd daar zijn en je vader van niks weet,
Deel het inderdaad met de rest. Misschien wil je vader of één van de siblings het met hem bespreken. Of je nu de enige bent die post heeft gekregen of misschien heeft iedereen iets gekregen, bespreek het. Het is gewoon fijn dat jullie een gezamenlijk front vormen. Klinkt nogal... vijandig, maar het is wel gewoon fijn als je jullie het eens zijn over hoe jullie met het graf omgaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Beste ome Henk,
Bedankt voor je brief maar wij kunnen niet vaker dan … naar het graf. Ik begrijp dat je een beeld hebt van waar haar graf aan moet voldoen, altijd tiptop verzorgd. Mijn vader, siblings en ik vinden het prima zoals het nu is.

Ik begrijp ook dat je voor jouw gevoel als enige daar altijd voor heeft gezorgd omdat wij daar simpelweg niet elke week zijn. Daar bedank ik je ook hartelijk voor.

Groetjes,
Uchi

Even snel geknipt/geplakt uit jouw verhaal. Ingewikkelder is het niet.

Ik zou de brief wel delen met je vader en siblings wellicht hebben zij er ook 1 gehad? En dan ff bespreken wie contact opneemt met ome Henk kan iemand bellen/langsgaan? Dat is iets vriendelijker. Of mss met z’n allen de brief ondertekenen.
Ik vind ook dat je het moet delen. Jullie beheren samen het graf en zullen dus ook samen moet beslissen wat jullie met deze brief willen. Je denkt te weten wat je vader en siblings zouden zeggen, maar dat kan je niet voor ze bepalen. Een reactie naar oom vind ik ook wel netjes. Geen discussie over de staat van het graf maar wel een: bedankt voor je aanbod maar wij houden het beheer graag bij ons. Groeten.
Ik weet vrij zeker dat niemand verder contact heeft gehad, ik ben de enige die zo lang contact heeft gehouden met deze kant van de familie omdat mijn oma mijn steun en toeverlaat was. Toen mijn vader is hertrouwd en we zijn verhuisd viel dat niet goed en zijn er veel lelijke dingen over en weer gezegd.

Ik verwacht vooral dat mijn vader boos zal worden omdat de broer van mijn moeder voorbijgaat aan de zorg die mijn vader en wij zelf in het graf hebben gestoken en het laat lijken dat het alleen zijn verantwoordelijkheid is geweest en zich het toeeigend. Er is in al die jaren nooit contact geweest.

Ik moet zeggen dat ik het eng vind er tegen mijn vader over te beginnen. Hij is jaren alcoholist geweest na het overlijden van mijn moeder en ik weet hoe diep de poel van verdriet was. Het brengt bij mij de kinderlijke angst van hoe hij toen was naar boven maar dat is niet relevant in deze situatie 30 jaar later. Ik moet proberen dit los van elkaar te zien.

Misschien is een brief schrijven namens ons allen als ik het wel overleg een goed idee. Als zij dat willen.
Maak het een beetje kleiner: "Joh, oom Geert wordt ouder en kan niets meer aan het graf van mama doen. Hij vond dat wij het niet netjes genoeg houden, maar jullie zijn toch allemaal tevreden zoals het nu is? Dan houden we het gewoon zo. Laat ome Geert verder maar mopperen, dat vindt hij toch leuk."

Er hoeft geen familieruzie te komen om een graf. Ik kom nooit bij het graf van mijn ouder (die ook overleden is toen ik nog een kind was) en als mensen daar wat van willen vinden, moeten ze dat lekker doen.
Si abra la puerta hay lobos.
Tjonge waar bemoeit je oom zich mee zeg. Misschien ben ik nu te nuchter, maar het is niet zo dat je moeder er iets van merkt hoe het graf erbij ligt. Het gaat dus alleen om wat de buren vinden. Nou, wat ze vinden mogen ze houden. Ik vind dat jullie er nog heel vaak zijn, gezien de afstand van 45 minuten en hoe lang het geleden is.

Ik zou ook gaan voor het korte berichtje. "Bedankt voor alle zorgen. We komen er wel degelijk regelmatig en verzorgen het graf ook, zoals we al jaren doen. Maar gezien de lange reistijd en onze drukke levens niet altijd wekelijks. Dat gaan we niet veranderen. Onze moeder zit bovendien stevig in ons hart en dat staat verder los van het graf." En dat dan net iets netter opgeschreven.

Normaal gesproken zou ik het met iedereen bespreken, maar in jouw situatie, als er verder echt nul contact is en het ligt heel gevoelig bij je vader, dan kan ik het me heel goed voorstellen dat je je vader er verder niet mee belast.

(NB ik heb mijn moeder ook een aantal jaar geleden verloren en daar nog altijd veel verdriet van, maar dat staat voor mij volledig los van het graf. Ze 'is' daar niet voor mijn gevoel. Ik kom er maar ongeveer 1x per jaar - het is wel een natuurbegraafplaats.)
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Rabarbara schreef:
07-09-2026 11:14
Maak het een beetje kleiner: "Joh, oom Geert wordt ouder en kan niets meer aan het graf van mama doen. Hij vond dat wij het niet netjes genoeg houden, maar jullie zijn toch allemaal tevreden zoals het nu is? Dan houden we het gewoon zo. Laat ome Geert verder maar mopperen, dat vindt hij toch leuk."

Er hoeft geen familieruzie te komen om een graf. Ik kom nooit bij het graf van mijn ouder (die ook overleden is toen ik nog een kind was) en als mensen daar wat van willen vinden, moeten ze dat lekker doen.
Dit. Of anders het eerst even met je siblings bespreken voor je het bij je vader meldt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het staat je volledig vrij deze brief in de kliko te gooien en het verder te laten zitten. Je bent helemaal niemand iets verplicht en ik snap je kinderangst naar je vader toe ook.

Ik vind dat je het hartstikke goed doet!
Die brief had ook verkeerd bezorgd kunnen zijn. Dan wist je nergens vanaf. Je bent niet verplicht om te reageren.

Als je wilt reageren, moet je het voor jezelf doen.

Met een 8 kun je ook tevreden zijn, het hoeft geen 10 te worden.
Als je meer dan 30 jaar wekelijks naar een graf gaat, dan krijg je het er op een bepaald moment wel druk mee (in die 30 jaar overlijden geheid nog veel meer mensen). Als iemand dat zelf wil, prima, vooral doen, fijn dat de optie er is.
Mijn moeder onderhoud het graf van haar zusjes (5 en 39 jaar geleden overleden), maar die komt daar echt niet wekelijks. En ja, dan liggen er soms blaadjes, of een plantje is uitgebloeid. Nou en? Het is een graf, geen keukenhof. Ik vind het juist wel iets moois hebben dat het zo met de seizoenen meegaat.

Dus wat jullie doen lijkt mij eigenlijk al meer dan gemiddeld, en zeker niet iets om meer van te maken omdat een ander dat wil. Ik zou de brief inderdaad wel ook even delen met de anderen, gewoon omdat je dan alle mogelijke gedoe daar voor bent. Je hoeft geen zwaar gezamelijk statement te maken, zoals iemand hierboven al zei; ‘nou, ik had ene brief van oom Henk. Die maakte zich vreselijk druk om het graf. Ach ja, hij was altijd al een pietje precies, gelukkig vinden wij het allemaal prima zo.’ En door met je leven.
Die oom heeft duidelijk te veel tijd om zich te bemoeien met zaken die hem niks aan gaan en kent zijn plaats niet.

Ik zou het zelf zeker niet bespreken met vader als het zo gevoeilg ligt en je niet weer wat je voor reactie uitlokt.

En ik zou een korte reactie geven met woorden als bedankt voor uw bericht. Wij organiseren binnen ons eigen gezin de verzorging van de laatste rustplaats van onze moeder op de manier die past binnen onze mogelijkheden. Ik verzoek u vriendelijk om dit te respecteren.
Beide opties zijn prima maar het is jouw moeder dus lekker doen wat voor jou goed voelt.

En zo te lezen zijn jullie er nog best vaak na zo’n lange tijd, dus in ieder geval niet schuldig voelen.
Het is zoals het is
Het belangrijkste is eerst dat je aan je vriend uitlegt dat je wil luisteren naar zijn input maar dat je heel graag wil dat hij daarna jouw keuze steunt. Als hij jou steunt wordt de rest makkelijker en echt je doet sowieso niets verkeerd
Het is zoals het is
Mabel schreef:
07-09-2026 12:38
Die oom heeft duidelijk te veel tijd om zich te bemoeien met zaken die hem niks aan gaan en kent zijn plaats niet.

Ik zou het zelf zeker niet bespreken met vader als het zo gevoeilg ligt en je niet weer wat je voor reactie uitlokt.

En ik zou een korte reactie geven met woorden als bedankt voor uw bericht. Wij organiseren binnen ons eigen gezin de verzorging van de laatste rustplaats van onze moeder op de manier die past binnen onze mogelijkheden. Ik verzoek u vriendelijk om dit te respecteren.
Het is je oom, je handelt geen formele klacht af.
Moi!
Mabel schreef:
07-09-2026 12:38

Aan de andere kant... het is zijn zus. Dus dat hij zich er druk over maakt, vind ik niet zo raar.
nausicaa schreef:
07-09-2026 12:02
Als je meer dan 30 jaar wekelijks naar een graf gaat, dan krijg je het er op een bepaald moment wel druk mee (in die 30 jaar overlijden geheid nog veel meer mensen). Als iemand dat zelf wil, prima, vooral doen, fijn dat de optie er is.
Mijn moeder onderhoud het graf van haar zusjes (5 en 39 jaar geleden overleden), maar die komt daar echt niet wekelijks. En ja, dan liggen er soms blaadjes, of een plantje is uitgebloeid. Nou en? Het is een graf, geen keukenhof. Ik vind het juist wel iets moois hebben dat het zo met de seizoenen meegaat.

Dus wat jullie doen lijkt mij eigenlijk al meer dan gemiddeld, en zeker niet iets om meer van te maken omdat een ander dat wil. Ik zou de brief inderdaad wel ook even delen met de anderen, gewoon omdat je dan alle mogelijke gedoe daar voor bent. Je hoeft geen zwaar gezamelijk statement te maken, zoals iemand hierboven al zei; ‘nou, ik had ene brief van oom Henk. Die maakte zich vreselijk druk om het graf. Ach ja, hij was altijd al een pietje precies, gelukkig vinden wij het allemaal prima zo.’ En door met je leven.
Helemaal mee eens. Ik vind dat je het prima doet, TO.
Als Ome Henk per se wil dat het eruitziet alsof het uit een foldertje komt, moet hij dat lekker zelf blijven doen nu hij er toch elke week rondloopt. Hij kan niet zomaar zijn handen ervan aftrekken en vervolgens verwachten dat jullie zijn strakke regime overnemen.

Natuurlijk moet het er niet compleet verloederd bij liggen en dat doet het ook niet, want jullie komen er gewoon regelmatig om het netjes te houden.
Maar als er een keer wat blad op waait of een bloemetje uitbloeit, dan is dat toch geen ramp?

Dat hele geklaag van hem komt puur doordat hij zijn eigen maatstaven aan jullie op wil leggen en dat is gewoonweg brutaal.
Niet reageren op die brief hoor.
dianaf schreef:
07-09-2026 13:19
Aan de andere kant... het is zijn zus. Dus dat hij zich er druk over maakt, vind ik niet zo raar.
Dit plus dat hij het goed bijhield. In zijn ogen is het graf nu aan het verpauperen.

Dit is een grote reden waarom ik gecremeerd en uitgestrooid wil worden. Geen druk op mijn nabestaanden
Frankly my dear, I don"t give a damn
DebbieHerrie schreef:
07-09-2026 13:13
Het is je oom, je handelt geen formele klacht af.
Dit is wat ik zou doen. Hoef je geen goed idee te vinden natuurlijk.

Ik zou zelf geen behoefte hebben om te doen alsof er een warme band bestaat met een oom waar ik al 30 jaar geen contact mee heb. Zeker niet als die oom alleen maar contact zoekt om mijn familie en mij te vertellen dat we beter moeten voldoen aan zijn standaarden.
dianaf schreef:
07-09-2026 13:19
Ik vind het zelf best bijzonder dat hij zich wel heel drukmaakt om een paar blaadjes op het graf van zijn zus en zich tegelijkertijd al dertig jaar niet bekommert om het wel en wee van haar kinderen. Ik zou het andersom verwachten.
calvijn1 schreef:
07-09-2026 13:54
Dit plus dat hij het goed bijhield. In zijn ogen is het graf nu aan het verpauperen.

Dit is een grote reden waarom ik gecremeerd en uitgestrooid wil worden. Geen druk op mijn nabestaanden
Dat is ook niet altijd alles hoor. Moet je straks dat as gaan verdelen over tig broers en zussen, krijg je daar weer gezeik over. Heeft de een het idee dat de ander te veel krijgt en kun je eeuwig ruzie maken over wie het nou definitief mag uitstrooien op een plek waar iedereen het mee eens is. Dan heb je alsnog de poppen aan het dansen met de familie.

Maar hoe verpauperd kan dat graf erbij liggen als vader en siblings regelmatig langsgaan en dan de boel bijhouden?

Dat hele verhaal van die oom over dat het "totaal onverzorgd" is en "0 onderhoud" krijgt, rammelt wel hoor.

Dit is volgens mij gewoon een graf dat geleefd wordt en niet dagelijks door een hovenier wordt aangeharkt.
Big deal!
Wst ik zou doen: bedenken dat dit een bejaarde is die gefrustreerd is dat hij dingen los moet laten omdat zijn lichaam aftakelt en het niet zo persoonlijk nemen wat hij uitkraamt.

Ik zou het wel aan siblings vertellen, maar zonder de emoties en verongelijktheid erbij.

Dan zijn ze niet verbaasd als ze een keer via via wat horen en kan iedereen gewoon zeggen 'wij vinden het prima zo'
Mabel schreef:
07-09-2026 14:24
Ik vind het zelf best bijzonder dat hij zich wel heel drukmaakt om een paar blaadjes op het graf van zijn zus en zich tegelijkertijd al dertig jaar niet bekommert om het wel en wee van haar kinderen. Ik zou het andersom verwachten.

Ja! Jemig, dan heb je je prioriteiten toch niet op orde?

Ik kom denk ik 1x per jaar bij het graf van mijn ouders, en mijn zus ook. Verder hebben we een tante die er misschien 1x per 2 maanden komt. Met deze frequentie verpaupert een graf heus niet. Okee, er liggen niet altijd verse bloemen op maar moet dat dan? En voor wie is dat precies belangrijk? Je dode moeder krijgt er namelijk niets meer van mee.

Ik zou de brief zeker wel met mijn vader en siblings delen maar er verder niets mee doen. Het is wat het is, je oom moet het maar los leren laten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven